Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

    Gegroet,


    Voorlopig fotograaf ik met een D3200. Prachtig beestje, maar is na twee jaar wel aan vervanging toe. Ik ben momenteel wat onderzoek aan het voeren naar de mogelijke opvolger, maar zat met een aantal vragen. Eerst wil ik nog meegeven dat ik voornamelijk interesse heb ik straat- en eventfotografie. Landschappen en gebouwen hier en daar, maar niet prioritair. Kortom, een allround camera die zich meer richt naar 'mensen'. Daarnaast ben ik enkel in het bezit van een "Nikkor AF-S 35mm F1.8 G". Deze wil ik momenteel behouden en later pas overstappen naar een zoomlens (reden: geld en ik vind de 35mm top om bij te leren). Ik neem in mijn onderstaande tekst bepaalde standpunten in. Rekening me hier niet op af, want het zijn slechts bedenkingen. Ben bereid om bij te leren!

    Wat weet ik al?

    Nikon D500 of Nikon D800?
    Ik zou eerder opteren voor de Nikon D500, maar deze is vrij duur. Daarom dacht ik aan een tweedehands Nikon D800, maar deze is bijna even duur als een nieuwe Nikon D7300, misschien toch maar voor deze gaan? Klopt dit of wat zijn jullie ervaringen? ja D800 is FF, maar is dat de paar extra honderd euro waart? + nadien moet ik me richten naar duurdere lensen.

    Nikon D750?
    Stel, de Nikon D500 valt uiteindelijk toch te duur uit. De volgende optie zou een Nikon D750 zijn. Ook een pracht van een toestel en volgens mij sterker dan de Nikon D800. Voorlopige stand: Nikon D500 > Nikon D750 > Nikon D800.

    Fuji-XT2
    Of de overstap naar Fuji wagen? Ik lees vaak goede reviews over (met hier en daar cons natuurlijk), maar aangezien ik nog met te weinig camera's heb gewerkt, kan ik me hier geen beeld (hehe) van vormen. De Fuji-mentality is prachtig. Lekkere toestellen, kwaliteit, licht, prachtige foto's. Maar ik ken te weinig van Fuji of mirrorless camera's. Daarnaast zijn de reviews van "overlopers" vaak gemaakt door professionele fotografen die waarschijnlijk nog wat back-up materiaal hebben liggen. Waarom blijven jullie bij Nikon?


    Tot slot ben ik me ervan bewust dan een beginnende fotograaf twee maal moet nadenken voor hij of zij een nieuwe dure camera koopt. Je zal me daarom niet morgen in de winkel zien. Toch ben ik graag met het opzoekwerk bezig zodat ik later een weloverwogen beslissing kan maken. Jullie mening mag hier niet ontbreken!

    Dank!
    Snoozels.

  • #2
    Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

    Hallo,
    Ik had een d3200 met 18-105, 35 en 50 mm van Nikon en de 14 mm Samyang. Tevreden van maar miste de kleuren van Fuji.
    En aangezien ik toch meestal de 35 mm gebruikte ben ik overgestapt naar de X100f : geen gesleur meer met lenzen en een standaard 23 (FF)mm lens met mogelijkheid om 35 en 50mm (FF ) te genereren.
    Moet wel toegeven dat het weer even aanpassen is met de nodige sissers. Men is dus nooit te oud om te leren. Maar nog geen spijt van. Past in de jaszak en geen geklik.
    J.
    Fuji x 100 f

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

      D800 staat boven d750, wees dat maar zeker, heb ze beiden, d3200 ook gehad, én fuji x100t....
      Dit gezegd zijnde:
      Als je nog niet zeker weet welk sensorformaat, welk merk, en welke lenzen of beeldhoeken je wil gaan gebruiken, word het moeilijk raad te geven...
      Wil je zeer beperkte scherptedieptes kunnen bereiken en hoger in de iso kunnen? Bij fullframe zal je antwoord liggen, en ik raad de d800 aan boven de d750, enkel bij street zijn ze evenwaardig vind ik...
      Wil je minder gewicht, nikon d7500 of d500 zullen leuk zijn
      Maar fuji moet je een uitproberen hoor, ofwel is het erg je ding, ofwel net niet, de files laten zich net iets anders bewerken, en de autofocus is minder snel, maar direct in je zoeker je belichting zien en een groot ev-compensatiewiel, enz
      Werken soms écht leuk,
      Je ziet de 5 toestellen die je opgeeft kun je niet zomaar vergelijken

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

        Heb je ook al een Nikon D7200/7100 overwogen?

