Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geplande stroomonderbreking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geplande stroomonderbreking

    Eandis heeft ons verwittigd dat er volgende week twee voormiddagen een paar uur geen stroom gaat zijn (de cabine in onze wijk wordt vernieuwd).
    Ze vragen om dan de zonnepanelen af te schakelen, dat is logisch, omdat anders die spanning op het net terechtkomt.
    Ik vraag me nu af, indien ik de hoofdschakelaar in de tellerkast uitschakel of ik dan gewoon de zonnepanelen ingeschakeld kan laten. Dan zou mijn koelkasten en diepvries toch normaal kunnen werken op mijn zelf opgewekte stroom ?

    Technisch lijkt me die optie zelfs beter voor mijn PV installatie.

    Ik zou dan natuurlijk na het beëindigen van de werken eerst in de buurt moeten gaan kijken wanneer er terug stroom geleverd wordt door Eandis alvorens mijn hoofdschakelaar terug aan te leggen.

    Klopt mijn redenering of sla ik de bal mis ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Geplande stroomonderbreking

    Je slaat de bal mis .
    In België moeten omvormers van zonnepanelen automatisch uitschakelen als de netspanning weg valt. Dus als Eandis aan het net werkt en er geen spanning is gaat je omvormer automatisch uigeschakeld worden. Ze vragen aan zonnepaneel bezitters om je panelen uit te schakelen als extra veiligheid.

    Dus als er geen netspanning is zal je je panelen niet zelf kunnen gebruiken voor dieprvries of ijskast.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Geplande stroomonderbreking

      Niet akkoord met mir, of de mannen van Eandis toch zeker niet.
      Wij kregen ook het briefje, toen we hier een week aan een stuk gedurende grote delen van de dag zonder stroom werden gezet door werken van Eandis in de straat, dat de zonnepanelen/omvormer moesten uitgeschakeld worden.
      Ik heb niks gedaan (omdat ik de botten kan van alles wat met elektra te maken heeft), tot ik de mannen zag arriveren en dan heb ik het aan die mannen zelf gevraagd hoe ik dat moest doen.

      Zij kwamen binnen in de garage en trokken onderaan uit de omvormer een soort, ik kan het niet beter omschrijven als een, lange batterij uit de omvormer.
      Dat was voldoende zeiden ze, ofwel, een tweede mogelijkheid, moest de zekering van de omvormer/zonnepanelen uit gezet worden.
      Volgens die mannen waren dat de twee mogelijkheden... en als die het niet juist hebben, dan oefenen ze een wel heel gevaarlijke jobke uit .

      Met je diepvries/koelkast moet je niet te veel problemen verwachten, als je die niet al te veel opent, kan die uuuuuuren zonder stroom zonder dat de temperatuur drastische daalt... allee dat was bij ons toch zo, maar misschien verschilt dit van vriezer tot vriezer !? Onze vriezer zat ongeveer 10 uur zonder stroom en ging daarbij van -18 gr tot (toen we terug stroom kregen) naar -15 gr.
      Last edited by Guest17; 7 juni 2017, 10:12.

      Comment


      • #4
        Re: Geplande stroomonderbreking

        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Je slaat de bal mis .
        In België moeten omvormers van zonnepanelen automatisch uitschakelen als de netspanning weg valt. Dus als Eandis aan het net werkt en er geen spanning is gaat je omvormer automatisch uigeschakeld worden. Ze vragen aan zonnepaneel bezitters om je panelen uit te schakelen als extra veiligheid.

        Dus als er geen netspanning is zal je je panelen niet zelf kunnen gebruiken voor dieprvries of ijskast.

        mir
        Heeft niet enkel te maken met een Belgische wet Mir, maar een omvormer wordt getriggerd met het net op
        vlak van de 50 Hz. freqwentie, deze moet perfect gelijk lopen met de netfreqwentie, anders zou dat een zootje worden.

        Comment


        • #5
          Re: Geplande stroomonderbreking

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Niet akkoord met mir, of de mannen van Eandis toch zeker niet.
          Wat klopt er dan niet van Mir zijn post?
          Wij kregen ook het briefje, toen we hier een week aan een stuk gedurende grote delen van de dag zonder stroom werden gezet door werken van Eandis in de straat, dat de zonnepanelen/omvormer moesten uitgeschakeld worden.
          Ik heb niks gedaan (omdat ik de botten kan van alles wat met elektra te maken heeft), tot ik de mannen zag arriveren en dan heb ik het aan die mannen zelf gevraagd hoe ik dat moest doen.

          Zij kwamen binnen in de garage en trokken onderaan uit de omvormer een soort, ik kan het niet beter omschrijven als een, lange batterij uit de omvormer.
          Dat was voldoende zeiden ze, ofwel, een tweede mogelijkheid, moest de zekering van de omvormer/zonnepanelen uit gezet worden.
          Volgens die mannen waren dat de twee mogelijkheden...
          Je hebt eigenlijk 2 mogelijkheden,
          Of je schakelt de zonnepanelen los van je omvormer (wat ze bij jouw hebben gedaan)
          Of je schakelt het net los van je omvormer. Dus automaat of hoofdschakelaar afzetten.
          Dit is eigenlijk de veiligste manier.
          Gaat er iets verkeerd bij Eandis, jou installatie is veilig.

          --
          T.T.

          Comment


          • #6
            Re: Geplande stroomonderbreking

            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Je slaat de bal mis .
            In België moeten omvormers van zonnepanelen automatisch uitschakelen als de netspanning weg valt. Dus als Eandis aan het net werkt en er geen spanning is gaat je omvormer automatisch uigeschakeld worden. Ze vragen aan zonnepaneel bezitters om je panelen uit te schakelen als extra veiligheid.

