Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

    Hallo,
    komende zomer ga ik op reis naar Costa Rica en wil ik me (gezien de daar aanwezige fauna en flora) wat verdiepen in de macro fotografie.
    Ik wens hiervoor een nieuw Nikon objectief te kopen maar twijfel tussen de volgende twee:



    Wat raden jullie aan?
    Voordelen bij de 60mm lijken me de grotere lichtgevoeligheid en iets compacter formaat
    Voordelen bij de 85mm: lager gewicht, ruimere scherpstelafstand en VR

    Nog een vraagje:
    Beide lenzen hebben een 1:1 vergrotingsfactor. Echter: de 85mm is een DX-lens, terwijl de 60mm eigenlijk voor Full Frame bedoeld is. Betekent dit ook dat, omwille van de cropfactor ik eigenlijk een vergroting van x1,6 zou verkrijgen bij de 60mm lens?

    Alvast bedankt voor de reacties!

  • #2
    Re: Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

    Oh weer zo iemand die verlieft is op de crop-factor

    En ik snap totaal je keuze niet! Zal toch eerder gaan voor 90mm of 105mm f/2.8 en dan maakt het in het geheel niet uit van welk merk.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

      Oorspronkelijk geplaatst door p3112 Bekijk bericht
      Beide lenzen hebben een 1:1 vergrotingsfactor. Echter: de 85mm is een DX-lens, terwijl de 60mm eigenlijk voor Full Frame bedoeld is. Betekent dit ook dat, omwille van de cropfactor ik eigenlijk een vergroting van x1,6 zou verkrijgen bij de 60mm lens?
      Ga je de lens op een Canon zetten?

      Even serieus. Mocht je een foto maken zowel op een FX als op een DX toestel. Dan zal de FX een meer vergroting moeten kennen.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Even serieus. Mocht je een foto maken zowel op een FX als op een DX toestel. Dan zal de FX een meer vergroting moeten kennen.
        Wat is het verschil tussen 1:1 op een FX en DX sensor?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Wat is het verschil tussen 1:1 op een FX en DX sensor?
          Ik zie dat ik in de haast weg liet, bij een gelijke afbeelding. Dus dat de bloem op beide foto's 90% van het frame beslaat.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

            Oorspronkelijk geplaatst door p3112 Bekijk bericht
            Beide lenzen hebben een 1:1 vergrotingsfactor. Echter: de 85mm is een DX-lens, terwijl de 60mm eigenlijk voor Full Frame bedoeld is. Betekent dit ook dat, omwille van de cropfactor ik eigenlijk een vergroting van x1,6 zou verkrijgen bij de 60mm lens?
            Ik vind dit een goeie vraag. Het gaat niet zozeer over crop factor en equivalente (full frame) beeldhoek, maar over de betekenis van de 1:1 vergrotingsfactor.
            De betekenis van 1:1 is dat een onderwerp van (bijvoorbeeld) 10x10mm ook exact die oppervlakte beslaat op je sensor. Daar hebben het brandpunt (60 vs 85 of eender wat) en de beeldcirkel (FX vs DX) geen invloed op.

            Om met hetzelfde voorbeeld door te gaan... Wat je wel hebt, is dat 10x10mm verhoudingsgewijs een groter deel van een APS-C sensor beslaat dan van een full frame sensor. Dat geeft je dus het idee dat je meer vergroting krijgt. Het is echter niet meer vergroting dan 1:1, maar wel meer beeldvulling bij 1:1. Dankzij het concept van de "equivalentie" krijg je met beide lenzen (en alle andere) nog steeds een beeldhoek die vergelijkbaar is met een lens die een 1.5x langer brandpunt heeft.

            Hou er ook rekening mee dat bij korte scherpstelafstanden behoorlijk wat focus breathing kan optreden. Aangezien macrolenzen bij uitstek voor korte scherpstelafstanden worden gemaakt, kan het effect aanzienlijk zijn. Dat wil zeggen dat het effectieve brandpunt in het close-up gebied niet meer is wat op je lens geschreven staat. Brandpunten worden bepaald bij focus op oneindig. Het praktische gevolg daarvan zou kunnen zijn dat de werkafstand bij een bepaalde vergrotingsfactor niet eens verschillend is als je beide lenzen vergelijkt. Beschouw dit als een theoretische opmerking; ik ken de 85 niet, en heb de 60 enkel kort getest, dus ik doe geen uitspraken over die twee specifiek. Ik heb trouwens wel gemerkt dat die 60mm zeer scherp is, maar dat zijn de meeste macrolenzen wel...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Macro 60 mm vs 85 mm

              OK, dat is duidelijk.
              Bedankt voor de reacties!

              Comment

              Working...
              X