Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogijs Machine + effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Droogijs Machine + effect

    Heeft iemand hier al gewerkt met een droogijs machine?
    En weet iemand of dat ook blijft drijven op water?
    Ik zou namelijk willen gebruiken om het water in een zwembad (zwemvijver) te vullen.
    En zou dat gevaarlijk zijn voor vissen? Daar die toch onder water zitten?
    En wil de rook dan belichten met kleurgels.

  • #2
    Re: Droogijs Machine + effect

    Wat bedoel je nu precies?
    je hebt over een zwembad met water vullen en zover ik weet:
    Is Droogijs vaste CO2/Koolzuurgas/Koolstofdioxode/Gas wat vrij komt bij verbranding.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Droogijs Machine + effect

      Droogijs heeft een temperatuur van ongeveer -85°C. Als je een zwembad gaat vullen met droogijs, gaan de vissen snel rijp zijn voor Captain Iglo.
      Het is niet vloeibaar en je vissen zullen niet kunnen zwemmen

      Of bedoel je dat je een rooklaag over de vijver wil leggen ? Dan is het niet gevaarlijk voor de vissen.
      Enkel blokjes droogijs of pellets ervan in het water gooien, geeft zeer weinig effect. Dat geeft enkel wat bubbels af zoals een zuurstofpomp in een aquarium.
      Als die bubbels dan openspatten, zijn ze al te veel opgewarmd en geven dan weinig rook.

      Met een droogijsmachine wordt er eerst een hoeveelheid water verwarmd (70 tot 90°C). Dan moet je de blokjes droogijs of de pellets in het warm water gooien (handschoenen aandoen of je krijgt derdegraads brandwonden). Door de plotse opwarming gaan de droogijsblokjes snel over van vaste toestand naar gastoestand.
      Een ingebouwde ventilator zorgt voor verspreiding van de rook. Reken maar op 1kg verbruik per minuut om een oppervlak van 15m x 15m te voorzien van een rooklaag met een dikte van 50 tot 70cm. Hoe lang die rooklaag blijft hangen, is deels afhankelijk van de temperatuur van het zwembadwater.
      Als het windstil is, gaat dat waarschijnlijk van 5 tot 15 minuten. In een gesloten ruimte (dansvloer van een feestzaal) blijft de rook tot 30 minuten hangen (zodat je niet kan flitsen)
      Denk eraan dat de machine maar een minuut of 5 kan werken. Daarna is het warm water zodanig afgekoeld dat de pellets niet meer verdampen. Je moet dan weer
      20 tot 30 minuten wachten tot het water weer 80°C is om terug rook te kunnen produceren, tenzij je de machine leeggiet en zelf opvult met heet water. Dan moet het wel een machine zijn waar je de pellets eerst in een gevlochten mandje moet gooien en daarna moet onderdompelen . Je resterende pellets kan je dan ineens terug opvissen.
      Een isomo doos met 10kg pellets kost ongeveer 40€. Haal ze maximaal een paar uur voor je ze nodig hebt bij de verdeler af. Als je de isomo doos bijvoorbeeld een dag (zelfs gesloten) laat staan, is al je droogijs verdwenen. In een diepvrieskoffer kan je het droogijs wat langer opslaan. Pas wel op want de damp die in de diepvrieskoffer vrijkomt is -80°C. Zou eventueel de rubbers van de diepvrieskist kunnen beschadigen.

      Ik denk dat je tijdens het fotograferen het beste de hulp van iemand anders vraagt om de machine te bedienen. De machine bijvullen aan een tempo van 1kg/min, kan je niet doen terwijl je fotografeert.
      Last edited by notex; 5 mei 2017, 00:48.

      Comment


      • #4
        Re: Droogijs Machine + effect

        Nog een waarschuwing voor CO2 ijs.
        Enkel gebruiken en opslaan in goed geventileerde ruimtes. De hoeveelheid CO2 die vrijkomt kan voldoende zijn om de zuurstof uit de lucht te verdrijven.

