Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Forums vs Facebook

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Forums vs Facebook

    Het valt mij al een tijdje op dat er meer en meer specifieke groepen op Facebook komen met alle denkbare onderwerpen.
    Fotografie zit er uiteraard ook bij (waar ik trouwens lid van ben, maar zo goed als nooit iets op post).
    Regelmatig zitten er zeer mooie foto's bij, maar zelfs een wazige smartphonefoto krijgt reacties als 'zeer mooi', 'prachtig vastgelegd', ...
    Hier op het forum is het dan eerder het omgekeerde (Met respect voor ieders mening, maar wat ik een mooie foto vind, krijgt dikwijls een reactie als 'felle vlek hier' of 'drukke achtergrond daar', ...),
    daarom dat ik zelf niet veel post, maar veelal rondkijk .
    Wat ik zelf irritant vind van de facebookgroepen is dat er zo goed als geen privacy is, van als je een bericht plaatst kan iedereen zien wie je bent. Ben je bevriend met iemand van dezelfde groep krijgt deze dan nog een melding op de koop toe. Daar gaat de anonimiteit.

    Misschien raakt mijn bericht hier in de vergetelheid, daar heb ik geen probleem mee, maar het moest me toch eens van het hart
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Forums vs Facebook

    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
    Wat ik zelf irritant vind van de facebookgroepen is dat er zo goed als geen privacy is, van als je een bericht plaatst kan iedereen zien wie je bent. Ben je bevriend met iemand van dezelfde groep krijgt deze dan nog een melding op de koop toe. Daar gaat de anonimiteit.
    Daar zorg je zelf voor hé, op FB kan je net zo goed een anoniem profiel aan maken als op een forum.

    Comment


    • #3
      Re: Forums vs Facebook

      Je kan op Facebook net zo anoniem blijven als je wil ... een anoniem profiel mag normaal niet maar er zijn moeglijkheden om toch een pseudoniem te gebruiken. Facebook geeft zelf die mogelijkheid. Je kan trouwens al wat je doet of post afschermen van wie je maar wil door lijstjes van je contacten aan te leggen en je info enkel specifiek te delen met de leden in zo'n lijstje en met niemand anders ... blijf echter weg van de door Facebook zelf aangemaakte lijsten zoals "familie" en "close friends" want die worden WEL gebruikt om je relatieprofiel ineen te boksen ... maak gewoon equivalente lijsten maar met een "vlaamse" naam bvb "verwanten" ipv "familie"
      Of men of Facebook iets "nuttigs" vertelt in al die groepen ? IMHO, alsoluut niet .. er wordt oeverloos doormekaar gekletst, iedereen schrijft maar niemand leest, alle oude alchemie en hekserij wordt er verkocht alof het evangelie is, niemand checkt er zijn feiten of maakt er fatsoenlijk zijn huiswerk. Voor mij zijn de meest egroepen er gewoon waardeloos. meestal valt alles terug op "post een foto en zwijg". Soms vind je een groep waar een aantal mensen zitten met een goede kennis maar zoals steeds trekken die dan dikwijls een hoop kletsmajoors aan en dan verdwijnen de "wetenden" geruisloos tenzij de groep met vaste hand gemodereerd wordt. Maar meestal maakt iemand een groep aan en laat de boel dan aan zijn lot over ...

      Comment


      • #4
        Re: Forums vs Facebook

        Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
        Het valt mij al een tijdje op dat er meer en meer specifieke groepen op Facebook komen met alle denkbare onderwerpen.
        Fotografie zit er uiteraard ook bij (waar ik trouwens lid van ben, maar zo goed als nooit iets op post).
        Regelmatig zitten er zeer mooie foto's bij, maar zelfs een wazige smartphonefoto krijgt reacties als 'zeer mooi', 'prachtig vastgelegd', ...
        Hier op het forum is het dan eerder het omgekeerde (Met respect voor ieders mening, maar wat ik een mooie foto vind, krijgt dikwijls een reactie als 'felle vlek hier' of 'drukke achtergrond daar', ...),
        daarom dat ik zelf niet veel post, maar veelal rondkijk .
        Wat ik zelf irritant vind van de facebookgroepen is dat er zo goed als geen privacy is, van als je een bericht plaatst kan iedereen zien wie je bent. Ben je bevriend met iemand van dezelfde groep krijgt deze dan nog een melding op de koop toe. Daar gaat de anonimiteit.

        Misschien raakt mijn bericht hier in de vergetelheid, daar heb ik geen probleem mee, maar het moest me toch eens van het hart
        ik heb dikwijls ook de omgekeerde smaak van anderen hier, en dikwijls in de neg. zin: wat ik slecht, druk of wazig vind wordt de hemel ingeprezen. Maar als ik eens iets post probeer ik gewoon rekening te houden met wat men hier graag ziet
        En ondanks dat heb ik hier toch al veel geleerd over de technische punten.
        Facebook moet ik niet hebben aangezien ze je op alle mogelijke vlakken traceren.

