Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta lenzen en een Nikon F-body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta lenzen en een Nikon F-body

    Hallo!

    Recent heb ik een DSLR camera gekocht, een Nikon D3400 met 2 lenzen.
    Nu, na de aankoop kreeg ik te horen dat we thuis nog enkele lenzen hebben liggen, namelijk volgende:
    Quantaray Auto Zoom 85-210mm F3.8 macro 58mm
    Minolta MC TELE ROKKOR QD 1:3.5 f=135mm
    Minolt MC ROKKOR PF 1:14 f=58mm

    Daar mijn kennis van fotografie en daarbij dus camera's en lenzen uitermate beperkt is en het niet allemaal evident is om alles te gaan opzoeken etc richt ik hierbij mijn vraag tot jullie..
    Ik begrijp al dat mijn camera met f-body niet compatibel is met deze lenzen. Maar kan je dit op de ene of andere manier wel compatibel maken zodat ik m'n vader zijn oude lenzen kan gebruiken om mijn huidige camera?
    Zou wel erg leuk zijn, en kan me wel wat geld besparen voor lenzen gezien deze nog in degelijke staat zijn.


    Groeten,

    Dieter.

  • #2
    Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

    Ik zou op zoek gaan naar een tweedehandse Sony systeem camera. De 58mm lens is wel een aardige lens denk ik, de 135mm zal ook wel redelijk zijn. Maar van de zoom moet je niet zo veel spannends verwachten.
    Voordeel bij een Sony is dat je kunt scherpstellen tot oneindige. Met je Nikon heb je een adapter met glas nodig, wat de lens kwaliteiten niet zo ten goede komt.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

      Sony e mount systeem camera en een adapter van 10 eu.Is wel mf maar de lenzen zij ook mf.De beide minolta's zijn goede lenzen.De andere ken ik niet.

      Comment


      • #4
        Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

        Op een Nikon body gaat dit niet werken.

        Speciaal een Sony camera gaan kopen om enkele heel oude manuele lenzen te gebruiken is weggesmeten geld.

        Vergeet die oude lenzen en spaar gewoon door voor nieuwere Nikon (compatibele) lenzen.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Op een Nikon body gaat dit niet werken.

          Speciaal een Sony camera gaan kopen om enkele heel oude manuele lenzen te gebruiken is weggesmeten geld.

          Vergeet die oude lenzen en spaar gewoon door voor nieuwere Nikon (compatibele) lenzen.
          Idd ... en als je die 58mm van de hand wil doen, ik ben kandidaat ! .. Ik heb namelijk een Sony-E body en met de nodige adapters

          Comment


          • #6
            Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

            De lenzen hebben minolta SR vatting (ook wel MD vatting genoemd)

            - De 58mm is een goede lichtsterke lens (1,4). Ik weet niet welke twee lenzen je bij de camera hebt gekocht, maar deze 58mm met groot diafragma zou wel eens een leuke aanvulling kunnen zijn om foto's te nemen met een mooie wazige achtergrond. Adapters zijn vrij goedkoop. Om je een idee te geven van de mogelijkheden van deze lens:
            A showcase for the Minolta Manual Focus Rokkor MC 58mm f1.4 lens.

            - De 135mm is ok
            - De zoom zal niet veel soeps zijn

            Persoonlijk heb ik zelden focus op oneindig nodig met een 58mm of een 135mm, maar dat hangt dus af van het type fotografie je ermee zal doen.

            Indien je de focus op oneindig kan missen, heb je genoeg aan bvb deze adapter



            Dit is een simpel ringetje zonder glas

            Indien je wel graag wil focussen op oneindig, heb je een adapter nodig met een correctieglas in. De beeldkwaliteit zal dan wel verminderen.



            Indien je ze wil verkopen om te sparen voor een bijkomende nikon lens:
            - voor de 135mm krijg je wel 15€
            - voor de 58mm minstens 50€
            - de zoom zal je niet kwijtgeraken vrees ik

            Veel plezier met je nieuwe aanwinsten
            Last edited by !Karen; 16 juni 2017, 18:14.
            FLICKR PHOTOSTREAM
            Just try to comprehend that which you'll never comprehend

            Comment


            • #7
              Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

              Ik zou ze ofwel bijhouden voor later misschien (als je ooit een andere body koopt), of gewoon verkopen zoals !Karen zegt.
              Een D3400 is geen ideaal toestel voor manuele focus door de beperkte focus hulp, kleine zoeker en minder goede meter.
              Je zal al bijna verplicht zijn om met live view te werken.

              Een extra body kopen is natuurlijk redelijk absuurd.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: Minolta lenzen en een Nikon F-body

                Bedankt allemaal voor de reacties!

                Comment

                Working...
                X