Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manier om resolutie foto's te verbeteren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • manier om resolutie foto's te verbeteren?

    Hallo,

    Voor een project met foto's in (te) lage resolutie ben ik op zoek naar een manier om de pixel density ervan te verbeteren, zodat de foto's bruikbaar worden voor vergroting.

    Helaas gaan in photoshop details en scherpte verloren als aan de resolutie wordt geraakt (merkbaar bij vergroting).

    Bestaat er toevallig software die er wel in slaagt om de oorspronkelijke foto om te zetten in een hogere resolutie zonder kwaliteitsverlies? Ik hoorde dat genuine fractals goed zou zijn?
    Of bestaat er een analoge manier door bv. de foto in te scannen of opnieuw te fotograferen?

    Alvast bedankt en mvg

  • #2
    Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

    In Photoshop vergroten gaat anders toch redelijk goed. Wel niet in 1 keer, maar in stapjes van 10% .


    --
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      In Photoshop vergroten gaat anders toch redelijk goed. Wel niet in 1 keer, maar in stapjes van 10% .


      --
      T.T.
      Dat wordt inderdaad gezegd, maar dan is het resultaat voor print nog steeds niet wat het zou moeten zijn. In vergelijking met "a sharper scaling" vind ik photoshop zelfs minder goed wat betreft vergrotingen.

      Ik ben er inmiddels achter dat gewoon opnieuw fotograferen in RAW-bestand en importeren met 300dpi waarschijnlijk de beste oplossing zal zijn. De weinige foto's met 300dpi die ik al heb zijn alleszins wel van aanvaardbare kwaliteit eens ze worden uitvergroot. Geen gedoe meer met slechte kwaliteit op die manier.

      Bedankt en mvg

      Comment


      • #4
        Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
        In Photoshop vergroten gaat anders toch redelijk goed. Wel niet in 1 keer, maar in stapjes van 10% .
        Ik heb dit eens getest voor een 100%(ongeveer) vergroting. Het is niet waar!
        10 stapjes van 10% gedaan en dan bij de volgende de pixels opgegeven van de eerste, die was beter.
        Mijn verklaring(totaal nergens op gebaseerd, maar gewoon bedacht): bij de eerste methode worden er 10x afrondingsfouten gemaakt en bij de 2de methode maar 1x.

        Verschil is echter heel klein.

        Er zijn wel speciale vergrotings programma's(namen vergeten) en sinds PS het goed doet, hoor je er ook bijna niet meer van.

        Als in PS het resultaat heel slecht is, dan zal met zo'n programma het hoogstens slecht worden.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

          Uiteindelijk wel logisch dat dit geen wonderprogramma's zijn, het gewoon pixels bijmaakt waarbij het zo'n programma moet gaan kiezen op basis van de rondomgelegen pixels en oorspronkelijke pixel op die plaats welke kleur die nieuwe pixels krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

            Oorspronkelijk geplaatst door ken88 Bekijk bericht
            ...
            Bestaat er toevallig software die er wel in slaagt om de oorspronkelijke foto om te zetten in een hogere resolutie zonder kwaliteitsverlies? Ik hoorde dat genuine fractals goed zou zijn?
            ...
            Genuine Fractals is al lang opgenomen in de ON1 Suite (huidige versie is ON1 Photo RAW 2017.5) als Resize module. Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit gebruikt (= moeten gebruiken) heb.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

              Het kan gewoonweg niet. Of toch niet als je kritisch bent naar kwaliteit toe.
              En de reden is eenvoudig: De informatie zit gewoonweg niet in het origineel. Het zal ook nooit in de upscale zitten.

