Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke software en stappen na een dag fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke software en stappen na een dag fotograferen

    Na een dagje kom je thuis met de nodige foto's.

    Ik neem aan dat 'jullie' ook een selectie maken van de foto's en deze iets bewerken.
    Ik denk daarbij aan croppen, contrast en helderheid aanpassingen.

    Hoe gaan jullie te werk?
    Met welk programma is het handig om een selectie van je foto's te maken?
    Gebruik je datzelfde programma voor de nabewerkingen?

    Ik gebruik momenteel photoshop, handig voor uitgebreide nabewerking.
    Maar minder geschikt voor selecties en eenvoudiger nabewerken.

    Passen jullie de correcties handmatig aan via het histogram?

    Ik ben benieuwd naar jullie werkwijze.
    Mijn werkwijze is wat minder handig.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Welke sioftware en stappen na een dag fotograferen

    Je hebt gewoon Lightroom nodig of software zoals Corel Aftershot Pro. Vervullen beiden de zelfde functie.

    Comment


    • #3
      Re: Welke sioftware en stappen na een dag fotograferen

      Indien je niet via batch werkt, is en blijft het bewerken van foto's een tijdslopende zaak.
      Werken met een batch vereenvoudigt dat wel, maar is volgens mij niet de beter manier van verwerken.
      Zelf haal ik steeds alle foto's op en een eerste selectie gebeurt via Irfan (laad utlra snel de beelden op en toont ze) waar alle slechte beelden worden gewist. Ik heb nog geen enkel ander progje gevonden waar ophalen, tonen en eventueel zo snel lukt. Selectie gebeurt op rommel, onscherpte ...
      Daarna pas wordt het geheel in LR ingelezen. De kleurbalans wordt goed gezet (zit ook nog hopelijk in het geheugen van jezelf) en dan laat ik de foto's meestal een dag of 5 liggen. Reden. Je bent vaak over enthousiast van een reis waardoor je niet echt nog een goede selectie kan doen.
      Na die dagen wordt dan nog eens geselecteerd en worden beelden aangepast (bv HDR).
      Uiteindelijk worden dan de definitieve beelden aangeduid en geexporteerd. Eventueel nog naar PS voor die aanpassingen die ik in LR niet kon doen.
      Alles wordt dan in een tijdelijke folder opgeslagen en in mijn fotobeheercollectie ingelezen. Daar komen dan nog eens de trefwoorden, uitleg, ... op en worden de beelden in de collectie op geslagen. Hierbij worden de oorspronkelijke beelden en de bij horende Xmp's automatisch hernoemt alvolgens de beeldnaam in de collectie en worden alle beelden met aangepaste naam automatisch gecopieerd en naar de folders van de collectie weggeschreven. Terzelfdertijde wordt voor backup gezorgd.
      Lijkt omslachtiger dan wat het is, maar het kost zo wie zo tijd.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Welke sioftware en stappen na een dag fotograferen

        Ik gebruik ook Irfan als eerste stap in mijn post.
        Daar gebruik ik het om via batch rename alle fotos te hernoemen naar "###00 modelnaam - locatie - datum". Irfan doet dit zeer snel en doeltreffend.
        De ### staan voor automatische nummering. De 00 staat voor geen revisie. Dus als ik die in verdere stappen door fotoshop haal worden die 00 opgehoogd.

        Dan gaat alles door Aftershot Pro voor alle basiswerk. En van daaruit inladen in fotoshop voor het fijne werk.

        Finaal terug door Irfan om heel de boel in batch te verkleinen.

        Comment


        • #5
          Re: Welke sioftware en stappen na een dag fotograferen

          om foto's in batch te verkleinen gebruik ik " faststone Photo resizer " deze geeft de mogelijkheid om schalen naar één afmeting, hoogte of breedte, stel hoogte 1000Px, dan zullen, alle foto's een hoogte hebben van 1000 px
          ongeacht of je vertrekt van landschap, portret of vierkant door elkaar, snel en veel mogelijkheden.
          D 7500 > 16/85 > 70/300>105
          https://www.behance.net/joscaeymae0afa
          Grt. Jos

          Comment


          • #6
            Re: Welke sioftware en stappen na een dag fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
            om foto's in batch te verkleinen gebruik ik " faststone Photo resizer " deze geeft de mogelijkheid om schalen naar één afmeting, hoogte of breedte, stel hoogte 1000Px, dan zullen, alle foto's een hoogte hebben van 1000 px
            ongeacht of je vertrekt van landschap, portret of vierkant door elkaar, snel en veel mogelijkheden.
            Da's toch met elk programma zo

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Welke sioftware en stappen na een dag fotograferen

              Bij een Nikon krijg je ViewNX bij, daar sorteer ik men raw bestanden mee.
              De overgebleven foto's laad ik dan in Lightroom om ze te bewerken.

              Comment

              Working...
              X