Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

G80 of OMD M5 MII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • G80 of OMD M5 MII

    Hoi,

    ik ben een Nikon D7000 gebruiker maar kijk al een tijdje uit naar een lichter toestel met volgende criteria:
    - compact & licht
    - verwisselbare lenzen
    - goede resultaten tot ISO 1600

    Na veel zoek & speurwerk ben ik erachter dat een MFT systeem het best aansluit bij mijn criteria, zeker omdat het eerste echt belangrijk is nl licht & compact. Vanaf de overstap naar een APS-C sensor zit je direct met zwaardere lenzen terwijl je bij MFT met de 12-35 f2.8 een heel goede en vooral compacte lens hebt.

    De keuze ligt tussen de Panasonic G80 of Olympus OMD M5 MKII.
    Oly was mijn voorkeur maar na wat lezen lijken er aanzienlijke voordelen te zijn bij de G80 rondom video & AF-C.
    Waarvoor gebruik de camera:
    - een occasioneel landschap
    - heel veel foto's van de kids waarbij ik toch wel veel binnen fotografeer (dus met minder licht)
    - straatfotografie (vooral op reis)
    - af en toe een portretje maar ik denk dat ik daarvoor de D7000 blijf gebruiken met enkele primes

    Video doe ik momenteel niet maar als er een goed systeem tegen overstaat is het natuurlijk handig.
    Graag had ik jullie ervaringen geweten met beide toestellen.
    Of eventueel jullie voorkeur & pro's - cons tov elkaar?

    Alvast bedankt,

    Tom

  • #2
    Re: G80 of OMD M5 MII

    De Panasonic zou last hebben van shuttershock volgens heel wat reviewers.
    Vooral tussen 1/100e en 1/150e.
    Dat zijn toch veel gebruikte sluitersnelheden en voor mij zou de Panasonic daardoor afvallen.
    Ik heb ooit met een OMD M5 gewerkt (eerste versie) en dat was een heel leuke camera.
    Voorla de 45 mm lens van Olympus is geweldig scherp.
    Qua gewichtsbesparing gaat er niets boven de MFT camera's volgens mij, maar je moet tevreden zijn met de kleinere sensor. De meeste lenzen zijn licht en goedkoop.
    Denk ook aan de EM1 versie 1 die momenteel erg goedkoop staat, nu de heel dure Versie 2 er is. Betere grip, in zijn geheel betere camera dan de M5 denk ik.
    Ikzelf koos voor de Fuji X-T2 met een pancakelens van 27 mm. Ook erg licht en handig en wel met een APSC-sensor waarvan het dynamisch bereik toch wel wat beter is dan de actuele MFT sensoren.
    Op de RAW-files zit heel veel rek in de nabewerking. Zoomen doe ik met de voeten. Als je de zoomlenzen van Fuji in ogenschouw neemt dan ben ik het met je eens dat wel weer wat zwaarder wordt.
    Succes met je keuze.
    Straatfotograaf in Antwerpen

    Comment


    • #3
      Re: G80 of OMD M5 MII

      Oorspronkelijk geplaatst door TomBelgium Bekijk bericht

      Na veel zoek & speurwerk ben ik erachter dat een MFT systeem het best aansluit bij mijn criteria, zeker omdat het eerste echt belangrijk is nl licht & compact. Vanaf de overstap naar een APS-C sensor zit je direct met zwaardere lenzen terwijl je bij MFT met de 12-35 f2.8 een heel goede en vooral compacte lens hebt.

      Tom

      Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.
      Last edited by Funcky; 30 mei 2017, 22:09.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: G80 of OMD M5 MII

        Zoals je in het voorbeeld van Funky kan zien, hoeft een camera / lenzen met APS-sensor niet altijd groter tov MFT te zijn.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: G80 of OMD M5 MII

          Hoi,

          klopt...
          Als je daar dan ook nog de Nikon D5600 bij zet, zit je qua grootte en gewicht in dezelfde klasse.
          Je kunt je eigen lenzen blijven gebruiken...
          Maar als je dan weer kleine primes op de Fuji of Olympus zet, wordt het echt klein.

