Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fransilienne

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fransilienne

    Wil bij het terugkeren van verlof Parijs vermijden. Iemand ervaring met de "Fransilienne"? Waar kan je het correcte traject vinden vanuit Orléans? Heb mij een kaart van de Parijse agglomeratie aangeschaft maar lijkt me toch niet zo evident.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: Fransilienne

    Vanuit Orleans noordelijk rijden. Ter hoogte van Evry rechtsaf naar de zeer goed aangegeven N104 (=Francilienne).
    Na vele kilometers, iets na afrit nummer 13 moet je een keuze maken:
    - ofwel rechtsaf richting A4 on na luttele kilometer opnieuw rechtsaf te gaan naar opnieuw de N104 (wordt nu A104 genoemd). Deze A104 komt verderop uit op de A3/A1, ook richting "Lille". Langere optie, toch iets minder verkeer.
    - ofwel richting Parijs om dan na een grotere afstand de A86 te volgen richting A3 (en die komt automatisch uit op de A1). Dit is richting "Lille". De A4 en A86 kunnen flink druk zijn.

    De Francillienne is een oudere baan, slecht onderhouden, met ook kans op de nodige opstoppingen. Grosso modo 50-60 km langer dan de Peripherique.


    Een alternatief is ook de A6 volgen, dan de A6B om ter hoogte van Rungis af te draaien op de A86 en die altijd te blijven volgen tot op A3/A1. Druk, maar merkelijk korteer dan de Francilienne.

    Parijs blijft altijd een gok welke van de drie wegen best te volgen; meestal kies ik toch voor de Peripherique.

    Comment


    • #3
      Re: Fransilienne

      Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
      Wil bij het terugkeren van verlof Parijs vermijden. Iemand ervaring met de "Fransilienne"? Waar kan je het correcte traject vinden vanuit Orléans? Heb mij een kaart van de Parijse agglomeratie aangeschaft maar lijkt me toch niet zo evident.
      Daar gaan we weer met het verkeer rond en in Parijs.
      Het verlof nadert en er zullen weer allerhande 'geruchten' de ronde doen over hoe vreselijk het wel niet is om door of rond Parijs te rijden.
      Ik heb reeds verschillende keren de perifherique rond Parijs gereden, zelfs een vijftal keren dwars door Parijs gereden van Noord naar Zuid en omgekeerd.
      Wanneer je het doet buiten de spits, is het gewoon druk, zoals het langs hier druk kan zijn rond de steden, maar denk toch niet dat het niet te doen is.
      Die 'geruchten' molen draait al decennia mee, en blijft maar draaien blijkbaar. Op die manier jaagt men de mensen schrik aan, en dat is helemaal niet nodig.

      Comment


      • #4
        Re: Fransilienne

        Ik ga in herhaling vallen.

        Gewoon WAZE gebruiken op je GSM. Je geraakt er wel op de best mogelijke manier. En als er een straat van richting verandert, dan staat dat één dag later aangepast in WAZE.

        Comment


        • #5
          Re: Fransilienne

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Daar gaan we weer met het verkeer rond en in Parijs.
          Het verlof nadert en er zullen weer allerhande 'geruchten' de ronde doen over hoe vreselijk het wel niet is om door of rond Parijs te rijden.
          Ik heb reeds verschillende keren de perifherique rond Parijs gereden, zelfs een vijftal keren dwars door Parijs gereden van Noord naar Zuid en omgekeerd.
          Wanneer je het doet buiten de spits, is het gewoon druk, zoals het langs hier druk kan zijn rond de steden, maar denk toch niet dat het niet te doen is.
          Die 'geruchten' molen draait al decennia mee, en blijft maar draaien blijkbaar. Op die manier jaagt men de mensen schrik aan, en dat is helemaal niet nodig.
          geruchten....van de 10 keer dat ik vanuit het zuiden over Parijs naar huis gereden heb, heb ik 9x stilgestaan of er minstens 2uur over gedaan, zowel in de voormiddag of in de namiddag......
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #6
            Re: Fransilienne

            Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
            geruchten....van de 10 keer dat ik vanuit het zuiden over Parijs naar huis gereden heb, heb ik 9x stilgestaan of er minstens 2uur over gedaan, zowel in de voormiddag of in de namiddag......
            Dan heb jij reeds 9 keer tegenslag gehad en ik reeds 10 keer geluk zeker .
            Ik hoorde die 'geruchten' voor het eerst rond 1969 en had toen ook een onnoemelijke schrik.
            Ik dacht dat onze vakantie zou eindigen rond Parijs.
            Maar dat is dan ook de eerste en enige keer geweest dat ik schrik had, alle volgende keren zonder problemen rond de ring en zelfs dwars door Parijs.
            Mijn schoonbroer heeft er ook nog altijd schrik van en die rijdt steevast Senlis, Meaux, Melun, en dan verder zuidwaarts en hij is ook content.

