Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

    Hallo,

    mijn vader is recent gestorven en was een fervent fotograaf in zijn tijd.
    Hij heeft ons een paar duizend dia's nagelaten en (bijna) evenveel foto's/negatieven en deze hebben een zeer grote emotionele waarde voor ons...

    Ik ben dus op zoek naar de beste manier om de dia's (in tweede instantie de foto's/negatieven) te digitaliseren.

    Kan iemand mij hier op weg helpen?
    Wat zijn de beste methodes om dit te realiseren?
    Een scanner kopen? Dia's in de diaprojector fotograferen met een macrolens? ???
    Laten inscannen door een firma? Maar vrees dat dit zeer duur zou uitvallen...

    Wie kan mij een beetje op weg helpen en tips geven om dit te realiseren?
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

  • #2
    Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

    Wel ik heb 3 jaar geleden hetzelfde voorgehad toen mijn vader overleed. Ik ben een diascanner gaan huren voor een weekje en heb ongv 10.000 dia ingescand. Ben zelf van de buurt ten zuiden van Antwerpen en heb die scanner van Reflecta gevonden bij Foto De Greef in Edegem. BEn je van deze buurt kan ik die zaak sterk aanraden en anders moet je in uw streek eens rondkijken.

    Comment


    • #3
      Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

      Tenminste iemand die niet antwoordt:gebruik de zoekfunctie,is al tienmaal gevraagd.
      Jouw probleem is dubbel:dia's en negatieven.
      Eén oplossing is er niet.Ofwel,maar gezien de omvang dus niet.
      Dia's zijn dia's,negatieven zitten in strookjes.
      Wat dia's betreft:zoek eens op debruri.
      Omgebouwde diaprojector om dia's te digitaliseren.Werkt zeer goed.Maar lampje vervangen,geen probleem.(Torhout burg elektro-winkeltje.)Matglas of melkglas vinden wat moeilijker.MAAR je moet zien in je diaprojector dat je dit kunt plaatsen na de warmtefilter.Dit is blijkbaar niet altijd mogelijk.
      Indien wel ,dan zeer snel en eenvoudig systeem.Eénmaal de juiste instelling ;en afstandsbediening op je proj. en camera:tjack..tjack .Nabewerking nog nodig.
      Die reflecta diascanner is zeer goed,scant in hoge resoluties,automatisch,maar heeft zijn tijd nodig.Je steekt er een dialader in en die wordt dan gescand.Vraagt wel zijn tijd:1 tot 3 uur ngl.resolutie etc.Maar je moet er niet bij zijn.
      Kopen:niet goedkoop,maar nadien nog door te verkopen.Nabewerking nog nodig,maar dat hangt van je eigen keuzes af.Te huren:als je iets in de omgeving vindt.

      Voor die negatieven:
      Zitten no.in strookjes.Dat is al wat moeilijker.Er zijn scanners die zowel negatieven en dia's scannen.(Vb:Epson etc).Maar altijd maar een of twee stroken.Wordt wel arbeidsintensief.Ook dia's kun je inscannen ,maar dan ook maar 6 of 8,wil het kwijt zijn.
      Bij deze scanners,voor beperkt gebruik,zou ik wel iets zien.Gaat het over enkele duizenden??????
      Wat ik zou doen:
      Kun je iets in mekaar knutselen met je diaprojector;probeer het dan.
      Gaat het niet,zoek eens achter een Reflecta diascan.
      Andere diascanners zijn er bijna niet te vinden,soms vind je nog ergens een Nikon(topklasse,maar met een lader dikwijls probleem),maar duur.En let vnl. op met SCSI-scanners.Bijna niet meer of niet aan de praat te krijgen.(de meeste moederborden
      zijn hier niet op voorzien,en in een pc-winkel horen ze het meestal donderen als je over SCSI praat)
      Er zijn waarschijnlijk andere oplossingen,maar daar kan ik niet over meespreken.
      Anders eens vragen aan winkels die dat inscannen,maar let dan wel op dat ze dat doen met voldoende resolutie.
      Die negatieven,daar heb ik wel niet direct een oplossing voor.Vnl. als het enkele duizenden zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

        Goh ik heb er ook wel eens naar gekeken. Als je echt kwaliteit wilt, dan wens ik je de komende paar jaar veel avonden per week veel tijd op de computer toe. Of een hele zak met geld.

