Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke van de twee groothoeklenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke van de twee groothoeklenzen?

    Hey iedereen,

    In september ga ik op vakantie naar Schotland en ga me nu eindelijk eens een groothoeklens aanschaffen...
    Mijn fototoestel is een Canon 450D (very basic en oud, ik weet het), en kom eigenlijk terecht bij twee keuzes:

    - Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM
    - Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM

    Als ik recensies lees, lijkt de keuze makkelijk en zou ik voor de tweede moeten gaan. De helft goedkoper en zou kwalitatief goed moeten zijn.
    Iemand die ervaring heeft met één van deze twee objectieven? Of een suggestie heeft voor een alternatief?

    Alvast bedankt!

    Grtz!

  • #2
    Re: Welke van de twee groothoeklenzen?

    Hallo,

    ik heb de 10-18, en heb indertijd deze gekozen boven de 10-22 omwille van prijs en gewicht.
    Deze had ik mee in IJsland, en ik ben er zeer tevreden van, hoewel ik natuurlijk niet kan vergelijken.
    Als je zeker bent van genoeg licht (overdag, buiten) kan ik deze zeker aanraden.
    Amedee7
    _____________________________________
    Canon 70D - EF-s 17-55 f2.8 - EF-s 60mm f2.8 macro - EF 70-200 F4 L IS USM - EF-s 10-18

    Comment


    • #3
      Re: Welke van de twee groothoeklenzen?

      De EF-S 10-18 IS STM is een prima lensje (zeker voor die prijs).
      Ik gebruik die af en toe op een 7D II, en dat geeft prima resultaten.

      De 10-22 is wel lichtsterker, maar veel is het niet, met die lens heb je net zo goed een statief nodig als er echt weinig licht is.
      Voor landschappen (en andere onderwerpen die niet zomaar weglopen) is een statief de beste oplossing als je foto's wil maken terwijl er niet veel licht is.
      Alleen voor actiefotografie, en als je wil werken met een heel beperkte scherptediepte is een lichtsterkere lens in het voordeel (maar ook daarvoor is het verschil tussen de 10-18 en de 10-22 veel te klein).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke van de twee groothoeklenzen?

        Ik heb de 10-18 ik heb hem wel nog niet gebruikt voor landschappen.

        Voor de foto's dat ik hem wel al heb gebruikt ben ik er zeer tevreden van.
        Life is beautiful, take pictures to remember

        Comment


        • #5
          Re: Welke van de twee groothoeklenzen?

          Ok bedankt voor de bevestiging! :-)

          Comment


          • #6
            Re: Welke van de twee groothoeklenzen?

            Ook al eens gekeken naar de Sigma 10-20mm f3.5 en de Tokina 11-16mm f2.8?
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment

            Working...
            X