Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel ampere kan ik leveren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel ampere kan ik leveren

    situatie, een aannemer heeft torenkraan met stekker 63 A (3 fazen ) en op el. kast kraan staat 25 kva .
    in huis komt 3 fazen binnen, verliesstroomschakelaar is 40A en op teller staat ook (10)40A .
    ik vermoed dat dit niet gaat lukken ?

  • #2
    Re: hoeveel ampere kan ik leveren

    Als motor van die kraan meer dan 40A trekt op 400V drie fasen, dan is dat toch een serieuze kraan.
    Het is niet omdat er op de stekker 63A staat dat er die ook werkelijk door gaat.
    Die 63A is het maximum waarvoor die stekker ontworpen is, en die geeft ook het formaat aan.

    Als er niet teveel andere zware verbruikers tegelijk moeten werken met de kraan, dan krijg je die 25KVA wel door de verliesstroomschakelaar van 40A.
    De opgegeven 25KVA op de kast zal het maximum zijn, het maximale vermogen dat de motor verbruikt zal afhankelijk zijn van de last die aan de kraan hangt.
    Eigenlijk zou je op de plaatjes van de elektromotoren motor(en) moeten kijken, daar staan alle gegevens op die je nodig hebt (KW, V en A).

    De meeste zekeringen die gebruikt worden in een stroomnet zijn trage zekeringen, daar kan je een veel grotere stroom door laten gaan voor een bepaalde tijd vooraleer die uitschakelt.
    Hoe meer stroom, hoe korter de "opwarmtijd" die er nodig is om de zekering uit te schakelen, een piek van de startstroom (die vele malen hoger kan zijn dan de nominale stroomsterkte) van een elektromotor kan zo'n zekering gemakkelijk verwerken.
    Last edited by Black B@ndit; 20 mei 2017, 20:23.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel ampere kan ik leveren

      ok thanx, we gaan het proberen , even naar zo'n stopcontact zoeken ..

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel ampere kan ik leveren

        Hier vind je meer uitleg over automatische zekeringen zoals die bij de meeste huisinstallaties worden gebruikt.

        Een automatische zekering moet binnen het uur uitschakelen als er 1,5X de opgegeven stroomsterkte door gaat.
        Daardoor is het dus mogelijk om tijdelijk zelfs 60A door de hoofdzekering te laten gaan zonder dat die uitvalt.

        Zorg wel voor een voldoende dikke kabel om het stopcontact aan te sluiten (minstens 10mm²).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel ampere kan ik leveren

          Bron : Wikipedia

          Vanaf welke stroomsterkte een automaat magnetisch reageert hangt af van het type karakteristiek

          B-karakteristiek
          thermisch tot 3 x In (In= nominale stroom)
          zeker magnetisch vanaf 5 x In
          bij kleine start- of inschakelstromen, zoals elektrische verwarming, boilers, elektrische fornuizen

          C-karakteristiek
          thermisch tot 5 x In (In= nominale stroom)
          zeker magnetisch vanaf 10 x In
          bij middelgrote start- of inschakelstromen, zoals verlichting (gloeilampen, halogeen, TL), wasmachine, stofzuiger, ijskast en diepvries, toepassingen van de B-karakteristiek

          D-karakteristiek
          thermisch tot 10 x In
          zeker magnetisch vanaf 20 x In
          bij grote start- of inschakelstromen, zoals netspanningsstabilatoren, lasposten, motoren van werktuigmachines

          In een gewoon huis worden steeds automaten met B of C curve geplaatst. Ondeskundige plaatsing van D-curve automaten, dikwijls met te dunne of te lange verlengkabels naar de verbruikers, is zeer gevaarlijk bij kortsluiting in de verbruiker.

          CEE stekkers bestaan in 16, 32, 63 of 125A.
          25kVA bij 3x400V = 36A. Daarom moest er een 63A stekker aan staan.

          Haal de stekker van de aansluitkabel af.
          Zet de hoofdzekering af in je meterkast.
          Sluit de aansluitkabel aan op de verbinding tussen je meterkast en je zekeringkast.
          Zet je zekering terug aan op je meterkast.
          Probeer de kraan.
          Bij oude kranen zonder fasevolgorde schakelaar moet je 2 fasen omwisselen als de motoren verkeerd draaien.
          Vooral tegelijkertijd pulserend hijsen en katrijden met een gewicht eraan (dat doen de metsers ook).
          Als je zekering op je meterkast niet uitschakelt, is het de moeite om een 63A stopcontact te plaatsen met een D-automaat van 40A.

          Black Bandit heeft gelijk dat je gedurende een uur 60A door een 40A zekering kan laten gaan, maar dat is enkel voor de thermische uitschakeling. Dat geldt niet voor de magnetische uitschakeling die in onmiddellijk in werking komt door de startstroom van de motor.
          Om die tijd van de aanloopstroom te overbruggen, heeft men D-automaten ontworpen of moet men trage zekeringen (met als indicatie een slak of GL) gebruiken.
          In het geval van een hijsmotor, wordt de motor bekrachtigd terwijl de rem nog gesloten is. De motor vraagt dan maximale startstroom, waarna de rem geopend wordt (0,1s). Zou men dat niet doen, dan valt de last gewoon naar beneden omdat de motor nog niet voldoende koppel heeft.
          Moderne bouwkranen hebben softstarters die de aanloopstroom beperken tot 2 à 3x I-nominaal, waardoor al die problemen verholpen worden.

