Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

    Hallo,

    Graag had ik suggesties/info/tips voor de aankoop van een reflexcamera. Hopelijk mag ik in dit rubriek al mijn vragen stellen, want ik heb ook enkele vragen in verband met objectieven en accessoires.

    Ik zou dus graag een entry-level DSLR willen aanschaffen. Mijn budget voor de camera (body) zelf is ± €500 à €600. (Minder mag natuurlijk ook indien mogelijk, dan kan ik dat geld in een betere lens investeren!)

    Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik een absoluut beginner ben! Het is natuurlijk niet dat ik nog nooit een camera heb vastgehouden, maar tot voor kort wist ik niets over fotografie. De voorbije dagen heb ik hier nu wel over gelezen en hoe meer ik lees, hoe boeiender ik het ook vind. Het zou dan ook de bedoeling zijn dat als ik deze investering maak, ik me er nog meer in verdiep.

    Nu wil ik in eerste instantie een camera aanschaffen omdat ik een trekkingtocht in Nepal wil doen. Tijdens deze reis zou ik tot op een hoogte van ± 5600m gaan.
    Dit betekent dus dat ik vooral geïnteresseerd ben in het maken van foto's van al die mooie natuurlandschappen en, in mindere mate, van de lokale bevolking.
    Voor die natuurlandschappen is natuurlijk een groothoek-objectief aangeraden, maar wat is genoeg? Zou ik met zo'n standaardlens van 18-55mm uit een kit misschien niet al voldoende hebben als beginner?

    Daarbuiten zijn er nog een paar onderwerpen die ik graag zou fotograferen, maar dit hangt een beetje af van het prijskaartje dat hiermee gepaard gaat...
    • Tijdens de reis wil ik ook Chitwan National Park bezoeken. Dit is een natuurreservaat en dus wil ik graag al die exotische bewoners fotograferen. (Dit gaat van kleine vogels tot neushoorns.)
    • Daarnaast wil ik graag astrofotografie doen. Ik ga er namelijk vanuit dat de sterrenhemel prachtig moet zijn in de himalaya en ik zou graag de melkweg fotograferen.

    Nu vroeg ik me dus af wat voor objectieven ik hiervoor zou moeten aanschaffen. Ik veronderstel een tele-objectief voor het natuurreservaat en een lichtgevoelige groothoek-objectief voor astrofotografie? Voor deze objectieven heb ik echter geen budget in gedachten, maar had ik graag wat prijsschattingen gehoord. Is het haalbaar als ik er als beginner nog geen massa geld aan wil uitgeven?

    Voor de rest had ik nog enkele andere vragen:
    • Veel cameras kun je in een kit kopen met een objectief bij (vaak 18-55mm). Nu ga ik ervan uit dat dit goedkope objectieven zijn en misschien niet interessant voor gevorderden. Ik zou echter geneigd zijn om toch zo'n kit aan te schaffen, omdat ik veronderstel dat ze wel ok zijn voor een beginner. Is dit juist of koop ik beter apart een objectief?
    • Ik dacht ook om een polarisatiefilter aan te schaffen. In de winkels zie ik de prijzen hiervoor echter sterk schommelen (€30-€100+), maar het is niet echt duidelijk waarom.
    • Wat heb ik nodig om mijn camera en mezelf te beschermen indien ik foto's van de zon wil nemen?


    Uiteindelijk nog enkele punten die ik al dan niet belangrijk vind. Het kan best zijn dat sommige van deze dingen, zelfs in de goedkopere modellen, standaard zijn tegenwoordig.
    Wat ik belangrijk vind:
    • Liefst een bekend merk zodat ik veel keuze heb om op verder te bouwen. (Ik moet ook gemakkelijk extra batterijen kunnen aanschaffen.)
    • Iets dat de himalaya's kan overleven! (Ik ga niet tijdens de koudste periode en bij slecht weer zal ik mijn camera niet bovenhalen. Ik verwacht temperaturen tot dicht bij 0°C overdag en lager 's nachts.)
    • Foto's nemen in RAW formaat.

    Wat ik in mindere mate belangrijk vind (geen deal-breakers indien niet aanwezig):
    • Rasterlijnen als ik door de zoeker kijk.
    • Goede batterij.
    • Mogelijkheid om het LCD scherm uit te schakelen. (Dit om de batterij te besparen, aangezien deze het lastig hebben in een koude omgeving en ik niet altijd de kans zal hebben om ze te herladen.)
    • Ingebouwde sensor cleaning functie (indien jullie dit nuttig achtten).
    • Niet te zwaar. (Ik ben van plan alles zelf te dragen op mijn trektocht door de Himalaya's. Elke kilo die ik kan vermijden is handig.)

