Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe diepvriezer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe diepvriezer

    ik merk dat onze Bosch-kist na >25 jaar behoorlijk begint te slijten op zijn isolatie. Tijd om eens te denken op een nieuwe. Geld is geen probleem maar ik wil geen vodden met ingewerkte veroudering.
    Ik weet dat er hier mensen zijn die beroepshalve bezig zijn met koeltechniek vandaar mijn vraag : Bosch (zeeeeeeer tevreden van) of Liebherr ?
    Bart ?

  • #2
    Re: nieuwe diepvriezer

    Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe koelkast (koel/vries combinatie) kocht heb ik bewust gekozen voor een model met simpele "ouderwetse" technologie.
    Er zit een mechanische thermostaat in, die zijn héél betrouwbaar, de meeste mechanische koelkastthermostaten gaan meer dan 20 jaar mee.
    Ik heb er al verschillende horen klagen over elektronische thermostaten die heel snel defect raken (meestal net na de garantieperiode).
    En er zitten ook geen ventilators in, het vriesgedeelte heeft dan ook geen automatische ontdooiing, dat kan misschien voor sommigen wel als nadeel overkomen, maar doordat er geen ontdooisysteem inzit kan er ook veel minder stuk gaan.
    Het verdampergedeelte van de koelkast ontdooit wel automatisch, elke keer dat de thermostaat uitschakelt warmt de verdamper net voldoende terug op om te ontdooien vooraleer de compressor terug start (dat is een simpele oplossing die waarschijnlijk ook al meer dan 50 jaar bestaat).

    Welk merk je best koopt?
    Als je achteraan kijkt (of onderin bij een vrieskist), dan zal je compressoren zien van verschillende merken.
    Mijn ervaring is dat er daar eigenlijk maar weinig verschil zit in de levensduur, zolang er voldoende koelmiddel in de installatie zit zal een compressor zelden stuk gaan (de startinrichting is dan het enige zwakke punt).
    En als het over koelmiddellekken gaat, hoe complexer de installatie, hoe meer kans op lekken...(meer verbindingen = meer kans op lekken).
    De afwerking kan wel beter zijn bij de duurdere merken, maar na zo'n 5 jaar ben ik nog altijd heel tevreden over mijn Beko vries/koelkast (een A++ , tegenwoordig hebben ze nog wat meer plusjes en is het verbruik nog iets lager).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe diepvriezer

      Bij ons krijgen noch koelkast noch diepvries de kans om te verslijten.
      Die worden sowieso na max 10 jaar vervangen.
      Isolatie wordt volgens mij alsmaar beter, en dan bedoel ik niet dat ze minder gaan verbruiken want dat interesseert me (voorlopig) niet, maar vooral bij stroomuitval.
      Die oude dingen zullen maar eens zonder stroom vallen... hoe lang mag dat dan met oud/slecht geïsoleerd spul zonder dat je boeltje begint te ontdooien ??
      Ik weet wel als de diepvriezer goed vol zit, er in feite één grote blok ijs moet ontdooien, maar toch.
      Wij hebben onlangs eens een dag 10 uur zonder stroom gezeten bij werken in de straat, en de temperatuur van onze vriezer ging van -18 gr tot -15 gr, wat ik reuze meevallen vond.
      Maar misschien zijn die oude dingen ook goed op dat gebied, maar enfin, wij nemen het risico niet.
      Kan je hierover een beetje uitleg geven Bart ?

      PS Als ik lees dat jij Bart, als kenner, toch ook gaat voor Turks witgoed, dan moet ik toch even fijntjes lachen bij het denken aan zij die altijd zweren bij de dure (bvb) Miele toestellen, omdat ze denken "het is duur het zal dus wel goed zijn" .
      Last edited by Guest17; 13 juni 2017, 16:23.

      Comment


      • #4
        nieuwe diepvriezer

        Ik ben toch benieuwd wat de inhoud is van je koelkast als het verlies ervan wegens een stroompanne belangrijker is dan de aanschaf van een nieuwe koelkast. ;=)


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe diepvriezer

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Ik ben toch benieuwd wat de inhoud is van je koelkast als het verlies ervan wegens een stroompanne belangrijker is dan de aanschaf van een nieuwe koelkast. ;=)


          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
          De rompslomp vermijden is me heel wat waard 😋.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe diepvriezer

