Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

    Je neemt een thee lichtje en maakt de bolle kant van een ei zwart.
    Dan neem je zo'n rond gezicht wattenschijfje en wrijf het zwart van het ei af.
    Doe nu een klein beetje tandpasta op het 'vuile' wattenschijfje en wrijf er met een tweede wattenschijfje de tandpasta open en in de wattenschijfjes.
    Poets er nu uw lens ermee.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Je neemt een thee lichtje en maakt de bolle kant van een ei zwart.
    Dan neem je zo'n rond gezicht wattenschijfje en wrijf het zwart van het ei af.
    Doe nu een klein beetje tandpasta op het 'vuile' wattenschijfje en wrijf er met een tweede wattenschijfje de tandpasta open en in de wattenschijfjes.
    Poets er nu uw lens ermee.
    De perfecte manier om kleine krassen op je glas te verwijderen Luc.
    Maar niet om je glas te poetsen.

    Comment


    • #3
      Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

      Al geprobeerd?
      Zou er wel voorzichtig mee zijn.
      Eén:Tandpasta is niet zo neutraal.Wat tandpasta op je broek,en je krijgt na verwijderen van de pasta soms een bleke vlek.(Kleur die verbleekt).Kan misschien wel wisselen van merk tot merk.
      Twee:Tandpasta bevat een zeer fijn schuurmiddel.Polijst dus.Goed voor de coating?? (Trukje dat ook gebruikt wordt om doffe plastiek raampjes van oude miniatuur autootjes terug wat fleuriger te krijgen: poetsen met tandpasta)
      Ben benieuwd of er hier iemand er ervaring mee heeft.

      Comment


      • #4
        Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        De perfecte manier om kleine krassen op je glas te verwijderen Luc.
        Maar niet om je glas te poetsen.
        Inderdaad Geert, echt heel goed hoor.

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Al geprobeerd?
        Zou er wel voorzichtig mee zijn.
        Eén:Tandpasta is niet zo neutraal.Wat tandpasta op je broek,en je krijgt na verwijderen van de pasta soms een bleke vlek.(Kleur die verbleekt).Kan misschien wel wisselen van merk tot merk.
        Twee:Tandpasta bevat een zeer fijn schuurmiddel.Polijst dus.Goed voor de coating?? (Trukje dat ook gebruikt wordt om doffe plastiek raampjes van oude miniatuur autootjes terug wat fleuriger te krijgen: poetsen met tandpasta)
        Ben benieuwd of er hier iemand er ervaring mee heeft.
        Nog niet geprobeerd, nee.
        Maar glas is toch nog iets anders dan textiel natuurlijk.
        Daar zal de pasta geen wit nalaten want de pasta is zwart geworden door het ei.
        En om plexiglas weer mooi doorzichtig te maken gebruik je best koperkuis van CA-VA-SEUL.
        Vergeet niet, ik kom uit de miniatuur modelwereld.

        Nee echt, tandpasta is een heel fijn schuurmiddel die inderdaad een witte waas zal achterlaten, daarom het zwart van het ei.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
          Inderdaad Geert, echt heel goed hoor.



          Nog niet geprobeerd, nee.
          Maar glas is toch nog iets anders dan textiel natuurlijk.
          Daar zal de pasta geen wit nalaten want de pasta is zwart geworden door het ei.
          En om plexiglas weer mooi doorzichtig te maken gebruik je best koperkuis van CA-VA-SEUL.
          Vergeet niet, ik kom uit de miniatuur modelwereld.

          Nee echt, tandpasta is een heel fijn schuurmiddel die inderdaad een witte waas zal achterlaten, daarom het zwart van het ei.
          Om te reinigen, niet doen Luc, met de huidige Nano coatings zou ik het niet durven.
          En ik heb er wel ervaring mee, eens op deze manier een achterste lenselement van een 20mm f2.8
          die bekrast was door zonder deksel steeds in een tas te zitten (niet van mij) opgekuist,
          werkte voortreffelijk, maar ook de coating was er van af, dat objectief zag er terug stukken beter uit,
          maar dat was dan ook alles wat ik er over kon zeggen.
          Om objectieven te poetsen. http://www.fotocoudenys.be/lenspen

          Comment


          • #6
            Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

            Tandpasta kan zelfs (heel fijn vermalen) zand bevatten, ik zou er absoluut niet op een lens willen wrijven.

            Chemische producten in de pasta kunnen (zullen, denk ik zelfs) de coating van de lens aantasten, en om het af te maken schuur je kleine krassen in het oppervlak...

            Comment


            • #7
              Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Om te reinigen, niet doen Luc, met de huidige Nano coatings zou ik het niet durven.
              En ik heb er wel ervaring mee, eens op deze manier een achterste lenselement van een 20mm f2.8
              die bekrast was door zonder deksel steeds in een tas te zitten (niet van mij) opgekuist,
              werkte voortreffelijk, maar ook de coating was er van af, dat objectief zag er terug stukken beter uit,
              maar dat was dan ook alles wat ik er over kon zeggen.
              Krassen weg polieren is niet poetsen hé Geert, groot verschil.
              Trouwens, een coating is harder dan glas.

              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Tandpasta kan zelfs (heel fijn vermalen) zand bevatten, ik zou er absoluut niet op een lens willen wrijven.