        Wat ik las duurt het scannen met infrarood licht paar min per dia.

        Ik hebt trouwens ook nog een hoop dia' s/negatieven van mijn bompa. Maar ik denk dat de snelste/goedkoopste optie is om te kijken naar een flatbed scanner met film opzet stuk.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

          Bedankt voor jullie antwoorden...

          Ik ben inderdaad aan het kijken of ik geen diaprojector kan ombouwen en dan deze fotograferen...
          Enig idee welke macrolens ik ongeveer nodig zou hebben om dit te kunnen? Ik werk met een Nikon APS DSLR...

          Die reflecta diascanner lijkt me wel iets, maar in aankoop zeer duur... Dus misschien dat deze ergens te huren is of tweedehands kan kopen...

          Voor die negatieven weet ik het nog totaal niet, ga mij eerst even concentreren of de dia's...

          Thx...
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

          Comment


          • #6
            Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

            Tokina 35mm F2.8?


            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

              Ik zou beginnen met eerst een hevige selectie te maken, die in te (laten) scannen en de rest gewoon te bewaren voor "mocht het nodig zijn".
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                Rogier zijn links zijn de moeite om te lezen.Debruri zijn idee,kun je ook gebruiken om een opstelling te maken.Camera op statief,objectief diaprojector eruit,en dan projector op de juiste afstand zetten.Wel een donkere ruimte nodig hiermee.Alles moet geen geheel zijn.Als alles in één constructie zit,heb je natuurlijk geen probleem of minder met vibraties.
                Ik heb daarvoor een Canon 100 mm macro gebruikt,die ik had.Wat verder afstaan.
                Kun je voor andere zaken ook nog gebruiken.
                50 mm of equivalent is voor macro wel wat kort.
                Maar probeer eventueel eens met de lenzen die je hebt.Wel wat onderbelichten,omdat oudere dia's soms wel zeer heldere zones hebben.Is wat zoeken.
                Die balghistories,met duplicator ????? Ik heb er altijd zwarte balken mee.Ligt aan de diaduplicator,dia zelf staat er nooit volledig op.En trouwens Canon is vroeger van FD naar EF overgeschakeld.Dus heb ik enkel nog wat oude lenzen.Kwaliteit ??Nikon heeft dit probleem niet.
                Maar het is dan nog altijd één per één.(ik gebruik dus wel een FF hiervoor,kan niet aan de sensor liggen.Met de diaprojector heeft de sensoromvang geen belang.)
                Wat hjanssen zegt is inderdaad waar,maar hangt er vanaf welke methode je gebruikt.Als je iets snel gebruikt,dan hoef je dat niet te doen.

                Comment


                • #9
                  Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                  Ergens denk ik dat je op zoek moet naar eens macrolens met zo min mogelijk vervormingen, brandpunt maakt naar mijn idee verder niet uit.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                    ik doe het als volgt: macrolens op mijn toestel (Nikon D700 + Nikkor 105mm/2.8). Een buis gezocht die ongeveer de diameter van de lens heeft (filterdiameter). Op een afstand van (in deze combinatie) 15 cm een sleuf gezaagd in de buis, waarin precies een diaraampje past, zodanig dat het precies centraal staat, en achter de buis een wit vlak om licht te weerkaatsen in de buis (bestaand licht, bv daglicht, of kunstlicht, maar dan moet je achteraf toch de kleurtemperatuur corrigeren). Alles fixeren (ik heb daar een soort 'stand' voor gemaakt), manueel scherp stellen, diafragma ergens rond de 5.6 om de hoeken zeker scherp te hebben en kopiëren maar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                      Bedankt voor jullie reacties, ga het nog even laten bezinken wat ik allemaal kan/zal doen...

                      De constructie met een DSLR en lens lijkt mij zeer interessant, maar moet dan ook nog veel zelf maken, creëren, uitzoeken,... Dus dat misschien op langere termijn... (heb daar nu de moed/tijd niet voor met het overlijden en dus andere prioriteiten)

                      Ik ga denk ik een scanner kopen/huren om zo de top plaatjes reeds in te scannen en beschikbaar te hebben.

