Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe grasmaaier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe grasmaaier

    Mijn grasmaaier Yamaha (ongev. 25 jaar oud) zal waarschijnlijk niet meer te herstellen zijn. De aandrijfrol (tegelijk walsrol) achteraan maakt een verschrikkelijk lawaai, precies of er hapert voortdurend iets aan het plastiek van de rollen. Die rol is in twee delen en zou een soort differentieel hebben binnenin, om makkelijk te kunnen draaien tijdens het grasmaaien.
    Dus ik vrees dat er iets loos is met dat differentieel.
    Heb ze binnengebracht voor herstelling en meteen ook voor onderhoud, maar men wist me direct te vertellen dat er voor Yamaha grasmaaiers geen wisselstukken meer te krijgen zijn. Yamaha zou gestopt zijn met grasmaaiers. Ze gaan dus eerst die rol(len) bekijken en als daar iets grondig fout mee is, gaan ze zelfs het onderhoud niet doen, omdat het dan toch nieuwkoop zal worden.

    Een zeer goede machine geweest en nog altijd, maar ik vrees dat, als dat lawaai niet kan verholpen worden, ze straks helemaal de geest geeft, want nu hapert het zelftrekken reeds nu en dan. Ik verwacht(te) dus eerstdaags een breuk, zodat ik zelf moet gaan duwen, en daar is die machine wel te zwaar voor... of ik te lui .

    Daarom mijn vraag : een grasmaaier op benzine, zelftrekkend, maaibreedte +- 50 cm met walsrol.
    Welk merk/type kunnen jullie mij aanraden ? Ik ben geen prof tuinder, maar heb wel tamelijk wat m² gras te maaien.
    En ik denk nu ook niet dat ik, bij leven en welzijn, nog meer dan 10 jaar zelfs mijn gras ga maaien.
    Dus een prof. machine hoeft niet, maar ik wil ook geen brol natuurlijk.
    Moet ook verschillende snelheden hebben, want door mijn beperking kan ik echt niet meer hollen achter de machine.

    Alle tips welkom.
    Last edited by Guest17; 16 juni 2017, 08:53.

  • #2
    Re: Nieuwe grasmaaier

    Maak je keuze Ivan, Honda is toch wel een referentie op gebied van grasmaaiers.
    En heb mij laten vertellen dat ze zullen overstappen naar viertakt met injectie, ook in verband met uitstoot.

    Tuinmachines Van den Bossche te Lennik biedt iedere tuinliefhebber met groene vingers een ruime keuze kwaliteitsmachines aan.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe grasmaaier

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Maak je keuze Ivan, Honda is toch wel een referentie op gebied van grasmaaiers.
      En heb mij laten vertellen dat ze zullen overstappen naar viertakt met injectie, ook in verband met uitstoot.

      http://www.tuinvdb.be/page/42/HONDA_grasmachines/
      Ik dacht dat Honda meer voor de professionele tuinder was, je ziet die mannen toch veel met Honda werken !?
      En als ik het goed zie, hebben die met een walsrol allemaal maar één versnelling .
      Last edited by Guest17; 14 juni 2017, 12:00.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe grasmaaier

        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Ik dacht dat Honda meer voor de professionele tuinder was, je ziet die mannen toch veel met Honda werken !?
        Bewijs dat het goed is zeker Ivan, ik heb reeds 35 jaar een Honda, nog nooit problemen mee gehad,
        is nu wel sinds een paar jaar een nieuwe, en de oude gebruikt ons dochter.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe grasmaaier

          Draai hier ook al meer dan 25 jaar een Honda.Geen walsrol.
          Wel twee versnellingen haas en schildpad,maar ik gebruik nooit die haas.
          Draai wel op Aspen 4.Milieuvriendelijk en voor beroeps in NL; wat zij mij wijs gemaakt; hebben verplicht.Belgie waarschijnlijk ook.Duurder maar bij stockage na de winter OK.Benzine met al zijn additieven niet gegarandeerd.
          Enige probleem nu:kopsmering.Bij start mooie blauwe rookpluim.
          Maar start na een winter met tweemaal trekken,en dit al sinds jaren.
          Maar dit zegt natuurlijk niets over de maaikwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe grasmaaier