    Wat ik niet belangrijk vind:
    • Video
    • Touchscreen LCD
    • Bluetooth/WLAN


    Mijn excuses voor de grote tekst en vele vragen. Alle suggesties/tips zijn welkom.
    Last edited by Cowtastrophe; 15 mei 2017, 17:24.

  • #2
    Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

    Uw budget is veel te laag voor wat jij wil. Groothoeklens voor astrofoto's en telelens en je bent er al over.

    Een Samyang 10/2.8 op een crop body kan je gebruiken voor de melkweg.

    Deze telelens kan volstaan voor de grotere dieren maar niet voor de kleine vogeltjes. Dan heb je 500mm of 600mm nodig.

    En voor de body een Nikon D3300 + 18-55.

    In mijn ogen is dit het absolute minimum wat je nodig hebt.
    En vergeet een statief niet voor de melkweg.

    Op eglobalcentral.eu vind je lagere prijzen.
    Last edited by alex606; 15 mei 2017, 17:05.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

      Cowtastrophe.....wat je verlanhgt voor dat budget is een catastrofe [emoji14] ......ik vrees dat je echt een pak meer geld zal moeten neertellen daar voor....
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Uw budget is veel te laag voor wat jij wil. Groothoeklens voor astrofoto's en telelens en je bent er al over.

        Een Samyang 10/2.8 op een crop body kan je gebruiken voor de melkweg.

        Deze telelens kan volstaan voor de grotere dieren maar niet voor de kleine vogeltjes. Dan heb je 500mm of 600mm nodig.

        En voor de body een Nikon D3300 + 18-55.

        In mijn ogen is dit het absolute minimum wat je nodig hebt.
        En vergeet een statief niet voor de melkweg.

        Op eglobalcentral.eu vind je lagere prijzen.
        Dank u wel voor uw suggesties!

        Het budget dat ik vermeld had was enkel voor de camera hoor, dus puur de body (of eventueel een kit met standaardlens).
        Voor de objectieven had ik geen specifiek budget in gedachten, maar wou ik eerder een prijsschatting. Als ik zo kijk naar de objectieven die u aanhaalt, valt dit best nog mee.

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Cowtastrophe.....wat je verlanhgt voor dat budget is een catastrofe [emoji14] ......ik vrees dat je echt een pak meer geld zal moeten neertellen daar voor....
        Zoals ik hierboven al zei, was mijn budget enkel bedoeld voor de body. Ik dacht dat ik het wel duidelijk had geformuleerd, maar zal mijn oorpsronkelijke tekst even aanpassen.

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

          Vergeet niet dat dit echt basic objectieven zijn......absoluut niet lichtsterk..
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

            Als je het allemaal moet dragen, zou ik ook zeggen wat het ongeveer mag wegen, en hoeveel plaats het mag innemen.
            of bedoel je dat je enkel je fotomateriaal zelf gaat dragen?

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

              Ik zou inderdaad alles zelf dragen en niet enkel mijn fotomateriaal. Anders was dat niet belangrijk.
              Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel dat allemaal kan wegen, maar ik hoopte op maximum 2 à 2,5 kg voor het fotomateriaal exclusief statief.

              Dat betekent dus:
              - Camera (body)
              - 3 objectieven (groothoek, telezoom en standaardlens)
              - Polarisatiefilter, zonnekap, 3 batterijen + lader, 3-tal SD kaarten,...

              Voor de rest moet mijn fototas in een 60L rugzak passen, samen met kledij voor alle soorten weer en dat voor 3+ weken.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                Eerlijk gezegd, ik zou in dit geval eerder zelf kiezen voor een zeer goede prosumer zoals de Panasonic FZ1000.ipv een DSLR.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                  Ikzelf heb gekozen voor de Sony A5100 (komt standaard met 16-55mm lens) met extra telelens (55-210 mm). Kan je nieuw vinden rond de € 675.00. Het grote voordeel hiervan is dat het enorm draagbaar is en niet zoveel weegt als een echte reflexcamera. De sensor is wel even groot dan (vaker duurder geprijsde) reflexcamera's en het heeft veel dezelfde karakteristieken.
                  Ik vertrek pas over 3 weken naar Costa Rica, maar voorlopige tests leveren enorm leuke resultaten op!

                  Als dit te duur is, kan je misschien wel voor de iets oudere A5000 gaan met telelens en een breedhoeklens bijkopen? Kom je ook op ongeveer 700 uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Eerlijk gezegd, ik zou in dit geval eerder zelf kiezen voor een zeer goede prosumer zoals de Panasonic FZ1000.ipv een DSLR.
                    Is dit enkel omwille van het gewicht en de plaats dat een DSLR inneemt of zijn er nog andere redenen voor?