        Want je wilt gelijk van een Lada naar een BMW/Mercedes en dat na twee jaar een DLSR te hebben.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

          Ok got it.
          Ik ga zeker in de nabije toekomst de Fuji XT2 en Nikon D500 uit proberen. Ik ben zeer benieuwd naar de Fuji! Maar hoe zit het met de lenzen. Indien ik voor een FF ga, dan moet ik me toespitsen op de duurdere lenzen. Indien ik kies voor de D500, kan ik me toespitsen op goedkopere lenzen. Hoe zouden jullie die afweging maken?

          Dank voor het antwoord

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

            Ik lees dat je kennis van fotografie meer aan een upgrade toe is dan het toestel...
            In autofocus ga je niet veel verschil merken tussen al die toestellen, fullframe of mirrorless.
            De beste en goedkoopste oplossing is een lens aan te schaffen met wat meer bereik, nieuw of tweedehands,
            als aanvulling, en je kennis van fotografie bij te spijkeren, zo kan je minstens weer een jaar verder!

            groetjes,

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

              Ook een FF overwogen : de 14 mm en 50 mm voldeden. De 35 kon dienen maar is ap-c. Moest dus op zoek naar een andere lens en body. In mijn geval speelde het gewicht en grootte ook een rol. Vandaar de drastische switch. Ben ook nooit een pixelpeeper geweest, dus indien ik een beetje inboet aan DOF neem ik dat er graag bij. Val in feite nu minder op als ik een foto van mensen neem. Tot nu beklaag ik me het zeker niet, maar is toch persoonlijk. Ga eens googelen of ga op flickr voor voorbeelden van de xt2. Succes.
              J.
              Fuji x 100 f

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                Hoe kom je aan de wijsheid c.q. Bewering dat je als je een D500 koopt
                goedkopere lenzen kunt nemen?!
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                  Ik volg Buster. Je lenzen zijn veel belangrijker dan de camera.
                  Er is niks mis om van een Lada naar een Premium te gaan, zij het een DX dan wel een FX.
                  Met het feit dat je heden "maar" 1 lens hebt zou ik mss voor een FX toestel opteren en er nog een 50mm F1.8 bijkopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Met het feit dat je heden "maar" 1 lens hebt zou ik mss voor een FX toestel opteren en er nog een 50mm F1.8 bijkopen.
                    Zelf denk ik dat je eventueel weer beter een 85mm 1.8 erbij kan kopen, mocht de TS perse een FX toestel erbij kopen.

                    En er is ook niks mis met van een Lada naar een Premium te gaan. Maar na 2 jaar met maar 1 lens is wel beetje apart. Dan vraag je zoals eerder gemeld af of de kennis niet eerst beter kan vergroot met lenzen met meer bereikt. Zodat er wel overwogen een andere toestel kan worden uitgezocht.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door snoozels Bekijk bericht
                      Indien ik voor een FF ga, dan moet ik me toespitsen op de duurdere lenzen. Indien ik kies voor de D500, kan ik me toespitsen op goedkopere lenzen. Hoe zouden jullie die afweging maken?
                      Op beide top camera's horen top lenzen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                        Om zelf te ondervinden zou ik beide bodys eens huren of indien mogelijk eens lenen en dan oordelen. Men kan ondervinding hebben, een oordeel hebben, maar ik denk toch dat de eigen ondervinding, ook al is het maar door een dag te testen, nog altijd de doorslag zal geven.
                        J.
                        Fuji x 100 f

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                          Hoe dan ook, een feit blijft zoals ook door mede-forumlid gesteld: op topbodies horen toplenzen!
                          De lenzen bepalen in grote mate de technische kwaliteit van de opnamen.
                          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                            Jekeuze ligt niet erg consequent en laat me even uit leggen.
                            Je hebt een 35mm-lens die voor een crop-machine is gemaakt.
                            Nu wil je up daten maar wel je elsn behouden ...
                            Rest enkel nog de D500. Dit is de enige DX-camera in je voorstel waar die lens zich zal gedragen zoals het hoort.
                            Indien je die gebruikt op een D750, wordt dat een kleine groothoek. Ik veronderstel dat je lens een DX-lens is.