          Comment


          • #6
            Re: G80 of OMD M5 MII

            Een Panasonic G80 zoals TS vermeld... is ook niet meer zo klein.. tenzij hij de GX80 bedoeld.
            Last edited by Funcky; 31 mei 2017, 08:33.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: G80 of OMD M5 MII

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Een Panasonic G80 zoals TS vermeld... is ook niet meer zo klein.. tenzij hij de GX80 bedoeld.
              Klopt. Maar nog steeds kleiner dan een D7000 met lens.
              Ik moet zeggen dat ik niet echt naar Fuji gekeken heb omdat ik daar voor het lens equivalent van de 12-35 f2.8 bij de Fuji bij de 16-55 uitkwam die een pak groter is.
              Maar op zich is dat ook geen must natuurlijk aangezien ik (als ik snel kijk) zie dat die 18-55 2.8-4.0 ook wel redelijk deftig is.
              Hoe is die video op de Fuji? Geen 4K maar dat is op zich ook geen must.

              Comment


              • #8
                Re: G80 of OMD M5 MII

                Ik heb al mijn Nikon materiaal (D7000 en een pak lenzen) verkocht om op de Panasonic G80 over te gaan. Heb er geen seconde spijt van gehad. Ik merkte dat ik nooit nog mijn fototoestel meenam omdat alles teveel plaats in beslag nam. Heb nu fotografie herontdekt en geniet er volop van. Zoveel functieknoppen die je kan instellen zoals je wilt zodat alles zoveel makkelijker gaat. Ik heb weet van de gx8 en shuttershock maar de gx80 en G80 hebben een nieuwe sluiter waar dit niet meer het geval voor zou moeten zijn. Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad. Ik heb net de gx80 als 2e toestel besteld. Daar zal mijn 20mm lens op blijven die ik voor straatfotografie gebruik. Is evengoed qua kwaliteit, kleiner, goedkoper maar minder knopjes dus minder praktisch.
                Panasonic body's met Panasonic / Leica / Olympus glas en Godox lichtjes

                Comment


                • #9
                  Re: G80 of OMD M5 MII

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomBelgium Bekijk bericht
                  Klopt. Maar nog steeds kleiner dan een D7000 met lens.
                  Ik moet zeggen dat ik niet echt naar Fuji gekeken heb omdat ik daar voor het lens equivalent van de 12-35 f2.8 bij de Fuji bij de 16-55 uitkwam die een pak groter is.
                  Maar op zich is dat ook geen must natuurlijk aangezien ik (als ik snel kijk) zie dat die 18-55 2.8-4.0 ook wel redelijk deftig is.
                  Hoe is die video op de Fuji? Geen 4K maar dat is op zich ook geen must.
                  Het is moeilijk om lenzen van verschillende systemen met elkaar te vergelijken.
                  Ik heb voor de Fuji als voorbeeld.. de "18-55" genomen omdat deze lens in DOF termen op 18 mm lichtjes in het voordeel is tegenover de Panasonic.
                  Op het lange eind iets in het nadeel... FF eq. 5.6 over heel de lijn voor de Panasonic en de Fuji 4.2/6.0
                  De iets tragere Fuji stop vang je op door betere high/iso tegenover de Olympus.
                  De Olympus heeft meer groothoek en de Fuji meer tele, dus echt dezelfde lenzen zijn het niet.
                  Maar ook de 16-55 2.8 van Fuji valt er buiten omdat deze ook op het lange eind verder gaat (85 mm FOV tegenover 70mm voor de Panasonic)
                  Eigenlijk was de Olympus 12-40 2.8 hier meer op zijn plaats.
                  Maar de Olympus 12-40 heeft een minder goede dof controle tegenover de Fuji (als dat je ding is)
                  Daarentegen heb je geen enkele vorm van beeldstabilisatie bij de 16-55 en dat heb je wel bij de 18-55 2.8-4.0

                  Het was ook maar te doen om effe te vergelijken dat M43 niet altijd kleiner is als je dezelfde equivalenten gebuikt (min of meer)

                  Ik heb in het verleden de X-T10 gehad en daar is idd geen 4K video.
                  Voor video met de X-T10 schiet je best in 1080 24/25p.
                  50/60P laat je best varen want is niet te doen van de Moire.