                    Oorspronkelijk geplaatst door high-contrast Bekijk bericht
                    Ikzelf heb gekozen voor de Sony A5100 (komt standaard met 16-55mm lens) met extra telelens (55-210 mm). Kan je nieuw vinden rond de € 675.00. Het grote voordeel hiervan is dat het enorm draagbaar is en niet zoveel weegt als een echte reflexcamera. De sensor is wel even groot dan (vaker duurder geprijsde) reflexcamera's en het heeft veel dezelfde karakteristieken.
                    Ik vertrek pas over 3 weken naar Costa Rica, maar voorlopige tests leveren enorm leuke resultaten op!

                    Als dit te duur is, kan je misschien wel voor de iets oudere A5000 gaan met telelens en een breedhoeklens bijkopen? Kom je ook op ongeveer 700 uit.
                    Zelf werk ik liever met een zoeker wat vaak lijkt te ontbreken op systeemcamera's. Ook heb ik horen zeggen dat systeemcamera's meer last hebben van sluitervertraging, iets wat ik graag zo laag mogelijk zou houden, aangezien ik graag vogels fotografeer.

                    Ben echter wel benieuwd naar uw ervaring met het toestel als uw reis erop zit!
                    Last edited by Cowtastrophe; 16 mei 2017, 22:14. Reden: Typfout

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                      Cowtastrophe...van waar ben je ergens? Ik heb de Panasonic FZ2000....de opvolger van de 1000, eventueel kan je die eens komen bekijken en proberen? Ondanks het prijsverschil leveren beide toestellen nagenoeg dezelfde kwaliteit...
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                        De FZ1000/FZ2000 is niet echt geschikt voor de melkweg te fotograferen. Zelfs met een cropsensor zal het op het nippertje zijn. Ideaal voor dit werk is een full frame.

                        aangezien ik graag vogels fotografeer
                        Vergeet dan die Nikon 55-300mm, dat is veel te weinig. Kijk dan uit naar een Sigma 150-600, liefst de S maar de C kan ook.
                        Een Nikon 200-500 is ook een optie.

                        Ik weet niet of je ervaring hebt met vogels te fotograferen, maar de mooiste foto's worden uit een schuilhut genomen. Van in je auto kan het ook nog.
                        Maar zomaar in de vrije natuur wordt het heel moeilijk om die dichtbij te krijgen. Denk aan ongeveer 5 tot 7m (op 600mm en cropsensor) voor een klein vogeltje.
                        Last edited by alex606; 16 mei 2017, 17:32.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                          Hey,

                          Ik denk dat je 3 zaken wilt combineren en dat zal niet mogelijk zijn. Ik trek zelf met een rugzak en heb alle zware materialen thuis gelaten en focus mij enkel op landschap, pano's +macro.
                          Als je gaat trekken, veronderstel ik dat je een rugzak draagt. Dan telt wel elk gewicht. 5600 mtr hoogte; ik veronderstel BCE of BCA wat iets lager ligt. Je gaat al heel wat spul moeten meenemen om warm te blijven e.d. en dat is ook gewicht, maar waarschijnlijk heb je een sherpa/drager? Een ietwat degelijk toestel met lens is al snel 2,5kg gezien je batterijen moet meenemen. Met de opgegeven temperaturen gaan ze sneller leeg geraken. Vergeet alleszins een lens van 500 mm, ook al denk je aan de Bigma (50-500mm). Wandel daar maar eens 20km mee bergop. Ik kan je ook wel aanraden om je vraag neer te leggen bij hikingadvisor.be of hiking-site.nl; want dat zijn hikers die wel ergens komen in de wereld ... en ook fotograferen. Ik neem een Lumix mee en dat weegt 250 gr en past in een LowePro welke aan een schouderriem hangt. Op de site https://liebens.wordpress.com/ zijn alle foto's daar mee gemaakt. Thuis heb ik 2 posters hangen van 70x50 en die kwaliteit is prima te noemen. Tipt uiteraard niet aan mijn FF maar dat wist ik op voorhand.

                          Trouwens, veel succes met je trip naar Nepal!

                          Groetjes
                          Patrick
                          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Cowtastrophe...van waar ben je ergens? Ik heb de Panasonic FZ2000....de opvolger van de 1000, eventueel kan je die eens komen bekijken en proberen? Ondanks het prijsverschil leveren beide toestellen nagenoeg dezelfde kwaliteit...
                            Dank u wel, dat is zeer vriendelijk, maar niet per se nodig. Ik heb in de buurt een fotozaak waar ze zeiden dat ik mocht testen zonder aankoopverplichting.

