Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dat commentaar

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dat commentaar

    Deze maand had ik weer een idee klaar, maar ik wil me niet onderwerpen aan het soort commentaar.
    Vergeet het maar. Zo laag en naast de kwestie.

    Huichelen, ken je dat, jezelf beter vinden dan de rest en dus toch maar commentaar geven, zonder het algemene in aanmerking te nemen.

    Dit onderdeel is misplaatst. Stemmen gaat om appreciëren of niet, en niet om onzinnige commentaar. Zeker als reeds bekend is wie dat geeft.
    Al die onzin die geschreven wordt is loos kruit.
    ...leeg...

  • #2
    Re: Dat commentaar

    Met commentaar doet men wat men wil: je kan ermee akkoord gaan, je kan niet akkoord gaan, maar toch het ter harte nemen (omdat bijv meerdere dezelfde zienswijze hebben), of je kan je er aan ergeren. Dat laaste zou dom zijn, want dan laatje anderen bepalen hoe jij je gedraagt of jezelf ziet.

    Ik heb dikwijls een andere visie op foto's dan anderen. Soms vind ik een BG storend, terwijl de meesten niet. Soms vind ik een compo interresant en anderen niet.
    Moet ik me dat aantrekken? Neen, want smaak is subjectief.

    Is het commentaar over technische zaken ( niet scherp, horizon niet recht, ...) dan trek ik het me wel aan, want daar leer ik iets van.

    Comment


    • #3
      Re: Dat commentaar

      Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
      Dat laaste zou dom zijn, want dan laatje anderen bepalen hoe jij je gedraagt of jezelf ziet.
      Dat is net wat ik wil vermijden, stemmen is anoniem, en blijft best zo. Commentaren die volgens de stijl alleen al publiek bekend zijn van wie ze komen heeft niets meer met de 'challenge' te maken.
      Een echte challenge laat geen stemmen of commentaren toe tot de dag na de laatste inzending, dan is iedereen gelijk, en zo hoort het. De eerste inzendingen en de commentaren daarop beïnvloeden al de rest.
      Stel dat je veel vensters post, en het commentaar is 'dat hebben we verwacht' ...en zoals nu in dezelfde stijl schrijft zelfs op je eigen foto (ah het zou kunnen opvallen), liever geen commentaar dan eenzijdig commentaar.
      Dit 'ding' is zwaar aan het ontsporen. Oh ik zou ook commentaar kunnen schrijven, maar dat wil ik net niet. Ik wil wel punten geven, maar in dit systeem vertik ik het. Hoe kan ik een 10 geven of een 0 als ik nog niet alles gezien heb.
      Dit systeem stinkt.
      Maar goed, ik wens iedereen veel plezier.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Dat commentaar

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
        Dat is net wat ik wil vermijden, stemmen is anoniem, en blijft best zo. Commentaren die volgens de stijl alleen al publiek bekend zijn van wie ze komen heeft niets meer met de 'challenge' te maken.
        Een echte challenge laat geen stemmen of commentaren toe tot de dag na de laatste inzending, dan is iedereen gelijk, en zo hoort het. De eerste inzendingen en de commentaren daarop beïnvloeden al de rest.
        Stel dat je veel vensters post, en het commentaar is 'dat hebben we verwacht' ...en zoals nu in dezelfde stijl schrijft zelfs op je eigen foto (ah het zou kunnen opvallen), liever geen commentaar dan eenzijdig commentaar.
        Dit 'ding' is zwaar aan het ontsporen. Oh ik zou ook commentaar kunnen schrijven, maar dat wil ik net niet. Ik wil wel punten geven, maar in dit systeem vertik ik het. Hoe kan ik een 10 geven of een 0 als ik nog niet alles gezien heb.
        Dit systeem stinkt.
        Maar goed, ik wens iedereen veel plezier.
        Ben het heel weinig met U eens, maar hier wel. Ik zou zelfs nog verder gaan en 'tot de laatste dag na inzending' willen weglaten.
        Gewoon het stemmen verbergen (iedereen weet ondertussen dat je het kan zien) en zelfs de commentaar verbergen tot na het stemmen.
        Nu vind ik dat de gegeven commentaar voor velen die nog punten moeten geven reeds kan bekeken wordt als de algehele waarheid en niets dan de waarheid.
        Dus wanneer een commentaarschrijver een foto afbreekt, dan denkt men al vlug 'hij/zij zal wel juist zijn, dan zal ik maar weinig punten geven ook'...
        Ik wil in feite nog niet zo ver denken, want ik hoop dat het niet juist is, maar wie op elke geplaatste foto een "afbrekend" of zeer kritisch commentaar schrijft en zijn foto niet van commentaar, of enkel van een lovend iets voorziet, benadeelt alle anderen, met uitzondering van zichzelf.
        Maar soit, wie zijn wij om daar verandering in te (proberen) brengen .
        Last edited by Guest17; 22 mei 2017, 08:31. Reden: typo

        Comment


        • #5
          Re: Dat commentaar

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Maar soit, wie zijn wij om daar verandering in te (proberen) brengen .
          Wel, niet proberen is geen resultaat hebben denk ik dan.
          Voor de volgende AV noteer ik:
          - stemmen geheim en pas na afsluiting van de ingeefperiode
          - commentaar verbergen of zelfs geen commentaar

          En die punten zal ik doorgeven.

