Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van de zonnekap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik van de zonnekap

    Welk nut heeft een zonnekap bij gebruik binnen? Dit weekend in een kerk 2 fotografen bezig gezien met de zonnekap op de lens. Bestaat er niet het gevaar van met schaduwen te zitten door die zonnekap. Of maakt het niet uit met of zonder zonnekap werken binnenshuis?

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Gebruik van de zonnekap

    Ik zet altijd mijn zonnekap op. Als de zonnekap het correcte formaat is voor de lens zou je daar geen hinder van mogen hebben.
    Ook binnen kan je last van invallend licht langs de zijkanten hebben, en het is sowieso een goeie bescherming voor je lens.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik van de zonnekap

      Ik doe haast nooit filters op mijn objectieven (uitgezonderd pola) en gebruik de zonnekap dus ook als bescherming.
      EOS 5DIV+BG-E20; EOS 6D+BG-E13; EF70-200 L F4 IS USM; EF24-105 L F4 IS USM; EF 50 1.8 II, EF100 L F2.8 IS USM; 2x EX 580 II; ThinkTank Navigator; etc.

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik van de zonnekap

        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
        Ik zet altijd mijn zonnekap op. Als de zonnekap het correcte formaat is voor de lens zou je daar geen hinder van mogen hebben.
        Als je flits met de ingebouwde flitser, en je hebt een groothoek objectief opzitten, zal je dus wel degelijk schaduwen hebben.
        Dat heb je niet met een opzetfilter op het toestel of op een afzonderlijk handvat.

        Ook binnen kan je last van invallend licht langs de zijkanten hebben, en het is sowieso een goeie bescherming voor je lens.
        Klopt helemaal.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik van de zonnekap

          Dus naast bescherming kan het dus ook zijn nu hebben binnenshuis om ongewenst licht buiten te houden. Weer iets bijgeleerd

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik van de zonnekap

            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            Als je flits met de ingebouwde flitser, en je hebt een groothoek objectief opzitten, zal je dus wel degelijk schaduwen hebben.
            Dat heb je niet met een opzetfilter op het toestel of op een afzonderlijk handvat.
            Dat zal je zonder zonnekap meestal ook hebben toch ? Bij mijn groothoek (Nikon 16-35/F4 VR) is de zonnekap zo klein dat dat weinig verschil kan maken lijkt me.
            Met een 70-200 heb je dat vast ook voor, op 70mm met de ingebouwde flitser. Met of zonder zonnekap.
            Maar met waarschijnlijk nog een stuk meer indd
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik van de zonnekap

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              Of maakt het niet uit met of zonder zonnekap werken binnenshuis?
              Het heet zonnekap omdat 'schuin invallend licht blokkerende kap' toch wel lang is........
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik van de zonnekap

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Het heet zonnekap omdat 'schuin invallend licht blokkerende kap' toch wel lang is........
                LOL

                Buitenshuis gebruik ik ze ook altijd als bescherming maar binnen steek ik ze nooit op.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik van de zonnekap

                  Met een flinke zonnekap ziet je apparatuur er nog indrukwekkender uit en men is nog minder snel geneigd om voor je te lens te lopen.
                  Dit verzin ik trouwens ter plekke
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik van de zonnekap

                    Denk dat ik die vaker binnen gebruik dan buiten. Binnen heb je vaak lampen die een beetje overal aan het plafond hangen. Eender welke richting je kijkt, altijd zijn er lichtbronnen die van opzij invallen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik van de zonnekap

                      Als Ik een foto maak als het donker is met flits dan heb Ik een schaduw onderaan mijn foto. met lens 17-55mm f /2.8 IS van Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruik van de zonnekap

                        Ik gebruik altijd een zonnekap, alleen als ik de ingebouwde flitser van de 7D gebruik dan is er wel een kans dat er onder in beeld een schaduw zit door de zonnekap, dat is dan ook de enige reden om in dat geval geen zonnekap te gebruiken.
                        Maar dat gebeurt bijna nooit, want ik gebruik zelden een flitser, en als ik er dan toch een gebruik, dan is het meestal een externe flitser die hoog genoeg staat om geen last te hebben van de schaduw onderaan de foto.
                        Daardoor zal het zelfs niet elk jaar voorkomen dat ik foto's maak zonder zonnekap...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik van de zonnekap

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Denk dat ik die vaker binnen gebruik dan buiten. Binnen heb je vaak lampen die een beetje overal aan het plafond hangen. Eender welke richting je kijkt, altijd zijn er lichtbronnen die van opzij invallen.
                          Volledig mee eens.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik van de zonnekap

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                            Met een flinke zonnekap ziet je apparatuur er nog indrukwekkender uit en men is nog minder snel geneigd om voor je te lens te lopen.
                            Dit verzin ik trouwens ter plekke
                            Maar klopt wel ,-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruik van de zonnekap

                              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                              Maar klopt wel ,-)
                              Zijde gij van de gazet meneer? [emoji23]

                              Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk
                              D3 - D300 - Sigma 70-200mm F2.8 Ex Dg Os Hsm - sigma 17-50 f2.8 OS HSM - nikkor 50mm f1.8 - nikkor 35mm f1.8 - SB700

                              Comment

                              Working...
                              X