Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie weet dat nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie weet dat nog?

    Weet je nog...waar is de tijd ?


    Je moeder om vijf uur de petatten ging jassen.
    Tante Maria naar je zwaaide.
    De bakker nog aan de deur kwam.
    Je een liter melk los kon kopen.
    Je opbleef voor Cassius Clay.
    Maandag bij jullie thuis nog wasdag was.
    Je salaris nog in een loonzakje werd uitbetaald.
    Je het Palieterke nog hebt gelezen.
    Je op vrijdag in de teil gewassen werd.
    Je Charlie Chaplin nog hebt zien spelen.
    Je platen van de Beatles hebt gekocht.
    Je nog een platenspeler had.
    Je twee keer per week de zinken vuilnisemmer buiten zette.
    Je nog zondagse kleren hebt gedragen.
    Je ouders een voorraad aardappels voor de winter insloegen.
    Je moeder in het voorjaar alles overhoop haalde voor De Grote Schoonmaak.
    Je met een proper potteke naar de Chinees ging.
    Je nog op de draaimolen of in de rups hebt gezeten.
    Je oude kleren meegaf aan de voddenman, die langs kwam.
    Je nog op de poef mocht winkelen.
    Je licht op je fiets had.
    Er nog een draaischijf op jouw telefoon zat.
    Jouw kinderen nog katoenen luiers droegen.
    Je nog op een Zundapp, Flandria, L’Avenir of Puch hebt gereden.
    Je nog op rolschaatsschaatsen met vier wielen hebt gereden.
    Bij jou thuis nog een kolenboer eens per jaar eierkolen, cokes of briketten kwam brengen.
    Je de koperen deurbel en brievenbus nog gepoetst hebt.
    Je nog een postzegel van 50 cent op je brieven plakte.
    Je nog een taksplaat aan je fiets had.
    Je nog zakjes chips at waar een blauw zakje met zout was bijgesloten.
    Je ophield met voetballen als een politieagent de straat in kwam fietsen.
    Je zilverpapier spaarde voor de negertjes in de missies.
    Je nog jaarlijks een hondenmedaille moesten kopen.
    Je melk in flessen met zilveren doppen kocht.
    Bij jou thuis een boodschappenboekje werd ingevuld en de kruidenier dat kwam ophalen.
    Je nonkel Bob en tante Terry nog hebt gekend.
    Je moeder bonnetjes en zegeltjes van Fort en Drie Molenkens spaarde.
    Je nog zonder gsm de deur uit ging.
    Je prentjes uit de chocoladerepen ruilde op school.
    Je een zakje frieten voor 5 frank hebt gekocht.
    Je op kauwgom hebt gekauwd.
    Je Artis-punten verzamelde.
    Je nog speelde met glazen knikkers op de speelkoer.
    Je plastic voetballertjes spaarde bij de Coca Cola.
    Je mens-erger-je-niet of halma aan de huiskamertafel speelde.
    Je België op het Eurovisie Songfestival hebt zien winnen.
    Je nog naar zwart-wit televisie hebt gekeken.
    Er in jouw jeugd nog geen disco's waren.
    Je moeder elke vrijdag de stoep schrobde.
    De uitgaansavond 's avonds om 8 uur begon en je vóór 1 uur 's nachts thuis moest zijn.


    Weet je dat allemaal nog?


    Dan ben je een oudje zonder Alzheimer !
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Wie weet dat nog?

    Het merendeel heb ik nog meegemaakt,
    Alles herinner ik mij niet.
    Alzheimer of toch nog een beetje minder oud ;-)

    --
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Wie weet dat nog?