                  De X-T20 heeft wel 4K aan boord en is zeer goed te noemen (alle codecs) (geen crop op je lens)
                  De X-T2 video is nog beter (1,15 crop) uit een video van 6 k naar 4K

                  Ik heb ook ervaring met Olympus.
                  Ik heb de OMD EM5 mkI gehad .. die raad ik nu af en beveel je eerder de EM10 MKII aan. (ook gehad)
                  De OMD EM1 is echt een aanrader maar valt al vrij groot uit (de zoeker stelt me wel teleur... vanwege LCD type)
                  Video op de OMD's is 1080 en is veel beter dan op de 16mp generatie Fuji's. (de EM2 is nu ook 4K)

                  Voor het betere videowerk ben je best af met de Panasonic's... ook de G80
                  Ik heb één Panasonic gehad ..nl. de kleine GM5 met Pana/Leica 15 1.7.. wat een excellente combinatie was.

                  Ik zelf kom ook van het DSLR terrein ... zowel FF frame als APS (Nikon en Canon)
                  Dus toch wel een beetje ervaring.
                  Nu zo al een 6 tal jaar Mirrorless
                  Eerst nog gecombineerd, nu alleen systeemcamera.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: G80 of OMD M5 MII

                    Voor mij is het vooral belangrijk om iets compact te hebben dat makkelijk meegaat. Daarom blijft mijn huidige D7000 met Slingshot teveel thuis.
                    Die X-T20 is zeker een interessante optie. Wat ik ook nog bekeek en me ook wat dollars bespaart is de GX80. Lijkt op zich ook nog een interessante optie.
                    Als ik kijk naar lenzen, wil ik:
                    - standaard zoom
                    - twee primes
                    - evt. later een groothoek als ik terug landschappen oppik

                    Ik denk dat zowel bij het MFT als bij Fuji hier voldoende mogelijkheden zijn in iet of wat dezelfde prijsrange. MFT mogelijk iets compacter. Fuji mogelijk iets duurder voor een prime rond de 50 mm?

                    Comment


                    • #11
                      Re: G80 of OMD M5 MII

                      G80 heeft wat problemen gehad met schokken tijdens filmen. Is opgelost met firmware. Bij gx8 nooit last van shuttershok gehad.

                      Zowel G80 als omd5II zijn goed en aan elkaar gewaagd.
                      G80 heeft beter batterijmanagement.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: G80 of OMD M5 MII

                        Twee mft-lenzen die ik ooit had en meteen weer zou kopen indien ik zou terugkeren naar mft zijn:

                        Panasonic 20 1.7 (40 mm in FF) Standaardlens Pancake
                        Olympus 45 1.8 (90 mm in FF) Portretlens

                        Allebei retescherpe lenzen en uitzonderlijk licht in gewicht. Bovendien goedkoop als je vergelijkt met andere merken.
                        Straatfotograaf in Antwerpen

                        Comment


                        • #13
                          Re: G80 of OMD M5 MII

                          Ondertussen bij Art&Craft langsgeweest. De G80 lijkt ergonomisch gezien er veruit boven te steken. Morgen ga ik nog eens langs en maak ik een keuze. Je kan immers blijven twijfelen ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: G80 of OMD M5 MII

                            Oorspronkelijk geplaatst door TomBelgium Bekijk bericht
                            Ondertussen bij Art&Craft langsgeweest. De G80 lijkt ergonomisch gezien er veruit boven te steken. Morgen ga ik nog eens langs en maak ik een keuze. Je kan immers blijven twijfelen ...

                            Als de iets grotere Body van de G85(G80) je niet stoort kan ik je volledig gelijk geven.
                            Heel goede grip, mooie knoppen lay-out, zeer goede zoeker, touch screen met pad focus controle,
                            Aantrekkelijk geprijsd en enorm goed uitgerust.
                            Dit toestel is technisch meer geavanceerd dan je D7000 (even grotere sensor buiten beschouwing gelaten)
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment

                            Working...
                            X