Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

    Noorwegen, duidelijk het land met de minste CO2 uitstoot per Kwh ter wereld.

    Hier bestaat ook een gratis app van, met veel meer mogelijkheden.

    Wordt om de paar mlnuten aangepast ivm. zon en wind energie enz.

    Last edited by Guest42; 25 mei 2017, 07:40.

  • #2
    Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

    Interessante Tool en een mooie uitsplitsing naar de soorten energiewinning per land. Jammer dat van juist Nederland en België die gegevens er nog niet in vermeld worden
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

      Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
      Interessante Tool en een mooie uitsplitsing naar de soorten energiewinning per land. Jammer dat van juist Nederland en België die gegevens er nog niet in vermeld worden
      Ik meen dat deze er gisteren wel stonden hoor, het aandeel wind en zon energie waren duidelijk af te lezen
      nu enkel (en via de app) kostprijs en energie invoer van uit Frankrijk af te lezen,
      België is duidelijk een van de duurste qua productiekost met een kostprijs van 36 €/Mwh
      tegenover Frankrijk bv. 27 €/Mwh.
      Last edited by Guest42; 25 mei 2017, 07:59.

      Comment


      • #4
        Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

        Ik bekijk het op de PC

        Electricity Maps provides actionable electricity carbon data. We help companies effectively reduce their emissions, while differentiating their offerings.
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hier bestaat ook een gratis app van, met veel meer mogelijkheden.

          Wordt om de paar mlnuten aangepast ivm. zon en wind energie enz.
          Welke app bedoelt u ? (iOS, Android ?)
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Welke app bedoelt u ? (iOS, Android ?)
            App ios nete, (app store Electricity Map) symbool wit-zwart met een bliksem symbool.

            Momenteel zijn daar voor België ook enkel de prijs en een koolstof uitstoot grafiek te zien,
            gisteren kon je alle vormen van energie inbreng bekijken, zoals aandeel zon energie, nucleair enz.
            Last edited by Guest42; 25 mei 2017, 10:23.

            Comment


            • #7
              Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              App ios nete, (app store Electricity Map) symbool wit-zwart met een bliksem symbool.

              Momenteel zijn daar voor België ook enkel de prijs en een koolstof uitstoot grafiek te zien,
              gisteren kon je alle vormen van energie inbreng bekijken, zoals aandeel zon energie, nucleair enz.
              Thx, zal ik het met de PC versie moeten stellen tot ze een Android app uitbrengen.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Thx, zal ik het met de PC versie moeten stellen tot ze een Android app uitbrengen.
                Vandaag zijn de gegevens voor België terug bijna volledig te raadplegen Olivetti, ook op computer.
                Zal het verlengde weekend geweest zijn zeker.

