Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Precies een probleemke op internet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Precies een probleemke op internet?


    Niet alleen in films mogelijk precies.

    Niet het internet zelf, maar wat erop aangesloten is.
    Erg voor de ziekenhuizen en patiënten.
    Last edited by VerSeg; 12 mei 2017, 22:28.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  • #2
    Re: Precies een probleemke op internet?

    Het is blijkbaar wel belangrijk om met de recentste versie van Windows te werken, en dat de updates ook zo snel mogelijk worden geïnstalleerd.
    Als ze in zo'n bedrijven (ziekenhuizen) nog werken met oude software waarvoor Microsoft al lang geen beveiligingsupdates meer heeft uitgebracht, dan is het logisch dat die een gemakkelijke prooi worden voor hackers.

    Het is natuurlijk ook mogelijk bij computersystemen die helemaal up to date zijn, want die cybercriminelen zijn dikwijls slimmer dan de personen die de software voor onze computers ontwikkelen...
    Het kan dus iedereen overkomen, maar een oud systeem (XP) dat geen updates meer krijgt zal veel meer kans hebben op zo'n problemen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Precies een probleemke op internet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het is blijkbaar wel belangrijk om met de recentste versie van Windows te werken, en dat de updates ook zo snel mogelijk worden geïnstalleerd.
      Als ze in zo'n bedrijven (ziekenhuizen) nog werken met oude software waarvoor Microsoft al lang geen beveiligingsupdates meer heeft uitgebracht, dan is het logisch dat die een gemakkelijke prooi worden voor hackers.

      Het is natuurlijk ook mogelijk bij computersystemen die helemaal up to date zijn, want die cybercriminelen zijn dikwijls slimmer dan de personen die de software voor onze computers ontwikkelen...
      Het kan dus iedereen overkomen, maar een oud systeem (XP) dat geen updates meer krijgt zal veel meer kans hebben op zo'n problemen.
      dit. Je zou eens moeten weten hoeveel bedrijven met een verouderde OS werken. Ik weet niet voor XP voor bedrijven, maar XP op zich heeft al lang geen ondersteuning meer. Wat verwacht je dan?

      edit: artikel gelezen en ondersteuning is dus al gestopt in 2014. Tja, ....
      Last edited by Tonerider; 13 mei 2017, 07:55.

      Comment


      • #4
        Re: Precies een probleemke op internet?

        Ik wil jullie niet bang maken. Maar het zou erg goed kunnen dat in Doel controle systemen met XP of nog ouder staan. Het is te hopen dat niet een medewerker graag vanuit thuis de kern centrale wil bedienen / controleren.

        In de moderne cpu zit trouwens ook een kwetsbaarheid. Dit kwam laatst naar buiten.
        En wat dacht je van de steeds kleiner wordende computer apparatuur. Deze zijn gevoeliger geworden voor ruis. Door heel vaak snel achter elkaar de vrij toegangekelijke stukje geheugen van 1 naar 0 naar 1 naar 0 te laten springen. Zou je de naburige geheugen cellen ook kunnen veranderen waarin de administratie rechten zitten. Dus daarmee kun je ook jezelf administratie maken. Dit kwam paar weken terug bij de kennis van nu
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Precies een probleemke op internet?

          Die oudere versies van windows zitten vaak in medische apparatuur ingebakken. Dat zijn toestellen die verschrikkelijk veel geld kosten en die een levensduur hebben die vele malen die van Windows is. De fabrikanten ondersteunen geen updates want dan moet het volledige toestel terug de keuringen ondergaan, jaren werk en hopen geld. Enige oplossing is zo'n toestellen volledig van het netwerk halen of degelijk isoleren. Maar die moeten wel 24/7/365 draaien en voor IT is geen geld.

          Heb het zelf voorgehad tijd terug in een klein onafhankelijk centrum voor radiologie. De oude RX machine met film was geen probleem maar voor de echo moest ik terugkomen want netwerk probleem. Die werkte enkel als mijn gegevens uit de server kwamen en er was iets met die link.

          Comment


          • #6
            Re: Precies een probleemke op internet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het is blijkbaar wel belangrijk om met de recentste versie van Windows te werken, en dat de updates ook zo snel mogelijk worden geïnstalleerd.
            Als ze in zo'n bedrijven (ziekenhuizen) nog werken met oude software waarvoor Microsoft al lang geen beveiligingsupdates meer heeft uitgebracht, dan is het logisch dat die een gemakkelijke prooi worden voor hackers.