      Ja, dat heb ik allemaal mee gemaakt.
      1) dat moeder 's morgens in de winter (ook in de zomer) als eerste op stond en in de ijzige keuken, de kachel aanmaakte.
      2) We dagelijks het kolenhok in doken en een kolenemmer vulden voor in huis.
      3) we met de voeten bijna op de gloeiende bol zaten van de Leuvens kachel en wie al achter ons zat, kou leed.
      4) We in school nog met meester en meneer spraken
      5) We belle trek deden ...
      6) We op de speelplaats ja met knikkers, maar ook met bolleketten en bikkels speelden.
      7) Brood gingen kopen aan 6,25 Bfr en waar dat brood 1 KG woog, in alle winkels even duur was (vaste broodprijs door overheid bepaalt)
      8) We suiker haalden bij de kruidenier. DIe schepte dan de gevraagde hoeveelheid in een bruine zak die je van thuis mee had.
      9) We niet wisten wat paprika, lichi, kiwi was, maar wel schorseneren, raap, rode biet, hondekoppen ...
      10) We 's avonds lekker voor de deur op de stoep zaten, babbelend met de buren.
      11) We kaarten en nog tijd hadden.
      12) Een voetbalspeler nog iets anders moest doen voor zijn wagen ipv 11 minuten achter een bal aan lopen.
      13) De radio pas was afgestemd nadat het katteoog zo klein mogelijk was
      14) We bij opzetten van de tv, nog gerust een kopje koffie konden drinken alvorens we beeld hadden.
      15) We niet zapten, maar de antenne verdraaiend
      16) We bij de TV konden kiezen uit BRT (NIR voorheen, 1960), RTBF, Frankrijk en Nederland
      17) Iedereen sprak over de Pinup-club waar niemand naar keek
      18) Nog straf geschreven heb met een griffel op een lei
      19) Je een nummer aanvroeg aan de centrale en die op haar beurt fiches verstak om zo een connectie te maken.
      20) Een brief naar de Congo 3 weken tijd in beslag nam (Per vliegtuig)
      21) Vlogen met een vliegtuig waar we niet tegen de wand mochten stampen of duwen, of we zaten erdoor
      22) Met een stoomtrein reden waar er nog drie klasses waren (Thalys zou graag derde klasse opnieuw in voeren)
      23) Waar je tijdens de treintrip ongehinderd per zitbank de deur kon open maken.
      24) Je de rails doorheen de vloer kon zien
      Last edited by Wim.Vanmaele; 9 juni 2017, 09:36.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Wie weet dat nog?

        Ja dat weet ik ook nog,maar ook.....dat alles minder jachtig was en de Burnout nog niet uitgevonden was.

        Comment


        • #5
          Re: Wie weet dat nog?

          Sommige herinner ik me nog, anderen heb ik niet meegemaakt => niet oud en geen Alzheimer
          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Ja dat weet ik ook nog,maar ook.....dat alles minder jachtig was en de Burnout nog niet uitgevonden was.
          Nochtans een zalig spel, met een prachtige soundtrack waaronder Paradise City. Ik heb het echter nooit helemaal uitgespeeld.

          Comment


          • #6
            Re: Wie weet dat nog?

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Ja dat weet ik ook nog,maar ook.....dat alles minder jachtig was en de Burnout nog niet uitgevonden was.
            Yep, en geen Pc, geen GSM en geen GPS.
            Auto vakantie uren zitten plannen voor een Michelin kaart en dan een lijstje opmaken met de steden/dorpen en nummer van de banen/N of D enz. waar we door moesten, madam kon geen kaart lezen.
            En toch geraakten we op de bestemming.

            @ Wim, 18) .........een nat sponske ( een echt hé) hadden in een leeg OXO doosje ............. en stinken dat dit deed!
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Wie weet dat nog?

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Yep, en geen Pc, geen GSM en geen GPS.
              Auto vakantie uren zitten plannen voor een Michelin kaart en dan een lijstje opmaken met de steden/dorpen en nummer van de banen/N of D enz. waar we door moesten, madam kon geen kaart lezen.
              En toch geraakten we op de bestemming.