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Bij ons krijgen noch koelkast noch diepvries de kans om te verslijten.
            Die worden sowieso na max 10 jaar vervangen.
            Isolatie wordt volgens mij alsmaar beter, en dan bedoel ik niet dat ze minder gaan verbruiken want dat interesseert me (voorlopig) niet, maar vooral bij stroomuitval.
            Die oude dingen zullen maar eens zonder stroom vallen... hoe lang mag dat dan met oud/slecht geïsoleerd spul zonder dat je boeltje begint te ontdooien ??
            Ik weet wel als de diepvriezer goed vol zit, er in feite één grote blok ijs moet ontdooien, maar toch.
            Wij hebben onlangs eens een dag 10 uur zonder stroom gezeten bij werken in de straat, en de temperatuur van onze vriezer ging van -18 gr tot -15 gr, wat ik reuze meevallen vond.
            Maar misschien zijn die oude dingen ook goed op dat gebied, maar enfin, wij nemen het risico niet.
            Kan je hierover een beetje uitleg geven Bart ?

            PS Als ik lees dat jij Bart, als kenner, toch ook gaat voor Turks witgoed, dan moet ik toch even fijntjes lachen bij het denken aan zij die altijd zweren bij de dure (bvb) Miele toestellen, omdat ze denken "het is duur het zal dus wel goed zijn" .
            Als een vriezer helemaal vol zit, dan is het normaal dat die veel langer koud blijft bij een stroompanne.
            Een grotere massa zal altijd minder snel opwarmen.
            Daarom zal een oudere vriezer waarvan de isolatie nog in orde is ook niet na een paar uur ontdooid zijn als die zo goed als vol zit.

            In Miele koelkasten en vriezers zitten ook geen compressors die 2 keer langer meegaan, want die bestaan volgens mij niet (zo groot zijn de verschillen niet tussen de goedkope en dure compressors van dat formaat).

            Ik heb hier wel een Bosch droogkast en wasmachine (de droogkast is van eind vorig jaar, de wasmachine van dit jaar), toen ik de droogkast kocht zag ik een interessante aanbieding voor een Bosch met warmtepomp, het was ook een van de weinigen met een zelfreinigende condensor, de oude droogkast was ongeveer 25 jaar oud, toen was er nog geen sprake van warmtepompen in droogkasten.
            En de wasmachine, ik had een 10 jaar oude Beko, maar die zwierde eigenlijk niet goed genoeg, de droogkast moest veel te lang draaien om de was droog te krijgen.
            Nu heb ik een Bosch die 1600 toeren kan draaien, daardoor zit de condensopvangbak van de droogkast nog niet half vol, tegenover dat die bijna tot de rand gevuld was toen de was uit de Beko kwam (de droogtijd is bijna gehalveerd door de nieuwe wasmachine).
            De nieuwe wasmachine maakt ook veel minder lawaai omdat er een nieuw type motor in zit, en er zijn een paar wasprogramma's die voor mij erg handig zijn en die de Beko niet had.
            Maar aan die Beko heeft nooit iets gemankeerd, het was eigenlijk omdat ik tegenwoordig ook de was van mijn zoon moet doen dat ik geïnvesteerd heb in die nieuwe machines.
            Ik wou niet dat mijn elektriciteitsrekening daardoor veel hoger zou worden, daarom heb ik een zo zuinig mogelijke wasmachine en droogkast gekocht.
            De was ophangen is geen optie, daar heb ik hier geen plaats voor, en ik moet de was van mijn zoon ook zo snel mogelijk terug kunnen meegeven.
            Last edited by Black B@ndit; 13 juni 2017, 22:36.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              nieuwe diepvriezer

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              De rompslomp vermijden is me heel wat waard [emoji39].
              Een diepvries onnodig/vroegtijdig vervangen is toch meer geloop dan niets doen?

              Trouwens 10 jaar of 10 dagen oud, als men 10 uur zonder stroom zit dan blijft het resultaat hetzelfde ... men moet de deur best gesloten houden.

              Isolatie wordt steeds beter, maar dan gebruiken ze er minder van.
              Zie de dikte van de wanden in vergelijk met 30 jaar geleden.

              Zelfs 40 jaar geleden, liet men de deur dicht dan was het al geen probleem om vele uren zonder stroom te zitten.
              En toen waren er ook veel meer stroompannes dan nu ... hier op 24 jaar slechts één keer doordat iemand een cabine had omgereden.

