Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving foto's verkopen via stockbureau.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wetgeving foto's verkopen via stockbureau.

    Af en toe kan je artikelen tegen komen over foto's verkopen via stockbureau's of beeldbanken. vb: http://www.shoot.be/art/164092/verdi...ockfotografie/

    Maar wat je in bijna geen van deze artikelen terug vindt, is hoe dat de Belgische belastingdienst hier over denkt.

    Ik heb ze een tijdje geleden een mailtje gestuurd. Dit was m'n vraag:

    graag had ik wat inlichtingen ontvangen i.v.m. de wettelijke zienswijze over inkomsten uit a) sociale media zoals youtube, en b) het occasioneel verkopen van foto's via stockfotografie, zoals shutterstock, 500px.

    Zelf ben ik bijvoorbeeld een hobbyfotograaf. Dus ik heb geen professioneel materiaal en biedt ook mijn diensten niet aan als fotograaf. Maar ik plaats mijn foto's wel op 500px. Men kan deze foto's gewoon tonen en likes op krijgen zoals bijv. bij instagram, maar er is ook de optie om deze te koop aan te bieden.

    Mijn vraag is dus: stel dat ik mijn foto's permanent te koop zou aanbieden (enkel via 500px, dus niet via eigen site of rechtstreekse contacten), aan welke wetgeving moet ik dan voldoen? Moet ik dan bijv. als bijberoep registreren?

    Dezelfde vraag geldt voor youtube. Men kan op youtube video's plaatsen en via reclame (beperkte) inkomsten verwerven. Wat is de Belgische wetgeving hier rond?

    Alvast bedankt voor uw antwoord.
    En binnen de 3 weken kreeg ik een antwoord:

    Mijnheer,
    Als u de door u vermelde activiteiten geregeld en zelfstandig verricht, dan bent u op grond van art. 4 van het Btw-Wetboek btw-plichtig. U moet dan een ondernemings- en btw-nummer hebben.

    Indien uw omzet in België minder dan 25.000 euro bedraagt op jaarbasis, dan kan u wel opteren voor de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen.


    Met vriendelijke groeten,
    Misschien is dit wel nuttige info voor degene die het toch legaal wil houden
Working...
X