          PS: LesC doet zeer goed werk, maar tegen wat er nu gebeurt kan zelfs geen moderator tegenop.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Dat commentaar

            Ik denk dat we toch niet moeten veralgemenen dat de commentaren "laag en naast de kwestie" zijn. Er zijn heel wat commentaren waar de maker volgens mij wel iets mee is en die voor hem een meerwaarde kunnen betekenen. Commentaren ook waarin de commentator heel wat tijd steekt.

            Ik denk dat je de challenge moet bekijken als een uitdaging, een onderwerp waar je maar een maand de tijd voor krijgt om dit uit te werken en die de creativiteit stimuleert.
            Neem de commentaar mee waar je iets mee bent en die je zelf de moeite waard vindt en laat de overige commentaren maar voor de rekening van hij die ze maakt.
            En neem de commentaar vooral niet te persoonlijk.

            Ik denk trouwens dat de commentaar vaak interessanter is dan de score omdat ze diepgaander is. De score moet je m.i. toch relativeren omdat je "tactisch stemmen" toch niet kan uitsluiten en sommigen maar op een aantal foto's een bewuste score geven en voor de overige foto's rap-rap punten geven.

            Peter
            Last edited by Heembeek; 22 mei 2017, 21:24.

            Comment


            • #7
              Re: Dat commentaar

              voor mij mag de commentaar ook verborgen blijven tot na de stemming. Hoewel ik ze zelf niet vaak lees vermoed ik dat ze toch een zekere invloed kunnen uitoefenen op mensen. zou het trouwens ook niet beter zijn om de foto's pas ook zichtbaar te maken na inzending van de laatste? Zodoende dat je alle foto's in één keer kan punten geven. Of het zo is weet ik niet maar heb je nu met een snelle inzending niet meer kans om stemmen te krijgen dan iemand die zijn inzending op de laatste dag pas inzend. Ik probeer regelmatig eens langs te komen maar soms vergeet ik tegen het einde nog eens te stemmen en zijn er dus waarop ik niet gestemd heb.

              Het is wel goed dat er regelmatig eens iets anders geprobeerd word, regelmatig iets evalueren of herevalueren kan alleen maar verbetering ten goede komen. Op voorwaarde dat mensen het een beetje objectief houden en hun eigen inbreng weten te relativeren.

              nu we toch over de challenge bezig zijn mag ik dan ook nog iets zeggen over de thema's? Nu is het meestal een onderwerp om te fotograferen, wat leuk is tot op zekere hoogte. Kan het ook eens niet met andere parameters. bv maak een beeld in lifestyle stijl, of enkel met natuurlijk licht. Zijn maar random hersenspinsels van iemand die zo goed als nooit meedoet maar wel vaak meekijkt en stemt.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Dat commentaar

                Nog een toevoeging: je kan inderdaad discussiëren over het moment waarop de punten gegeven worden en elk systeem heeft zijn voor of nadelen. Een puntensysteem is geen rangschikking, maar een afweging van de kwaliteit (originaliteit, techniciteit, uitvoering,...) ten opzicht van een eigen norm. Die norm is verschillend voor iedereen.

                Het nadeel dat je de punten doorlopend kan geven, is dat sommige (later geposte) foto's minder kwoteringen zullen krijgen.

                Bij turnen, schansspringen, kunstschaatsen,.. wordt ook niet gewacht tot de laatste gesprongen (i.c. geschaatst) heeft vooraleer de punten worden verdeeld.

                Comment


                • #9
                  Re: Dat commentaar

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Ik denk dat we toch niet moeten veralgemenen dat de commentaren "laag en naast de kwestie" zijn. Er zijn heel wat commentaren waar de maker volgens mij wel iets mee is en die voor hem een meerwaarde kunnen betekenen. Commentaren ook waarin de commentator heel wat tijd steekt.
                  Peter,
                  ik denk niet dat er iemand kan ontkennen dat een bepaald persoon zijn stempel drukt op de challenge door zijn commentaren. Is dat dan de bedoeling? Iedereen weet wie het is.

                  En de score, Peter, is pas correct zonder invloed van commentaar of weet van andere scores, dat heet 'zonder beïnvloeding'.

