Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

isoleren van koelkast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • isoleren van koelkast

    Er staat een koelkast in de garage. Deze was vroeger een carport maar werd paar jaar geleden omgebouwd en is nu volledig dicht. In de zomer loopt de temperatuur bij warm weer aardig op, tot 35°. De deur bijlft dan wel open staan en de garagepoort op een kier maar toch. De koelkast moet dus heel wat 'draaien' om te kunnen koelen.

    Zou het zin hebben om de zijkant en de voorkant met isolatiemateriaal te bekleden om minder warmte-invloed te hebben? De achterkant blijft vrij.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: isoleren van koelkast

    Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
    Er staat een koelkast in de garage. Deze was vroeger een carport maar werd paar jaar geleden omgebouwd en is nu volledig dicht. In de zomer loopt de temperatuur bij warm weer aardig op, tot 35°. De deur bijlft dan wel open staan en de garagepoort op een kier maar toch. De koelkast moet dus heel wat 'draaien' om te kunnen koelen.

    Zou het zin hebben om de zijkant en de voorkant met isolatiemateriaal te bekleden om minder warmte-invloed te hebben? De achterkant blijft vrij.
    Heeft het zin in de zin van isolatie, misschien wel, maar als het een koelkast met metalen buitenkant is, zal er tussen die wand
    en je isolatie condensatie vormen en zal die wand binnen de kortste keren gaan roesten.
    De achterkant waar het condensatierooster zit moet je zo koel mogelijk houden, bij 35°C omgevingstemperatuur hebben die gewone koelkasten
    daar problemen mee.

    Comment


    • #3
      Re: isoleren van koelkast

      En in de winter ga je andere problemen hebben.
      Raar genoeg werkt een koelkast niet goed als ze in een omgeving staat die koeler is dan 10-12°C.

      Ik zou dat niet extra isoleren, je kan beter het dak van de garage isoleren.

      Comment


      • #4
        Re: isoleren van koelkast

        Kan de garage zelf niet geïsoleerd worden, zodat het ook voor de auto koeler blijft ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: isoleren van koelkast

          Ik denk ook niet dat er veel winst te halen valt door een koelkast extra te isoleren.
          Het is onmogelijk om alle kanten te isoleren, aan de achterkant zit de condensor die de warmte moet afvoeren, en het zal ook niet zo gemakkelijk zijn om de deur te voorzien van een extra laag isolatie, aan de onderkant zal het ook al niet meevallen...

          En zoals al is gezegd, niet alle koelkasten werken goed als de omgevingstemperatuur te laag is (= afhankelijk van het soort ontdooisysteem en soort thermostaat).
          Het is dan mogelijk dat de thermostaat zelfs helemaal niet meer inschakelt terwijl dat volgens de temperatuur in de koelkast eigenlijk wel zou moeten.
          Dat komt omdat de meeste koelkasten schakelen op de verdampingstemperatuur (= temperatuur van het koelgas in de verdamper) in plaats van de luchttemperatuur in de koelkast.
          Dat de thermostaat op die manier schakelt, dat is om ervoor te zorgen dat de verdamper telkens opnieuw ontdooit voor de compressor weer wordt opgestart.
          Dit geldt zowel voor een koelkast (alleen koelkast zonder vriesvak) als voor een vries/koel combinatie.
          Een diepvriezer zal geen problemen hebben bij lage temperaturen (tenzij de temperatuur extreem laag is, lager dan de temperatuur in de vriezer zelf).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: isoleren van koelkast

            Ik moet dit tegenspreken omdat ik de resultaten zie van wat ik zelf gedaan heb.
            Even uitleggen....

            Enkele jaren geleden ben ik op jacht gegaan naar verbruikers in onze woning met behulp van een energiemeter. Dat is een toestelletje dat bijhoud hoeveel watt uur een toestel opneemt en dit extrapoleert naar een jaarverbruik. Je kan ook de prijs instellen per KW/h en dan krijg je een verbruik per jaar voor dat toestel. Hoe langer je het toestelletje laat meten hoe meer accuraat de meting is. Dus ik laat die een paar weken meten om een goede meting te hebben.