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Vergeet dan die Nikon 55-300mm, dat is veel te weinig. Kijk dan uit naar een Sigma 150-600, liefst de S maar de C kan ook.
                            Een Nikon 200-500 is ook een optie.

                            Ik weet niet of je ervaring hebt met vogels te fotograferen, maar de mooiste foto's worden uit een schuilhut genomen. Van in je auto kan het ook nog.
                            Maar zomaar in de vrije natuur wordt het heel moeilijk om die dichtbij te krijgen. Denk aan ongeveer 5 tot 7m (op 600mm en cropsensor) voor een klein vogeltje.
                            Ik heb al wel vogels gefotografeerd in het verleden, maar dat is toch nog niet te vergelijken met uw bird foto's. Prachtig gewoon!

                            Momenteel kijk ik vooral naar materiaal dat goed kan dienen voor mijn trektocht. Vogels verwacht ik vooral in Chitwan National Park te zien, maar daar ben ik slechts voor een tweetal dagen. Het is dus geen prioriteit voor deze reis. Daarbovenop komt het feit dat de objectieven die u aanhaalt momenteel ook buiten mijn "financieel bereik" zijn (althans als beginner) en dat zo'n groot tele-objectief ook teveel weegt.

                            Ik wil wel al investeren in een body die hier goed voor geschikt is, zodat ik later, wanneer ik wat meer ervaring heb, me er dan ook op kan verdiepen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                            Hey,

                            Ik denk dat je 3 zaken wilt combineren en dat zal niet mogelijk zijn. Ik trek zelf met een rugzak en heb alle zware materialen thuis gelaten en focus mij enkel op landschap, pano's +macro.
                            Als je gaat trekken, veronderstel ik dat je een rugzak draagt. Dan telt wel elk gewicht. 5600 mtr hoogte; ik veronderstel BCE of BCA wat iets lager ligt. Je gaat al heel wat spul moeten meenemen om warm te blijven e.d. en dat is ook gewicht, maar waarschijnlijk heb je een sherpa/drager? Een ietwat degelijk toestel met lens is al snel 2,5kg gezien je batterijen moet meenemen. Met de opgegeven temperaturen gaan ze sneller leeg geraken. Vergeet alleszins een lens van 500 mm, ook al denk je aan de Bigma (50-500mm). Wandel daar maar eens 20km mee bergop. Ik kan je ook wel aanraden om je vraag neer te leggen bij hikingadvisor.be of hiking-site.nl; want dat zijn hikers die wel ergens komen in de wereld ... en ook fotograferen. Ik neem een Lumix mee en dat weegt 250 gr en past in een LowePro welke aan een schouderriem hangt. Op de site https://liebens.wordpress.com/ zijn alle foto's daar mee gemaakt. Thuis heb ik 2 posters hangen van 70x50 en die kwaliteit is prima te noemen. Tipt uiteraard niet aan mijn FF maar dat wist ik op voorhand.

                            Trouwens, veel succes met je trip naar Nepal!

                            Groetjes
                            Patrick
                            Het is inderdaad een trektocht naar EBC met als hoogste punt Kala Patthar. Ik kan beroep doen op een drager, maar wil dit niet. (Ik zie het als een goede uitdaging voor mezelf.)

                            Nu begin ik met de trekking en kan ik bepaalde zaken achterlaten in Kathmandu om achteraf te recupereren. Alleen doe ik dat toch liever niet voor dure zaken, dus zal ik inderdaad wat moeten snoeien qua fotomateriaal.

                            In volgorde van belang zou ik zeggen:
                            1. Berglandschappen en panorama's overdag
                            2. Astrofotografie
                            3. Plaatselijke bevolking
                            4. Materiaal voor Chitwan National Park

                            En bedankt voor de hiking sites! Ik heb al op soortgelijke sites vragen gesteld ivm trekking, maar niet eens aan gedacht om daar advies te vragen ivm fotografie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cowtastrophe Bekijk bericht
                              Zelf werk ik liever met een zoeker wat vaak lijkt te ontbreken op systeemcamera's. Ook heb ik horen zeggen dat systeemcamera's meer last hebben van sluitervertraging, iets wat ik graag zo laag mogelijk zou houden, aangezien ik graag vogels fotografeer.
                              Ben echter wel benieuwd naar uw ervaring met het toestel als uw reis erop zit!
                              Ik ben nog niet op vakantie geweest, maar heb al wel in de tuin wat insecten en vogels gefotografeerd. De foto's zijn een stuk scherper dan de Nikon P900 (bridge) van mijn vader. Ook hij merkt geen verschil in kwaliteit of scherpte met zijn goede reflexcamera. Ik zal er proberen aan te denken om deze avond een foto te uploaden.

                              Comment

                              Working...
                              X