Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wel of geen 4k monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wel of geen 4k monitor

    Ik ben van plan een nieuwe monitor aan te schaffen voor fotobewerking en weet het even niet meer budget max 1500€ twijfel tussen een 4a5 tal monitors
    de eizo cx271 of eizo cs2730 of eizo ev3237 of de dell ultrasharp UP3216Q of wachten op de LG 4k 32ud99 hdr of heb ik er nog ene over het hoofd gezien.

  • #2
    Re: Wel of geen 4k monitor

    OEI niemand die mij kan helpen hoe meer info ik vind hoe meer ik twijfel ik ga maar eens bij art & craft of konijneberg gaan kijken denk ik!

    Comment


    • #3
      Re: Wel of geen 4k monitor

      Ik werk al een tijdje met een iMac 27" 5K scherm.
      Ik ben supertevreden over de resolutie en het werkplezier van die monitor.
      Is natuurlijk Apple, ik weet het, maar ik neem aan dat een dergelijke monitor in een Windowsomgeving dezelfde tevredenheid zal opleveren.
      Gaan kijken, even mee werken en beslissen.
      Denk eraan dat je grafische kaart in je pc het scherm adekwaat moet kunnen aansturen, hé.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Wel of geen 4k monitor

        Het ontgaat mij kompleet waarvoor je, voor statische content, een 4K monitor zou nodig hebben buiten de hogere resolutie dan ... en een fantasie grafische kaart voor dezelfde reden ? .. maar als ge geld te verbranden hebt, ken ik een adres ...

        Comment


        • #5
          Re: Wel of geen 4k monitor

          Ik heb alleen de Eizo' s bekeken op uiterlijk en hierbij lijkt me de Eizo cx271 het meest professionele. Zo' n bakbeesten heb ik gezien binnen mijn afstuderen waar ze met kleur kritische toepassingen bezig waren. En als je echt het geld hebt, zou ik investeren in iets degelijks. De Eizo gebouwd zijn om veel intensiever te gebruiken als de LG/Dell. Daarom zeg ik neem de Dell. Neem wel zo' n mooie beeldscherm kap erbij. Ik zou is kijken of dit ook eentje is met een ingebouwde kalibratie optie.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Wel of geen 4k monitor

            Oorspronkelijk geplaatst door sardi51 Bekijk bericht
            Ik ben van plan een nieuwe monitor aan te schaffen voor fotobewerking en weet het even niet meer budget max 1500€ twijfel tussen een 4a5 tal monitors
            de eizo cx271 of eizo cs2730 of eizo ev3237 of de dell ultrasharp UP3216Q of wachten op de LG 4k 32ud99 hdr of heb ik er nog ene over het hoofd gezien.
            4K is voorlopig voor fotografie niet van toepassing, tenzij je op termijn naar video wil overschakelen of wil bij nemen, dan kan dat een pluspunt zijn om bij te nemen, of klaar te zijn voor de toekomst.
            Bedenk wel dat dit een markt in opkomst is, dus nu vrij duur, en later goedkoper en beter. Want de techniek staat niet stil. ;-)
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Wel of geen 4k monitor

              Als je met oudere versies van Windows, Photoshop of Lightroom werkt, hou er dan rekening mee dat de icoontjes en panelen mogelijk piepklein weergegeven worden op een 27" scherm. Die programma's herschalen menus en gereedschappen nog niet. Dat is wel opgelost in de nieuwste versies van al die software. Een 32" scherm gebruiken helpt natuurlijk ook wat.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Wel of geen 4k monitor

                Ik twijfel er niet aan dat 4K ooit de huidige Full-HD zal vervangen, de resolutie van de beeldschermen is sinds mijn eerste pc een heel stuk toegenomen.
                Maar of je veel hebt aan een scherm met een heel hoge resolutie, dat hangt vooral af van de afmetingen van het scherm en de kijkafstand.
                Als je heel dicht bij het scherm zit, dan zie je de pixeltjes eerder als die niet zo heel klein zijn, een hogere resolutie kan dan een oplossing bieden.

                Als je bij fotobewerking graag op de fijnste details werkt, dan kan een 4K scherm misschien interessant zijn.
                Maar met een fotobewerkingsprogramma kan je tijdens de bewerking ook inzoomen op de details, dan kan je op een full-HD scherm ook de fijnste details bewerken als dat nodig is.

                Voorlopig is Full-HD voor mij voldoende voor fotobewerking.
                Wat betreft de keuze van 4K computermonitors is de keuze ook nog vrij beperkt, er zijn niet zoveel fabrikanten die zo'n monitors maken, en dat zorgt ervoor dat de prijs ook nog vrij hoog is ten opzichte van Full-HD.

                Als je op een 4K monitor foto's met het standaard fotoformaat van het forum (1024px langste zijde) bekijkt, dan zullen die ook vrij klein worden weergegeven, dat kan misschien ook een nadeel zijn...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wel of geen 4k monitor

                  Ok hier heb ik al heel wat aan mss had ik nog moeten vermelden dat ik deze aan mij recente (10 maand ) oude mac book pro wil hangen nu gebruik ik een goedkope lg ful hd monitor en de kleuren zien er echt niet uit plus dat de resolutie van mijn retina scherm natuurlijk behoorlijk wat meer details toont dan mijn extern scherm maar heb ondertussen de knoop al doorgehakt het word de Eizo cx 271

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wel of geen 4k monitor

                    Oorspronkelijk geplaatst door sardi51 Bekijk bericht
                    Ok hier heb ik al heel wat aan mss had ik nog moeten vermelden dat ik deze aan mij recente (10 maand ) oude mac book pro wil hangen nu gebruik ik een goedkope lg ful hd monitor en de kleuren zien er echt niet uit plus dat de resolutie van mijn retina scherm natuurlijk behoorlijk wat meer details toont dan mijn extern scherm maar heb ondertussen de knoop al doorgehakt het word de Eizo cx 271
                    Op basis van mijn feedback? Maar hoe dan ook vele jaren plezier ermee. Als goed is gaat je Eizo je Macbook overleven
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment

                    Working...
                    X