Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cruise fjorden Noorwegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cruise fjorden Noorwegen

    Hallo iedereen,
    Volgende maand vertrek ik op cruise naar Noorwegen met de bekende fjorden. Zijn er tips of goede raad dat ik kan gebruiken ivm fotografie, ik heb Nikon 7200 met kitlens 18-140mm, Nikon 50mm, Tamron 70-300mm en Nikon Macrolens 105mm. Ik twijfel nog of ik mijn statief ga meenemen of alleen mijn monopod ( omdat we met een groep gaan).
    Alle goede tips zijn welkom, bedankt.

  • #2
    Re: Cruise fjorden Noorwegen

    Als je van dek fotografeert heeft mono- of tripod weinig zin.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Cruise fjorden Noorwegen

      Ik ken het land heel grondig. Geen idee hoe noordelijk je gaat maar licht ga je steeds genoeg hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Cruise fjorden Noorwegen

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Ik ken het land heel grondig. Geen idee hoe noordelijk je gaat maar licht ga je steeds genoeg hebben.
        Tenzij je met een grijsfilter watervallen of 's nachts aurora gaat fotograferen. Voor de rest inderdaad niet nodig.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Cruise fjorden Noorwegen

          heb ik gedaan, genoeg aan 18-140 en de 70-300 soms, geen statief, is te onhandig omdat er meestal volk staat op dek.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #6
            Re: Cruise fjorden Noorwegen

            Aan boord heb ik natuurlijk weinig aan tri-of monopod, maar er zijn enkele uitstappen ( Geiranger, Edfjord) waar ik aan denk. Ja, ik zou wel wat watervallen met mijn ND filter willen fotograferen. Ik hou ook van landschappen en ik experimenteer ook met HDR fotografie. Ben vooral geïnteresseerd in het goede licht. Kan moeilijk om 4 u 's ochtends opstaan ( lig dan mss nog niet in mijn bed) dus ik had wat goede raad in die richting verwacht.
            Alle goede tips zijn welkom.

            Comment


            • #7
              Re: Cruise fjorden Noorwegen

              ik ben een aantal jaren terug naar Lofoten geweest in juni, en een stuk met de boot gedaan. 24u licht, en er waren dag dat ik om 4u inderdaad niet in mijn bed lag. Het licht is zo betoverend.
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: Cruise fjorden Noorwegen

                Ik ben daar al een paar keer geweest, Lofoten, Vesteralen, Oslo > Kirkenes en terug, mijn favorite periode zijn oktober, en begin februari wegens de laagstaande zon, voor het licht, dat weet iedereen ondertussen dat het licht dan het beste is.Je zal toch die periodes moeten opzoeken , zeker in de zomer. En Fjorden fotograferen is moeilijk, door de grootsheid, wil je een pano van een fjord, dan zal je een fikse wandeling omhoog moet maken.Kijk eens op de handtekening link voor foto's, dan heb je al een idee. Hier dan een teaser.

                https://ggpics.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Cruise fjorden Noorwegen

                  Prachtige beelden Guido, ik denk dat ik toch heel vroeg zal moeten opstaan. Natuurlijk zijn de uitstappen overdag, hopelijk met wat wolken zodat het licht niet te hard wordt. Voor de fjorden ga ik wel tot boven ( met bus) om daar pano's te maken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cruise fjorden Noorwegen

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Tenzij je met een grijsfilter watervallen of 's nachts aurora gaat fotograferen. Voor de rest inderdaad niet nodig.
                    Aurora's in juni ?????

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cruise fjorden Noorwegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Aurora's in juni ?????
                      Zeldzaam maar mogelijk. Het grootste probleem is duisternis zodat je de activiteit kan zien. Kijk maar eens op de spaceweather website in de aurora gallery.
                      2016: 24/6 vanuit een vliegtuig boven N-Amerika, 5/6 Montana, 6/6 verschillende US staten.
                      N-Amerika heeft het voordeel dat Aurora daar zuidelijker kan gezien worden dan hier (het middelpunt van de auroracirkel ligt op het magnetische noorden) en daar is het langer donker. Het komt er dus op aan dat het op het juiste ogenblik toch donker genoeg is. In Noorwegen is in juni die periode uiterst kort of onbestaande (boven de de poolcirkel).
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cruise fjorden Noorwegen

                        In Noorwegen (Scandinavië en Ijsland bij uitbreiding) kan je nergens noorderlicht zien tussen eind april en eind augustus (enkele zeldzame keren in augustus). Beste periode is eind september-oktober en in maart.
                        Flickr

                        Comment

                        Working...
                        X