            Het is natuurlijk ook mogelijk bij computersystemen die helemaal up to date zijn, want die cybercriminelen zijn dikwijls slimmer dan de personen die de software voor onze computers ontwikkelen...
            Het kan dus iedereen overkomen, maar een oud systeem (XP) dat geen updates meer krijgt zal veel meer kans hebben op zo'n problemen.

            Het is dikwijls het niet willen updaten,maar niet kunnen.Veel medische apparatuur heeft zijn eigen software,en wordt niet door de leveringsfirma aangepast .Indien wel,dikwijls met veel bugs.
            Vandaar dat er nog veel van die zaken draaien onder XP.


            2 jaar geleden heb ik het ook voor gehad op mijn thuis PC,win XP.Alle documenten en foto's geblokkeerd.Vriendelijke mail,met uitleg wat er juist gebeurd was,en voor 400 dollar ging ik een code krijgen om te deblokkeren.(wat blijkbaar niet altijd lukt)
            Gelukkig sla ik mijn foto's en belangrijke documenten op twee externe HD's.(losgekoppeld !!)
            Mijn antivirus-leverancier heeft mij toen wijsgemaakt dat ze binnen dringen oa,langs de functie waar je on-line hulp kunt vragen.Kun je afvinken bij installatie,maar staat dus normaal aan .
            Verder is XP inderdaad zo lek als een vergiet.
            (Wat ik altijd eigenaardig vond,was dat XP sinds 2014 niet meer ondersteund was,maar een jaar nadien kreeg ik geregeld nog een melding op mijn scherm dat er nieuwe updates waren( ??) Nooit opgeklikt.)

            Comment


            • #7
              Re: Precies een probleemke op internet?

              Niet vergeten dat toen de banken mensen met XP begonnen te blokkeren wegens niet veilig, hun eigen self-banking spul nog rustig verder op XP stond
              Een aantal jaren terug zag ik een Antwerpse tramticket automaat in de metro rebooten op Win2000 Pro terwijl dat ook al een tijd niet meer ondersteund werd.

              Updates bij bedrijven worden ook niet automatisch gedaan maar op een "gepast moment" en dan kan het al te laat zijn. Het zou mij niet verwonderen mochten er voor zo'n grootschalige aanval tools gebruikt zijn die door de NSA e.d. ontwikkeld werden en ondertussen daar gelekt zijn. Die tools maakten dikwijls gebruik van lekken die nog niet ontdekt waren en waarvan ze dus wisten dat vele computers hierdoor open stonden voor malware.
              Ik verwacht nog van deze fantasietjes aangezien de lekken die de NSA ontdekte en misbruikte waarschijnlijk nog niet allemaal gedicht zijn.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Precies een probleemke op internet?

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Het is dikwijls het niet willen updaten,maar niet kunnen.Veel medische apparatuur heeft zijn eigen software,en wordt niet door de leveringsfirma aangepast .Indien wel,dikwijls met veel bugs.
                Vandaar dat er nog veel van die zaken draaien onder XP.


                2 jaar geleden heb ik het ook voor gehad op mijn thuis PC,win XP.Alle documenten en foto's geblokkeerd.Vriendelijke mail,met uitleg wat er juist gebeurd was,en voor 400 dollar ging ik een code krijgen om te deblokkeren.(wat blijkbaar niet altijd lukt)
                Gelukkig sla ik mijn foto's en belangrijke documenten op twee externe HD's.(losgekoppeld !!)
                Mijn antivirus-leverancier heeft mij toen wijsgemaakt dat ze binnen dringen oa,langs de functie waar je on-line hulp kunt vragen.Kun je afvinken bij installatie,maar staat dus normaal aan .
                Verder is XP inderdaad zo lek als een vergiet.
                (Wat ik altijd eigenaardig vond,was dat XP sinds 2014 niet meer ondersteund was,maar een jaar nadien kreeg ik geregeld nog een melding op mijn scherm dat er nieuwe updates waren( ??) Nooit opgeklikt.)
                Misschien had je een XP POS (Point-Of-Sales) systeem ? Je kan een gewone XP wijsmaken dat hij een POS versie is (registry key toevoegen), en dan krijg je nog enkele jaren updates voor XP.
                Zie o.a hier: http://www.zdnet.com/article/registr...or-windows-xp/
                Heb dat die hack toen gedaan met een XP-bak op mijn werk, en het werkt nog ook.
                MS ondersteunt nog altijd de POS versie van XP, voor terminals, kiosken, industrie,...
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Precies een probleemke op internet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Die oudere versies van windows zitten vaak in medische apparatuur ingebakken. Dat zijn toestellen die verschrikkelijk veel geld kosten en die een levensduur hebben die vele malen die van Windows is. De fabrikanten ondersteunen geen updates want dan moet het volledige toestel terug de keuringen ondergaan, jaren werk en hopen geld. Enige oplossing is zo'n toestellen volledig van het netwerk halen of degelijk isoleren. Maar die moeten wel 24/7/365 draaien en voor IT is geen geld.

