Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen events in kerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen events in kerken

    Beste allemaal

    ik mocht onlangs mee een communie fotograferen tijdens de kerkdienst. Wat me opviel is dat vele van mijn foto's toch niet al te scherp zijn, en vaak ook wel wat ruis. Ik heb een Canon 6D en gebruik vooral mijn 24-70mm lens. Ik probeer mijn ISO zo laag mogelijk te houden, maar soms moest ik tot 1250 gaan. Volgens andere fotografen kan je met een 6D makkelijk tot 2500 gaan zonder ruis, maar dat vind ik zelf toch niet (of ben ik hierin te perfectionistisch?). Sluitertijd hou ik rond de 1/100 (dus voor beweging vaak lastig), maar dit ook omwille van het licht.... Flitser gebruik ik niet (geen expert op dat gebied + ik hou niet van het licht). Zijn er mensen die me eventueel nog wat tips kunnen geven?

    Thanks!

    Silke
    Last edited by LesC; 13 juni 2017, 08:47. Reden: specifiek voorvoegsel verwijderd

  • #2
    Re: Fotograferen events in kerken

    Oorspronkelijk geplaatst door Silke82 Bekijk bericht
    Beste allemaal

    ik mocht onlangs mee een communie fotograferen tijdens de kerkdienst. Wat me opviel is dat vele van mijn foto's toch niet al te scherp zijn, en vaak ook wel wat ruis. Ik heb een Canon 6D en gebruik vooral mijn 24-70mm lens. Ik probeer mijn ISO zo laag mogelijk te houden, maar soms moest ik tot 1250 gaan. Volgens andere fotografen kan je met een 6D makkelijk tot 2500 gaan zonder ruis, maar dat vind ik zelf toch niet (of ben ik hierin te perfectionistisch?). Sluitertijd hou ik rond de 1/100 (dus voor beweging vaak lastig), maar dit ook omwille van het licht.... Flitser gebruik ik niet (geen expert op dat gebied + ik hou niet van het licht). Zijn er mensen die me eventueel nog wat tips kunnen geven?

    Thanks!

    Silke
    Is het mogelijk om eens een foto up te loaden als voorbeeld van het probleem/ruis? Welke diafragma's werden er gebruikt?
    Er komt natuurlijk een moment dat wanneer er te weinig natuurlijk licht is dat je er een flash moet bij betrekken.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen events in kerken

      Onderbelichten en in post corrigeren geeft soms meer ruis dan juist belichten met een hogere ISO. Ik ken de 6d niet echt maar die is toch niet zo oud die moet toch wat aankunnen op vlak van ISO. In zo een omstandigheden ga ik met mijn D700 naar iso 3200 en f2.8 en een sluiter rond 1/160. ik gebruik dan ook spotmeting en backbuttonfocus omdat ik op die manier het licht op mijn onderwerp goed heb en de grootst mogelijke controle op de autofocus

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen events in kerken

        Dat ligt moeilijk omdat er kinderen op staan, ik kan de foto's niet zomaar posten om die reden.....

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen events in kerken

          Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
          Onderbelichten en in post corrigeren geeft soms meer ruis dan juist belichten met een hogere ISO. Ik ken de 6d niet echt maar die is toch niet zo oud die moet toch wat aankunnen op vlak van ISO. In zo een omstandigheden ga ik met mijn D700 naar iso 3200 en f2.8 en een sluiter rond 1/160. ik gebruik dan ook spotmeting en backbuttonfocus omdat ik op die manier het licht op mijn onderwerp goed heb en de grootst mogelijke controle op de autofocus
          Bedankt!

          Maar als je naar 2.8 gaat dan heb je bij foto's waar meerdere personen op staan toch nooit iedereen scherp? Dat was ook een van mijn problemen. Hoe pak je dat aan? Bedankt alvast!

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen events in kerken

            Oorspronkelijk geplaatst door Silke82 Bekijk bericht
            Bedankt!

            Maar als je naar 2.8 gaat dan heb je bij foto's waar meerdere personen op staan toch nooit iedereen scherp? Dat was ook een van mijn problemen. Hoe pak je dat aan? Bedankt alvast!
            Proberen om verschillende personen in 1 vlak te hebben zodat ze op de zelfde scherpstelafstand staan. Ik heb me altijd op 1 of 2 personen mogen concentreren (enkel de familie) en nooit de hele groep dus lag mijn focus ook altijd op die ene persoon. Ik maak dan ook regelmatig close ups met de 70-200. Dus dat probleem heb ik nooit echt moeten aanpakken.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen events in kerken

              Moderator Note: Verplaatst van Fotohoek/Evenementen naar Algemeen, omdat Fotohoek dient om foto's te tonen, niet om specifieke vragen te stellen of problemen te bespreken.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen events in kerken

                Volgens mij hebben de duurdere Canons dit ook: spotmeting gekoppeld aan het scherpstelveld-> dan is correct belicht(als je rekening met kleur ed) waar je op focust, de rest misschien over- onderbelicht, maar met matrix is dan vaak niet echt goed belicht.
                Verder trek ik mij niets aan van de hoge iso, beter een correct belichte foto met ruis dan een met minder ruis en onscherp. Ik ga met mijn D700 gewoon tot 25.600 iso in kleur niet geweldig, maar omgezet naar B+W zien die er goed uit.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen events in kerken

