Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen - Nu nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnepanelen - Nu nog?

    Er zijn al wat besprekingen geweest over dit item, maar de vraag is of wie er heeft het nog zou herbeginnen?

    Rekening houdend met het feit dat:

    - Er nu geen subsidies zijn in het Vlaamse landsgedeelte.
    - Er geen GSC's meer zijn.
    - Iedereen een digitale teller zal moeten krijgen.
    - Enkel wie voor 2020 een installatie in gebruik neemt of genomen heeft, tot slechts 15 jaar na installatie kan genieten van het voordeel van een terugdraaiende teller.
    - De prosumentenheffing blijft minstens tot die 15 jaar door is of tot er een andere regeling uitgewerkt is.

    - Brengt een installatie dan nog voldoende voordeel?
    - Brengt de huidige installatie minstens op zoals berekend werd?
    - Heeft iemand de omvormer al moeten vervangen en wat was de kostprijs?

    Dank bij voorbaat.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  • #2
    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

    Mijn installatie ligt er nu 7.5 jaar. 4560 Wp, destijds 16.000€, GSCs 20j van 350€ en 3600€ belastingsaftrek gekregen.
    Ik heb destijds gekozen voor een SMA omvormer en panelen van Mitsubishi. Dat was ca 700€ duurder dan chinese panelen.
    Ze brengt meer op dan beloofd, en ik zie echt geen degradatie van de panelen. Opbrengs ligt rond de 4200 kWh per jaar met ZW orientatie. En met de omvormers van een goed merk schijnt het nogal mee te vallen.
    Hier is nog nooit iemand moeten komen voor enige herstelling of onderhoud.

    Stel dat ik ze vandaag opnieuw leg, dan zou ze financeel netto 500-600€ opleveren.
    Als ik die voor 6000€ zou krijgen, dan zou ik het zelfs met prosumentenvergoeding opnieuw doen.

    Als de tellers niet meer terugdraaien, dan moeten ze iets anders vinden om het aantrekkelijk te houden. We hebben panelen nodig!

    Binnen 15 jaar zijn vrijwel alle GSCs afgelopen, en dan is er minder nood aan de netvergoeding. Want laat ons eerlijk zijn, vele installaties, inclusief de mijne werden overgesubsidieerd. Mijn installatie was na 5 jaar volledig betaald.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Als de tellers niet meer terugdraaien, dan moeten ze iets anders vinden om het aantrekkelijk te houden. We hebben panelen nodig!
      Ben je daar zo zeker van ? Waarom begint Tommelein dan als allereerste met de domme "slimme" meters precies bij de zonnepaneelbezitters te plaatsen ?
      Hij kon die groep even goed als laatste nemen. Welke verborgen agenda zit daar achter ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ben je daar zo zeker van ? Waarom begint Tommelein dan als allereerste met de domme "slimme" meters precies bij de zonnepaneelbezitters te plaatsen ?
        Hij kon die groep even goed als laatste nemen. Welke verborgen agenda zit daar achter ?
        Dat staat al duidelijk toegelicht.
        De nieuwe tellers draaien niet terug, ze meten verbruik en injectie apart.
        Tot maximum 15 jaar na installatie wordt injectie afgetrokken van verbruik, dus evenwaardig als terugdraaiende teller.
        Dat is 15 jaar na installatie van de panelen, niet na installatie van de teller.
        Als men in 2015 de panelen plaatste en in 2020 de digitale teller, dan is die 15 jaar in 2030 gedaan.
        Tot dan betaalt men prosumententarief, eens de 15 jaar door is, zal men geen prosumententarief meer betalen, maar wordt de injectie niet meer afgetrokken van het verbruik.
        Men zal dan elk verbruik van het net moeten aankopen en voor de injectie betalen voor het netwerkgebruik.
        In Brussel is dit blijkbaar nu al zo.
        Oplossing is dan het plaatsen van een batterij, zo weinig mogelijk op het net injecteren en zoveel mogelijk eerst eigen productie gebruiken.
        Probleem is dan de winterperiode met meer verbruik dan productie en de batterij zal vermoedelijk ook onvoldoende zijn om de winterperiode te overbruggen.

