Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje hydrofoorgroep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje hydrofoorgroep

    Op mijn hydrofoorgroep zitten 2 afsluitdopjes. Een zwarte bovenaan en een zwarte onderaan. Volgens de handleiding is de bovenste dop om bij ingebruikname water op te gieten. Maar over de onderste dop spreken ze niet. Iemand die weet waarvoor deze is?

    Zie foto:



    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: vraagje hydrofoorgroep

    Om bij uitgebruikname/vorst water af te laten?

    Comment


    • #3
      Re: vraagje hydrofoorgroep

      Dat zou kunnen. Het is zo dat ik hier wat sukkel met de druk op de waterleiding. Regelmatig gaat de pomp in alarm en moet je op de reset knop gaan drukken. Vandaag de leidingen nagekeken en ook de waterput. Water zit op 3 meter diep dus dat is allemaal geen probleem. Dus eens dat dopje onderaan los gedraaid. Eerst kwam er lucht uit en uiteindelijk water. En kijk nu er zit weer druk op mijn leidingen en ik krijg geen alarm meer op de pomp.

      Zou dit dienen om de pomp te ontluchten?

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: vraagje hydrofoorgroep

        De onderste dop dient om de pomp leeg te maken, bijvoorbeeld voor de winter om ze te beschermen tegen vorstschade.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: vraagje hydrofoorgroep

          Maar als ik die los draaide hoorde ik daar eerst lucht uit komen voor dat er water uit kwam. En daarna had ik ineens meer druk uit de waterkraan.

          Zou het kunnen dat door de weinige regen de afgelopen weken het grondwater wat gezakt is en daardoor ook het water in mijn geboorde put? De opvoerhoogte van de pomp is rond de 6 meter en de pomp lucht zou opgezogen hebben en dit mijn probleem was?

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: vraagje hydrofoorgroep

            Of dat er in je aanzuig een fitje zit zodat het water terugloopt. En dan zit er natuurlijk ook lucht in de leiding. Dit merk je vooral als de pomp een tijdje niet opgesprongen is. Vb na een nacht. Het kan ook zijn dat de filter in de grond aan het dichtgeraken is. Dit merk je eerder als de pomp stilvalt als hij toch regelmatig opspringt.
            En natuurlijk kan het zijn dat er niet genoeg water in de grond zit. Dat gebeurt ook wel eens als er in de buurt een droogzuiging staat.
            Dus eerst eens kijken wanneer de pomp stil valt.

            T.T.

            Comment


            • #7
              Re: vraagje hydrofoorgroep

              De onderste dop dient om de pomp leeg te maken, bijvoorbeeld voor de winter om ze te beschermen tegen vorstschade.
              Klopt.

              Bovenste dop opendraaien en pomp opvullen met water tot het overloopt.Stop dicht en starten.Eventueel 2-3 maal herhalen.
              Terugslagklep nog in orde??
              Staat er daar geen drukmeter op??
              Indien pomp geen druk opbouwt,dan is er hoogst waarschijnlijk te weinig watertoevoer, of een lek in de aanvoerleiding.
              Indien drukmeter bij stilvallen van de pomp hoog genoeg staat,maar na een nacht sterke drukdaling heeft,dan werkt waarschijnlijk je terugslagklep niet goed.
              (NBij mij staat die juist voor de pomp) Zit die verder, dan kan er tussen de pomp en de klep ook een lek zitten.

              Comment


              • #8
                Re: vraagje hydrofoorgroep

                Nee er zit geen drukmeter tussen. Morgen eens zien of alles nog ok is. Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje hydrofoorgroep

                  Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  Nee er zit geen drukmeter tussen. Morgen eens zien of alles nog ok is. Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden.

                  mir
                  Tip: als je problemen blijft hebben Mir, monteer een stuk transparante vacuum slang tussen de aanzuigslang
                  en je pomp, zo heb je zicht op eventueel aangezogen lucht of vacuum bellen.
                  Ik had ooit een soortgelijk probleem op een boorput, was een nieuwe pomp met sturing zonder vat en werkte voor geen meter,
                  steeds maar in veiligheid gaan.
                  Uit pure miserie terug een pompje met een vat gezet, en miserie opgelost.
                  Enige reden die ik kan bedenken, is dat de flow op die boorput te laag komt en dat de flowswitch de pomp na tien seconden uit zet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje hydrofoorgroep