                            Voor een Fuji X-T2 heb je geen echte goede lens. Je zal er nog een adaptor moeten bij aankopen wil je de Nikon plaatsen maar daar hangt ook een prijs (finacieel en kwalitatief) aan vast.
                            Voor datgene je wil doen volstaan zeker alle opgesomde toestellen. Je omschrijving is iets te zwak. Wil je portretfotografie met veel DOF dan kijk je best richting FF. WIl je eerder in moeilijke omstandigheden fotograferen (weinig licht, ...) en wil je bv ook macro dan is d500 zeker aan te bevelen.

                            Wil je een gewone all-round waar je wat gewicht wil winnen dan ga je naar de spiegelloze toestellen. De Fuji X-T2 is een mooi en knap toestel maar indien je alles erop en eraan neemt zit je snel tegen het gewicht (lees het ongemak) van de andere toestellen aan. Maar indien je deze camera neemt ben je wel meer actief bezig met fotografie. Je moet er meer bij nadenken en draaien aan knopjes ...
                            Het gevolg hiervan is dat je gemakkelijk minder goed scoort dan met de spiegeltoestellen. Maar de goede beelden zijn dan ook goed.

                            Wanneer ik shootzeker moet zijn, op een snelle tijd waar ik geen tijd tot gepruts en gedraai heb en waar ik een optimale slaagkans moet hebben, blijft helaas de handige X-T2 thuis en gaat de tank (D4s) mee. Qua lenzenaanbod heb ik er ook evenveel mee en misschien is het gewicht bij de X-T2 minder, maar de tele is dan ook minder (ook na verwerken van cropfactor).

                            Wat raad ik je nu aan ?
                            Probeer eens af te spreken met een paar mensen en probeer de toestellen even ter hand te nemen en te testen en vraag aan de aanwezigen dat zijn je een paar foto's bezorgen van het treffen zelf. Laat je dan makkelijker beoordelen.
                            Maar, je moet je goed voelen bij een toestel en zolang je dat niet hebt zal geen enkel toestel je echt voldoening geven, ook al wordt het ene toestel de hemel in geprezen en een ander de grond in geboord.
                            Je toesptisen op goedkopere lenzen is jezelf bedriegen. Na een poos loop je tegen de eventueel mindere kwaliteit aan en koop je toch beter. Ik wil hier niet gezegd hebben dat Sigma, Tamron slechte lenzen maken. Ook Nikon, Canon leveren lenzen af met lagere prestaties. En ook Sigma, Tamron hebben prijzige dingen in de etalage, zoals Nikon er ook goedkope heeft (de plastieken 50mm F1,8 die indertijd 190 Euro kostte maar een dijk van een lens is).

                            Huren van de toestellen is een optie, maar zal steeds verloren geld zijn. Je huurt een toestel waar je helemaal neits van af weet en waar ej hoopt op een paar uur de kapaciteit, kwaliteit van te kennen. Dan moet je ook al de kwlaiteit van de lenzen kennen.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D500 - 750 - 800 of Fuji XT-2 ?

                              Bedankt voor alle reacties. Een topbron van informatie!

                              1) Kennis > materiaal. Hiervan ben ik me bewust, daarom ook de vragen. Ik ga ook niet binnen het volgend jaar een nieuwe camera kopen :-).
                              2) Een D7XXX heb ik overwogen, maar ik dacht een stap over te slaan. (zie ook 1). Dit kan apart zijn, maar indien ik een weloverwogen beslissing kan maken, lijkt me dit geen probleem. Wederom, ik ga binnen het jaar geen nieuwe camera kopen hoor! :-)
                              3) Omtrent de Fuji XT2. Ik denk dat ik best de Fuji eens gaan uittesten. Ik heb de indruk dat de kwaliteit (en looks) sowieso top is, maar de 'feeling' anders is.
                              4) Lenzen
                              - "Op goede camera's horen top lezen". Terechte opmerking, ga ik volledig mee akkoord!
                              - De lenzen zijn inderdaad belangrijker dan de camera. Ook terechte opmerking.

                              Kortom, mijn zoektocht lijkt me nog niet afgelopen. Dit topic was dan ook exploratief. Ik hou het voorlopig bij mijn D3200, maar ga me een nieuw Nikon lensje kopen. Het Fuji XT2 idee laat ik voorlopig rusten. Mijn lenzen kunnen later nog verkoopt worden denk ik dan. In enkel geval, bedankt voor de antwoorden! :-)

                              Comment

                              Working...
                              X