Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paswoord Win 10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Paswoord Win 10

    Vanmorgen belt me een kennis, hij zet zijn Win10 laptop aan en krijgt een scherm om zijn paswoord in te vullen. Hij heeft NOOIT met een paswoord gewerkt, dus begin er maar aan....

    Dan maar de recovery procedure opgestart en de antwoorden naar mijn e-mail laten sturen. We krijgen een code van 4 cijfers, ingebracht en dan komen ze nog vanalles vragen: naam, adres enz... kan ik best inkomen, maar ook de (onnozele) vraag om vroeger gebruikte paswoorden voor dat account ook op te geven.
    Na een uurtje de melding dat ze over niet genoeg gegevens beschikken om te achterhalen of Jozef we degelijk Jozef is. Over paranoia gesproken... We zitten dus compleet vast.

    Herinstalleren of zijn er nog andere opties ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Paswoord Win 10

    Waarschijnlijk heeft hij - of is via een update- zijn lokaal profiel gewijzigd in een online-profiel. Bij de gebruikersnaam staat dan meestal een emailadres (hotmail, outlook,...) In dat geval is het paswoord zijn paswoord van zijn mailadres.

    In het ander geval help dit misschien; https://www.howtogeek.com/222262/how...in-windows-10/
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Paswoord Win 10

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      Waarschijnlijk heeft hij - of is via een update- zijn lokaal profiel gewijzigd in een online-profiel. Bij de gebruikersnaam staat dan meestal een emailadres (hotmail, outlook,...) In dat geval is het paswoord zijn paswoord van zijn mailadres.

      In het ander geval help dit misschien; https://www.howtogeek.com/222262/how...in-windows-10/
      Bedankt Zunoel, maar helaas geen succes:
      Zijn e-mail paswoord ingeven geeft geen resultaat.

      De tweede optie had ik ook al ontdekt op site van PCM en helemaal doorlopen tot ik met een account "test" kon opstarten. Maar bij computerbeheer ontbreekt het item "Lokale gebruikers en groepen". (en net dat is nodig).

      Blijkt dat die optie dan weer enkel aanwezig is in de "pro" versies, soms zou je knettergek worden van die Microsoft toestanden.
      Last edited by nete; 29 mei 2017, 16:16.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Paswoord Win 10

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        ...

        Blijkt dat die optie dan weer enkel aanwezig is in de "pro" versies, soms zou je knettergek worden van die Microsoft toestanden.
        Ik wordt eerder gek van gebruikers die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn ... "Dans la nature rien ne se crée, rien ne se perd" Lavoisier ...

        Comment


        • #5
          Re: Paswoord Win 10

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Vanmorgen belt me een kennis, hij zet zijn Win10 laptop aan en krijgt een scherm om zijn paswoord in te vullen. Hij heeft NOOIT met een paswoord gewerkt, dus begin er maar aan....
          De hamvraag is natuurlijk: wat heeft hij DAARVOOR uitgestoken?
          De machine doet alleen maar wat de machinist beveelt...

          En bij deze volledig akkoord met regulus

          Comment


          • #6
            Re: Paswoord Win 10

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Ik wordt eerder gek van gebruikers die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn .
            1) je zou me dan beter in een negeerlijst zetten, ik zou niet willen dat een genie als jij problemen krijgt.

            2) ik wist inderdaad niet dat één of andere pipo bij MS het nodig heeft gevonden om die ene, hier noodzakelijke optie uit de home versies uit te halen.

            3) je hebt gelijk, als ik zelf ontdek wat Zunoel als tweede optie voorstelt en dat uitvoer tot waar ik niet meer verder kan wegens hogervermelde reden, tja, dan weet ik inderdaad kompleet niet waar ik mee bezig ben. Inclusief al die commando's intypen in qwerty op een azerty klavier, pffff...

            4) je mag natuurlijk een betere oplossing aanbieden (maar een cleane reinstall ken ik zowaar zelf als mogelijke oplossing. Straf hé).
            Last edited by nete; 30 mei 2017, 07:44.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Paswoord Win 10

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              De hamvraag is natuurlijk: wat heeft hij DAARVOOR uitgestoken?
              De machine doet alleen maar wat de machinist beveelt...

              En bij deze volledig akkoord met regulus
              Je eerste zin: die man ken ik al zeker 15 jaar, heeft nog NOOIT bewust een start paswoord op zijn PC of laptop gezet, dus ook gisteren niet.
              Je tweede zin: waarschijnlijk heeft Zunoel gelijk: er zijn de laatste dagen nogal wat updates geweest en het is een beetje de nationale sport van MS om iedereen zoveel mogelijk een online profiel door de strot te rammen.
              Misschien heeft hij ergens over een vinkje overgekeken...
              Je laatste zin: je mag natuurlijk ook een betere oplossing aanbieden (maar een cleane reinstall ken ik zowaar zelf als mogelijke oplossing.)
              Last edited by nete; 30 mei 2017, 07:38.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Paswoord Win 10

                Na een nachtje slapen constateer ik dat de oplossing voor de hand ligt: als ik de laptop opstart kom ik in het account "test" terecht (zonder een paswoord vraag !). Dus alles van data en programma's in deze account plaatsen en daarna de door MS "verkrachtte" account verwijderen. Kost ook een hoop tijd natuurlijk.