                  Als jij graag hetzelfde oudbakken commentaar van één persoon leest, geen probleem. Wat 'tactisch stemmen' betreft, dat betert pas als men pas na sluiting kan stemmen.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dat commentaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht

                    Bij turnen, schansspringen, kunstschaatsen,.. wordt ook niet gewacht tot de laatste gesprongen (i.c. geschaatst) heeft vooraleer de punten worden verdeeld.
                    Fotografie is dan ook geen sport.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dat commentaar

                      Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                      nu we toch over de challenge bezig zijn mag ik dan ook nog iets zeggen over de thema's? Nu is het meestal een onderwerp om te fotograferen, wat leuk is tot op zekere hoogte. Kan het ook eens niet met andere parameters. bv maak een beeld in lifestyle stijl, of enkel met natuurlijk licht. Zijn maar random hersenspinsels van iemand die zo goed als nooit meedoet maar wel vaak meekijkt en stemt.
                      Een mooie positieve aanvulling.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dat commentaar

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Fotografie is dan ook geen sport.
                        In deze "sporten" wordt de artistieke prestatie beoordeeld.

                        Ik betreur dat je een commentator bestempeld als iemand die oudbakken commentaar levert. Indien iemand zich de moeite getroost om op geregelde tijdstippen nagenoeg alle foto's van commentaar te voorzien, verdient dit volgens mij respect. Als je zijn of haar commentaar niet relevant vind hoef je hiermee geen rekening te houden.

                        Laten we mekaar toch geen rad voor de ogen draaien: niets, buiten het reglement en de sportiviteit, belet een deelnemer om bevriende deelnemers mee te delen welke zijn foto is.

                        Tactisch stemmen kan er ook in bestaan om goede foto's extra lage punten te geven.

                        Eerlijk gezegd, ik zou meer belang hechten aan commentaar dan aan een score.

                        Peter
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Fotografie is dan ook geen sport.

                        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dat commentaar

                          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                          In deze "sporten" wordt de artistieke prestatie beoordeeld.

                          Ik betreur dat je een commentator bestempeld als iemand die oudbakken commentaar levert. Indien iemand zich de moeite getroost om op geregelde tijdstippen nagenoeg alle foto's van commentaar te voorzien, verdient dit volgens mij respect. Als je zijn of haar commentaar niet relevant vind hoef je hiermee geen rekening te houden.

                          Laten we mekaar toch geen rad voor de ogen draaien: niets, buiten het reglement en de sportiviteit, belet een deelnemer om bevriende deelnemers mee te delen welke zijn foto is.

                          Tactisch stemmen kan er ook in bestaan om goede foto's extra lage punten te geven.

                          Eerlijk gezegd, ik zou meer belang hechten aan commentaar dan aan een score.

                          Peter



                          Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                          Peter, als iedereen de commentator kent is dat geen 'anoniem' meer. Dus de objectiviteit is al zoek. Daar heeft respect niets mee te maken.

                          Maar je hebt wel een punten dat punten op verschillende aspecten zouden kunnen gegeven worden: techniek, creativiteit, originaliteit etc. en DAN gaan we misschien tot een echte challenge komen.
                          Pas op, ik probeer positief mee te denken om een scheefgegroeide situatie rect te trekken, laat dat duidelijk zijn.

                          Dat "Laten we mekaar toch geen rad voor de ogen draaien: niets, buiten het reglement en de sportiviteit, belet een deelnemer om bevriende deelnemers mee te delen welke zijn foto is." is zo laag dat ik het niet wil geloven. Als dat wel zo is mogen ze allemaal eens recht in mijn ogen kijken, dan weet ik het wel.
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dat commentaar

                            Ik heb liever dat er commentaar gegeven wordt dan geen.
                            Helaas, mea-culpa, ben ikzelf daar niet zo goed in (ik wil meer schrijven dan enkel goed of slecht).
                            En ook al komt het meestal van dezelfde 2 personen dan nog vind ik dit geen probleem. Ze doen er tenminste moeite voor waarvoor mijn respect.
                            Ben ik steeds akkoord met hun commentaar, nee, natuurlijk niet, fotografie is ook smaak nietwaar.

                            Maar kan je je als indiener van de foto niet vinden in die commentaar dan kan je, op een beleefde manier, een tegen-commentaar schrijven ter verduidelijking.

                            De manier waarop en het tijdstip van het punten en commentaar geven is al ettelijk keren aan bod gekomen maar het achterliggende programma laat dit blijkbaar nu niet toe.

                            Dat commentaar invloed kan uitoefenen op een puntengever valt niet uit te sluiten.
                            Daarom, mocht het programma ooit kunnen worden aangepast dan zou het inderdaad wenselijk zijn om na het afsluiten van de inzendingen een periode van puntengeven vrij te schakelen (3 dagen bijvoorbeeld) gevolgd door een periode van commentaar geven waarbij men geen punten meer kan geven.

                            Zo, en nu ga ik genieten van het goede weer.
                            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                            M.v.g. Marc

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dat commentaar

                              ben er mee eens technische zaken ok, van de rest moet je er ver boven staan en je eigen zijn, alle grote fotograven uit het verleden waren ook hun eigen.
                              je kan er van leren maar moet ze niet na apen, je bent toch niet hun. je maakt je weg met vallen en opstaan maar dan komt je er wel hoor.
                              alleen schapen volgen de kudde

                              Comment

                              Working...
                              X