Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ext. HD beveiligen met paswoord

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ext. HD beveiligen met paswoord

    Goedemiddag,

    Sinds ik een probleem heb gehad met een backupHD van mijn foto's, heb ik mijn setup wat bijgewerkt.

    - nieuws SSD in laptop die mijn bescheiden collectie draagt.
    - QNAP server (2-bay) waar ik mijn eerste backup lopen heb.
    - Nieuwe Ext. HD voor buitenhuis.

    nu enkele vraagjes:
    - de server, welke RAID raden jullie aan en waarom? Nu staat deze in RAID1, maar dit is volgens mij niet ideaal. Als ik files delete, worden deze automatisch toch op de tweede schijf verwijdert?
    - is er een mogelijkheid dat ik een paswoord kan zetten op de Ext. HD zodat ik deze bij familie/vrienden/werk probleemloos en veilig kan achterlaten?

    Alvast bedankt voor de hulp.

    mvg

    Kurt
    ::| Verbeelding |::

  • #2
    Re: Ext. HD beveiligen met paswoord

    a) Met paswoordbeveiliging van een externe schijf heb ik geen ervaring.

    b) Gezien je twee schijven hebt, kan je enkel van RAID0 of RAID1 gebruik maken. RAID5 is een alternatief vanaf 3 schijven.
    Eenvoudig uitgelegd:
    Bij RAID0 staat informatie steeds maar op één van de schijven, gaat er iets stuk, dan ben je informatie kwijt.
    Bij RAID1 staat de informatie op elke schijf, gaat er één schijf stuk, dan ben je niets kwijt. De opslagcapaciteit is uiteraard maar de grootte van één schijf gezien de tweede een kopij is met dezelfde informatie, m.a.w. 1/2 van het totaal.
    Bij RAID5 kan er eveneens één schijf stuk gaan zonder dat je informatie kwijt bent. De opslagcapaciteit bedraagt 2/3 van het totaal.

    Wie een server enkel gebruikt als backup waarbij alle bestanden ook nog op de pc blijven staan, heeft eigenlijk al 2 kopijen en kan in RAID0 werken. Gaat de pc stuk, dan is er nog een kopij op de server en vice versa.

    Wie een server gebruikt als opslag en enkel de bestanden op de server zet dient RAID1 te gebruiken indien hij beveiligd wil zijn tegen het stuk gaan van een harde schijf.
    ! Aangezien beide schijven in eenzelfde systeem zitten, kan het zijn dat bij een blikseminslag of brand, beide schijven tegelijk verloren gaan. Voor waardevolle informatie wordt er daarom ook nog een kopij gemaakt van de informatie op een andere plaats. Afhankelijk van de waarde kan dit continu gebeuren via een netwerk of wekelijks/maandelijks/... manueel (info kopiëren en schijf in de kluis leggen). Vergeet daarbij niet dat als je de informatie van je server wist dat je opnieuw slechts één kopij hebt.

    P.S. Een SSD schijf heeft slechts één nadeel, maar wel een belangrijk. Als deze stuk gaat, is dat van de ene seconde op de andere, zonder enige waarschuwing. De informatie is bijna steeds onherstelbaar verloren omdat de SSD zijn data encrypteerd. Dit is altijd zo en heeft niets te maken met bitlocker of ... Enkel uitzonderlijk is het mogelijk de data te herstellen, maar reken dan maar op een bedrag van 4 cijfers (voor de komma), vooraf te betalen, zonder garantie en niet mogelijk voor alle SSD's
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Ext. HD beveiligen met paswoord

      Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
      a) Met paswoordbeveiliging van een externe schijf heb ik geen ervaring.

      b) Gezien je twee schijven hebt, kan je enkel van RAID0 of RAID1 gebruik maken. RAID5 is een alternatief vanaf 3 schijven.
      Eenvoudig uitgelegd:
      Bij RAID0 staat informatie steeds maar op één van de schijven, gaat er iets stuk, dan ben je informatie kwijt.
      Bij RAID1 staat de informatie op elke schijf, gaat er één schijf stuk, dan ben je niets kwijt. De opslagcapaciteit is uiteraard maar de grootte van één schijf gezien de tweede een kopij is met dezelfde informatie, m.a.w. 1/2 van het totaal.
      Bij RAID5 kan er eveneens één schijf stuk gaan zonder dat je informatie kwijt bent. De opslagcapaciteit bedraagt 2/3 van het totaal.