              @ Wim, 18) .........een nat sponske ( een echt hé) hadden in een leeg OXO doosje ............. en stinken dat dit deed!
              Ja, en ik ken er die dat met hun tong deden (wiswerk of is het aflikwerk)
              En iets later pennen met de befaamde blauwe inkt. Die zat in porceleinen potteks in de bank. We maakten die nagenoeg onzichtbaar vast en als er dan ene probeerde dat potteke eruit te halen door er onderaan tegen te duwen dan vloog dat potteke eruit ... en dan wij straf (zie 18) )
              Oh, vloeipapier. Lichtroze of vuilgroen van kleur om het vloeien van de inkt tegen te gaan..
              EN ik heb nog zelf Chinese (Oostindische) inkt gemaakt met arabische gom en roet ....
              De logaritme tafels staan nog steeds in de boekenkast ...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Wie weet dat nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                Yep, en geen Pc, geen GSM en geen GPS.
                Auto vakantie uren zitten plannen voor een Michelin kaart en dan een lijstje opmaken met de steden/dorpen en nummer van de banen/N of D enz. waar we door moesten, madam kon geen kaart lezen.
                En toch geraakten we op de bestemming.

                @ Wim, 18) .........een nat sponske ( een echt hé) hadden in een leeg OXO doosje ............. en stinken dat dit deed!
                Inderdaad Luc, maar er moet ook gezegd worden dat we veel in het (West Vlaams) getjoolt hebben hé.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie weet dat nog?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Ja dat weet ik ook nog,maar ook.....dat alles minder jachtig was en de Burnout nog niet uitgevonden was.
                  Maar men was "overspannen". Vaak gehoord in de jaren 60. Volgens mij gewoon identiek aan "burn out"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie weet dat nog?

                    Ja Geert, 't jooln eme enoug gedoan, van Mjinde te voette to in Ollewinne (Haluin of Halewijn) en ok 16 wos mee minnen Zündapp no Tourcoing en Rissel (Lille).

                    @ Pol, ik weet het niet hoe we dat noemden maar dat was meestal enkel de maandag, de zondag hadden we ... #@69=ZGRrrr ............vul zelf maar in.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie weet dat nog?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      22) Met een stoomtrein reden waar er nog drie klasses waren (Thalys zou graag derde klasse opnieuw in voeren)
                      Dat wordt wellicht zoals al jaren bij Eurostar het geval is: 2 comfortniveaus in 1e en 1 niveau in 2e.


                      Nu we toch nostalgisch bezig zijn.
                      Nachttreinen uit België naar veel andere landen in Europa... vervlogen tijden. Zalig.
                      Met disco-rijtuig:


                      ^^

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie weet dat nog?

                        Niet alles maar toch veel dat herkenbaar is. Heb nog ergeng een handtekening van Tante Terry. Vond het raar dat Nonkel Bob er niet bij was...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie weet dat nog?

                          Ik lees hier van de inkt in de inktpotjes....
                          Maar is er dan niemand zoals ik die nog met een griffel op een échte lei geschreven heeft ?
                          Ikke wel in de kleuterklassen. Later werd die echte lei vervangen door een soort kartonnen versie (waarvan de randen nogal rap uitrafelden door het nat reinigen), maar nog steeds met de griffel te beschrijven.
                          Is wel een goeie 60 jaar geleden, en het was in de kleuterschool van een piepkleine gemeente.

                          Al de rest die LG opsomt in de openingspost heb ik meegemaakt + nog een pak dingen die er niet bij staan .

                          Zelfs de radio met het groen kattenoog staat hier nog. Die wordt nog elk jaar eens van onder het stof gehaald en aangezet, en die werk nog steeds perfect... wat je voor die tijd perfect kon noemen hé.
                          Last edited by Guest17; 9 juni 2017, 17:08.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie weet dat nog?

                            Niemand meegemaakt dat de nonnekens verboden om onverpakte appelsienen mee te krijgen naar de kleuterschool?
                            Dat papier werd gespaard, daar konden de kinderen mee naar het toilet.
                            De nonnekens verbruikten het echt WC-papier natuurlijk.
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie weet dat nog?

                              Dat we voor een jaar naar den troep moesten en brieven schreven naar ons lief. (en me vrouw heeft die brieven
                              nu nog na 43 jaar ergens liggen)

                              Comment

                              Working...
                              X