                  Ik gebruik toch altijd mijn externe flits in de kerk. Sluitertijd op 1/60. iso automatisch.
                  Wanneer ik close-ups neem van de kinderen als de ouders te communie gaan dan zet ik mijn flits wel af en neem de foto's op diafragma 1.4
                  Ik ga de dag ervoor ook altijd naar de oefening om nog even te testen en heb dit jaar geprobeerd om zonder flits te fotograferen, omdat ik een nieuw toestel en lens had, maar had toch meer ruis. Die met flits zijn mooier.
                  oefenen en testen zou ik zeggen. Veel hangt af met welk toestel je de foto's neemt en vooral met welke lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen events in kerken

                    Ik fotografeer hier de eerste communie ook al een paar jaar, de gemakkelijkste oplossing is de auto-iso, ingesteld op een minimum sluitertijd van 1/60 sec (in de cameramenu's bij de auto-iso instellingen).
                    De lenzen die ik gebruik zijn de 24-70 f2,8 L II en de 70-200 f2,8 L IS II, beide lenzen zijn met het diafragma helemaal open voldoende scherp voor dat soort foto's.
                    Daarom worden die ook bijna de hele tijd op f2,8 gebruikt (diafragmavoorkeuze) terwijl de camera de iso automatisch aanpast aan de omstandigheden op de plaats waar de foto wordt gemaakt.
                    In een kerk kunnen die lichtomstandigheden heel sterk verschillen, maar door de auto-iso zal de iso constant zo laag mogelijk blijven terwijl de foto's allemaal correct belicht zijn.
                    De iso kan dan soms vrij hoog oplopen, maar dat is geen probleem omdat mijn camera's ook op heel hoge iso een beeldkwaliteit hebben die ruim goed genoeg is voor het doel waarvoor de foto's uiteindelijk moeten dienen.
                    Er worden geen posters afgedrukt van die foto's, en dan zie je bij een redelijk recente full-frame camera toch geen ruis als de foto's verkleind zijn voor schermweergave (een afdruk van 40x60 zal er voor het overgrote deel van de foto's zelfs nog heel redelijk uitzien).
                    Ik gebruik een 5D III en een 1Dx, wat ruis betreft zullen die niet veel verschillen met een 6D.

                    De beperkte scherptediepte op f2,8 is eigenlijk ook geen probleem, als je een hele groep tegelijk fotografeert (als ze bijvoorbeeld allemaal tegelijk vooraan staan te zingen) dan sta je zelf ver genoeg af om op 24-70mm toch nog voldoende scherptediepte over te houden zodat ze er allemaal vrij scherp op staan (scherp genoeg voor het doel waarvoor de foto's dienen). Met de 70-200 pik ik er dan telkens verschillende communicantjes uit zodat die scherp in beeld komen, terwijl ze staan te zingen maak ik dus overzichtsfoto's met de 24-70 en "portretjes" met de 70-200, en dat lukt altijd zonder problemen.
                    Als ze iets komen voorlezen aan de micro, dan is het ook weer de 70-200 (op 200mm) die het meest wordt gebruikt, en dan worden de storende elementen in de achtergrond ook netjes weggewerkt door de beperkte scherptediepte.

                    De eerste keer dat ik daar foto's maakte heb ik flitsers gebruikt.
                    Eigenlijk was ik toen niet echt tevreden over het resultaat, want geflitste foto's zien er in die omstandigheden niet altijd even goed uit.
                    Door de sterk wisselende kleurtemperatuur van de belichting (verschillende soorten lampen, buitenlicht + dan ook nog de flitser) was het heel moeilijk om de kleuren redelijk te krijgen (grote verschillen in kleuren tussen voorgrond en de achtergrond).
                    Nu gebruik ik gewoon de automatische witbalans en het aanwezige licht, bij kunstlicht zullen de foto's dan wel "warmer" worden, maar dat hoort bij de sfeer die er was in de kerk.
                    Het zijn geen studio opnames waarbij je alles in de hand hebt, de omstandigheden wisselen zo sterk naargelang de plaats in de kerk dat je de foto's toch nooit allemaal perfect van kleur krijgt, tenzij je in elke foto heel veel tijd steekt om ze goed te krijgen.
                    Voor 5 euro per CD ga ik geen paar weken na de eerste communie elke avond foto's bewerken als ik thuis kom van het werk.
                    (Ze vragen mij elk jaar terug, dan zullen ze toch wel tevreden zijn over het resultaat.)
                    Last edited by Black B@ndit; 13 juni 2017, 17:25.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen events in kerken

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Volgens mij hebben de duurdere Canons dit ook: spotmeting gekoppeld aan het scherpstelveld-> dan is correct belicht(als je rekening met kleur ed) waar je op focust, de rest misschien over- onderbelicht, maar met matrix is dan vaak niet echt goed belicht.
                      Verder trek ik mij niets aan van de hoge iso, beter een correct belichte foto met ruis dan een met minder ruis en onscherp. Ik ga met mijn D700 gewoon tot 25.600 iso in kleur niet geweldig, maar omgezet naar B+W zien die er goed uit.
                      En DxO heeft een erg goeie ruisverwijderaar (PRIME) !
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X