Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor landschapsfotografie

    Hallo,
    ik zal direct met de deur in huis vallen.
    Ik zou graag een goed objectief vinden om vooral te focussen op landschapsfotografie.
    Ik heb een Canon 450d, en gebruik reeds enkele jaren een canon 18-200mm objectief.
    Nu zou ik graag een goede lens aankopen die meer focust op panoramabeelden zonder al te veel kwaliteitsverlies (wat ik wel heb bij de 18-200, weinig scherpte en belichting)
    Ik had al een tip gekregen over de canon EF-S 10-18mm enige ervaringen hiermee? Of andere lenzen die te verkiezen zijn?
    Laat die tips maar komen. Bedankt!

  • #2
    Re: Lens voor landschapsfotografie

    Wil je echt breed: Sigma 8-16, dat is echt fenomenaal breed, een kennis van mijn heeft FF variant 12-24 en noemt het een tenentrekker(omdat die er aak ongewenst op staan).

    Maar ook deze lens maakt geen pano's, het blijft gewoon 2:3. Pano's maak jezelf door de boven/onderkant van de foto te knippen of door meerdere foto's aan elkaar te plakken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor landschapsfotografie

      ja panoramafoto's is inderdaad wat verkeerd uitgedrukt.
      Gewoon goede landschapsfoto's, die breed genoeg zijn indien nodig. Een lichte zoom is wenselijk maar hoeft ook niet per sé (zoals de 10-18 of de 11-24). Vast brandpunt overweeg ik zeker ook.

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor landschapsfotografie

        Hoi,

        Hier een paar lens"simulatoren".
        Dan kun je het gevolg zien van een langere of kortere lens.


        Tamron had er ook een, die kan ik nergens meer vinden.

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor landschapsfotografie

          Handige tool, bedankt!
          Enig idee welk van de voorgestelde lenzen jwalitatief 't best zou zijn? De 10-18 is redelijk giedkoop (dacht €249) terwijl de 11-24 3x zo duur is (wordt wel van gezegd dat deze bijna zo goed als canon l-model is, voor een EF-S model, dus qua prijs-kwaliteit dan mss beter)

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor landschapsfotografie

            https://youtu.be/D4o4oMf3AvI
            Hier vind je een persoonlijke test van iemand die ook nog andere vergelijkbare lenzen( Tokina enz...) op een meestal gelijke manier uitprobeert.Ikzelf heb daarna gekozen voor de Canon 10 - 18 mm F/4.5 - 5.6.
            Deze mindere lichtsterke lens gebruik je buiten toch meestal F/8 of nog verder dicht.
            Succes met je jacht.
            De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor landschapsfotografie

              Misschien een tip: zoek het niet meteen te breed.
              Mijn eerste lens was een Tokina 11-16 (2.8), maar heb deze later aangevuld met een Canon 17-55 (2.8).
              Van beide ben ik erg tevreden en ze geven mij al een breed bereik voor landschappen.
              Je kan zelfs een 70-200 gebruiken voor (meer intieme) landschappen.
              Bouwjaar 1993. Canon 70D - Tokina 11-16- Canon 17-55 - ... + Canon powershot SX60

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor landschapsfotografie

                Ik gebruik voor landschappen bijna altijd een 35/2 mm op een FF camera: licht en meer dan genoeg om kwalitatieve beelden te maken.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor landschapsfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gunthy Bekijk bericht
                  Misschien een tip: zoek het niet meteen te breed.
                  Voor alleen landschappen is een UWA niet zo geschikt, maar voor de 'special effects' bij landschappen zeer geschikt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor landschapsfotografie

                    prime 24mm mischien een optie?
                    ::| Verbeelding |::

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor landschapsfotografie

                      Ik gebruik op mijn 5D de 17-40mm en de 24mm prime, maar daar heeft TS helemaal niks aan omdat ie fotografeert met een 450D.
                      En op een 450D is de Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM nog altijd veruit de beste lens.
                      De 10-18 zal ook niet slecht zijn maar in bepaalde omstandigheden zal je toch de 18-55 bij de hand moeten hebben.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X