Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

    Wat zouden jullie aanraden om 23 dagen door Nieuw Zeeland te rijden met een huurauto die ofwel handgeschakeld is of met een automaat ?
    Zelf heb ik nooit met een automaat gereden en bijkomend feit is dat er 23 dagen links moet gereden worden wat ook al een aanpassing is .

  • #2
    Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

    Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
    Wat zouden jullie aanraden om 23 dagen door Nieuw Zeeland te rijden met een huurauto die ofwel handgeschakeld is of met een automaat ?
    Zelf heb ik nooit met een automaat gereden en bijkomend feit is dat er 23 dagen links moet gereden worden wat ook al een aanpassing is .
    Ik zou zeker voor een automaat kiezen. Hoewel ik zelf zowel links- en rechtshandig ben vond ik het schakelen aan de linkerkant soms erg lastig. Het rijden met een automaat heb je heel snel onder de knie
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

      In totaal ben ik al 15 maal geweest in USA, Canada en Alaska en telkenmale een automaat gehad.

      Zeer gemakkelijk en rustig om te rijden, zeker op de lange wegen ginder.

      Na de eerste dag ben je er al mee weg, aan een automaat past je zeer snel aan en dat kan voor U ook geen probleem vormen.

      Een goede reis gewenst en post maar enkele foto's hier zodat we even kunnen meegenieten.
      Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
      Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

      BD0460BE

      Comment


      • #4
        Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Ik zou zeker voor een automaat kiezen. Hoewel ik zelf zowel links- en rechtshandig ben vond ik het schakelen aan de linkerkant soms erg lastig. Het rijden met een automaat heb je heel snel onder de knie
        Bij mij net andersom. Bij onze Ierland, Wales en Cyprus reizen, in totaal reeds een 20-tal weken links gereden met een "linkse" auto mèt versnellingen.
        Het eerste uur links rijden was bij elke trip eventjes wennen, maar dat went héél vlug.

        Van handgeschakeld naar automaat (waar we nu mee rijden), daar had ik wel meer problemen mee.
        De eerste dagen/weken toch een paar keer bij een plotse rembeurt een paar keer hard op de rem getrapt omdat ik het koppelingspedaal (dat er nu niet meer is) dacht in te trappen.
        Waarschijnlijk is dit van persoon tot persoon verschillend, want mijn vrouw had dit geen enkele keer voor.

        Wanneer ik nu een auto huur dan is het altijd een handgeschakelde, en met die omschakeling heb ik geen probleem.
        Maar mijn persoonlijke auto zal, sedert onze eerste automaat, nu altijd een automaat zijn, dat is een feit.

        Comment


        • #5
          Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

          Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
          Wat zouden jullie aanraden om 23 dagen door Nieuw Zeeland te rijden met een huurauto die ofwel handgeschakeld is of met een automaat ?
          Zelf heb ik nooit met een automaat gereden en bijkomend feit is dat er 23 dagen links moet gereden worden wat ook al een aanpassing is .
          Wij hebben een automaat (vrouw kan niet handgeschakeld rijden) maar ik reed en rij nog steeds regelmatig "met vitessen". Omschakelen is geen probleem. De meeste van onze huurwagens waren automaat en uiteindelijk maakt dat niets uit. Vooral in "averechtse" landen is het wel handig dat je niet met je linkse hand moet schakelen. Het enige "probleem" dat ik heb is dat ik de eerste dag(en) regelmatig de ruitenwissers laat gaan in plaats van de richtingsaanwijzers (ja, ik gebruik die ).
          In Schotland reden we jaren terug met onze eigen wagen en dat is voor inhalen wat lastiger omdat je aan de "verkeerde" kant zit om goed zicht te hebben. Voor de rest probleemloos rondgereden in Z. Afrika, Bahamas, Malta, Australie, Nieuw-Zeeland. Gewoon opletten bij het weer vertrekken van een parking na een stop en bij het afslaan, je zal zien dat het snel "natuurlijk" aanvoelt.

          BTW, vele banen (ook "highways") in NZ zijn redelijk smal, je komt daar ook regelmatig, vooral op het South Island "one lane bridges" tegen en minder overzichtelijke bochten. Bij ons was het, half oktober-half november, nog rustig op de banen maar eens december heb je er wel meer "last" van toeristen met campers die niet gewoon zijn om daar mee te rijden. Er gebeuren veel ongevallen op de N-Zeelandse wegen, veel ook met (Chinese) toeristen.

          Hopelijk hebben jullie geluk met het weer, in "the roaring forties" mag je elk seizoen elk soort weer verwachten.

          Als je nog geen auto vastgelegd hebt kijk dan eens naar de prijzen van Apex. Ze verhuren iets oudere wagens aan een schappelijke prijs. En niet vergeten om een internationaal rijbewijs mee te nemen (tenzij je ter plaatse voor NZ$70 een beëdigde vertaling wil laten maken ).
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

            Apex had ik al in gedachten omdat de huurauto daar gratis de ferry mee op mag en zij ook de tickets voor jou regelen . Ik denk toch dat ik een automaat ga kiezen . Wel geloof ik dat wel wat meer verbruiken dan een handgeschakelde . Kan dat kloppen ?

