Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Buxusmot...de pest voor de buxus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Buxusmot...de pest voor de buxus

    Raar dat ik hier niets terug vind ivm die plaag?, kwestie van actualiteit hé
    In Kuringen (Hasselt), waar ik met mijn hond ga wandelen, merk ik dat bijna iedereen prijs heeft.
    Dus: ik ook
    Ik merkte tijdens mijn wandeling dat iemand zijn buxus grondig aan bekijken was.
    Hij had al gespoten en haalde er nog de wormen uit...vieze vuile groene etterjes met zwarte smoel

    Toen ik thuis kwam kreeg ik het ook in de gaten dat er wat kale plekken waren. Ik heb redelijk veel buxus.
    Woensdag onmiddellijk product gaan halen en alles grondig gespoten.
    Dat moet ik max om de 3 weken herhalen. Maar dat product kost wel wat en dat de hele zomer...

    Als ik tijdens mijn wandelingen andere mensen er over aanspreek, merk ik dat ze niet beseffen hoe erg dat dit is of gaat eindigen.
    Dit gaat nml nog erger worden. Zo erg dat alle buxus eruit moet.
    Taxis of Japanse hulst komen in aanmerking als vervanging.

    Op de volgende link zie je waar we dit kado van krijgen
    De grootste online tuinsite van België en Nederland. Alles voor uw tuin. Ruim assortiment aan de beste prijs.

  • #2
    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

    Hey juppekes

    Hier in Oostende moeten we nog geen schrik hebben.

    Misschien dat ze niet tegen het zeeluchtje kunnen.
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes

      Hier in Oostende moeten we nog geen schrik hebben.

      Misschien dat ze niet tegen het zeeluchtje kunnen.
      Ik hoop het voor u.
      Imo, 'n kwestie van tijd als je de twee kaarten 2016 en 2017 bekijkt en de zomer moet nog beginnen.
      Die maken 3 cyclussen op 1 jaar. Dat is onmogelijk te stoppen.

      Voor mensen die nog iets willen planten, zeker geen buxus !
      En dan, niet te vergeten alle telers die met hectaren buxus blijven zitten.

      Comment


      • #4
        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

        De Buxusmot is één plaag, maar de vele coniferen die stuk gaan (vooral Leylandii) dat is een ander soepke.
        Velen hebben deze als haag staan en die vervangen is wat anders dan een Buxushaag.

        Soit, geen van beiden is plezant.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

          't Ja, wat wil je als je planten kweekt die niet inheems zijn en nog erger, indien je allerlei insecten binnen haalt waartegen geen natuurlijke vijand in ons land aanwezig zijn.
          De buxusmot is er zo eentje. Die rupsen zijn wraatzuchtig dat het geen zicht heeft. Wanneer je de rupsen zelf ziet is het blad, zijn de bladeren al grotendeels verloren.
          De planten gaan kapot door uitputting.
          Wat helpt er nu ?
          Weinig. Ofwel hou je dagelijks een klopjacht op die dingen en jawel hoor na verloop van tijd krijg je daar een herkenningsgevoel voor. Ofwel ga je insecticide gebruiken.
          Probleem met insecticide is dat er niet veel bruikbaar is en dat het vaak ook nuttige insecten (bijen) dood. Goede raad en daad daarin is is 's avonds laat te spuiten.
          Een insecticide op basis van een natuurlijk product (pyrethrinen) is aangewezen omdat dit geen sporen nalaat zoals bv algemene insecticiden. Deze laatste kan je ook gebruiken maar ze werken langer na en verstoren helaas ook de omgeving ernstig. (Dus mijden indien het kan).
          Bij deze is de levensvorm van de rups ook wel lastig om te bestrijden. Op een bepaald ogenblik kapselen ze zich in een wolachtige cocon (ze verbouwen het blad, balderen waarop ze zitten) waardoor het gebruik van een insecticide gebaseerd op contact nog weinig uit haalt.

          Een andere natuurlijke methode is het gebruik van een lijmstok die werd ingestreken met feromonen. Dit trekt de mannelijke motten aan en ze blijven plakken op de stok. Helaas is dit geen middel tegen de rupsen zelf, enkel een voorkomen ervan.
          Een andere mogelijke natuurlijke bestrijding is het gebruik van bacteriën. Nadeel, deze bacteriën zijn ook dodelijk voor andere insecten en rupsen en dus is het oppassen blazen met deze methode. Bacillus thuringiensis var. Kurstaki is zo'n bacterie.

