Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

    Heren, heeft iemand beide lenzen ( Canon EF 24-70mm f/4L IS USM en Canon EF 50mm f/1.4 USM) in gebruik en al vergeleken met elkaar? Er is uiteraard een verschil maar ik vraag mij af hoe de fotokwaliteit is bij dezelfde omstandigheden.
    Ikzelf werk met een Canon 6D en gebruik o.a. Canon EF 24-70mm f/4L IS USM. Ik ben zinnens om een 50 mm lens 1.4 aan te schaffen. De veel besproken Sigma-lens heb ik al eens kunnen gebruiken en vond deze vrij zwaar. Bij een vergelijk met de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM is zag ik weinig verschil met de foto's van de Sigma. Is het nog de moeite waard om de oude 50mm te kopen ofwel te wachten op de nieuwe canon 50mm 1.4 waar al lang over gesproken wordt en die volgens de geruchten in 2018 beschikbaar zal zijn?

  • #2
    Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

    De 24-70 f4 L IS is geen lichtsterke lens, de 50mm f1,4 is wel lichtsterk.
    Het hangt af van de omstandigheden welke lens het beste presteert.
    Een f1,4 lens kan je op f4 gebruiken, een f4 lens kan je niet verder open zetten dan f4...

    Het voordeel van de 24-70 is dat die een bereik heeft van 24 tot 70mm, met de 50mm ben je beperkt tot een vaste brandpuntsafstand.
    Je kan die lenzen niet echt met elkaar vergelijken, het enige dat je zou kunnen doen is de beeldkwaliteit van de 24-70 vergelijken op 50mm f4 met de 50mm op f4, maar of dat een groot verschil zal geven, dat betwijfel ik.
    Beide lenzen zullen ongeveer dezelfde beeldkwaliteit geven op 50mm en f4 - f5,6 - f8..., want daar zit gewoonlijk niet het grote verschil.
    Bij echt lichtsterke lenzen is de beeldkwaliteit met het diafragma helemaal open doorgaans net iets minder (buiten een paar uitzonderingen), maar als het diafragma wat wordt dicht gedraaid, dan worden de verschillen meestal een stuk kleiner ten opzichte van andere lenzen.

    Een lichtsterke 50mm kan een heel goede aanvulling zijn op de 24-70 f4 als je een lichtsterke lens wil om bijvoorbeeld met een veel kleinere scherptediepte te kunnen werken (of als je wil fotograferen bij heel weinig licht).
    De Canon 50mm f1,4 bestaat inderdaad al heel lang, maar ik heb zelf nog niet gelezen dat er een opvolger van komt.
    De Sigma is veel recenter, en de beeldkwaliteit daarvan is uitzonderlijk goed, ze is wel een flink stuk duurder, groter en zwaarder, en je hebt wat meer kans op autofocusproblemen met Sigma lenzen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

      Laat het ons zo stellen;
      Bij een lens met max. f:1.4 heb je een mooier bokeh dan een lens met f:4
      Maar een vergelijking tussen beide lenzen kan niet want ze zijn echt te verschillend.
      Je koopt een f:1.4 voor een mooie achtergrond bij portretten of foto's van dichtbij.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

        De 50 1.4 is idd oud maar best wel goed. Heb er zelf een hele tijd mee gefotografeerd. Tegenwoordig zou ik eerder de 1.8 stm versie nemen. Die is ook goed en nog goedkoper.

        Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

          Ik heb weleens in een kerk ofzo foto' s gemaakt met de 50mm 1.4 en naderhand viel mij heel erg de paarse randjes op. Maar ik denk dat tegenwoordige deze automatische worden weg gecorrigeerd. Ik werk in Raw he.

          De Canon heeft dan wel een mooie USM motor, maar dit is van het type Micro USM. Dus niet full time manuel focussen. Zou hem toch maar even op MF zetten bij MF. Na vele jaren dienst doen, is mijn lens weleens aan het haperen halverwege in het scherpte gebied.
          Het is naar mijn inziens geen slechte lens, maar ergens denk ik dat je beter de 1.8 STM neemt. De focus speed is ook niet de meest snelle. Weet ook dat Canon een 1.2L versie heeft. Maar deze neem je alleen voor zijn speciale karakter/dof. Want de scherpte punt veranderd bij veranderen van het diafragma. En verder is deze pak duurder dan de 1.4. Ik denk dat je dan ergens net zo goed de 1.4 Art kunt kopen. Tamron heeft trouwens nog een 45mm 1.8 VC in de aanbieding. Zou je ook nog eens naar kunnen kijken.

          Dit is op F5,6

          - EF 35-80 F4-5,6 Mark III (Geruild tegen een Lineare polarisatie filter van 52mm. Dus cheap lens.) | - EF 50mm F2.5 Macro (oude macro lens Canon)
          - EF 50mm F1.4 | - EF 24-70
          Last edited by Rogier; 13 mei 2017, 21:36.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

            Heren, bedankt voor de hulp. Ik ben een stuk wijzer geworden. @ black bandit: op canonroumers heb ik onlangs gelezen dat er uiteindelijk een nieuwe 50mm 1.4 zou uitkomen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

              Oorspronkelijk geplaatst door parik Bekijk bericht
              Heren, bedankt voor de hulp. Ik ben een stuk wijzer geworden. @ black bandit: op canonroumers heb ik onlangs gelezen dat er uiteindelijk een nieuwe 50mm 1.4 zou uitkomen.
              Het is altijd mogelijk dat die er zal komen, maar nu heeft Sigma de lat wel erg hoog gelegd met de 50mm f1,4 ART, Canon zal dus ook zijn best moeten doen.
              Dat maakt dat de verkoopprijs van die nieuwe Canon (als die er komt) minstens even hoog zal zijn als die van de Sigma.
              Maar de Canon zal dan wel een meer betrouwbare AF hebben, dat is voor wat mij tegenhoudt om Sigma lenzen te kopen (de enige Sigma die ik nog heb is de 180mm f2,8 OS Macro, heel goede beeldkwaliteit, maar de AF werkt toch lang niet zo goed als bij canonlenzen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

                Ik dacht ook zo iets Bart. Bijna iedereen heeft de mond vol over de kwaliteiten van o.a. de Sigma Art lenzen voor Canon en bijzonder de 50mm 1.4. Canon kan dit niet laten passeren denk ik.

                Comment

                Working...
                X