        Comment


        • #5
          Re: Droogijs Machine + effect

          Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
          Nog een waarschuwing voor CO2 ijs.
          Enkel gebruiken en opslaan in goed geventileerde ruimtes. De hoeveelheid CO2 die vrijkomt kan voldoende zijn om de zuurstof uit de lucht te verdrijven.
          Tegenwoordig is het trendy om op het einde van de bruiloftsmaaltijd het licht uit te doen, en dan de vloer van de zaal met de rook te bedekken.
          In het donker rijdt men dan een karretje binnen met daarop de huwelijkstaart of de ijstaart. Dan steekt men de vuurwerkdingen aan op de taart en het licht in de zaal gaat weer aan. Iedereen ziet dan het rooktapijt en roept "wauw".
          Ik heb er nog geen ene van zijn stoel zien vallen door de CO2 van de rook. Door de wijn en de pousse café echter .......

          Soms wordt ook de openingsdans gedaan in het rooktapijt (hangt er vanaf hoeveel ijs men de eerste keer heeft opgebruikt )

          Comment


          • #6
            Re: Droogijs Machine + effect

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Droogijs heeft een temperatuur van ongeveer -85°C. Als je een zwembad gaat vullen met droogijs, gaan de vissen snel rijp zijn voor Captain Iglo.
            Het is niet vloeibaar en je vissen zullen niet kunnen zwemmen

            Of bedoel je dat je een rooklaag over de vijver wil leggen ? Dan is het niet gevaarlijk voor de vissen.
            Enkel blokjes droogijs of pellets ervan in het water gooien, geeft zeer weinig effect. Dat geeft enkel wat bubbels af zoals een zuurstofpomp in een aquarium.
            Als die bubbels dan openspatten, zijn ze al te veel opgewarmd en geven dan weinig rook.

            Met een droogijsmachine wordt er eerst een hoeveelheid water verwarmd (70 tot 90°C). Dan moet je de blokjes droogijs of de pellets in het warm water gooien (handschoenen aandoen of je krijgt derdegraads brandwonden). Door de plotse opwarming gaan de droogijsblokjes snel over van vaste toestand naar gastoestand.
            Een ingebouwde ventilator zorgt voor verspreiding van de rook. Reken maar op 1kg verbruik per minuut om een oppervlak van 15m x 15m te voorzien van een rooklaag met een dikte van 50 tot 70cm. Hoe lang die rooklaag blijft hangen, is deels afhankelijk van de temperatuur van het zwembadwater.
            Als het windstil is, gaat dat waarschijnlijk van 5 tot 15 minuten. In een gesloten ruimte (dansvloer van een feestzaal) blijft de rook tot 30 minuten hangen (zodat je niet kan flitsen)
            Denk eraan dat de machine maar een minuut of 5 kan werken. Daarna is het warm water zodanig afgekoeld dat de pellets niet meer verdampen. Je moet dan weer
            20 tot 30 minuten wachten tot het water weer 80°C is om terug rook te kunnen produceren, tenzij je de machine leeggiet en zelf opvult met heet water. Dan moet het wel een machine zijn waar je de pellets eerst in een gevlochten mandje moet gooien en daarna moet onderdompelen . Je resterende pellets kan je dan ineens terug opvissen.
            Een isomo doos met 10kg pellets kost ongeveer 40€. Haal ze maximaal een paar uur voor je ze nodig hebt bij de verdeler af. Als je de isomo doos bijvoorbeeld een dag (zelfs gesloten) laat staan, is al je droogijs verdwenen. In een diepvrieskoffer kan je het droogijs wat langer opslaan. Pas wel op want de damp die in de diepvrieskoffer vrijkomt is -80°C. Zou eventueel de rubbers van de diepvrieskist kunnen beschadigen.