        Comment


        • #5
          Re: Forums vs Facebook

          Facebook is een sociaal netwerk. Ik heb het leren gebruiken in mijn voordeel door er vooral nieuwe samenwerkingen aan te gaan.

          Het is ook zeer eenvoudig om een album of je fotowerk te publiceren naar een grote groep gebruikers. En dat zijn ook je klanten.
          Ik gebruik het ook een beetje als reklamemedium maar verder verwacht ik geen expert commentaren of adviezen.
          De hoeveelheid werk die ik heb is gigantisch toegenomen sinds ik facebook op deze manier ben gaan gebruiken.
          Ik leer er vooral veel nieuwe mensen kennen.

          Wil je meer expertadvies is het forum een betere plaats alhoewel er hier soms weinig animo is.
          Echter is het forum bevolkt met fotografieliefhebbers. Dus je krijgt ook niet de smaak te horen van de gemiddelde burger.

          Daarom gebruik ik ze beiden.

          Comment


          • #6
            Re: Forums vs Facebook

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Je kan op Facebook net zo anoniem blijven als je wil ... een anoniem profiel mag normaal niet maar er zijn moeglijkheden om toch een pseudoniem te gebruiken. Facebook geeft zelf die mogelijkheid. Je kan trouwens al wat je doet of post afschermen van wie je maar wil door lijstjes van je contacten aan te leggen en je info enkel specifiek te delen met de leden in zo'n lijstje en met niemand anders ... blijf echter weg van de door Facebook zelf aangemaakte lijsten zoals "familie" en "close friends" want die worden WEL gebruikt om je relatieprofiel ineen te boksen ... maak gewoon equivalente lijsten maar met een "vlaamse" naam bvb "verwanten" ipv "familie"
            Of men of Facebook iets "nuttigs" vertelt in al die groepen ? IMHO, alsoluut niet .. er wordt oeverloos doormekaar gekletst, iedereen schrijft maar niemand leest, alle oude alchemie en hekserij wordt er verkocht alof het evangelie is, niemand checkt er zijn feiten of maakt er fatsoenlijk zijn huiswerk. Voor mij zijn de meest egroepen er gewoon waardeloos. meestal valt alles terug op "post een foto en zwijg". Soms vind je een groep waar een aantal mensen zitten met een goede kennis maar zoals steeds trekken die dan dikwijls een hoop kletsmajoors aan en dan verdwijnen de "wetenden" geruisloos tenzij de groep met vaste hand gemodereerd wordt. Maar meestal maakt iemand een groep aan en laat de boel dan aan zijn lot over ...
            Precies. Voordeel aan FB is dat je er oude kennissen mee terug vindt, als dat nu steevast + is laat ik in het midden.
            Wat me daar ook kan ergeren is de vele "vind-ik-leuks" voor de zoveelste nietszeggende foto terwijl iemand als een Gils (een fotograaf die ik ontzettend bewonder) amper een paar likes krijgt terwijl Gilbert de wereldwijde top is op 1X.com
            Als mens en als fotograaf een héle grote meneer en het levende bewijs dat materiaal van ondergeschikt belang is.

            Comment


            • #7
              Re: Forums vs Facebook

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              ...
              Wat me daar ook kan ergeren is de vele "vind-ik-leuks" voor de zoveelste nietszeggende foto terwijl iemand als een Gils (een fotograaf die ik ontzettend bewonder) amper een paar likes krijgt terwijl Gilbert de wereldwijde top is op 1X.com
              ...
              Het beste bewijs dat FB idd behoorlijk waardeloos is als referentiemedium, everyone talks, nobody ever listens het compulsief "I like" klikken! heck, hadden ze maar een "unlike" optie! .... het woord "sociaal" heeft daar ook een andere invulling gekregen vrees ik ... er is voor mij niets "sociaal" aan, behalve dat ge uw oude vrienden, werkmakkers en/of lieven kunt terugvinden, als ge daar al nood mocht aan hebben ... voor de rest kunt ge beter bij die mensen waar ge het nodig vindt, eens binnen lopen met een "fleske onder de arm" tenminste als het "sociaal" zo belangrijk is .. nu ja, sic transit ...

              Comment


              • #8
                Re: Forums vs Facebook

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                heck, hadden ze maar een "unlike" optie! ....
                Gewoon een tweede keer op die like klikken en je oorspronkelijke like is ongedaan gemaakt.

                Volgens mij wou je 'dislike' zeggen?


                Instagram heb je ook nog.
                Enkel liken en doorswappen naar de volgende. Zo vluchtig is fotografie nog.

                Comment

                Working...
                X