              Een nieuwe kopen zonder dat die stuk is, dat doet men ofwel omdat men er zin in heeft of omdat men eentje wil dat minder verbruikt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe diepvriezer

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                ik merk dat onze Bosch-kist na >25 jaar behoorlijk begint te slijten op zijn isolatie. Tijd om eens te denken op een nieuwe. Geld is geen probleem maar ik wil geen vodden met ingewerkte veroudering.
                Ik weet dat er hier mensen zijn die beroepshalve bezig zijn met koeltechniek vandaar mijn vraag : Bosch (zeeeeeeer tevreden van) of Liebherr ?
                Bart ?
                Als het wat mag kosten https://www.gastroworld.biz/horeca-k...ieskasten.html

                En dat verhaal van ingebouwde veroudering, vergeet dat maar, is media vulling, als dat zou te bewijzen zijn, wat gemakkelijk
                kan, wat denk je.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe diepvriezer

                  Eén ding weet ik zeker NOOIT nog een diepvries bak.
                  Wat een miserie als je onderaan iets liggen hebt dat je wil opeten, als je überhaupt nog weet wat er onderaan ligt.
                  Een bak is goed om allemaal hetzelfde in te vriezen.
                  Volgende word een kast en dan wel een Samsung.
                  We hebben een Samsung frigo is die is keigoed, een AEG, Bosh en al dat ander heel duur gedoe kan er gewoon niet aan tippen en dus als er een nieuwe diepvries komt dan is het een kast en wel van Samsung.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe diepvriezer

                    Hier

                    - een diepvries AEG met zeven laden (electronische thermostaat)

                    - een diepvrieskist(je) (gewone thermostaat) dat slechts in nood (wanneer we volop boontjes of ander groenten oogsten en verplicht zijn van die in te vriezen), maar doet meestal de ronde van de familie wanneer ze één of ander feest geven, dan kan daar een hoop drank in gekoeld worden , moet dan wel af en toe uitgezet worden natuurlijk)

                    - koelkast Liebherr zonder vriesvak in de keuken (electronische thermostaat)

                    - koelkast Liebherr zonder vriesvak (ekectronische thermostaat) in de kelder die enkel gebruikt (aangezet) wordt wanneer we gasten hebben en er een koude schotel of koud voorgerecht gegeven wordt, dan kunnen wij die schotels daar allemaal mooi koel in houden zonder onze gewone koelkast te moeten leegmaken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe diepvriezer

                      Het probleem van een diepvrieskist is inderdaad dat er onderin gewoonlijk dingen veel te lang blijven zitten omdat je ze niet meteen ziet liggen.
                      Voor hetzelfde volume (inhoud) heeft een diepvrieskist een grotere vloeroppervlakte nodig dan een rechtopstaande diepvrieskast.
                      Een voordeel van een kist is dat de koude er niet allemaal "uit valt" elke keer dat de deur wordt geopend.
                      Maar door de compartimenten (schuiven) in een diepvrieskast wordt dat al wat tegengehouden, en de meeste diepvriezers worden ook niet zoveel keer per dag geopend (toch veel minder dan een koelkast).
                      Het verbruik van beide soorten vriezers zal vergelijkbaar zijn, maar als je een diepvrieskast heel dikwijls open moet doen, dan zal die uiteindelijk toch meer gaan verbruiken dan een diepvrieskist die even dikwijls geopend wordt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe diepvriezer

                        Een diepvrieskist zorgt voor een hoop op elkaar en meer zoeken.
                        Maar bij een staand model met schuiven is het vaak ook wat zoeken naar "waar steekt dat nu weer".
                        Schuiven komen ook sneller vast te zitten wanneer alles wat aanvriest.

                        De kist neemt meer oppervlakte in, bij een kast moet men ruimte hebben om de deur te openen.
                        Boven een kist kan men nog schappen plaatsen.

                        Elk heeft zo zijn voor en nadelen en veel hangt eerder af van de plaats dat men heeft.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe diepvriezer

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Schuiven komen ook sneller vast te zitten wanneer alles wat aanvriest.
                          Wij hebben sinds enkele jaren een Liefherr (kastmodel) met 'No frost systeem' en dit euvel behoort ook tot het verleden.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe diepvriezer

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Wij hebben sinds enkele jaren een Liefherr (kastmodel) met 'No frost systeem' en dit euvel behoort ook tot het verleden.
                            Wij met onze AEG, en zonder 'no frost syteem' (dat denk ik toch) nog nooit een klemmende lade gehad.
                            Ooit eens vernomen, voor wat het waard is, dat hoe meer je de vriezer opent en hoe langer je die laat openstaan om er iets uit te halen, hoe meer ijsvorming er kan optreden.
                            Wij maken die één keer per jaar volledig leeg, liefst als het eens vriest, dan zetten we de lades met inhoud gewoon buiten en laten met een kom heet water alles eventuele ijsvorming in de kast smelten, dan eens goed reinigen met Dettol en lades er terug in.
                            Enig probleem.... de laatste winters vriest het bijna nooit meer .

                            Comment

                            Working...
                            X