Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

    hallo,

    dit is m'n eerste post op deze site en hoop dat ik in de juiste topic zit ...
    ik wil de overstap maken van analoog naar digitaal.
    momenteel werk ik 'hybride' digitaal, ttz ik laat m'n negatieven professioneel (6.95Mp) inscannen om dan vandaaruit verder te werken. probleem hierbij is wel vooral de ruis: 400asa is om weg te smijten, 200asa is wel mee te werken, maar pas voldoening vanaf 100asa. je begrijpt allicht mijn frustraties.
    (van zodra ik m'n webspace kan activeren toon ik wel eens wat ik bedoel).

    dus, to cut the chase, de overstap.
    ik fotografeer seder een jaar of vijf met eos100 met USM van 28 tot 300 (in 2 stappen) en ben (redelijk) tevreden. ik zou bij canon blijven.
    (daarvóór contax-stuff met sigma-glas)

    mogelijk maar niet realistisch: 20D of 10D new.
    zie ik niet echt zitten: 300D
    wel te doen: 10D used of D60 used.

    voelen jullie me al komen? vooraleer ik een vraag smijt op de koopjeshoek: graag eerst even raad: wie raad me welk toestel aan? en waarom?
    is de 10D zoveel beter/slechter dan de D60? waar heb ik waarschijnlijk niet aan gedacht? heeft iemand ervaring met beide toestellen en weet daardoor precies waar hij het over heeft?

    ja, ik zit met het virus en wil er eigenlijk niet vanaf ...
    geen remedies graag ...

    MM
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

  • #2
    Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

    Beide toestellen zijn aan elkaar gewaagd, alleen is de 10D de verbeterde versie van de D60. Ik heb wel een 10D maar geen D60, maar wat ik erover gelezen heb is dat de 10D beter focust in het donker dan de D60. Ook heeft de 10D wat meer mogelijke ISO instellingen (tot 3200 voor de 10D, tot 1000 voor de D60), en de ruisonderdrukking op de 10D is iets beter (maar die van de 20D is nog beter ).

    Misschien dat je de D60 iets goedkoper vastkrijgt in 2e hands dan de 10D omdat de D60 'iets' ouder is, maar ik denk dat je de 10D sneller vastkrijgt op het moment omdat er velen zijn (ik zou niet weten waarom, maar de koopjeshoek staat er vol van) die overschakelen naar de 20D.
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

    Comment


    • #3
      Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

      @Cnature000:
      snellere AF: kan een goed criterium zijn.
      iso waarden (3200 tgo 1000): is die 10D iso 3200 nog aannemelijk qua ruis? en de 1000 van de D60?
      ruisonderdrukking: ik veronderstel dat dit een aan/uit instelling op de cam is? zoniet zie ik het nut ervan niet echt in,
      vermits alles in principe naar de digidoka gaat.

      @all:zijn er mensen die de D60 kennen en me enkele pluspunten tgo 10D kunnen geven?

      merci hé,
      MM
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

        Best kan je beide testen van DPreview naast elkaar leggen:

        Voor de D60: http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/

        Voor de 10D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/

        Hier kan je zelf de vergelijking maken. In de test van de 10D wordt trouwens vergeleken met de D60. Op pagina 18 van de test wordt voor beide camera's de ruis vergeleken.
        Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

        Comment


        • #5
          Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

          Even de side-by-side op DPReview voor je aangemaakt (D60 vs 10D):


          Veel succes!

          M.
          Canon Eos 30D - 24-105L f:4

          Comment


          • #6
            Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

            als je naar de 10D wil gaan wacht dan nog even en koop dan de 20D
            beetje meer in prijs en stukken meer opties en mogelijkheden.
            Don't force it, just get a bigger hammer.

            Comment


            • #7
              Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

              morgen,

              @ Cnature000:
              da's wel duidelijk lijkt me, 10D presteert beter op iso1600 als de D60 op iso800.

              @ m@xi: bedankt, had ik (stomweg) zelf nog niet aan gedacht. lijken erg sterk op elkaar me dunkt (had ik ook verwacht)

              @ freakydionsoir: tuurlijk, als ik de lotto win ;-). zoals ik in mijn initiele post zet: niet realistisch. zou dat natuurlijk prefereren, maar eerlijk gezegd, als ik die centjes zou hebben denk ik eerst aan deftig glas ...

              MM
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

                Ik heb afgelopen zaterdag eens mijn oog door de viewfinder van de 300D en de D70 laten kijken. Man, dat zijn idd kleine zoekertjes hé.
                Vraagjes daaromtrent :
                Kan je op DPreview een indicatie krijgen van de grootte van de zoeker ?
                Is de 10D of 20D daarin beter, of is dat net hetzelfde ?
                Of naar welk model/merk moet je dan al stappen om een 'serieuze' zoeker te krijgen ?
                Thanks (@MaartenM: hoop dat je niet vindt dat ik je thread steel, het past er toch bij hé ? )

                Comment


                • #9
                  Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

                  Naar Canon 1Ds.

                  Straks voor een kleine 6000 euro tweedehands te vinden.

                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

                    @650. Omdat de 300D en D70 resp. een 1.6 en 1.5 cropfactor hebben, zal het beeld in je viewfinder navenant zijn.
                    Als je echt een full frame beeld wil zoals bij een analoge reflex, moet je naar de full frame DSLRs gaan zoals de 1Ds of de Kodak 14c/14n.
                    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

                      Oorspronkelijk geplaatst door 650
                      Ik heb afgelopen zaterdag eens mijn oog door de viewfinder van de 300D en de D70 laten kijken. Man, dat zijn idd kleine zoekertjes hé.
                      Vraagjes daaromtrent :
                      Kan je op DPreview een indicatie krijgen van de grootte van de zoeker ?
                      Is de 10D of 20D daarin beter, of is dat net hetzelfde ?
                      Of naar welk model/merk moet je dan al stappen om een 'serieuze' zoeker te krijgen ?
                      Thanks (@MaartenM: hoop dat je niet vindt dat ik je thread steel, het past er toch bij hé ? )
                      Zoek even binnen de posts van member MarcFoto... dat is 1 van zijn stokpaardjes
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: overstap analoog naar digitaal: eos10D of eosD60?

                        @650: no problemo, ik weet wat ik moest weten, all yours ;-)
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment

                        Working...
                        X