            Kubota eens bekijken, of gelijk een robot?
            Die maait een paar keer per week, en het ziet er altijd deftig uit.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe grasmaaier

              Ik heb al enkele jaren een Iseki , deze : http://tuinmachines.ice.be/nl/grasma...oduct-1399.htm, wat mij betreft een schitterende maaier ( met Honda motor trouwens ) , zeer degelijk gemaakt ( weinig plastiek delen, maaidek is alu ipv tegenwoordig kunststof bij velen , hendels enzo zijn allemaal van dik staal / alu , deftige wielen en dito ophangingen/hoogteregelingen ) .
              Een trekje en dat ding draait gewoon , ook na de winter , grootste voordeel in mijn ogen ( tov een gelijkaardige Honda die m'n ouders hebben ) is dat wanneer het gazon wat vochtig is deze toch perfect het gemaaide gras in de opvangbak krijgt , wat bij veel maaiers een serieus probleem kan zijn.
              Nadeel is dat het een vrij logge ( lange ) en zware machine is, iets duurder dan Honda ook , daarentegen is ze dan zeer stabiel en maait zeer proper.
              Last edited by RDB; 14 juni 2017, 13:10.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe grasmaaier

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Kubota eens bekijken, of gelijk een robot?
                Die maait een paar keer per week, en het ziet er altijd deftig uit.
                Was ook het eerste wat de kinderen me dachten aan te raden, maar ik zit met zodanig veel hoeken en kanten, dan nog een grote walnotenboom in het midden, en last but not least, ik hebnog een stuk voor onze woning aan de straatkant van zo'n 35 meter op 2 meter dat ik ook onderhou... dus een robotmaaier, jammer maar helaas. Anders direct. MIjn zoon heeft er één, en dat is ideaal, maar hij heeft dan ook een mooi rechthoekig stuk gazon.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe grasmaaier

                  Er zijn niet zoveel fabrikanten die nog grasmaaiers met een rol maken, de keuze zal dan wel een stuk beperkter zijn dan bij de cirkelmaaiers.
                  Wat de motor betreft, Honda maakt heel betrouwbare motoren voor grasmaaiers (en een heleboel andere apparaten die met zo'n motor aangedreven kunnen worden).
                  Als je dus voor dezelfde grasmaaier de keuze hebt tussen verschillende motoren, dan is Honda nooit een verkeerde keuze (als die bij de keuzemogelijkheden zit natuurlijk).

                  Thuis hadden wij vroeger een Atco (cilindermaaier met een rol), ik weet niet of dat merk nog bestaat, maar omdat er geregeld problemen waren met de riemaandrijving van de rol en maaicilinder zijn we uiteindelijk toch overgestapt naar een cirkelmaaier met vier wielen.
                  De aandrijving slipte geregeld door, zeker als het gras iets te lang was (en ook als het niet droog genoeg was).

                  Hier gebruik ik een kleine elektrische maaier (Stiga), maar de oppervlakte die ik daarmee moet maaien is heel beperkt (op minder dan 10 minuten is het gras afgereden).
                  Last edited by Black B@ndit; 14 juni 2017, 16:37.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe grasmaaier

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Er zijn niet zoveel fabrikanten die nog grasmaaiers met een rol maken, de keuze zal dan wel een stuk beperkter zijn dan bij de cirkelmaaiers.
                    Ik had begrepen dat het een aandrukrol moest zijn (na het maaien), dat kan evengoed met een cirkelmaaier zoals jij dat noemt.
                    Honda heeft er zo eentje.

                    Wel rekening houden dat deze rol de besturing minder soepel maakt om rond objecten te maaien.
                    Een mulcher is ook nog iets interessants ... nooit meer naar het containerpark. [emoji1]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe grasmaaier

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Er zijn niet zoveel fabrikanten die nog grasmaaiers met een rol maken, de keuze zal dan wel een stuk beperkter zijn dan bij de cirkelmaaiers.
                      Wat de motor betreft, Honda maakt heel betrouwbare motoren voor grasmaaiers (en een heleboel andere apparaten die met zo'n motor aangedreven kunnen worden).
                      Als je dus voor dezelfde grasmaaier de keuze hebt tussen verschillende motoren, dan is Honda nooit een verkeerde keuze (als die bij de keuzemogelijkheden zit natuurlijk).