            Comment


            • #7
              Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

              Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
              Apex had ik al in gedachten omdat de huurauto daar gratis de ferry mee op mag en zij ook de tickets voor jou regelen . Ik denk toch dat ik een automaat ga kiezen . Wel geloof ik dat wel wat meer verbruiken dan een handgeschakelde . Kan dat kloppen ?
              Ik denk het wel. Wij hadden een verbruik van ong. 8L/100Km en reden 5000Km met een Toyota Camry 2000cc met 3 volwassenen en bagage. Max snelheid is 100Km/u maar op veel plaatsen doe je dat beter niet en dikwijls gaat het ook niet. Je rijdt ook bijna altijd door de stadjes (max 50Km/u).

              Ter info, over lange afstand (>200Km) is een gemiddelde van 80Km/u halen mogelijk maar dan stop je best niet te veel

              De ferry is idd. inbegrepen bij Apex, je mag niet vergeten minstens een dag op voorhand de overtocht te bevestigen. Het stuk vanaf Picton tot aan de Strait is prachtig (fjorden) hopelijk heb je daar geluk met het weer.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                Ik heb al alles gehad; zowel automaat als handgeschakeld links en rechts.
                Hand geschakeld links is wat wennen de eerste dag, maar daarna is het evenzeer kinderspel.
                Voor mij maakt het niet uit, automaat of hand geschakeld, het is maar hetgeen je gewoon bent.
                In Nieuw-Zeeland is er beduidend minder verkeer dan bij ons, ook een factor.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                  De moderne automaten verbruiken niet meer dan een manuele.
                  Links schakelen is moeilijker dan automaat rijden.
                  En om te vermijden dat je je linkervoet gebruikt, gewoon die voet dicht bij je zetel zetten.
                  Na een uur wil je je eigen auto omruilen voor een automaat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                    Nog even terug komen op dit item waarbij het gaat om het volgende . Ik heb deze offerte toegestuurd gekregen van Go Rentals in Nieuw Zeeland :

                    Your quote price is in NZD and is inclusive of; all taxes and GST, unlimited kilometres, 24-hour roadside assistance with AA as well as our GO Basic insurance package (our Fully Comprehensive Insurance cover) with a $2500 excess (credit card bond of the excess amount required on collection of the vehicle with the insurance option included in the daily hire rate).

                    Het gaat mij hier om de 2500 Nieuw Zeelandse dollars excess . Als ik het goed begrijp moet ik bij het afhalen van de huurauto 2500 Nieuw Zeelandse dollars borg betalen die ik dan ook kwijt ben als ik een ongeluk veroorzaak waarbij ik in de fout ga . Klopt dit ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                      Dat lijkt er inderdaad op.
                      Vraag eens wat de prijs is om de franchise af te kopen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                        Daar had ik ook al aan gedacht . Want ge rijdt per slot met een vreemde auto , links rijden enz.
                        Last edited by noliko; 30 mei 2017, 07:58. Reden: taalfout

                        Comment


                        • #13
                          Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                          Je moet die borg niet betalen maar men zal die "reserveren" op je CC. Dat wil zeggen dag je bruikbare limiet NZ$2500 lager wordt. Heb je een ongeval dan rekenen ze die NZ$ 2500 effectief aan, heb je niets voor dan vervalt de reservatie van het bedrag. Bij ons was er een vrijstelling van NZ$2000 maar wij hebben die niet afgekocht omdat op onze CC een verzekering zit.
                          Hou er rekening mee dat schade aan de onderzijde van de auto en glasbreuk meestal niet inbegrepen is als je de vrijstelling afkoopt.

                          Wij hebben een (kiezel)steen op onze voorruit gekregen met een putje en €2 grote ronde breuk tot gevolg (vrachtwagen/tegenligger) maar omdat er al een paar heel kleine putjes in de ruit waren die ik opmerkte bij afhaling en extra had laten aanduiden op het huurformulier heeft men dit niet als "nieuwe schade" gezien.

                          Glasschade is nogal een risico in NZ gezien de staat van de wegen (veel wegenwerken en regelmatig gravel om naar bezienswaardigheden te rijden).
                          Last edited by on4bam; 30 mei 2017, 09:26.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                            Your quote price is in NZD and is inclusive of; all taxes and GST, unlimited kilometres, 24-hour roadside assistance with AA as well as our GO Basic insurance package (our Fully Comprehensive Insurance cover) with a $2500 excess (credit card bond of the excess amount required on collection of the vehicle with the insurance option included in the daily hire rate).

                            Ik zou voor deze huurauto , een Toyota Corolla , 1160 NZ dollars moeten betalen voor 22 dagen , omgerekend een € 734 . Is dit niet spotgoedkoop ?


                            Your Quote
                            $1,160.00 total price
                            Daily rate $50.00 a day x 23.2 days: $1,160.00
                            Book now

                            Quote valid for 3 days only

                            No Hidden Costs: price includes all taxes, AA roadside assistance, and unlimited kilometres
                            Last edited by noliko; 30 mei 2017, 08:58. Reden: Prijs aangepast .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Automaat of handgeschakeld huurauto Nieuw Zeeland

                              Bij ons was het (oktober 2016):

                              Hire Period 26 days (North and South Islands)
                              Vehicle and Extras Breakdown Vehicle Hire Package1 x Full Size Sedan$44.00 / day $1144.001 x Standard Cover $2000 Excess
                              Cook Strait Ferry Tickets InterIslander Picton to Wellington Interislander - Aratere1 x Car Ferry $207.00
                              Total Cost: $1351.00

                              Volgens xe.com is dat €855.
                              Toyota Camry 26 dagen + 3 personen + auto S. Island > N. Island bij Apex.
                              En correctie voor de vrijstelling... NZ$2000 i.p.v. NZ$3000 zoals ik in mijn eerdere post schreef.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X