Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtelijke foto's in een bos.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtelijke foto's in een bos.

    Ben lange tijd afwezig geweest op het forum. Nu toch terug met meteen een vraag: ik moet een fakkeltocht tijdens de zomerzonnewende fotograferen, in een bos, bij avond en nacht. Nu heb ik wel een Nikon SB800 flitser, maar ik haat scherpe slagschaduwen. Terwijl ik toch echt wel wat zal moeten bijlichten om meer op de foto te hebben dan alleen de vlam van de fakkel. Ik heb thuis al eens geëxperimenteerd door mijn SB 800 op command te zetten en hem te richten op een groot stuk hagelwit karton: goed resultaat, als er al slagschaduwen waren, dan waren die eerder vaag. Alleen, zo'n opzet is moeilijk omdat ik dan telkens die plakkaat met SB800 moet verzetten en vliegensvlug op de groep moet vooruitlopen om ze weer op een strategische plaats te zetten. Iemand een beter idee?
    D850

  • #2
    Re: Nachtelijke foto's in een bos.

    ik heb eens op tv gezien bij een huwelijkreportage de fotograaf liep enkele meters voor het koppel en had een soort lang statief bij +- 2 a 3m die onderaan steunde op zijn bovenbeen en boven een flitser

    Comment


    • #3
      Re: Nachtelijke foto's in een bos.

      Heb twee weken geleden ook een nachtelijke fakkeltocht gefotografeerd (van middernacht tot 01:00).
      Heb dit gedaan zonder flits - iso 6400 - F2.8 - daarmee haalde ik sluitertijden rond 1/30 sec.
      Ik wilde vooral de sfeer niet wegflitsen en ook geen storend element zijn in het bezinningsgebeuren.
      Deze was wel op straat en niet door een bos - het laatste is mogelijk nog wat donkerder
      Ik was met de fiets gegaan om ook telkens de groep te kunnen weer inhalen - en om die reden geen statief meegenomen.
      De fiets in combinatie met mijn rugzak bleek niet zo handig - er gaat toch wat tijd verloren om materiaal in of uit rugzak te nemen - en in het donker neemt alles wat meer tijd
      Moest ik het opnieuw doen ik zou tevoet gaan (of fietstassen voorzien ipv rugzak) en wel statief meenemen
      Op moment zelf had ik er geen goed oog in maar achteraf gezien toch tevreden van het resultaat, hier te zien : klik
      Groeten,
      Peter
      Last edited by blauwzwart; 17 juni 2017, 11:52.
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: Nachtelijke foto's in een bos.

        Magbounce of magsfere is erg draagbaar, en zeer populair voor het licht te verzachten, ik heb er ene in bruikleen liggen voor uit te testen maar tot nu toe nog niet gedaan...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Nachtelijke foto's in een bos.

          Als je wil flitsen zal je wel moeten compenseren voor het verschil in kleurtemperatuur. Vuur is heel warm licht en je flitsen in +/- 5500K
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Nachtelijke foto's in een bos.

            Heb ikzelf enkele jaren geleden ook al eens gedaan maar heb er toen snel de flits afgehaald en gewoon de iso omhoog geschroefd
            Met de flits ging alle sfeer verloren

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Nachtelijke foto's in een bos.

              Bedankt voor de adviezen! Maglite en Magbounce: die Magbounce lijkt me wel wat, misschien kan ik nog even langs Foto Rembrandt. Dat van die sfeer is waar: twee jaar geleden ook zo'n zomerzonnewende gedaan en gewoon correct belichten met de flits en je hebt zielloze foto's. Echter, geheel zonder in een pikdonker bos met bewegende mensen, dan heb je alleen oplichtende fakkels. En ik ga toch een beetje knutselen met zo'n karton, ben benieuwd wat dat geeft.


              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Nachtelijke foto's in een bos.

                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                Heb twee weken geleden ook een nachtelijke fakkeltocht gefotografeerd (van middernacht tot 01:00).
                Heb dit gedaan zonder flits
                Goede resultaten met slechts hier en daar wat bewegingsonscherpte. Maar in zo'n bos is het véél donkerder. Echt zonder flits en vertrouwen op hoge ISO is echt geen optie. Het is geen D4 of D5 dat ik heb maar een D800E, die is toch wat ruisgevoeliger, al is dat relatief, tien jaar geleden had je bij Nikon geen alternatief voor de D2X en dan moest het ook kunnen.

                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Nachtelijke foto's in een bos.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Heb ikzelf enkele jaren geleden ook al eens gedaan maar heb er toen snel de flits afgehaald en gewoon de iso omhoog geschroefd
                  Met de flits ging alle sfeer verloren

                  grts
                  Sieg
                  Je met gewoon een balans zoeken tussen aanwezig licht en flits anders flits je inderdaad de sfeer weg.

                  Ze je ISO zo hoog mogelijk bvb ISO 5000 je diafragma vol open , een zo laag mogelijke sluitertijd, en flits bij.
                  Je flits zal niet zo hard moeten flitsen waardoor de sfeer meer behouden blijft.
                  bij een correcte belichting krijg je minder ruis (iets overbelichten en in Post de belichting naar beneden halen helpt tegen ruis).
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nachtelijke foto's in een bos.

                    Fakkeltocht werd afgeblazen wegens brandgevaar.....
                    Toch bedankt voor de adviezen, het gaat toch van pas komen. Heb mij een Ledgo ledschermlicht gekocht om met zachter licht foto's te kunnen nemen. Ik zal wel een van mijn lichtsterke lenzen nodig hebben om de ISO niet te hoog te moeten drijven, de lichtopbrengst is nogal zwak.

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nachtelijke foto's in een bos.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Als je wil flitsen zal je wel moeten compenseren voor het verschil in kleurtemperatuur. Vuur is heel warm licht en je flitsen in +/- 5500K
                      Je handleiding an je Nikon + flits eens goed nalezen, dan weet je dat dit niet nodig is.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nachtelijke foto's in een bos.

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Je handleiding an je Nikon + flits eens goed nalezen, dan weet je dat dit niet nodig is.
                        en waarom zou dat dan niet nodig zijn

                        Je camera zal de kleurtemperatuur op 5500K zetten als je flitst, maar dat klopt niet met het omgevingslicht.
                        Licht van vuur (fakkels) is allesbehalve 5500K. Dat is heel heel warm licht.

                        Je kan de kleurtemp van je flits enkel aanpassen met gels/opzetfilters. Je kan je camera wel aanpassen natuurlijk, maar dan klopt het omgevingslicht niet meer.... of het flitslicht.
                        De hele clue van dit verhaal is dat je nog het omgevingslicht wilt hebben en niet alles wegflitsen.
                        Je zal 2 lichtbronnen hebben, en die hebben een andere temperatuur. Je zal dus een CTO gel nodig hebben om die afwijking wat weg te werken.
                        Last edited by Eanx; 29 juni 2017, 17:07.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment

                        Working...
                        X