Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij oplader voor in de auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterij oplader voor in de auto

    Beste mensen.

    ik ben van plan om naar IJsland te reizen.
    Om onder andere budgettaire redenen overweeg ik om met de tent te gaan maar dan komt natuurlijk het probleem van hoe mijn Fuji batterijen op te laden.
    Iemand ervaring hiermee ?

    ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Batterij oplader voor in de auto

    Geen idee of er tegenwoordig een andere oplossing is maar vroeger had ik een omvormer. Weet wel nimmer of die in het 12v contact zat of ergens anders aangesloten zat. In iedergeval had ik dus een gewoon stopcontact in de auto. In een autohandel kunnen ze je daar wel meer info overgeven

    Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Batterij oplader voor in de auto

      Je kan een inverter kopen om van 12V DC (auto) 230V AC te maken, en daar steek je dan de originele lader van Fuji in om de accu van de camera te laden.
      Die inverter moet geen groot vermogen kunnen verwerken, koop dus niet de zwaarste die je kan vinden, let er wel op dat er voor elke 12W die je er op aansluit, dat er dan meer dan 1A door de stekkerverbinding (aansteker) van de auto loopt (de verliezen van de interter komen er nog bij).
      Terwijl je aan het rijden bent, dan zal de alternator wel gemakkelijk voldoende stroom kunnen leveren om de camera-accu te laden, maar als je er nog wat meer op aansluit (laptop bijvoorbeeld), hou er dan rekening mee dat de zekering wel eens zou kunnen doorbranden als de stroomsterkte te hoog wordt.
      Bij de meeste auto's werkt de aansteker alleen als het contact aan staat, je kan de accu dan niet laden terwijl de auto geparkeerd staat (het voordeel is dat je dan ook geen probleem hebt met een lege accu als je na een tijdje terug bij de auto komt).

      Je kan ook zoeken of er een lader op 12V bestaat voor die accu's (voor sommige accu's zijn die er maar als die van het cameramerk zelf zijn, dan kan de prijs wel eens tegenvallen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Batterij oplader voor in de auto

        er zijn inderdaad omvormers in de handel die de twaalf volt van de sigarenaansteker omvormen tot tweehonderdtwintig volt en met een voldoende hoog vermogen om je batterijen op te laden. Ik gebruikte die vroeger om mijn duiklampen bij te laden tussen twee duiken. Let wel op, enkel gebruiken met draaiende motor anders ga je je autobatterij leegtrekken en ik denk niet dat dat de bedoeling is.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Batterij oplader voor in de auto

          kijk ook eens op deze link http://www.replacedirect.be/nl/categ...=7901984#specs ik dacht dat die ook in de auto gebruikt kon worden.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Batterij oplader voor in de auto

            Er bestaan inderdaad kleinere omvormers die van 12 volt 220 volt maken. daarna ga je dat weer terug omvormen naar je lader voltage. Dat betekent twee keer omvormen met de bij behorende verliezen. Je vindt deze onder andere bij caravan winkels of boten winkels of de bijbehorende web shops.
            Een tweede mogelijkheid zou kunnen zijn dat je een solar power lader koopt. Is een zonnepaneel dat buiten op je rugzak hangt, zijn laadstroom in een powerbank stopt of misschien zelfs al rechtstreeks in je AA batterijen.Afhankelijk van je camera.
            Derde mogelijkheid is dat je voor drie dagen batterij bij je hebt. Vaak kom je dan wel in een dorpje voor je dagelijkse inkopen. Daar op terras een lunch neemt naast het lokale stopcontact.Neem dus wel drie laders mee en een stekkerblok of zoiets zodat alle laders tegelijk kunnen laden en wel binnen jouw zichts afstand.Anders moet je zolang wachten dat het een diner wordt.Er waren vroeger van die domino blokken waar drie stekkers in pasten. Die zijn ook niet zo groot als een heel stekkerblok.
            M