                      Alvast bedankt voor het meedenken...
                      Nikon D300 & een beetje glas...
                      Iets kleiners als carry everywhere

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                        Ik heb vanalles gedaan : foto van dia, Epson flatbed, ze hebben gemeen wat ik noem : prutsen.
                        Uit koleire een Nikon Coolscan 5000 ED gekocht met SF21 diafeeder en een feeder voor filmstroken; het kan dus echt wel. Deze Nikonscanner is zowat het beste wat je kon kopen.
                        Ik heb duizenden dia's en negatiefstroken gedaan tegen spotprijzen (0,1 € per diascan met bijgevoegd een verkleining en een verbetering want de bestanden uit de scanner benaderen de 35 Mb), ook voor BD-mensen. Bedoeling was om mijn investering terug te winnen en dan de installatie te verkopen.
                        Inmiddels heb ik de installatie terug verdiend maar ik heb de scanner nog altijd (verkopen is verarmen zei mijn vader altijd).
                        De scanner heeft een spectaculaire functie waarmee alle vuil wordt verwijderd (ICE) maar dat werkt enkel in kleur. Verlepte kleuren kunnen worden geoptimaliseerd maar dat is echt stukwerk, daar begin ik niet aan tenzij voor mezelf.

                        Iemand hier zei dat er een probleem kon zijn met de feeder van Nikon, dit is niet de schuld van de feeder maar door de mensen die dikke en dunne ramen dooreen geven, ik heb nog Kodakraampjes gekregen met nietjes door, scheefgetrokken raampjes edm.
                        Ik zag hier ook Reflecta langs komen, kost een fractie van de Nikon en aanvaardt laders. Ik moet elke dia uit de lader halen en in de feeder steken, dit garandeert een stabiele positie die je met een lader niet hebt, met de LEDlampen krijg je bovendien koud licht dat de dia's niet laat "bolpoppen". Hoe de Reflecta dat doet weet ik niet

                        De resolutie van de Nikon is zo goed dat de korrel de bottleneck is. In een van de Ijslandcompilaties op de fotosite zitten ze allemaal dooreen : analoog op Agfa CT21, Ektachrome en D1. Haal ze er maar uit zou ik zeggen. Gebruik gerust een 27" scherm (het zijn wel verkleinde versies hoor :-) )

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                          ik doe het als volgt: macrolens op mijn toestel (Nikon D700 + Nikkor 105mm/2.8). Een buis gezocht die ongeveer de diameter van de lens heeft (filterdiameter). Op een afstand van (in deze combinatie) 15 cm een sleuf gezaagd in de buis, waarin precies een diaraampje past, zodanig dat het precies centraal staat, en achter de buis een wit vlak om licht te weerkaatsen in de buis (bestaand licht, bv daglicht, of kunstlicht, maar dan moet je achteraf toch de kleurtemperatuur corrigeren). Alles fixeren (ik heb daar een soort 'stand' voor gemaakt), manueel scherp stellen, diafragma ergens rond de 5.6 om de hoeken zeker scherp te hebben en kopiëren maar.
                          Ook nog geprobeerd, het blijft prutsen.
                          Bovendien moet je er blijven bij zitten en met filmstroken heb je het ook vlaggen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Ik heb vanalles gedaan : foto van dia, Epson flatbed, ze hebben gemeen wat ik noem : prutsen.
                            Uit koleire een Nikon Coolscan 5000 ED gekocht met SF21 diafeeder en een feeder voor filmstroken; het kan dus echt wel. Deze Nikonscanner is zowat het beste wat je kon kopen.
                            Ik heb duizenden dia's en negatiefstroken gedaan tegen spotprijzen (0,1 € per diascan met bijgevoegd een verkleining en een verbetering want de bestanden uit de scanner benaderen de 35 Mb), ook voor BD-mensen. Bedoeling was om mijn investering terug te winnen en dan de installatie te verkopen.
                            Inmiddels heb ik de installatie terug verdiend maar ik heb de scanner nog altijd (verkopen is verarmen zei mijn vader altijd).
                            De scanner heeft een spectaculaire functie waarmee alle vuil wordt verwijderd (ICE) maar dat werkt enkel in kleur. Verlepte kleuren kunnen worden geoptimaliseerd maar dat is echt stukwerk, daar begin ik niet aan tenzij voor mezelf.