            En zo ben ik ook op onze grote Liebherr vriezer gekomen die in onze achterbouw staat waar het ook permanent behoorlijk warm is.
            Nu ben ik de cijfers kwijt maar ik had een meting gedaan van die vriezer dus en kwam op een zeker hoog verbruik uit. Ik weet niet meer hoeveel het was maar ik was wel behoorlijk geschrokken ervan.
            Toen ben ik in de hubo van die PUR platen gaan halen en heb die tegen de zijkanten gekleefd met warmlijm.

            Terug een meting gedaan en het verbruik was indrukwekkend gezakt.
            Toen ben ik terug naar de hubo gegaan en heb terug platen gaan halen. Die heb ik dan op de voorkant geplakt en geschilderd in wit Op de deur dus.

            Terug een meting gedaan en het jaarverbruik was bijna GEHALVEERD!!!!!!

            Dat ding staat daar nu zo al jaren te draaien en niets van roest te merken, geen condens of zo ook niet.
            Maar 1 ding is zeker dat ik een merkwaardig centje uitspaar op het verbruik van die diepvriezer.

            Ik moet er wel bij zeggen dat die vriezer wel al 20 jaar oud is. Dus die had geen moderne isolatie en draait waarschijnlijk nog op oud koelgas.
            Maar niettemin voor mij dikke winst.

            Comment


            • #7
              Re: isoleren van koelkast

              Bij een oude vriezer kan extra isolatie heel wat meer uitmaken, want toen werd er nog niet zo naar het verbruik gekeken als tegenwoordig.
              Een nieuwe A+++ koelkast of vriezer van tegenwoordig is veel beter geïsoleerd, anders is het onmogelijk om zo'n laag verbruik te krijgen.
              En dan zal extra isolatie niet veel winst meer geven.
              De oude koelgassen zijn niet vervangen omdat het verbruik te verminderen, de reden daarvoor was dat die niet milieuvriendelijk waren, en dat die wereldwijd na de gebruiksduur van de koelkasten bijna allemaal gewoon in het milieu terechtkwamen.
              Tegenwoordig zit er meestal R600a (= isobutaan) in als koelgas, dat is wel brandbaar, maar de hoeveelheid is zo klein dat het in normale omstandigheden geen explosie kan veroorzaken als er een lek is.
              Dat is een erg goedkoop koelmiddel dat koeltechnisch perfect werkt (geen problemen met aantasten van de materialen in een koelsysteem, en goede oplosbaarheid van de olie van de compressor in het koelmiddel), het enige nadeel is dat het brandt, en daarom wordt het ook niet gebruikt in grotere installaties. Er zijn wel uitzonderingen, maar daar worden dan speciale veiligheidsmaatregelen getroffen, R600a zou bijvoorbeeld perfect R134a kunnen vervangen in een auto-airco, maar als daar pakweg 800 gram in zit, dan kan dat wel gevaarlijk worden bij eventuele lekken (zeker bij ongevallen).


              Mijn vorige koelkast had last van condensvorming op de achterkant (achter de condensor dus) bij vochtig weer, dat wil zeggen dat de isolatie niet veel waard is.
              Door die condensvorming trekt de isolatie na een tijdje vol vocht (op die plaats zit er meestal geen metalen plaat, het is de isolatie zelf die nat wordt), en dan zal de isolatiewaarde flink verminderen waardoor het verbruik nog meer verhoogt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: isoleren van koelkast

                Merci voor alle reacties. Is bij mij eveneens 'n oude koelkast van 15jr. Denk dat ik het toch ga wagen met PUR plaaten op zijwand, boven en voorkant. Nog eens over nadenken,
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

                Comment

                Working...
                X