          De gemeentebesturen, groendiensten zijn zich wel degelijk bewust van deze plaag en zien ook met lede ogen prachtige hagen, ... verdwijnen. Helaas heeft de overheid verboden om nog insecticiden te gebruiken op openbare publieke plaatsen (zelfs niet meer op kerkhoven). Dus van hun kant is er echt weinig te ondernemen.

          Alternatieven voor een buxus ?
          1) Ilex crenata (Japanse hulst)
          2) Lonicera (Chinese kamperfoelie)
          3) Taxus


          Maar de meest geschikte persoon die ons hier eigenlijk goede raad kan geven is fotosdirk
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

            De producten, zoals Decis plus doden de wormen onmiddellijk bij rechtstreeks contact.
            Maar ze voorkomen ook dat de wormen nog van de bladeren eten en vanzelf afsterven.
            Sommige mensen gaan die dan nog uit de struiken halen, maar dat hoeft niet
            Dat laatste heb ik even getest met vers (intact) snoeisel in een bak, bespoten.
            Ze kwamen er uit gekropen en als ik op de wormen spoot waren ze ± 5 min kaput.

            Comment


            • #7
              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              't Ja, wat wil je als je planten kweekt die niet inheems zijn
              .../...

              Alternatieven voor een buxus ?
              1) Ilex crenata (Japanse hulst)
              2) Lonicera (Chinese kamperfoelie)
              3) Taxus
              Hopelijk komt daar dan nooit enige plaag op.
              Vroeger was er met de andere ook geen groot probleem, nu wal.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                Verseg, ik had het eerder bedoeld naar de insecten, dieren waar er geen natuurlijke vijanden voor zijn.
                vb Amerikaanse Brulkikker
                Aziatisch Lieveheersbeestje
                ...
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                  Die is hier toch al aan bod gekomen, maar dan in de fotohoek. Het was met deze foto dat ik te weten kwam wat die mooie motjes in de tuin te zoeken hadden.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #10
                    Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                    Sinds de nieuwe wetgeving rond bestrijdingsmiddelen en het gebruik ervan zijn wij verplicht ons
                    te abonneren op de waarnemings- waarschuwingssysteem.
                    Ikzelf ben er reeds vanaf het begin (x-aantal jaar terug) op geabonneerd om de ziektes en plagen te volgen
                    zodat er geen zinloze behandelingen zouden worden uitgevoerd.

                    Vandaag 18 mei te 17u17 is het 18de bericht voor dit jaar aan ons verzonden waarin het vervolg van de
                    Buxusmot (Cydalima perspectalis) wordt toegelicht.
                    In detail mag ik hier niet gaan daar wij dit niet mogen doen (er staat duidelijk dat niets uit dit bericht openbaar mag worden gemaakt zonder toestemming enz.)
                    Maar in grote lijnen staat erin dat wij geen bestrijdingen meer mogen uitvoeren daar de rupsen zich aan het verpoppen zijn.
                    Dus het toepassen van bestrijdingen zijn zinloos momenteel tot nader bericht.

                    Het is wel zo dat deze dienst vraagt aan de gemeentebesturen om hun inwoners op de juiste manier te informeren
                    zodat geen nutteloze sproeistoffen zouden worden gebruikt door de mensen.

                    Persoonlijk heb ik wel al ondervonden dat mensen grote fouten maken betreffende de behandeling van Buxus.
                    Het is niet alleen het motje dat problemen geeft, maar ook een heel agressieve schimmel (Cylindrocladium buxicola en Volutella buxi)
                    Het waarnemen en determineren is dus van heel groot belang voor je start met een behandeling.

                    Ikzelf gebruik beroepsmatig heel weinig sproeistoffen en ga er in de eerste plaats op letten dat de plant gezond kan blijven en niet gaat verzwakken.
                    Bladvoeding met organische stoffen kan wonderen doen om planten vitaler te maken.
                    Veel planten hebben een moeilijke start gemaakt dit jaar door de schrale koude wind en gebrek aan water waardoor ze zwak staan en vatbaar zijn voor ziektes.

