Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

    Ik ben bijna aan een setje schijfremblokjes toe, maar zie dat er ook te koop zijn met "akoestische slijtagewaarschuwing".
    Wat moet ik mij voorstellen bij deze waarschuwing ? Beginnen de remblokjes dan te piepen of te fluiten, of nog iets anders ? Ik had nog nooit gehoord van het bestaan ervan.
    Wie heeft er ervaring mee ?

  • #2
    Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

    2seconde googlen en je weet het:



    1ste hit: http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=99610

    De akoestische slijtagewaarschuwing bestaat uit een metalen plaatje dat op het buitenste remblok van de voorwielen is gemonteerd.

    Dit plaatje komt op een gegeven ogenblik in contact met de remschijf, zodra de dikte van de voering kleiner is dan 3 mm.

    Het plaatje veroorzaakt een krassend of soms zelfs gillend geluid, wat de bestuurder erop attent maakt dat de remblokken moeten worden vervangen

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

      OK, bedankt Tonerider

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Ik ben bijna aan een setje schijfremblokjes toe, maar zie dat er ook te koop zijn met "akoestische slijtagewaarschuwing".
        Wat moet ik mij voorstellen bij deze waarschuwing ? Beginnen de remblokjes dan te piepen of te fluiten, of nog iets anders ? Ik had nog nooit gehoord van het bestaan ervan.
        Wie heeft er ervaring mee ?
        Jaaaren geleden had mijn Mitsubishi Galant ook zo'n remblokken: als die aan de slijtindicator kwamen, begon de auto een vreselijk "ieuw-ieuw-ieuw" lawaai te maken, zelfs gewoon tijdens het rijden. Zeer irritant, maar je wist dan wel dat het weer es tijd was om ze te vervangen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

          Op mijn allereerste wagen zat dat ook al, was toen een metalen plaatje dat achter de remblok zat ... wanneer de remblokjes versleten, dan schuurde dat plaatje tegen de remschijf.
          Was dus een standaard remblok met recupereerbaar plaatje.

          Maar als men tijdig een onderhoud doet, dan komt men in principe nooit zo ver.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Maar als men tijdig een onderhoud doet, dan komt men in principe nooit zo ver.
            Tenminste als ze de moeite doen om de wielen er af de nemen om een nazicht te doen. Bij een groot onderhoud een tijd geleden en volgen het onderhoudsvoorschrift moesten ze dit ook doen. Bij ontvangst van de factuur stond er wel op nazicht remmen en het gebruikte remreiniger.
            Kom ik buiten bij de auto zie ik geen afdrukken van handen op de velgen die wel degelijk vuil waar en ook aan de bouten kon je duidelijk zien dat de wielen er niet werden afgenomen. Dus terug naar binnen om uitleg en hun antwoord was nogal kort dat het wel niet nodig zal geweest zijn.
            Dus vraag ik dan waarom er een remmenreiniger werd aangerekend was hun antwoord dat dit forfaitair werd aangerekend. Dus je betaald voor iets ze niet gebruiken en betaald daar nog eens btw op ook. Het zelfde voor de ruitensproeiervloeistof waar ze minimum 1 liter aanrekenen en
            het reservoir is bij aanmelden voor onderhoud altijd vol door mij. Het komt niet op die paar euro's maar betaal toch niet graag voor iets dat niet nodig is. En het mooiste van al is dat twee weken later de achterste remmen piepten en ik terug naar de garage terug kon. Even bijregelen en 40 euro kosten.

            Maar nu op de vraag van notex. Bij de eerste Renault Senic die ik had zat er op de remblokken een sleepcontact die bij een versleten blok een lichtje deden branden al sein als de blokken moesten vervangen worden. Dit was al bij ongeveer 60.000 km. Bij de tweede Senic en die was er ene met meer opties
            was dit niet aanwezig en bij ongeveer 40.000 km begonnen deze te piepen bij het remmen. Eigenlijk was ik me van geen kwaad bewust maar dit kwam me na een tijd duur te staan want één blok was verder afgesleten dan de andere en zat al op het ijzer en had groeven getrokken in de schijf. Dus twee nieuwe schijven moeten plaatsen van voor plus nieuwe remblokken.

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

              Bij het merk van auto dat ik gebruik is het altijd al geweest met een waarschuwingslampje die aangeeft wanneer de remblokken
              versleten zijn.
              Wanneer ik nog veel langer door rijd, dan doe ik schade (krassen) aan de remschijven en die zijn onbetaalbaar.

              Zelf kan ik trouwens ook visueel kijken hoe ver de remschoenen versleten zijn, en hoef ik helemaal niet het wiel te demonteren.
              Gewoon de moeite doen om te kijken en klaar.

              Trouwens bij ieder onderhoud maakt de garage melding hoe het staat met de remmen en als deze tussentijds vervangen zouden moeten
              worden. Dit vermelden ze mondeling + een nota op de factuur. (is verplicht door het merk)
              Tevens wordt mijn garage verplicht om ieder op te volgen probleem te vermelden op de factuur. Bvb toestand banden, klein olielekje, slijtage kruiskoppelingen enz.

              Dat noem ik gewoon goede service van de garage.

              Wat ik lees over remblokken die werken met een geluid wanneer ze versleten zijn? (een soort metaalklank)
              Betekend dit dan dat er metaal zit te schuren op de remschijven waardoor deze bekrast raken en sneller verslijten)

              Groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

                Sinds wanneer is het nodig om wielen te demonteren om de dikte van je blokken te zien?
                Dat kan ik zo zien als ik er naast sta.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

                  Als je lichtmetalen velgen hebt,kun je inderdaad meestal je remblokken zien.Met gesloten wielen moet je al straffe ogen hebben om erdoor te kunnen kijken.
                  Als de wagen op de brug staat voor onderhoud,kun je het ook zien.
                  Aantal kilometer dat je rijdt met je remblokken,hangt af van de rijstijl,snelheid etc. (Veel en hard remmen,of wat meer preventief rijden).

                  Wat die geluidsverklikker betreft,hoop ik dat het gebruikte metaal niet te hard is,anders krassen in remschijven,en die kosten ook al wat.
                  En als je niet direct je wagen kunt binnen doen,enkele dagen of weken gratis gepiep.Leuk is anders.

                  Comment


                  • #10
                    Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Sinds wanneer is het nodig om wielen te demonteren om de dikte van je blokken te zien?
                    Dat kan ik zo zien als ik er naast sta.
                    Kan niet met elke velg hoor.
                    Probeer maar eens met bijvoorbeeld deze: http://static.autojunk.nl/pictures/2...4/image_01.jpgWordt al veel moeilijker.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

                      Met een spiegelke en een lampje lukt dat ook.

                      En als de auto op de brug staat kunnen ze zeker de andere kant zien.
                      Mijn auto gaat gewoon om de 30k naar de garage, ik ben nog nooit tussenin terug gemoeten voor gelijk wat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft er "remblokken met akoestische slijtagewaarschuwing"

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Met een spiegelke en een lampje lukt dat ook.

                        En als de auto op de brug staat kunnen ze zeker de andere kant zien.
                        Mijn auto gaat gewoon om de 30k naar de garage, ik ben nog nooit tussenin terug gemoeten voor gelijk wat.
                        Op de vier laatste wagens heb ik nooit remblokken moeten laten vervangen, da's nog eenvoudiger. [emoji1]

                        Niet iedereen houdt zich bezig met een spiegeltje, ik denk zelfs dat de meesten nog nooit zelf de olie gecontroleerd heeft en velen zelfs nooit de lichten of ruitensproeier. [emoji1]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X