      Wie een server enkel gebruikt als backup waarbij alle bestanden ook nog op de pc blijven staan, heeft eigenlijk al 2 kopijen en kan in RAID0 werken. Gaat de pc stuk, dan is er nog een kopij op de server en vice versa.
      RAID0 was vroeger goed toen de schijven nog klein waren,
      met de Terra bytes van tegenwoordig vind ik het een onnodig risico.
      Gaat er iets mis met 1 van je schijven, alles kwijt.

      Wie een server gebruikt als opslag en enkel de bestanden op de server zet dient RAID1 te gebruiken indien hij beveiligd wil zijn tegen het stuk gaan van een harde schijf.
      ! Aangezien beide schijven in eenzelfde systeem zitten, kan het zijn dat bij een blikseminslag of brand, beide schijven tegelijk verloren gaan. Voor waardevolle informatie wordt er daarom ook nog een kopij gemaakt van de informatie op een andere plaats. Afhankelijk van de waarde kan dit continu gebeuren via een netwerk of wekelijks/maandelijks/... manueel (info kopiëren en schijf in de kluis leggen). Vergeet daarbij niet dat als je de informatie van je server wist dat je opnieuw slechts één kopij hebt.
      Je moet ook rekening houden hoe de back-up gemaakt wordt.
      Bij veel systemen kun je instellen hoe er gesynchroniseerd moet worden.
      - Bestanden die je wist op je computer worden automatisch ook gewist op de backup
      - of de bestanden worden niet automatisch gewist.
      - Als er een bestand aangepast wordt, dan kan er een copy van het oude bestand op de server blijven (kan handig zijn bij een virus)
      - enz..


      P.S. Een SSD schijf heeft slechts één nadeel, maar wel een belangrijk. Als deze stuk gaat, is dat van de ene seconde op de andere, zonder enige waarschuwing. De informatie is bijna steeds onherstelbaar verloren omdat de SSD zijn data encrypteerd. Dit is altijd zo en heeft niets te maken met bitlocker of ... Enkel uitzonderlijk is het mogelijk de data te herstellen, maar reken dan maar op een bedrag van 4 cijfers (voor de komma), vooraf te betalen, zonder garantie en niet mogelijk voor alle SSD's
      Een harde schijf gaat ook dikwijls stuk zonder waarschuwing.
      Met wat geluk krijg je een melding van de SMART, maar dat geld ook voor een SSD.

      Maar met een HD heeft de gebruiker toch meer mogelijkheden ;-)

      Maar dat datarecovery bedrijven veel geld op voorhand vragen, en zonder garantie is nieuw voor mij.
      Er zijn er die zelfs een gratis diagnose maken, de prijs is afhankelijk van de snelheid waarmee je de diagnose gedaan wilt hebben.
      Na wat googelen, kwam ik www.stellar.nl tegen.
      Zelf heb ik gelukkig nog nooit de nood gehad om met een data recover bedrijf te moeten werken.
      maar volgen de website valt het nog een beetje mee.
      - gratis diagnose tijdspanne 5 tot 10 dagen
      - datarecovery 260€ als het gemakkelijk gaat ;-)
      en een 750€ als het labbo werk wordt.
      beide
      inclusief uw data op nieuwe datadrager
      inclusief terugsturen door DHL
      inclusief datagarantie
      VASTE PRIJS inclusief no cure-no pay


      Maar een goede back-up is nog steeds goedkoper, en zekerder dan data recovery ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Ext. HD beveiligen met paswoord

        Tegen het per ongeluk verwijderen kan je op veel NAS systemen een recycle bin aanzetten. Net als op je pc worden bestanden dan niet onmiddelijk verwijderd.
        1 NAS systeem met RAID 1 beschermt je tegen een defecte harddisk, echter niet tegen falen van de NAS zelf.
        Ook al staat de data dan nog op je disk, je moet die er nog afhalen ook. Afhankelijk van het systeem kan dat best nog erg moeilijk zijn. Als meer dan 2 disks hebt, is het een stuk lastiger. Meestal is het filesysteem ook ext4, waarbij beter vanop een linux systeem gaat recoveren.

        Ik heb er zelf 2 staan, waarbij de ene naar de andere backup'd.
        Omdat dit ook geen garanties geeft tegen brand/diefstal worden de belangrijkste gevens ook in een cloud backup gepompd.
        De files worden eerst geencrypteerd.

        Een harddisk die niet bij jou ligt is ook een goed idee, echter niet praktisch om elke week een nieuwe backup te maken.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment

        Working...
        X