                      Thuis hadden wij vroeger een Atco (cilindermaaier met een rol), ik weet niet of dat merk nog bestaat, maar omdat er geregeld problemen waren met de riemaandrijving van de rol en maaicilinder zijn we uiteindelijk toch overgestapt naar een cirkelmaaier met vier wielen.
                      De aandrijving slipte geregeld door, zeker als het gras iets te lang was (en ook als het niet droog genoeg was).

                      Hier gebruik ik een kleine elektrische maaier (Stiga), maar de oppervlakte die ik daarmee moet maaien is heel beperkt (op minder dan 10 minuten is het gras afgereden).
                      Deze die nu in herstelling is, is wel degelijk een cirkelmaaier maar mét een walsrol in twee delen en met ingebouwd differentieel voor het makkelijk draaien tijdens het zelftrekken.
                      Dus ik zoek weer iets dergelijks.

                      Onze eerste grasmaaier was ook een Atco, (heel gekend in de jaren stillekes, en misschien nog) groen, Engels en héééééél degelijk).
                      Deze hadden maar één foutje, wanneer je eens een steentje tegenkwam in je gazon en dat raakte tussen de cilinder en het ondermes, dan kreeg je een klein deukje in het ondermes, met als resultaat een streepje over de afgemaaide strook, dit ter hoogte van de deuk. En dit bleef zo tot je alles weer opnieuw liet slijpen.

                      Wij hebben dus op 42 jaar slechts twee grasmaaiers gekocht... toch niet slecht dacht ik.

                      Maar zoals reeds geschreven, ik zie me zeker niet langer dan max nog 10 jaar mijn gazon zelf maaien, daarom wil ik geen supermaaier meer kopen, en/of er alleszins geen klein fortuin (voor een grasmaaier hé) aan uitgeven . Mocht er nog plaats zijn in ons tuinhuis en mocht de deur groot genoeg zijn, dan kocht ik me een zitmaaier. Kost niet zoveel meer dan een hele goeie zelftrekkende maaier, en is nog makkelijker. Zou ik nu toch lui(er) worden met ouder worden ?
                      Last edited by Guest17; 14 juni 2017, 18:37.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe grasmaaier

                        Koop en Verkoop Grasmaaiers op 2dehands. Elektrische, Zitmaaiers en meer kopen en verkopen tegen een aantrekkelijke prijs! Ga ervoor. Het begint op 2dehands

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe grasmaaier

                          Ook zonder walsrol. Maar toch bedankt voor de tip.

                          PS Ik heb nog een klein beetje hoop.
                          De machine is nu bijna een week binnen en ik kreeg nog geen telefoontje om te melden dat ze niet meer te herstellen is.
                          Dus voorlopig kruis ik mijn vingers. Je kan nooit weten dat het gewoon iets is dat los gekomen was of iets dergelijks... dat hoop ik tenminste.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe grasmaaier

                            Ik heb een Wolf, op elektriciteit, uiteraard.
                            Heel tevreden van. Geen onderhoud, geen stank van uitlaat waar je constant in rondloopt, geen lawaai, zelftrekkend,...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe grasmaaier

                              Deze voormiddag telefoontje gekregen dat het onderhoud van de machine gedaan is en dat ze mag afgehaald worden (??).
                              Euhhhh, onderhoud..... (?) en het harde lawaai in de aandrijf-/walsrol ?
                              "We hebben de rol volledig gedemonteerd, alles voorzien van nieuw vet, terug gemonteerd en alles werkt zoals het moet...."
                              Toch heb ik mijn twijfels, ik zal wel zien wanneer ik de eerste keer terug het gras ga maaien... ik ben benieuwd.
                              Dat harde gekraak oplossen met een beetje vet !?
                              Ik ga ze deze namiddag halen.
                              Wordt vervolgd.

                              Comment

                              Working...
                              X