Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PS vraagje kader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PS vraagje kader

    Als ik een opname in PS open en ik wil daar een kader rondzetten, hoe ga je dan het beste te werk
    Zelf doe ik het met canvas vergroten maar daar stuit ik dan op het probleem dat de kader niet voor elke opname dezelfde grootte heeft
    Dus als ik pixels gebruik lukt dat niet, als ik % gebruik kom je uiteraard steeds tot een ander resultaat, cm lukt ook niet want is ook steeds afhankelijk van de originele opname
    Het zal waarschijnlijk iets simpel zijn en vroeger wist ik het wel maar ben het ergens kwijt geraakt met het ouder worden ....

    Alvast bedankt !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: PS vraagje kader

    Ik heb een Action gemaakt dat een kader plaatst met, inderdaad, een standaard aantal Pixels. Dus bij een Crop zal het kader wat dikker ogen dan bij een standaard afbeeldingsgroote.
    Mij hindert dat geenszins
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: PS vraagje kader

      met de functie 'stroke'. Edit->stroke
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: PS vraagje kader

        Ik maak een nieuwe laag onder de laag waar het kader rond komt te staan. Dan zie je bij canvasgrootte de huidige grootte en er onder de nieuwe grootte waarin je deze kan aanpassen.
        Ik werk altijd met cm omdat de mm er toch na de coma bij staat. Het voordeel om zo te werken is dat ik nadien nog altijd het kader kan aanpassen. Ook van de originele laag maak ik
        een dubbel omdat ik deze omlijn met 3px zwart (binnen) en kan dit nog nadien aanpassen. Het canvas voor kader vul ik met wit of kleur naar keuze.
        Door de nieuwe laag er onder te plaatsen komt deze eigenlijk achter de foto te staan.
        Hopelijk komt dit antwoord overeen met je vraag.

        Gr, Daniel.

        Comment


        • #5
          Re: PS vraagje kader

          Bedankt iedereen, maar dat is nu net mijn probleem
          om een voorbeeld te geven, zeg ik wil een kader van 3 cm rondom elke opname, dus niet rekening houdend met de grootte van het origineel beeld
          Dus een gecropte opname moet ook die 3cm heebn en een niet gecropte versie moet ook die 3 cm hebben.
          Snappie ?

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: PS vraagje kader

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Bedankt iedereen, maar dat is nu net mijn probleem
            om een voorbeeld te geven, zeg ik wil een kader van 3 cm rondom elke opname, dus niet rekening houdend met de grootte van het origineel beeld
            Dus een gecropte opname moet ook die 3cm heebn en een niet gecropte versie moet ook die 3 cm hebben.
            Snappie ?

            grts
            Sieg
            Of is dat te eenvoudig?

            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: PS vraagje kader

              Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
              Ik heb een Action gemaakt dat een kader plaatst met, inderdaad, een standaard aantal Pixels. Dus bij een Crop zal het kader wat dikker ogen dan bij een standaard afbeeldingsgroote.
              Mij hindert dat geenszins
              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Bedankt iedereen, maar dat is nu net mijn probleem
              om een voorbeeld te geven, zeg ik wil een kader van 3 cm rondom elke opname, dus niet rekening houdend met de grootte van het origineel beeld
              Dus een gecropte opname moet ook die 3cm heebn en een niet gecropte versie moet ook die 3 cm hebben.
              Snappie ?

              grts
              Sieg
              Dat is dus exact zoals ik mijn Action in Photoshop gemaakt gemaakt heb. Wil je meer info hebben om een Action (Handeling) te maken?
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: PS vraagje kader

                Daar was ik nu ook over aan het denken om een handeling (action) voor te maken en zou moeten lukken.

                Gr, Daniel.

                Comment


                • #9
                  Re: PS vraagje kader

                  Aha nu snap ik 'm Les, ik was steeds vergeten dat vinkje aan te zetten bij relative stupid me ...
                  Ik wist dat het iets heel simpel was, dus gewoon over dat vinkje gekeken

                  Iedereen bedankt voor de info
                  @ Jan, ik werk zelf ook met verschillende actions die ik aangemaakt heb, dus ik weet hoe dit moet maar in ieder geval toch bedankt

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: PS vraagje kader

                    interessant, LesC !!!

                    ik wrong me ook altijd in bochten om dat te kunnen doen (nieuwe foto maken op juiste grootte, zwarte achtergrond, dan de echte foto er in plakken, en positioneren met twee magentische hulplijnen), maar dit is wel degelijk een pak makkelijker en logischer.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: PS vraagje kader

                      Die vraag leek me zo simpel dat ik dacht, ik begrijp niet wat het probleem is. Inderdaad: relative is de boodschap, zoals mijn nonkel Albert (Einstein) altijd zei.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: PS vraagje kader

                        Toeval wil dat ik gisteren een tutorial kreeg doorgestuurd van Adobe hoe je te werk moet gaan om een kader te maken door het canvas te vergroten
                        Ze legden de nadruk bij het plaatsen van het vinkje "relative"
                        Blijkbaar ben ik niet de enige ...

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: PS vraagje kader

                          Ik maak mijn kader altijd nadat ik mijn foto verkleind heb .
                          Dan is uw foto toch altijd even groot.

                          Johan

                          Comment

                          Working...
                          X