                            Iemand hier zei dat er een probleem kon zijn met de feeder van Nikon, dit is niet de schuld van de feeder maar door de mensen die dikke en dunne ramen dooreen geven, ik heb nog Kodakraampjes gekregen met nietjes door, scheefgetrokken raampjes edm.
                            Ik zag hier ook Reflecta langs komen, kost een fractie van de Nikon en aanvaardt laders. Ik moet elke dia uit de lader halen en in de feeder steken, dit garandeert een stabiele positie die je met een lader niet hebt, met de LEDlampen krijg je bovendien koud licht dat de dia's niet laat "bolpoppen". Hoe de Reflecta dat doet weet ik niet

                            De resolutie van de Nikon is zo goed dat de korrel de bottleneck is. In een van de Ijslandcompilaties op de fotosite zitten ze allemaal dooreen : analoog op Agfa CT21, Ektachrome en D1. Haal ze er maar uit zou ik zeggen. Gebruik gerust een 27" scherm (het zijn wel verkleinde versies hoor :-) )
                            Bedankt voor je reactie, ben nu aan het kijken naar een Nikon Coolscan deze zou dezelfde kwaliteit halen als een 5000, maar is iets trager en kan niet gebruikt worden met de slide feeder.
                            Ga waarschijnlijk hiermee aan de slag en als ik ooit een 5000 met slidefeeder vind aan een schappelijke prijs zal ik dan overstappen...
                            Nikon D300 & een beetje glas...
                            Iets kleiners als carry everywhere

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dia's inscannen / fotograferen - zelf of laten doen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Ik heb vanalles gedaan : foto van dia, Epson flatbed, ze hebben gemeen wat ik noem : prutsen.
                              Uit koleire een Nikon Coolscan 5000 ED gekocht met SF21 diafeeder en een feeder voor filmstroken; het kan dus echt wel. Deze Nikonscanner is zowat het beste wat je kon kopen.
                              Ik heb duizenden dia's en negatiefstroken gedaan tegen spotprijzen (0,1 € per diascan met bijgevoegd een verkleining en een verbetering want de bestanden uit de scanner benaderen de 35 Mb), ook voor BD-mensen. Bedoeling was om mijn investering terug te winnen en dan de installatie te verkopen.
                              Inmiddels heb ik de installatie terug verdiend maar ik heb de scanner nog altijd (verkopen is verarmen zei mijn vader altijd).
                              De scanner heeft een spectaculaire functie waarmee alle vuil wordt verwijderd (ICE) maar dat werkt enkel in kleur. Verlepte kleuren kunnen worden geoptimaliseerd maar dat is echt stukwerk, daar begin ik niet aan tenzij voor mezelf.

                              Iemand hier zei dat er een probleem kon zijn met de feeder van Nikon, dit is niet de schuld van de feeder maar door de mensen die dikke en dunne ramen dooreen geven, ik heb nog Kodakraampjes gekregen met nietjes door, scheefgetrokken raampjes edm.
                              Ik zag hier ook Reflecta langs komen, kost een fractie van de Nikon en aanvaardt laders. Ik moet elke dia uit de lader halen en in de feeder steken, dit garandeert een stabiele positie die je met een lader niet hebt, met de LEDlampen krijg je bovendien koud licht dat de dia's niet laat "bolpoppen". Hoe de Reflecta dat doet weet ik niet

                              De resolutie van de Nikon is zo goed dat de korrel de bottleneck is. In een van de Ijslandcompilaties op de fotosite zitten ze allemaal dooreen : analoog op Agfa CT21, Ektachrome en D1. Haal ze er maar uit zou ik zeggen. Gebruik gerust een 27" scherm (het zijn wel verkleinde versies hoor :-) )
                              Daar heb je inderdaad het beste wat er te vinden is,maar waar ??? en voor welke prijs ???
                              Ik zocht er ook één,en was zo al voor mijn neus verkocht.
                              De feeder geeft problemen ,maar de reflecta die ik gebruik kan soms ook nukkig doen.
                              Wat resolutie betreft doen ze niet zoveel voor mekaar onder.Nabewerking blijft.Stofjes automatisch verwijderen geeft meer soft beelden.
                              Maar die Nikon-diascanner is inderdaad wel top.Maar je moet hem wel nog vinden voor een redelijke prijs.
                              In een Reflecta kun je de hele lader insteken,maar je moet toch altijd stofjes wegblazen etc..Ook nog altijd arbeidsintensief.Maar nadien laat je hem rustig 3-4 uur scannen.
                              En op een scherm zie je geen verschil.
                              Alles heb zijn voordeel en zijn nadeel :zoals Cruyf zei.

                              Comment

                              Working...
                              X