Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschrikkelijk: Zijn dit de zegeningen van de social-media?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschrikkelijk: Zijn dit de zegeningen van de social-media?

    Zijn dit de zegeningen van de social-media?
    Juist doordat ieder kind de beschikking heeft over Smart-Phone’s hebben ouders geen enkele controle meer waar hun kinderen mee bezig zijn. Op die leeftijd spelen de hormonen de baas over het verstand en kan dit iedere familie overkomen.
    Last edited by Eenbes; 13 juni 2017, 15:43.

  • #2
    Re: Verschrikkelijk: Zijn dit de zegeningen van de social-media?

    Héél erg, vooral voor die ouders.

    Ik heb zelf geen kinderen. Maar ik had graag geweten van de mensen met kinderen hier: hoe gaan jullie om met smartphone gebruik, en computer gebruik? Hebben jullie toegang tot de gegevens van jullie kinderen?

    Comment


    • #3
      Re: Verschrikkelijk: Zijn dit de zegeningen van de social-media?

      22 jaar terug ging ik als tiener voor de eerste keer het internet verkennen, wat al gauw een gezonde verslaving werd.
      Mijn ouders hadden ook helemaal geen controle daarover, of toch niet 100%. Internet was nieuw toen, mijn vader was leraar informatica op dat moment. Maar toch hadden jongeren altijd een stapje voor over de kennis en de nieuwtjes van internet en pc gebruik.... enfin, dat was toch mijn indruk toen.
      Hetzelfde voor smartphones nu. Mijn oudste dochter is bijna 6 jaar en heeft gelukkig nog geen smartphone, en dat wil ik als ouder zo lang mogelijk uitstellen. Enerzijds hebben ouders dat toch mee in de hand denk ik. Eens ze die smartphone hebben is er nog weinig controle over het gebruik ervan vrees ik. Je kan als ouder wel je kind proberen duidelijk te maken wat kan en niet kan, ze duiden op de gevaren en risico's die mogelijk zijn. Maar je moet natuurlijk ook mee zijn met wat er speelt bij jongeren, de hypes volgen,... als ouder niet altijd even makkelijk neem ik aan.


      Ik vraag me wel af of hetgeen wat er nu gebeurt wel een fenomeen van sociale media is.
      Zo ken ik een meisje van uit mijn klas vroeger, die uit eigen beweging naaktfoto's (van zichzelf toen ze in bad zat), aan medeklasgenootjes begon te tonen. Ikzelf heb ze ook gezien toen. Dat waren geen digitale foto's, maar op fotopapier, met filmrolletje nog getrokken.
      En ik vraag me tot de dag van vandaag nog af waarom ze die plots bovenhaalde en zonder dat iemand erom vroeg die toonde. Uit sociale druk kan het niet geweest zijn toen. Kreeg ze er een kick van? Had ze in die tijd een smartphone gehad, ze had die foto wellicht ook ergens in een groep gedeeld.

      Comment


      • #4
        Re: Verschrikkelijk: Zijn dit de zegeningen van de social-media?

        Vanaf ca 15-16 jaar kan je niet meer alles controleren. Mijn kinderen zijn intussen ouder, maar zouden er nog niet aan gedacht hebben naaktfoto's naar iemand te sturen.
        Je kan als ouder enkel uw kinderen weerbaar opvoeden, en hen bewust maken van de gevaren en gevolgen.

        Zo heb ik nooit op de huiscomputers een filter voor "adult" content gehad. Dat werkt toch niet, en ze vinden wel een manier als ze echt eens een paar borsten of meer willen zien.

        Dramatisch wel wat hier gebeurd is, de grootste nachtmerrie voor ouders.

        Comment


        • #5
          Re: Verschrikkelijk: Zijn dit de zegeningen van de social-media?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Juist doordat ieder kind de beschikking heeft over Smart-Phone’s hebben ouders geen enkele controle meer waar hun kinderen mee bezig zijn.
          Vele kinderen zijn ongeveer 75% van de dag niet bij hun ouders, met of zonder smartphone ... hoe zou eender welke ouder steeds volledige controle over zijn kinderen kunnen hebben?
          Er zijn er die de korte tijd dat ze samen zijn (meestal na de werkdag en WE) goede raad geven aan hun kinderen en ze op die korte periode zo goed mogelijk proberen opvoeden.
          Er zijn er ook die hun kinderen maar laten begaan, met of zonder smartphone.
          Het grote voordeel van de smartphone is dat men nu de kinderen op elk moment van de dag kan contacteren, dat men kan weten waar ze effectief zitten (als men wat inventief is met instellingen).
          Alles heeft voor- en nadelen, maar mogelijke problemen hebben altijd bestaan.
          Wat delen van een foto betreft in grote groep ... klopt dat meer mensen dit zien, maar ook meer kans dat iemand zijn verstand gebruikt en op tijd ingrijpt door ouders of wie dan ook te verwittigen.
          Voor de rest ga ik daarover stoppen of we gaan de maatschappelijke toer op.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment

          Working...
          X