                Comment


                • #9
                  Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

                  De eerste plaats van Noorwegen verbaast me niet, bijna alle elektriciteit halen ze uit waterkracht. Het groen voor Frankrijk verbaast me ook niet : van alle landen ter wereld het grootste gedeelte van elektriciteit uit kernenergie.
                  Een andere CO2 bron is de verwarming van woningen, op het platteland van N, S en SF wordt er nog erg veel met hout gestookt en de winters zijn er niet te vergelijken met pakweg Italië, ik vraag me af hoe ze dat al dan niet in rekening brengen.
                  Wat me wél verbaasde (ik ken deze Noorderse landen allemaal zeer goed) is dat IJsland geen koploper is, maar nu zie ik dat het land niet opgenomen is in de ranking. Woningen verwarmen gebeurt daar bijna overal met geothermisch warm water of waterkracht. Heel Reykjavik wordt al decennia verwarmd met water uit de heuvels 30 km verder, zelfs de trottoirs en de opritten worden verwarmd. Een open haard is daar bijna onbestaand : een pure luxe want zij hebben geen brandhout, dit in tegenstelling tot N maar vooral S. De meest afgezaagde mop in IS : "wat moet je doen als je verdwaald bent in een IJslands bos ?" Recht staan !
                  De enige vorm van CO2 uitstoot in IJsland die ik me kan inbeelden is het verkeer en de visserij, zware industrie op cokes hebben ze niet, de Al-fabrieken draaien hfdz. op elektriciteit en het verkeer ? Ach, drie inwoners per km^2.
                  Wat ze er wél doen is smossen met energie, de lichtvervuiling in Reykjavik en Akureyri is te gek voor woorden, ik ben nog met een groep studenten gaan zwemmen in een van de vele privé-zwembaden, veeeeel te warm om te zwemmen, ze hadden tuinzetels in het water gezet en besproeiden mekaar met koud water. Als dat niet ging gingen ze buiten in de sneeuw gaan rollen. De ouderlijke boerderij van goed vrienden in Myvatn wordt enkel gebruikt voor nu en dan een weekend maar wordt 365/365 dagen verwarmd, ook als er niemand is. Iedereen zal hier wel weten hoe CV werkt, in Hveragerdi liggen de hoofdbuizen in de straten en de huizen zijn de radiatoren, tot in 200 lagen die zelfs nog boven de grond, armzalig geisoleerd dan nog. Dat is met de jaren veel verbeterd, ik dacht dat ze op het kilometerlange traject via de hoofdbuizen naar Reykjavik slechts drie graden verloren. Het is een wereld die we ons niet kunnen voorstellen, iemand in Hveragerdi had het onzalige idee om een kelder te steken onder het huis, er kwamen dus afkoelingsbuizen aan te pas, vanaf een bepaalde grootte en ouderdom sterven de bomen daar af, de wortels komen te diep en raken gekookt. Enfin, ik herken weer mezelf, als ik begin over mijn favoriete land kan ik niet zwijgen
                  2018 Wordt mijn 7e (lange) bezoek en deze keer liever 3 maanden dan 2 maanden, maar dat is voor reisfotografie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Noorwegen, duidelijk het land met de minste CO2 uitstoot per Kwh ter wereld.
                    Theoretisch klopt dat. Noorwegen produceert zeer veel olie en i.p.v. die zelf te gebruiken (en dus hogere CO2 uitstoot) exporteren ze die en subsidiëren ze "clean energy" met de opbrengst van de export. Eigenlijk hebben ze een lage uitstoot door anderen de CO2 van hun olie te laten uitstoten
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Theoretisch klopt dat. Noorwegen produceert zeer veel olie en i.p.v. die zelf te gebruiken (en dus hogere CO2 uitstoot) exporteren ze die en subsidiëren ze "clean energy" met de opbrengst van de export. Eigenlijk hebben ze een lage uitstoot door anderen de CO2 van hun olie te laten uitstoten
                      Inderdaad, ik had onlangs ook een onderzoek daarnaar gezien waaruit bleek dat Noorwegen omwille van zijn olieproductie tot de vervuilendste van Europa behoort. Als je die CO2 meerekent, ... dan klopt die ranking al niet meer.
                      Dat is zoals "voor grof geld propere lucht aankopen in het buitenland" om nadien te kunnen zeggen dat je geen luchtvervuiling hebt.

                      Langs de andere kant willen ze als compensatie tegen 2025 geen auto's meer toelaten op benzine/diesel:

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Theoretisch klopt dat. Noorwegen produceert zeer veel olie en i.p.v. die zelf te gebruiken (en dus hogere CO2 uitstoot) exporteren ze die en subsidiëren ze "clean energy" met de opbrengst van de export. Eigenlijk hebben ze een lage uitstoot door anderen de CO2 van hun olie te laten uitstoten
                        Voor alle duidelijkheid, het gaat hier wel over elektriciteitsproductie,
                        niet over wat een land uitvoert dat eventueel vervuilend kan zijn.
                        Landen die oliebronnen in hun bezit hebben voeren die meestal ook uit naar het buitenland.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ranking properste landen ter wereld qua CO2.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Voor alle duidelijkheid, het gaat hier wel over elektriciteitsproductie,
                          niet over wat een land uitvoert dat eventueel vervuilend kan zijn.
                          Landen die oliebronnen in hun bezit hebben voeren die meestal ook uit naar het buitenland.
                          Dat is juist Geert. Het toont andermaal aan hoe statistieken kunnen worden gemanipuleerd.
                          Het bekende verhaaltje : de statisticus verdronk toen hij een rivier doorstak van gemiddeld een meter diep....

                          Comment

                          Working...
                          X