            Ik denk dat je tijdens het fotograferen het beste de hulp van iemand anders vraagt om de machine te bedienen. De machine bijvullen aan een tempo van 1kg/min, kan je niet doen terwijl je fotografeert.
            Heel interessant.

            Wel.

            De plek is een zwem'vijver' in open lucht.
            Het is inderdaad de bedoeling om een laag mist over het water te leggen.
            Er zitten wel vissen in en wil dus graag dat die de shoot overleven, en dat ook mogelijke planten alsook het water geen schade oploopt.
            Ik werk dan inderdaad met extra mensen.
            En ik weet dat iemand daar natuurlijk niet in moet gaan liggen.

            Comment


            • #7
              Re: Droogijs Machine + effect

              Gebruik plateau's, Tupperware, bootjes of iets dergelijks op een paar plaatsen (naargelang de wind), dan is er geen gevaar voor planten of vissen. Eventueel bevestigen aan een lange stok om die op een plaats te krijgen.
              Enkele assistenten gaan wel van pas komen.
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: Droogijs Machine + effect

                Je hoeft niet altijd met droogijs te werken om lage rook te krijgen !
                Vroeger toen ik nog in het Pro Sound & Light gebeuren zat gebruikten we regelmatig een "gewone" rookmachine waarbij de lucht gekoeld wordt.
                Wel een joekel van een machine die je niet in je eentje plaatst of verplaatst, ik meen dat deze leeg rond de 100kg woog
                Het effect was bijna vergelijkbaar met een droogijsmachine maar dan zonder het gebruik van droogijs, maar je moest dan ook wel speciale heavy fog vloeistof gebruiken ook.
                Hier de link naar het toestel dat ik had ; http://www.martin.com/en-us/product-...iator-x-stream

                Droogijsmachines gebruikte ik ook regelmatig, is niet zo ongezond als men hierboven laat uitschijnen hoor.
                Wij gebruikten het heel regelmatig voor vele doeleinden, fuiven, theater, trouwfeesten, effecten voor televisie, enz ...

                In jouw geval ziou ik een droogijsmachine gaan huren met een verlengstuk (extra lange darm)
                Op die manier kan je het toestel ergens uit het zicht plaatsen en de darm naar de vijver/zwembad leiden
                Geen probleem voor mensen om daarin te zwemmen, dit mengt zich zeer snel met zuurstof

                Dus je moet gewoon iemand hebben die de machine bedient, en dan kan je ondertussen zelf de foto's maken
                Hou wel rekening met het feit dat hoe warmer het water van het zwembad is hoe minder lang het effect (de rook) op het water zal blijven hangen.
                Best ook gebruiken op een windstille dag, anders heeft het ook geen nut

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Droogijs Machine + effect

                  Het natuurlijk zo dat de rook bestaat uit water is en niet uit CO2.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Droogijs Machine + effect

                    CO2 rook is duur, en verdwijnt buiten heel snel door de wind.
                    In discos worden rookmachines gebruikt op basis van vloeistof. Die vloeistof is gelijkaardig aan wat er in electrische cigaretten gebruikt wordt.

                    Kijk hier maar eens. De kleinste machine heb je al voor 40€ met vloeistof.
                    Je kan ze waarschijnlijk ook huren, endat geeft een continu rook. Veel makkelijker, veel veiliger en goedkoop.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Droogijs Machine + effect

                      droogijs is gevaarlijk.
                      het zoekt laagte op en zal net boven het wateroppervlak zakken. Het zuigt lucht en er is ernstig verstikkingsgevaar. brandwonden en vergiftiging zijn de andere gevaren.

                      beter een machine met propylene glycol of vegetable glycol gebruiken, als je niet 's anderendaags in de krant wil staan.
                      My Website : http://www.ineedair.org
                      Music / Painting / Motion Graphics / Image
                      Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Droogijs Machine + effect

                        People people people,

                        Ik ken de gevaren. Het droogijs (en de rook) zal zich ook enkel op het water bevinden, terwijl het model nooit of te nimmer dichter bij de rook komt dan als mensen op een dansvloer dat zouden doen met de aanwezig rook.
                        Nooit zou ik iemand in gevaar brengen voor een foto. Dat is niet mijn bedoeling.