                    Deze morgen test gedaan en druk is ok. Denk dat het inderdaad zo iets zal geweest zijn water dat te laag komt en pomp die het niet meer kan optrekken. Bedankt voor de tip met het stuk transparante slang. Ik heb hier jaren een pomp met vat gehad maar die zak in die vaten waren na enkele jaren stuk waardoor ik steeds lucht moest bijsteken. Vandaar dat ik nu eens een pomp zonder vat geplaatst heb met elektrische sturing.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje hydrofoorgroep

                      Hier hetzelfde probleem gehad met lucht bijsteken in het vat ,en leeglopen van de aanvoerleiding etc..Toen ook pomp zonder vat geplaatst.
                      Verleden jaar zelfde probleem gehad als jij nu,en na opvullen van de pomp met water,tot nu toe geen problemen meer gehad.
                      Hopelijk blijft het voor ons beiden zo.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje hydrofoorgroep

                        Je moet ook eens kijken of je filter niet vuil is.
                        Als de put laag komt zuig je vuil op.

                        Ik moet ook altijd de pomp van mijn schoonouders opgieten.
                        Als die leeg is, dan start ik de pomp altijd met een gesloten kraan. Zodra het water wat druk opbouwt, dan zet ik een kraan vol open tot er geen lucht meer komt, dan nog een paar keer toe en open, en meestal is dan alles ok.
                        De terugslagklep moet wel goed werken, anders loopt zr telkens terug af.

                        Nadeel van een pomp zonder vat is dat bij een heel klein lek (bv WC die een beetje loopt) je pomp om de paar minuten aan en uit gaat om drup op te bouwen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje hydrofoorgroep

                          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Deze morgen test gedaan en druk is ok. Denk dat het inderdaad zo iets zal geweest zijn water dat te laag komt en pomp die het niet meer kan optrekken. Bedankt voor de tip met het stuk transparante slang. Ik heb hier jaren een pomp met vat gehad maar die zak in die vaten waren na enkele jaren stuk waardoor ik steeds lucht moest bijsteken. Vandaar dat ik nu eens een pomp zonder vat geplaatst heb met elektrische sturing.

                          mir
                          Bij die mevrouw waar ik dat probleem voor had, is dat die boorput zeker 50 jaar oud is Mir.
                          Ze weet die put zelfs op geen vijf meter zitten, en aan de leidingen merk je dat er redelijk wat
                          ijzer in dat water zit, ik vermoed dus dat de waterstand redelijk snel tot onder een bepaald niveau
                          zakt, dat zou ik dan wel met een vacuum meter moeten kunnen testen hebben.
                          Maar omdat het met een pomp met vat steeds goed had gewerkt en ik die pomp mocht wisselen
                          voor een model met vat, maar meteen voor deze gekozen.
                          Pompje was een inox uitvoering van DAB en zo een nieuw drukvaatje met rubber blaas kost maar iets van
                          60€, het is eigenlijk bijna goedkoper om een volledig vat te vervangen, dan er een nieuwe blaas in te steken.
                          Nadeel van een pompje met vat, is dat je terug een verschil druk hebt tussen start en stop, wat je met een presscontrol niet hebt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje hydrofoorgroep

                            Ik denk dat mijn vat toch om en bij de 200 liter was of meer.Begon ook door te roesten,nog geen lek maar dat kwam waarschijnlijk toch nog.Met daarop een pomp die wat lekte.
                            Heb ook nog een afsluitkraan staan op deze leiding,om terugvloei met de oorspronkelijke klep in de regenput tegen te gaan.Daar raak je dus niet in om een klep te vervangen.Was een oplossing vroeger,maar als je vergat deze af te sluiten zat je terug met de miserie.Leiding losmaken,opvullen met tuinslang,snel terug aan koppelen,en het zootje opstarten en hopen.
                            Daarom is mijn contructie nu:afsluitkraan,terugslagklep voor de pomp.Resten van de vorige constructie.
                            Lucht die eruit komt ;kan ook aanzuiglucht zijn omdat de pomp leegstaat.
                            Maar al bij al mag het toch wel eens regenen.

                            Comment

                            Working...
                            X