            Comment


            • #7
              Re: Batterij oplader voor in de auto

              De meeste camera-accu's zijn niet zomaar te laden vanuit een powerbank of zonnepanelen (lithium-ion heeft de juiste lader nodig, anders kan het gevaarlijk worden).
              Als er 12V ter beschikking is, dan is een kleine omvormer van 12V naar 220 (230)V in combinatie met de originele lader de simpelste en goedkoopste oplossing.
              Ik denk dat ik er bij den Action ooit heb gezien die ruim voldoende vermogen leveren voor die toepassing, maar bij elke zaak waar ze auto-onderdelen verkopen zal je die ook wel vinden.
              Ook bij bijvoorbeeld Aliexpress zal je meer dan voldoende keuze hebben (lees wel de reviews, dan heb je toch iets meer zekerheid, bij sommige wordt er ook overdreven met het opgegeven vermogen, maar als die effectief zo'n 25W kan leveren, dan zal dat voor de meeste laders al wel voldoende zijn). Let er ook op dat de zwaardere inverters bijna allemaal een ventilator hebben, als die continu blijft draaien, dat is ook niet aangenaam als je er vlakbij zit in de auto.

              Een setje nimh AA accu's in serie durf ik gerust laden met een klein zonnepaneeltje met een diode ertussen (om terugvloeien van de stroom te voorkomen als het paneel geen zon krijgt).
              Zolang daar geen te grote laadstroom door gaat dan gaan die cellen niet zo snel stuk, als je die maanden aan een stuk blijft laden met een kleine stroom terwijl ze al geladen zijn, dan zullen ze wel minder lang meegaan, maar ze vliegen niet zomaar in brand.
              Maar als je hetzelfde probeert met lithium-ion, dan hou je toch best een brandblusser bij de hand (als je ze al geblust krijgt met een gewone brandblusser, een kleine accu zal wel lukken, een groter lithium-ion accupack krijg je niet zo gemakkelijk geblust).
              Last edited by Black B@ndit; 13 mei 2017, 22:31.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Batterij oplader voor in de auto

                Ik gebruik de Patona Synchron. Laden vanaf 100-220V, autobatterij en powerbank ! Werkt vlekkeloos. Een dikke powerbank (ik gebruik de Xiaomi 20000mAh) erbij en je kan lang verder ...
                Last edited by gbex; 14 mei 2017, 11:11.

                Comment


                • #9
                  Re: Batterij oplader voor in de auto

                  Hartelijk dank voor de tips, vooral de Patona synchron lijkt me interessant

                  mvg
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterij oplader voor in de auto

                    Als je de juiste lader op 12V kan vinden voor die accu, en de prijs is niet te hoog, dan is die handiger dan een omvormer + de originele lader.

                    Een originele Canon lader voor de accu van een 5D MKIII die op 12V werkt kost zo'n 165 euro, dat is er heel zwaar over...
                    Maar ook daarvoor zijn er wel andere laders te vinden die een heel stuk betaalbaarder zijn.

                    Een 12V naar 220V omvormer kan je wel voor meerdere toepassingen gebruiken (bijvoorbeeld de laptop).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterij oplader voor in de auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                      Beste mensen.

                      ik ben van plan om naar IJsland te reizen.
                      Om onder andere budgettaire redenen overweeg ik om met de tent te gaan maar dan komt natuurlijk het probleem van hoe mijn Fuji batterijen op te laden.
                      Iemand ervaring hiermee ?

                      ik hoor het graag

                      Mvg
                      DIT in combinatie met DEZE misschien?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterij oplader voor in de auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        DIT in combinatie met DEZE misschien?
                        Toptip

                        bedankt
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Batterij oplader voor in de auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                          Toptip

                          bedankt
                          Reken wel op een levertermijn die kan oplopen tot 6 weken als je bij AlieExpress besteld.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Batterij oplader voor in de auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Reken wel op een levertermijn die kan oplopen tot 6 weken als je bij AlieExpress besteld.
                            Ja weet ik, ik vraag me alleen af hoe lang het zal duren om een fuji batterij op te laden op deze manier. Als je enkele honderden fotos per dag maakt, rekening houdend met de beperkte capaciteit van een batterij , heb je enkele batterijen per dag op te laden
                            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                            www.ginodepreter.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Batterij oplader voor in de auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                              Ja weet ik, ik vraag me alleen af hoe lang het zal duren om een fuji batterij op te laden op deze manier. Als je enkele honderden fotos per dag maakt, rekening houdend met de beperkte capaciteit van een batterij , heb je enkele batterijen per dag op te laden
                              Er staan ook dubbele laders op hoor Mel, en zelfs rechtstreeks met de 12volt stekker voor auto maar dan enkel en niet dubbel.
                              Zoek eens op w126 acculader auto.
                              Aangegeven laadtijd 2U

                              Comment

                              Working...
                              X