Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen kalibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen kalibreren

    ik zou mijn lenzen willen laten kalibreren

    waar kan ik dat laten doen liefst in belgie

    ik bezit EOS 70D en de 7d mark2 en lenzen van Canon en sigma

    mvg
    Jos
    EOS 550D - EOS 70D - EOS 7D Mark II - Tamron SP 90 mm F2.8 - canon 50mm 1.8 - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Sigma 120-300mm f/2.8 -
    - sigma 70-200mm F2.8 - Tamron AF 10-24mm F3.5-4.5 - - sigma converter 1.4x

  • #2
    Re: lenzen kalibreren

    Als het mogelijk is, zou ik mijn camera kalibreren met AF fine tune.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: lenzen kalibreren

      Nederland: Chipclean, Ton Niessing: http://www.lenscalibratie.nl/
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: lenzen kalibreren

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Als het mogelijk is, zou ik mijn camera kalibreren met AF fine tune.
        Dat zou ik ook in de eerste plaats doen ALS het nodig is want bij Canon lenzen heb ik dat nog niet tegengekomen.
        En als uw Sigma lenzen van recente datum zijn, kunt u zo'n USB Dock kopen om de Sigma lenzen te kalibreren.

        Zijn uw foto's dan zo onscherp?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: lenzen kalibreren

          Als ik je materiaal zo bekijk in je onderschrift zijn er weinig lenzen waarbij kalibratie een duidelijk verschil zal maken
          Het zijn vooral de langere télé's die er baat bij hebben en vooral waar het duidelijker is

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: lenzen kalibreren

            Ik wens je oprecht heel veel succes.
            Een mengeling van merken is een recept dat mij in het verleden al slecht is bevallen.

            Sieg zegt dat vooral lange lenzen baat hebben bij calibratie, maar ik kan je zeggen dat ik vooral bij zooms van groothoek naar korte tele erg slechte ervaringen heb met correct scherpstellen, en dan vooral bij iets grotere scherpstel-afstanden, waar de focusschaal al in de buurt van oneindig komt. Die dingen zijn moeilijk goed te krijgen omdat de afwijkingen ook nog eens verschillend willen zijn afhankelijk van scherpstel-afstand en brandpunt. AF fine tuning is goed voor minieme afwijkingen, maar voor echt goed afregelen moet er volgens mij in de software wat bijgesteld worden.

            Ter info: ik heb ook al gehoord dat Sigma bereid is om lenzen te calibreren met de body (Canon/Nikon) die je meelevert. Maar het blijft een twistpunt voor al wie 3rd party merken overweegt en zeer kritisch is op accurate AF.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: lenzen kalibreren

              Ik heb diverse Nikons, Nikkors, Tamrons en Sigma's gefine tuned zonder enige problemen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: lenzen kalibreren

                Als ik me niet vergis hebben fotohandelaars de raad gekregen om dit niet zelf te doen om discussies achteraf te vermijden en het dus door te storen naar de sevicepunten van de fabrikanten

                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: lenzen kalibreren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Ik wens je oprecht heel veel succes.
                  Een mengeling van merken is een recept dat mij in het verleden al slecht is bevallen.

                  Sieg zegt dat vooral lange lenzen baat hebben bij calibratie, maar ik kan je zeggen dat ik vooral bij zooms van groothoek naar korte tele erg slechte ervaringen heb met correct scherpstellen, en dan vooral bij iets grotere scherpstel-afstanden, waar de focusschaal al in de buurt van oneindig komt. Die dingen zijn moeilijk goed te krijgen omdat de afwijkingen ook nog eens verschillend willen zijn afhankelijk van scherpstel-afstand en brandpunt. AF fine tuning is goed voor minieme afwijkingen, maar voor echt goed afregelen moet er volgens mij in de software wat bijgesteld worden.

                  Ter info: ik heb ook al gehoord dat Sigma bereid is om lenzen te calibreren met de body (Canon/Nikon) die je meelevert. Maar het blijft een twistpunt voor al wie 3rd party merken overweegt en zeer kritisch is op accurate AF.
                  Idd...daar weten we nu alles van he ;-)...Sigma 105 2.8 1 maal zonder body teruggestuurd : geen beterschap. 1 maal met body: en nu ist in orde. Prachtige lenzen die Sigma's...maar als ze niet gekalibreerd zijn, heb je veel problemen. En bij die Sigma's al veel tegengekomen.
                  Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenzen kalibreren

                    bedankt voor de reacties
                    ik ga binnenkort de neushoorn vogels doen in khao yai en nog een paar anderen parken
                    en ik wil zeker zijn dat mijn lenzen en camera's goed zijn afgesteld om daarna teleurstellingen te voorkomen
                    heb een afspraak gemaakt met chip-clean

                    soms zit de scherpte niet goed
                    EOS 550D - EOS 70D - EOS 7D Mark II - Tamron SP 90 mm F2.8 - canon 50mm 1.8 - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Sigma 120-300mm f/2.8 -
                    - sigma 70-200mm F2.8 - Tamron AF 10-24mm F3.5-4.5 - - sigma converter 1.4x

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenzen kalibreren

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ik heb diverse Nikons, Nikkors, Tamrons en Sigma's gefine tuned zonder enige problemen.
                      Ik ook.
                      Wat ik ook heb gedaan, is 9 exemplaren van de Sigma 17-50/2.8 OS getest, en daarvan heeft slechts 1 ooit perfect scherpgesteld.
                      Idem voor de vorige versie van Tamron 90 macro, maar dan 3 exemplaren.

                      Maar wat is je punt?
                      Als je het met finetunen niet goed krijgt, dan moet je ermee terug. En wie gaat het dan oplossen? Nikon of Sigma?
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenzen kalibreren

                        en hoe doe je dat fine tunen? of laat je dat doen? en waar?
                        bd0379be

                        Comment


                        • #13
                          Re: lenzen kalibreren

                          Oorspronkelijk geplaatst door tweetty Bekijk bericht
                          en hoe doe je dat fine tunen? of laat je dat doen? en waar?
                          Dat gaat in je body zelf. Daar stel je dan per lens een afwijking in. Dit heeft echter zijn beperkingen.
                          Je kan maar kleine afwijkingn corrigeren, en de afwijking is voor alle focus afstanden. Complexere afwijkingen kan je daar niet mee verhelpen. Sigma heeft wel een usb doc waarmee je de lens zelf kan aanpassen. Dit werkt niet op alle Sigma's, enkel op de recentere.

                          Ik ben het wel eens met Pieter. Als je een nieuwe lens koopt, dan wil je die moeten opsturen met camera body. Ik had wel zelf ooit een Sigma 17-50/f2.8 OS maar geen problemen vastgesteld.
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: lenzen kalibreren

                            Ik heb mijn lenzen gekalibreerd met Focal (https://www.reikanfocal.com/).
                            Deze doet zelf volledig automatisch de finetuning per lens (en voor een zoomlens apart voor tele en wide) gebaseerd op foto's van een target.
                            Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met het resultaat en je bij sommige lenzen het verschil goed ziet.
                            Maar uit deze testen blijkt ook nogmaals dat autofocus niet heilig is en dus niet steeds 100% is ...
                            ------------------------------------------
                            Canon 80D * 10-18/4.5-5.6 IS * 50/1.8 * 24-70/4L IS * 100-400/4.5-5.6L IS II * 580EX
                            ------------------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: lenzen kalibreren

                              Ik gebruik ook de software van Reikanfocal. Twee body's D750 met een serie lenzen en het resultaat is duidelijk te zien.

                              Gr, Daniel.

                              Comment

                              Working...
                              X