                    Groetjes,

                    Dirk

                    Wim, de alternatieven die je voorstelt zijn ook niet optimaal daar deze de laatste jaren belaagd worden door de taxuskever.
                    En bij Ilex crenata is sinds +/- 2 jaar een agressieve wortelschimmel actief.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                      @Dirk,
                      Dank voor de uitleg. Ik schreef dan ook wel dat de juiste info uiteindelijk van de gepaste persoon moest komen .
                      Ondertussen weer wat bijgeleerd.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                        Nu dacht ik dat de buxusmot geen vijanden heeft , maar ik heb net een groep van 15 kauwen gezien die in een tuintje de buxus haag aan het schoonmaken waren. Geen idee of de rupsen het buxus gif opslaan, hoe goed de kauwen er tegen kunnen en of die tuin behandeld werd.
                        Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

                        Comment


                        • #13
                          Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                          De kauwen zijn verzot op de poppen maar minder op de rupsen. De poppen op zich vormen geen gevaar voor de buxus, de rups is dat wel.
                          Nu, hoe meer poppen er worden opgepeuzeld, hoe minder de buxusmot zich kan verspreiden.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                            Het is niet alleen het motje dat problemen geeft, maar ook een heel agressieve schimmel (Cylindrocladium buxicola en Volutella buxi)
                            Het waarnemen en determineren is dus van heel groot belang voor je start met een behandeling.
                            Dit. De buxus van mijn schoonmoeder is dit jaar behoorlijk goed hersteld van de schade die de buxusmot vorig jaar heeft aangericht. Ik denk dat er van de in totaal 1.100 planten een drietal kapot zijn. Hout vasthouden dat de schimmel wegblijft.
                            Ik heb me wel laten wijsmaken dat het de meest verspreide buxus-soort (Buxus Sempervirens) is die het meest gevoelig is aan de schimmel. Blijkbaar bestaan er ook soorten die van nature meer resistent zijn tegen de schimmel die nu lelijk huishoudt.

                            Chinese kamperfoelie is in mijn ogen ook een (weliswaar veel sneller groeiend) alternatief voor buxus. Vaker scheren, maar in de tuin van mijn ouders doen deze planten het al jaren goed (en zij hebben echt geen groene vingers).
                            Rozemarijn

                            Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: De Buxusmot...de pest voor de buxus

                              Beste,

                              Vandaag is waarschuwingsbericht nr 25 verzonden naar ons waarbij onder andere nota
                              wordt gemaakt over de Buxusmot.

                              Wegens rechten op dat bericht zal ik maar enkel de grote lijnen bekendmaken.

                              De eiafleg loopt op zijn einde.
                              De eerste rupsen zijn reeds waargenomen en enkele mm groot.
                              Wanneer rupsen worden waargenomen is een ingrijpen aangewezen.
                              Er wordt tevens gevraagd dat de getroffen gemeenten deze info zouden communiceren
                              aan hun inwoners.

                              Mijn persoonlijk advies.
                              1. Probeer chemische behandelingen te vermijden daar de meeste produkten
                              in de handel verkrijgbaar voor de particulier duur zijn en bijna geen werking hebben.
                              2. Er zijn in de handel produkten die goed werkzaam zijn op biologische basis voor bestrijding
                              van rupsen.
                              3. De meest efficiënte bestrijding is :
                              - Jonge scheuten terugsnoeien omdat vooral in de jonge scheuten de eiafleg is gebeurd en daar de
                              rupsen zich bevinden.
                              - snoei je niet, dan kan je gebruik maken van een goede stofzuiger en de rupsen op
                              deze manier wegnemen. (gebruik ik en geef ook deze opdracht door aan mijn klanten, niet alleen
                              voor rupsen, maar ook bvb voor bladluizen,...) Heel efficiënt

                              Algemeen :
                              Wanneer je zorgt dat de Buxussen vitaal blijven, op de juiste manier zijn
                              aangeplant en op een goede manier worden verzorgd zonder chemische rommel,
                              deze planten veel minder vatbaar zijn voor aanvallen van de Buxusmot.
                              Tot op heden bij geen enkele klant grote problemen met de Buxusmot, wel bij buren van hen.
                              En dat is wat ik vaststel.

                              Veel planten hebben momenteel te kampen met droogtestress, en dat zie je bvb niet
                              snel bij bladhoudende planten zoals Buxussen en Taxussen. Veelal is het reeds te laat op
                              het moment dat je het ziet.
                              Water geven met een sproeier (of enkel heel vroeg bij het krieken van de dag) raad ik af
                              omdat de planten te lang nat blijven staan en er zo schimmels worden gekweekt.
                              Bij bvb Buxusmassieven is het veel beter om een druppelslang te installeren tussen de planten
                              en deze bvb om de 2 a 3 dagen te laten druppelen tijdens droge periodes.
                              Op geregelde tijdstippen een organische bladvoeding geven (geen chemische) helpt om de
                              planten weerbaarder te maken tegen aanvallen.

                              Groetjes,

                              Dirk

                              P.S. ik beantwoord geen privemails over dit onderwerp.
                              Voor vragen over de Buxusmot kan de particulier terecht bij de gemeente.

                              Comment

                              Working...
                              X