            Het is dan ook nog te bekijken waar in het zuiden je naar toe gaat of van terugkeert.
            Richting naar of van de Pyreneeën best inderdaad via Parijs, maar richting of van de Cote d'Azur ga je toch niet via Parijs gaan rijden !?!?

            Na bijna 30 vakanties in Frankrijk denk ik toch al te mogen schrijven dat ik toch enige ervaring heb met het rijden in en door Frankrijk .
            Last edited by Guest17; 7 juni 2017, 14:15.

            Comment


            • #7
              Re: Fransilienne

              Ik heb de voorbije jaren bijna jaarlijks de Francilienne genomen en nooit noemenswaardige problemen gehad.
              Als je 'm voor 't eerst neemt is het natuurlijk niet evident want veel wisselaars en nauwelijks als dusdanig aangeduid. Heb ook wel eens een verkeerswisselaar gemist en moeten terugkeren.
              korte beschrijving: altijd de N104 of N104 volgen.
              Ik heb 'm even voor je uitgezet vanop de A10 boven Orleans tot op de A1 net boven Charles De Gaulle :

              Comment


              • #8
                Re: Fransilienne

                Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                altijd de N104 of N104 volgen.
                Typfoutje ?
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Fransilienne

                  @ Djivan: ik kom van Cahors

                  @ trbt55: merci, ik ga eens vergelijken met wat ik had uitgevogeld met de Michelinkaart agglomeratie Parijs

                  Welke weg zal afhangen vana het moment denk ik.
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fransilienne

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                    @ Djivan: ik kom van Cahors

                    @ trbt55: merci, ik ga eens vergelijken met wat ik had uitgevogeld met de Michelinkaart agglomeratie Parijs

                    Welke weg zal afhangen vana het moment denk ik.
                    Tja, dan 'moet' je wel langs Parijs. Ik heb ook ooit wel eens (uit nieuwsgierigheid omdat mijn schoonbroer altijd via die weg gaat) via Fontainebleau, Melun, Meaux, Senlis gereden komende uit die richting. En via die weg zie je natuurlijk geen kat bij manier van spreken, maar wel een redelijke omweg. Maar voor wie 'schrik' heeft van Parijs, doen zou ik zeggen, want je blijft zo in een wijde boog rond Parijs heen rijden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fransilienne

                      Misschien een alternatief ? Ter hoogte van La Folie Bessin de Aquitaine verlaten en de N118 nemen tot waar die de A86 kruist, die A86 naar links nemen en hem altijd volgen tot je ter hoogte ven het Stade de France aan de Autoroute du Nord uitkomt (A1).
                      Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me alleszins een pak minder verkeerswisselaars te tellen die je moet nemen.

                      Hier de blauwe lijn.
                      Last edited by nete; 8 juni 2017, 08:35.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fransilienne

                        Zet een goede navigator met verkeersinfo aan, en volg die blindelings.
                        Komt wel goed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fransilienne

                          Heb geen schrik om door of via Parijs te rijden hoor ,ik zit zeker niet met de billen dicht in de auto. Maar het is het tijdverlies dat me de keel uithangt. Bedankt voor alle opties en voorstellen. Zal afhangen van het moment denk ik.
                          Mijn gps is een van de eerste generatie, geen directe info mogelijk. Wel waze op gsm.......
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fransilienne

                            Ik kan het niet laten...
                            Gebruik Waze, en start die vanaf thuis.
                            Als het nodig is (ongeval of zo) dan zal WAZE je wel rond de files gidsen.
                            Of er door als er niks beters is.

                            Nu, op vakantie is een uurtje file toch geen drama hé.
                            Kijk eerder op welk moment van de week je gaat rijden. Een zaterdag in de vakantie is NOOIT goed. Zondag is al beter.
                            En op een maandagmorgen moet je ook niet om 8h door Parijs gaan rijden, dat is gezond verstand.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fransilienne

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Misschien een alternatief ? Ter hoogte van La Folie Bessin de Aquitaine verlaten en de N118 nemen tot waar die de A86 kruist, die A86 naar links nemen en hem altijd volgen tot je ter hoogte ven het Stade de France aan de Autoroute du Nord uitkomt (A1).
                              Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt me alleszins een pak minder verkeerswisselaars te tellen die je moet nemen.

                              Hier de blauwe lijn.
                              Niemand die ooit dit alternatief eens uitgetest heeft ?
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X