              Chemische producten in de pasta kunnen (zullen, denk ik zelfs) de coating van de lens aantasten, en om het af te maken schuur je kleine krassen in het oppervlak...
              Zand zou ik dat zeker niet durven te noemen, eerder poeder.
              Als isopropanol nog niet eens de coating aantast denk je dan echt dat tandpasta dat zal doen?
              Komaan zeg, wat denk je dan dat er zal gebeuren met uw tandvlees, om nog niet te spreken van uw mond en maag?
              Toch een beetje serieus blijven hé.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                Doe wat je wil, ik smeer geen tandpasta op mijn optisch materiaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Doe wat je wil, ik smeer geen tandpasta op mijn optisch materiaal.
                  Juist! Volgende van het net gehaald op de site van Sibelco.
                  Chemie
                  Silicium vormt, net als koolstof, de basis van een omvangrijk chemisch terrein. Het wordt gewonnen uit kwarts en speelt een hoofdrol in de productie van siliconen, silanolen, silanen, ...

                  De farmaceutische en cosmetische toepassingen van siliciumverbindingen brengen ons dagelijks in contact met van kwarts afgeleide producten. Bekende voorbeelden zijn tandpasta en dagcrème.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                    Ik zou het ook niet doen.


                    De vraag blijft: hoe kóm je nu toch op zoiets, wie haalt zoiets in zijn hoofd om uit te testen, enfin, toch zeker de combinatie.
                    Waarom een ei en theelichtje? Met een gewone kaars de onderkant van een porseleinen bord zwart maken zal toch ook lukken, maar waarom nu net een ei?
                    Hard- of zachtgekookt, ik doe het niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Doe wat je wil, ik smeer geen tandpasta op mijn optisch materiaal.
                      Zo denk ik er ook over. Voor oude lenzen haal ik wel eens grove middelen boven maar dit lijkt me een eigenaardig recept. Snap echt niet wat dat roet in dat mengsel goed voor is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Inderdaad Geert, echt heel goed hoor.



                        Nog niet geprobeerd, nee.
                        Maar glas is toch nog iets anders dan textiel natuurlijk.
                        Daar zal de pasta geen wit nalaten want de pasta is zwart geworden door het ei.
                        En om plexiglas weer mooi doorzichtig te maken gebruik je best koperkuis van CA-VA-SEUL.
                        Vergeet niet, ik kom uit de miniatuur modelwereld.

                        Nee echt, tandpasta is een heel fijn schuurmiddel die inderdaad een witte waas zal achterlaten, daarom het zwart van het ei.
                        Wat bijgeleerd:Ca-Va-Seul,maar waar vind je dat nu nog ??

                        Krassen in een objectief werden vroeger bijgewerkt,indien hinderlijk met chinese inkt.
                        Bestaan nog een aantal middelen om krassen uit auto's te halen.Maar dat doe ik niet op mijn lenzen.
                        Glas en textiel ok;maar probleem is de zuurtegraad van dat ding.
                        En slik jij je tandpasta in ?? Ik niet.
                        Heb jij trouwens al eens de vraag gesteld van de zuurtegraad van een Coca?? pH 2-3 of lager en toch drink je dat.Een Geuze is al niet veel beter hoor.
                        Maar ik stel mij wel een vraag bij het feit dat je een witte waas moet compenseren met roetzwart??
                        Maar ja als het werkt waarom niet

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                          Krassen in een objectief werden vroeger bijgewerkt,indien hinderlijk met chinese inkt.
                          ....
                          Maar ik stel mij wel een vraag bij het feit dat je een witte waas moet compenseren met roetzwart??
                          Misschien dat het roetzwart dient om al de kleine krasjes van de tandpasta te vullen, zoals de chinese inkt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            ................
                            Ben benieuwd of er hier iemand er ervaring mee heeft.
                            Een tube tandpasta in de motorolie van een automotor uitduwen.
                            Niet "ikke" hé, een ex-collega. Van horen zeggen.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een andere manier om het glas van uw lenzen te poetsen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              Krassen weg polieren is niet poetsen hé Geert, groot verschil.
                              Voila Luc dus goed om te polieren maar niet om te poetsen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              Trouwens, een coating is harder dan glas.
                              Enkel als die laag quartz zou zijn Luc, maar die optische Nano laag ??? "de schaal van Mohs"
                              Je weet dat ik 19 jaar ervaring heb in opdamp en sputter techniek bij Philips,
                              en ik ben enkele jaren geleden een tijd gevraagd geweest om de mannen van Astro Lab te helpen
                              met wat uitleg om zelf hun telescoop spiegels op te dampen http://www.astrolab.be/.
                              Na het laagje aluminium wordt daar een laagje Cerium-oxide, Magnesium-fluoride, Zink-sulfide of Titanium-dioxide op gelegd,
                              doel is beschermen tegen oxidatie zonder de optische eigenschappen te beïnvloeden, maar als dat niet 100% lukt krijg je dat
                              er terug af zonder schade aan je glas.
                              Kortom, om enkel maar te reinigen zal ik zelf nooit tandpasta gebruiken, daarvoor bestaan er andere "geteste" producten genoeg.
                              Beste "industrieel" product dat er volgens mij bestaat, zijn die lapjes waar ze de spiegels van een laser mee kuisen, maar daar
                              geraak je als de gewone man niet aan.

                              Comment

                              Working...
                              X