            Dus als er geen netspanning is zal je je panelen niet zelf kunnen gebruiken voor dieprvries of ijskast.

            mir
            Bedankt voor de info Mir. Ik ga ze beide afschakelen denk ik, mocht er iets mislopen bij de cablage van de Eandis cabine.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Geplande stroomonderbreking

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              In België moeten omvormers van zonnepanelen automatisch uitschakelen als de netspanning weg valt. Dus als Eandis aan het net werkt en er geen spanning is gaat je omvormer automatisch uigeschakeld worden. Ze vragen aan zonnepaneel bezitters om je panelen uit te schakelen als extra veiligheid.
              Vond ik ook al raar, want wat dan met mensen die langdurig in verlof zijn, en hun zonnepanelen toevallig laten aanstaan.
              Die hebben die brief niet gelezen.

              Comment


              • #8
                Re: Geplande stroomonderbreking

                Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                Wat klopt er dan niet van Mir zijn post?

                Je hebt eigenlijk 2 mogelijkheden,
                Of je schakelt de zonnepanelen los van je omvormer (wat ze bij jouw hebben gedaan)
                Of je schakelt het net los van je omvormer. Dus automaat of hoofdschakelaar afzetten.
                Dit is eigenlijk de veiligste manier.
                Gaat er iets verkeerd bij Eandis, jou installatie is veilig.

                --
                T.T.
                het feit dat dit automatisch zou gebeuren?

                Comment


                • #9
                  Re: Geplande stroomonderbreking

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  Wat klopt er dan niet van Mir zijn post?

                  ........................................

                  Wat er niet klopt ? Dat alles automatisch gebeurt of zou moeten gebeuren.
                  Mocht het zo evident zijn dat alles automatisch gebeurt (verplicht of niet verplicht), dan zouden ze er niet zo'n heisa over maken en het in hun omzendbrief betreffende de werken vermelden toch ??

                  Het is trouwens ook op diverse websites te lezen, bvb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geplande stroomonderbreking

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

                    Met je diepvries/koelkast moet je niet te veel problemen verwachten, als je die niet al te veel opent, kan die uuuuuuren zonder stroom zonder dat de temperatuur drastische daalt... allee dat was bij ons toch zo, maar misschien verschilt dit van vriezer tot vriezer !? Onze vriezer zat ongeveer 10 uur zonder stroom en ging daarbij van -18 gr tot (toen we terug stroom kregen) naar -15 gr.
                    Hier verwacht ik inderdaad geen problemen mee, ik dacht gewoon mijn eigen "centrale" voor een paar uur uit te baten
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geplande stroomonderbreking

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Heeft niet enkel te maken met een Belgische wet Mir, maar een omvormer wordt getriggerd met het net op
                      vlak van de 50 Hz. freqwentie, deze moet perfect gelijk lopen met de netfreqwentie, anders zou dat een zootje worden.
                      Het klopt dat onze omvormers ook op 50hz moeten lopen. Maar wat ik bedoel is dat omvormers en zonnepanelen ook perfect kunnen werken zonder aanwezige netspanning. De zogenaamde eiland installaties. Maar met onze omvormers zal dat niet lukken omdat die wetelijk verplicht zijn om uit te vallen indien geen netspanning beschikbaar is.

                      Dus een normaal werkende installatie zal uitvallen als er geen netspanning aanwezig is. Maar voor de veiligheid vragen ze je om deze ook zelf uit te schakelen door ofwel de automaat na de panelen uit te zetten ofwel de DC kabels komende van de panelen naar de omvormer uit te trekken ( de soort batterij zoals DjIvan zo mooi weet te formuleren ) onderaan de omvormer.

                      Trouwens bij de keuring van je zonnepaneel installatie doen ze die test. Ze leggen je hoofdzekering uit en kijken dan of je installatie zeker geen spanning terug steekt naar het net.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geplande stroomonderbreking

                        Hetgeen Eandis vraagt is dus totaal overbodig bij een gekeurde en goed werkende installatie.

                        Enkel mensen met een TESLA batterij kunnen dan een probleem veroorzaken.
                        Die batterij gaat er voor zorgen dat je net in orde blijft, maar die zou ook moeten afgesloten zijn van andere gebruikers, anders gaat je batterij de rest van de straat proberen te voeden, en dat kan niet de bedoeling zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geplande stroomonderbreking

                          Hetgeen Eandis vraagt is dus totaal overbodig bij een gekeurde en goed werkende installatie.

                          Maar het is niet omdat een installatie goedgekeurd is,dat ze na een jaar ook nog goed functioneert.Of dat de één of andere doe-het-zelfer er niet aan geprutst heeft.
                          Ik denk dat iedereen hier als eens een rare toer tegenkomen is met apparatuur die het sneller opgeeft dan verwacht.
                          Ik kan Eandis dan ook volgen dat zij hun werknemers in totaal veilige omstandigheden wil laten werken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geplande stroomonderbreking

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Ik kan Eandis dan ook volgen dat zij hun werknemers in totaal veilige omstandigheden wil laten werken.
                            Ik weet niet hoe ze het nu doen, maar vroeger in de tijd van de luchtlijnen werd er een ketting rond de afgesloten leidingen gegooid zodat alles in kortsluiting lag als er toevallig stroom op de lijnen zou komen te staan.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment

                            Working...
                            X