Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Declicked lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Declicked lens

    Iemand bood zijn (oude) lens aan, waarbij hij schreef dat de lens declicked is. Kan iemand mij uitleggen wat het is, wat het voordeel is en hoe declicken gebeurt?

  • #2
    Re: Declicked lens

    Dat zal gaan over het diafragma en de verkoper zal deze lens wsl voor video hebben gebruikt, dan wil je natuurlijk geen klikjes horen in de opname telkens je het diafragma verandert.
    Als fotograaf is er geen groot voor- of nadeel aan een declicked lens denk ik, toch niet als je camera automatisch het licht meet door de lens en je het diafragma afstopt voor je die lichtmeting doet, als je alles manueel instelt dan zijn de klikjes wel handig om op het gevoel/gehoor te weten hoe ver je het diafragma dicht hebt gedraaid zonder naar de ring te moeten kijken.
    Hoe het exact wordt gedaan hangt een beetje van de lens af, maar het komt erop neer dat er normaal een pinnetje of balletje in ondiepe uitsparingen van de diafragmaring wordt gedrukt door een veertje en dat nemen ze er dan uit, er zullen op youtube wel voorbeelden staan hoe men dat juist doet wsl.
    Als alle onderdelen er nog bij zijn kun je dit zelf nog wel herstellen wsl.
    Voor een collectors item (lees overprijsde lens door verzamelaars) zou ik wel een lens kiezen die niet aangepast is want dat zal wsl de waarde wel doen dalen, tenzij je er daardoor zelf veel minder voor moet betalen natuurlijk.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment

    Working...
    X