        Natuurlijk wil men bezitters van zonnepanelen eerst laten omschakelen, die kunnen ze nog wat meer uitpersen.
        Of denk je dat het is om ons plezier te doen?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Binnen 15 jaar zijn vrijwel alle GSCs afgelopen, en dan is er minder nood aan de netvergoeding
          Je denkt toch echt niet dat ze die netvergoeding naar beneden gaan halen hé, als je daar nog in gelooft .....

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Zonnepanelen - Nu nog?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Natuurlijk wil men bezitters van zonnepanelen eerst laten omschakelen, die kunnen ze nog wat meer uitpersen.
            Of denk je dat het is om ons plezier te doen?
            Voila, nagel op de kop !

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Dat staat al duidelijk toegelicht.
              De nieuwe tellers draaien niet terug, ze meten verbruik en injectie apart.
              Tot maximum 15 jaar na installatie wordt injectie afgetrokken van verbruik, dus evenwaardig als terugdraaiende teller.
              Dat is 15 jaar na installatie van de panelen, niet na installatie van de teller.
              Als men in 2015 de panelen plaatste en in 2020 de digitale teller, dan is die 15 jaar in 2030 gedaan.
              Tot dan betaalt men prosumententarief, eens de 15 jaar door is, zal men geen prosumententarief meer betalen, maar wordt de injectie niet meer afgetrokken van het verbruik.
              Dat weet ik wel hoor, maar tegen dat het in voege gaat heeft onze Vlaamse "van-de-hak-op-de-tak-springende-regering" de regels waarschijnlijk al x aantal keren gewijzigd.
              Trouwens, ik dacht gelezen te hebben dat in Nederland het installeren van al die zogezegde slimme meters nauwelijks iets heeft opgeleverd, en al zeker niet aan de eindverbruiker.

              De auto is als melkkoe stilaan uitgemolken denk ik, de elektriciteitsrekening blijkbaar nog niet. (crf. de hals over kop terugkeer naar 21% BTW na welgeteld een jaar 6%)
              Last edited by nete; 6 juni 2017, 06:46.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Dat weet ik wel hoor, maar tegen dat het in voege gaat heeft onze Vlaamse "van-de-hak-op-de-tak-springende-regering" de regels waarschijnlijk al x aantal keren gewijzigd.
                Trouwens, ik dacht gelezen te hebben dat in Nederland het installeren van al die zogezegde slimme meters nauwelijks iets heeft opgeleverd, en al zeker niet aan de eindverbruiker.
                De auto is als melkkoe stilaan uitgemolken denk ik, de elektriciteitsrekening blijkbaar nog niet. (crf. de hals over kop terugkeer naar 21% BTW na welgeteld een jaar 6%)
                Met zonnepanelen gaan ze blijkbaar nu al verder dan met de auto, mits die dat geen panelen heeft ook al moet betalen.
                Voor de bezitters ervan is het inderdaad ook een kaakslag, zeker voor wie geen subsidies of GSC's heeft gekregen.
                Nieuwe investeerders weten vooraf dat al die heffingen bestaan, maar het blijft nog koffiedik kijken wat de toekomst geeft om te weten of het rendabel kan zijn.
                Er zijn mensen die beslissen om er te leggen uit financiële of ecologische overweging, maar als die panelen uiteindelijk duurder uitkomen dan geen, dan zullen er in de toekomst niet veel meer gelegd worden.
                Ik vrees hetzelfde zoals met wagens, eerst iedereen aanmoedigen om een diesel te kopen en daarna als er genoeg zijn dan gaan ze die uitmelken.
                Met zonnepanelen zie ik nog een belasting komen op panelen eens genoeg mensen er hebben ... gewoon omdat ze er liggen.
                Nu hebben ze geen invloed op het kadaster, maar ook daar vrees ik in de toekomst een aanpassing.
                Feit is dat als men zelf stroom opwekt, men minder moet aankopen en er minder BTW en allerhande heffingen op gaat betalen ... net dat wil de staat al terugwinnen.
                Ook leveranciers willen hun verlies terug, door duurdere stroom en verder ook duurder transport.
                Soit, zoals met alles zijn we toch steeds aan het betalen.