              Comment


              • #8
                Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                Jep. Jammer genoeg, nieuwe foto's nemen dan maar... Even werk maar bespaart wel een hoop last

                Nogmaals bedankt

                Comment


                • #9
                  Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ken88 Bekijk bericht
                  Jep. Jammer genoeg, nieuwe foto's nemen dan maar... Even werk maar bespaart wel een hoop last

                  Nogmaals bedankt
                  Afhankelijk van de groote van afdruk tov kijkafstand kan je met weinig mp erg veel hoor....en indien je de foto's opnieuw zou maken kan je altijd meerdere foto's nemen en dan stitchen....

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Afhankelijk van de groote van afdruk tov kijkafstand kan je met weinig mp erg veel hoor....en indien je de foto's opnieuw zou maken kan je altijd meerdere foto's nemen en dan stitchen....

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    Het wordt een redelijk kleine kijkafstand, dus moet de kwaliteit zo goed mogelijk zijn. Ik heb een hekel aan gepixeleerde foto's. Stitchen is eigenlijk echt geen slecht idee, ik had er nog niet aan gedacht, maar aangezien het om meerdere foto's gaat en ik een redelijk goede DSLR heb om mee te werken komt het waarschijnlijk wel goed.

                    Bedankt en mvg

                    Comment


                    • #11
                      Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ken88 Bekijk bericht
                      Ik ben er inmiddels achter dat gewoon opnieuw fotograferen in RAW-bestand en importeren met 300dpi waarschijnlijk de beste oplossing zal zijn. De weinige foto's met 300dpi die ik al heb zijn alleszins wel van aanvaardbare kwaliteit eens ze worden uitvergroot. Geen gedoe meer met slechte kwaliteit op die manier.
                      Ik kan een "foto" van 10x10 pixels gewoon op 300dpi hebben, maar dat zegt alleen iets over afdruk grootte. Het plaatje blijft 10x10 bij 1 dpi of 1000dpi, kortom importeren doe je niet met dpi, maar gewoon met de hoeveel data, die er is. Als je camera op JPEG klein met hoge compressie zet, kan je hebben dat je foto te klein en te slecht van kwaliteit is.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik kan een "foto" van 10x10 pixels gewoon op 300dpi hebben, maar dat zegt alleen iets over afdruk grootte. Het plaatje blijft 10x10 bij 1 dpi of 1000dpi, kortom importeren doe je niet met dpi, maar gewoon met de hoeveel data, die er is. Als je camera op JPEG klein met hoge compressie zet, kan je hebben dat je foto te klein en te slecht van kwaliteit is.
                        ad nauseam .. NEEN dat kan je niet ... je kan geen foto van 10x10 pixels op 300 PPI afprinten omdat je daarvoor gewoon niet voldoende pixels hebt tenzij je geweldig gaat upscalen, die cijfers staan er nu eenmaal niet voor de LOL! ... je kan 'm wel met 300 DPI (printer dots per inch) afprinten maar dat lijkt nergens op en waarschijnlijk print geen enkele hedendaagse printer nog aan 300 dpi (eerder ergens tussen 1200 en 9600 dpi) .. dat men daar nog steeds blijft over struikelen is mij de dag van vandaag nog steeds een volkomen raadsel, hoe dat nu nog kan !
                        Maar intrinsiek blijft natuurlijk de wetmatigheid dat "300 PPI" (verkeerdelijk aangegeven als DPI) totaal niets te doen heeft met de beeldkwaliteit, noch de beeldgrootte (tenzij afgedrukt), noch de beeldresolutie ...

                        Edit: OK, voor de muggenzifters .. je kan een 10x10 foto afdrukken met 300 PPI .. de foto is dan 25,4mm/30 = 0,847 mm groot ... jawel MILLIMETER ..

                        Comment


                        • #13
                          Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

                          Edit: OK, voor de muggenzifters .. je kan een 10x10 foto afdrukken met 300 PPI .. de foto is dan 25,4mm/30 = 0,847 mm groot ... jawel MILLIMETER ..
                          Dat was nu net de essentie van het verhaal.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: manier om resolutie foto's te verbeteren?

                            DPI of PPI ?

                            Comment

                            Working...
                            X