                        Ik wil dus niet de gevaren kennen ten opzichte van mensen, omdat ik niemand eraan ga blootstellen.

                        Mijn vraag is eerder wat het effect is van droogijs rook op water.
                        Of er mensen als gewerkt hebben met dit voor fotoshoots, en hoe te belichten daar ik het met kleur wil oplichten.

                        Een vriendin kan mij droogijs bezorgen dus qua 'hoeveelheid' heb ik daar niet echt zorgen over.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Droogijs Machine + effect

                          Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
                          People people people,

                          Ik ken de gevaren. Het droogijs (en de rook) zal zich ook enkel op het water bevinden, terwijl het model nooit of te nimmer dichter bij de rook komt dan als mensen op een dansvloer dat zouden doen met de aanwezig rook.
                          Nooit zou ik iemand in gevaar brengen voor een foto. Dat is niet mijn bedoeling.

                          Ik wil dus niet de gevaren kennen ten opzichte van mensen, omdat ik niemand eraan ga blootstellen.

                          Mijn vraag is eerder wat het effect is van droogijs rook op water.
                          Of er mensen als gewerkt hebben met dit voor fotoshoots, en hoe te belichten daar ik het met kleur wil oplichten.

                          Een vriendin kan mij droogijs bezorgen dus qua 'hoeveelheid' heb ik daar niet echt zorgen over.
                          Belichten zou ik met enkele floodlights doen, dan krijg je geen afgelijnde stralen maar een mooie egale belichting, tevens kan je gelijk welke kleurfilter voorsteken
                          Op rol verkrijgbaar van o.a. het merk LEE
                          Eventueel aansluiten op een paneel zodat je ook de lichtintensiteit kunt regelen.
                          Samen met het droogijsmachine kan je bovenstaande allemaal huren bij de betere sound & light bedrijfjes.

                          Alleen stel ik me de vraag, als je dan toch de zwemvijver bedekt met de rook waarom moet het dan een vijver zijn want daar zie je niks meer van
                          Of het zou moeten zijn dat het de bedoeling is om een héél klein beetje rook boven het oppervlak te laten hangen

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Droogijs Machine + effect

                            Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
                            Nog een waarschuwing voor CO2 ijs.
                            Enkel gebruiken en opslaan in goed geventileerde ruimtes. De hoeveelheid CO2 die vrijkomt kan voldoende zijn om de zuurstof uit de lucht te verdrijven.
                            wel in gesloten ruimtes zou ik het zeker niet gebruiken omdat het een veel hogere concentratie aan CO2 in de ruimte brengt dan normaal en als je daarvan te veel inademt is het gevaar van "acidose" niet denkbeeldig ttz de pH van uw bloed zakt weg naar de zure kant ... en dat wil je echt niet ! Dat valt echter niet te voorspellen of te controlleren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Droogijs Machine + effect

                              Buiten gaat er echt niks mis mee gebeuren hoor.
                              Er is luchtcirculatie genoeg, alleen zal die rook snel weg zijn. Een volledig windstille dag is absolute noodzaak.
                              Ik denk dat je beter resultaat gaat halen met discorook. Die machines zijn ook een stuk goedkopet.

                              Voor een toneelvoorstelling hebben we ooit zelf iets gemaakt. We hadden een oude frietketel waarvan je het mandje kon doen zakken door middel van een externe draaiknop.
                              Het deksel hadden we omgevormd zodat we er een stofzuigerslang op konden aansluiten.

                              Dan water in de ketel, opwarmen tot bijna kookpunt, mandje vullen met droogijs, en zodra je rook wou, mandje laten zakken.

                              Comment

                              Working...
                              X