                Maar de vraag blijft ... is men nu beter af met of zonder panelen als men heden nog moet beginnen?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                  Vlaanderen heeft panelen nodig, ze moeten altijd zorgen dat je die op ca 10jaar terugverdient.

                  En ja, ik geloof er wel in dat de prosumertaks gaat wegvallen, want er komt een capaciteitstarief.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    En ja, ik geloof er wel in dat de prosumertaks gaat wegvallen, want er komt een capaciteitstarief.
                    Die prosumententaks zal zeker wegvallen, maar gekoppeld aan het niet meer terugdraaien van de teller of vergoeding voor de injectie van stroom op het net.
                    En er komt ook een netwerkkost voor wat men op het net plaatst.
                    Maar of het wegvallen van de prosumententaks voldoende zal compenseren om het afschaffen van de terugdraaiende teller en het transporttarief te vervangen is de vraag.
                    De regering kennende is het altijd in hun voordeel, niet in dat van de Belg.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                      Tja, als je er geen vertrouwen in hebt, dan moet je het niet doen hé.

                      Het kan onmogelijk een goed idee zijn dat de eigenaars van een oude/nieuwe installatie beter af zijn als ze de kabels door knippen.

                      Maar situaties waar je panelen 3 keer betaald worden met GSC's op een termijn van 15 jaar gaan niet meer terugkomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Tja, als je er geen vertrouwen in hebt, dan moet je het niet doen hé.

                        Het kan onmogelijk een goed idee zijn dat de eigenaars van een oude/nieuwe installatie beter af zijn als ze de kabels door knippen.

                        Maar situaties waar je panelen 3 keer betaald worden met GSC's op een termijn van 15 jaar gaan niet meer terugkomen.
                        Klopt. Ik ken ook mensen die al maanden aan een stuk 101 redenen aan het zoeken zijn bij anderen om er toch maar geen te moeten leggen.
                        Raad vragen aan anderen om al het negatieve er van te vergaren, en dan met een gerust geweten te kunnen beslissen, ik leg er geen.
                        Sommigen weten zelfs al, of ze zouden het graag hebben alleszins, wat de overheid over 10 of 20 jaar gaat doen !?!?
                        Je begrijpt dat niet hé. Ik ben het volledig met je eens, ofwel leg je er ofwel leg je er geen, dat moet je voor jezelf uitmaken en geen redenen bij anderen gaan zoeken.
                        Maar soit, vragen staat nog altijd vrij hé .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Maar situaties waar je panelen 3 keer betaald worden met GSC's op een termijn van 15 jaar gaan niet meer terugkomen.
                          Lijkt me sterk dat er gewone gezinnen zijn waar dit mogelijk is
                          In het begin van die hoge GSC"s waren de panelen enorm duur
                          De enige die er hun hele grote voordeel uit gehaald hebben waren bedrijven en hele grote investeerders, die lopen per week met een pak GSC's weg

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                            Maar om op de beginvraag te antwoorden, ik denk niet dat ik nu op het ogenblik nog panelen zou leggen
                            Het bedrag van het prosumertarief ligt véél hoger dan de prijs van de elektriciteit, het zou echt afwegen worden
                            Veel profijt zal je er niet meer uithalen
                            Daarentegen zijn de prijzen van de panelen nu belachelijk laag geworden t.o.v. toen ik ze legde

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnepanelen - Nu nog?

                              als ik ze nu terug zou moeten leggen zou dat enkel vanuit milieutechnische redenen zijn, zeker niet om econimische want die zijn heel onzeker zo lang politici enkel op korte termijn werken.
                              Als huisopslag betaalbaar mogelijk zou zijn voor +- 500 kw zou ik me zelfs onafhankelijk van het net maken.
                              Last edited by Lazy Charles; 6 juni 2017, 11:26. Reden: aanvulling
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X