                  Heb het zelf voorgehad tijd terug in een klein onafhankelijk centrum voor radiologie. De oude RX machine met film was geen probleem maar voor de echo moest ik terugkomen want netwerk probleem. Die werkte enkel als mijn gegevens uit de server kwamen en er was iets met die link.
                  Een collega van mij heeft verteld dat er een keer op zo' n machine ooit een virus is ontdekt. Nou dit was een ramp om het eraf te krijgen.

                  Ik was op een automatiseringsdag. Daar vertelde men dat voor het gemakke veel apparaten werden voorzien van Bluetooth, maar heel dat protocol is niet ontworpen voor security beveiliging.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Precies een probleemke op internet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Die oudere versies van windows zitten vaak in medische apparatuur ingebakken. Dat zijn toestellen die verschrikkelijk veel geld kosten en die een levensduur hebben die vele malen die van Windows is. De fabrikanten ondersteunen geen updates want dan moet het volledige toestel terug de keuringen ondergaan, jaren werk en hopen geld. Enige oplossing is zo'n toestellen volledig van het netwerk halen of degelijk isoleren. Maar die moeten wel 24/7/365 draaien en voor IT is geen geld.

                    Heb het zelf voorgehad tijd terug in een klein onafhankelijk centrum voor radiologie. De oude RX machine met film was geen probleem maar voor de echo moest ik terugkomen want netwerk probleem. Die werkte enkel als mijn gegevens uit de server kwamen en er was iets met die link.
                    Had jouw reactie nog niet gelezen,toen ik de mijne postte,maar dat is inderdaad het probleem.
                    Het gaat hier dikwijls om enkele 1000000 euro's en niet om een printertje waar geen driver meer voor te vinden is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Precies een probleemke op internet?

                      Allé, de aanval is "per ongeluk" gestopt.

                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Precies een probleemke op internet?

                        maar ze wachten bang af voor morgen, omdat dan de bedrijven ( mensen ) terug gaan werken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Precies een probleemke op internet?

                          Toch beangstigend signaal dat het niet uitgesloten is dat de ganse 'boel' eens vroeg of laat massaal zal platliggen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Precies een probleemke op internet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Toch beangstigend signaal dat het niet uitgesloten is dat de ganse 'boel' eens vroeg of laat massaal zal platliggen.
                            Beangstigend dat niettegenstaande alle verwittigingen al die jaren er toch nog steeds op onbekende links geklikt en zonder nadenken attachments geopend worden. Het grootste gevaar om met dit soort zaken in aanraking te komen is nog steeds de persoon die op (bijna) alles klikt.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Precies een probleemke op internet?

                              Eigenlijk geeft dat wel aan dat de beveiliging van PC's erop vooruit is gegaan. Vroeger ging men binnen via poortjes in de software.
                              Dat lukt nu minder goed : dus "vraagt" men nu vriendelijk aan de gebruiker om de malware zelf op te starten.
                              En daar is niets aan te doen : als men morgen malware maakt, die alle gegevens wist van je PC, en het is de gebruiker zelf die dat opstart...
                              Een gebruiker heeft nu eenmaal die rechten.

                              Het PEBKAC principe wordt dus steeds belangrijker.
                              Het zorgt er ook voor daar Linux, OS X of gelijk welk besturingssysteem even kwetsbaar worden... Mensen die nog altijd denken dat bv. Linux onkwetsbaar is, denken beter snel iets anders.
                              Last edited by polleke_cgc; 15 mei 2017, 09:10.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X