                Voor wie de tip van Zunoel wil nalezen in het Nederlands: https://pcmweb.nl/artikelen/tips-en-...er-wachtwoord/

                Update: dat overzetten viel nogal mee, veel beter (alleszins qua tijd) dan een herinstallatie.
                Last edited by nete; 30 mei 2017, 09:13.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Paswoord Win 10

                  Bij een upgrade wordt soms wel voorgesteld om over te schakelen naar een Microsoft account, dan moet je lokaal inloggen met de gegevens van dat Microsoft account.
                  Dat wordt nooit zo maar aangepast, dat zijn instellingen die men als gebruiker kan weigeren of bevestigen.
                  Dan heeft die gebruiker toch ergens eens iets bevestigd en/of aangepast zonder deftig te lezen wat er stond.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Paswoord Win 10

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dan heeft die gebruiker toch ergens eens iets bevestigd en/of aangepast zonder deftig te lezen wat er stond.
                    Waarschijnlijk is dat wel gebeurd, maar het constante gezeur van MS om toch maar een online account te maken loopt wel een beetje de spuigaten uit.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Paswoord Win 10

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Waarschijnlijk is dat wel gebeurd, maar het constante gezeur van MS om toch maar een online account te maken loopt wel een beetje de spuigaten uit.
                      Constant?
                      Slechts 1 keer bij een installatie of grote update wordt die keuze aangeboden.
                      Bij de Creators update niet eens tegengekomen.
                      Ik denk dat ik dat voorstel maar een keer of twee gekregen heb sinds Windows 10 bestaat.

                      En indien men toch zou kiezen om over te schakelen naar beveiliging met de Microsoft account, dam moet men daarvan het paswoord ingeven om te bevestigen.

                      Het gebeurt dus niet zomaar vanzelf (alvast hier toch niet). [emoji1]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Paswoord Win 10

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                        En indien men toch zou kiezen om over te schakelen naar beveiliging met de Microsoft account, dam moet men daarvan het paswoord ingeven om te bevestigen.
                        Tja, als die man (een eind in de zeventig) er eergisteren een paswoord had moeten ingeven dan zou hij dat gisteren nog wel geweten hebben. Hij is wel wat ouder, maar nog geen spoor van dementie.

                        Het paranoïde gedrag van MS vind ik nog het ergste. Paswoord reset procedure opgestart, code naar mij laten sturen, code ingegeven. Dan krijg je nog een vragenlijst voorgeschoteld die we ook naar best vermogen ingevuld hebben. Ze vragen ook naar vroeger gebruikte paswoorden voor diezelfde account, in dit specifieke geval te gek voor woorden, er is nooit één paswoord geweest.
                        Een uurtje later een laconieke melding dat ze onvoldoende gegevens hebben om de identiteit te kunnen verifiëren. Daar sta je dan...

                        Nu goed, via een serieuze omweg is het toch opgelost geraakt.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Paswoord Win 10

                          Ik kan alleen maar het gebruik van een paswoord manager aanraden. Ik gebruik data vault maar je hebt ook 1password en nog zovele andere.

                          Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Paswoord Win 10

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Tja, als die man (een eind in de zeventig) er eergisteren een paswoord had moeten ingeven dan zou hij dat gisteren nog wel geweten hebben. Hij is wel wat ouder, maar nog geen spoor van dementie.

                            Het paranoïde gedrag van MS vind ik nog het ergste. Paswoord reset procedure opgestart, code naar mij laten sturen, code ingegeven. Dan krijg je nog een vragenlijst voorgeschoteld die we ook naar best vermogen ingevuld hebben. Ze vragen ook naar vroeger gebruikte paswoorden voor diezelfde account, in dit specifieke geval te gek voor woorden, er is nooit één paswoord geweest.
                            Een uurtje later een laconieke melding dat ze onvoldoende gegevens hebben om de identiteit te kunnen verifiëren. Daar sta je dan...

                            Nu goed, via een serieuze omweg is het toch opgelost geraakt.
                            Ik begrijp de frustratie deels, maar toch klopt heel het verhaal niet.

                            Het inloggen kan nooit gebeuren via een Microsoft account als die nooit eerder aangemaakt werd voor "bijvoorbeeld" One Drive, Office, Windows, Outlook.com e-mailaccount, ...

                            Misschien werd dit ooit in het verleden eens aangemaakt of zo, daarom niet deze week ... maar bestaan zal die wel zeker.

                            En de vragen dat men krijgt, die moeten ook altijd eens beantwoord geweest zijn alvorens er nu correct op te kunnen antwoorden.

                            En daarom is deze persoon niet dement, maar het kan iedereen overkomen om eens wat te snel of verkeerdelijk ergens op te klikken of iets over het hoofd te zien.

                            Maar gij trekt al die speciale gevallen precies wel aan hé.
                            Of staat er ergens een wegwijzer of publiciteit met "Voor speciallekes, contacteer nete"? [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Paswoord Win 10

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Of staat er ergens een wegwijzer of publiciteit met "Voor speciallekes, contacteer nete"? [emoji1]
                              Die "speciallekes" zijn misschien 5% van de vragen die ik krijg, 95% kan ik zo wel de baas. Ik stel dus enkel vragen hier om bij mij niet bekende problemen mijn gezichtsveld zo mogelijk te verbreden.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X