          Nog één vraagje : Wie gaat die aansluiting doen ? Jij, een elektricien, of de metsers
          Last edited by notex; 21 mei 2017, 10:53.

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel ampere kan ik leveren

            een stekker aansluiten zou me zelf nog moeten lukken ...

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel ampere kan ik leveren

              Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
              een stekker aansluiten zou me zelf nog moeten lukken ...
              Een kabel met 5 aansluitingen, daar kan je 120 verschillende combinaties mee maken.
              Zolang je maar blauw en geelgroen juist aansluit, kan er niet veel fout lopen (behalve de draairichting van de motoren in oudere kranen).

              Als je een stekker of stopcontact gaat kopen, let dan wel dat het nokje op de juiste plaats staat. Dat bestaat in 3h, 6h en 9h.

              Comment


              • #8
                Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                Moderator Note: Verplaatst van Algemeen naar Chitchat, omdat dit niet over fotografie gaat.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                  het is idd oudere kraan, zal eerst navragen welke stekker er juist aan kraan hangt ... of eventueel kraan rechtstreeks aan zekering hangen met geleiding voor kabel ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                    Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                    situatie, een aannemer heeft torenkraan met stekker 63 A (3 fazen ) en op el. kast kraan staat 25 kva .
                    in huis komt 3 fazen binnen, verliesstroomschakelaar is 40A en op teller staat ook (10)40A .
                    ik vermoed dat dit niet gaat lukken ?
                    Die 25kVA is de aansluitwaarde maw de optelling van alle motoren (hijsen, draaien,...) Afhankelijk van jouw net heb je 16kVA (3x230V) of 27kVA (3x400v+N) ter beschikking. Voor 3x400v+N heb je dus meer dan voldoende reserve. In geval van een 3x230V net zit je misschien wat krap, is echter op te lossen door bv nooit meer als twee vrijheidsgraden tegelijkertijd te bedienen. Zelfs bij normale bediening draaien deze sowieso al tegelijkertijd voor zeer korte periodes.
                    Last edited by Blauwbloes; 21 mei 2017, 19:47.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                      Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                      situatie, een aannemer heeft torenkraan met stekker 63 A (3 fazen ) en op el. kast kraan staat 25 kva .
                      in huis komt 3 fazen binnen, verliesstroomschakelaar is 40A en op teller staat ook (10)40A .
                      ik vermoed dat dit niet gaat lukken ?
                      Met die gegevens weet je totaal niets yoep, wat telt om het vemogen te kunnen berekenen
                      is de aangesloten spanning die binnen komt bv. 3X400V +N of 3X230V
                      dan heb je nog het vermogen van je Teco of hoofdautomaat (deze van de maatschapij dus) nodig.
                      Pas met die gegevens kan je het aan te sluiten vermogen berekenen.
                      Is het een oude Teco, dan staat dat daar meestal op, is het reeds een nieuwere Teco, dan
                      zit daar een transparant venstertje in met een schakelplaatje en enkele vijzen, boven de
                      gebruikte vijzen staat een nummer, dat is de stroomsterkte waar de Teco op ingesteld is.
                      Is het reeds een nieuwere plexi kast waar je volledige teller in steekt, dan zit daar een automaat
                      in, daar staat ook meteen de amp. waarde op vermeld.
                      Wat je dus moet weten, is de spanning die binnen komt en die Amp. waarde.
                      Is je huis niet elektrisch verwarmd, of heb je geen machienes in gebruik, dan is de kans zeer klein
                      dat je een aangesloten vermogen van 25 Kva zal hebben.
                      Die kranen worden meestal aangesloten op een tijdelijke werfkast met een hoofdautomaat van 40 Amp.
                      op een 3X400 volt net, of een 63Amp op een 3X 230 volt net.
                      Dat zou die aannemer toch moeten weten, mijn schoonzoon is ook aannemer en laat meestal een van
                      zijn werfkasten aansluiten door de plaatselijke maatschapij en moet ook een keuring kunnen voorleggen.
                      Soms gebruikt hij ook zijn 40Kva groep, maar ook daarvoor is steeds een kleine keuring nodig.
                      Wat op je teller staat (10) 40 Amp, dat zegt niets over je aangesloten vermogen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                        het is oude kast met dat kleine ronde plexi venstertje maar totaal onleesbaar of er iets op staat . maar ik heb het even online aangevraagd bij eandis . op keuringformulier staat 3x400v+N

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                          3x400V +N 40A = 27,68kVA maximaal aansluitbaar vermogen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                            Hier en hier specificaties van een typische medium torenkraan, in dit geval aansluitwaarde 19kVA, iets lichter dus. Eerste heeft 5 motoren, tweede 3 die bovendien uitgerust zijn met een VFD om de startstroom te beperken.
                            - Hijsen 9kW
                            - Draaien 2,2kW
                            - Arm 2,2kW
                            - Trolley 2 kW

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoeveel ampere kan ik leveren

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              3x400V +N 40A = 27,68kVA maximaal aansluitbaar vermogen.
                              Wie zegt dat TS een hoofdautomaat van 40A heeft notex?
                              Zou zeer uitzonderlijk zijn in een gewoon huis, en zeker bij Eandis.
                              Tenzij TS elektrische verwarming heeft.

                              Comment

                              Working...
                              X