Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

    Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto? Als het door middel van de accu's gebeurt dan rij je niet ver want de verwarming zijn stroomvreters.
    Bij ons in de stad rijden sinds kort elektrische harmonica bussen van twintig meter lang waarvan om de km de deuren openen.
    Er zijn een paar mogelijkheden: je trekt een bontjas aan en zomers een zwembroek of de airco en de verwarming worden met gas gevoed net zoals een caravan.

  • #2
    Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

    Waar kan de energie anders vandaan komen als van de batterijen?

    Comment


    • #3
      Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

      Guchen supply DC & AC variable frequency all electrical bus air conditioning for electric bus, hybrid bus, tramways, trolleybus with 7-18m and trolley & tram air conditioning.


      A/C voor een bus van 12 meter verbruikt 24kW en haalt zijn voedingsspanning uit de batterijen . Leverbaar voor batterijspanningen van 280 tot 800 Volt.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

        Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
        rij je niet ver want de verwarming zijn stroomvreters.
        Om een volume van een bepaalde stof op te warmen is dezelfde hoeveelheid energie nodig, of dat nu gas, elektriciteit of iets anders is. Dit "stroomvreter" imago zit'm in het feit dat een groot deel van de elektriciteitsprijs simpelweg belasting en distributiekosten zijn.

        Volgens wikipedia heeft een Tesla S een verbruik van 20kWh/100km of een periode van 1 uur bij 100km/u. Nu weet ik niet hoe goed een Tesla geïsoleerd is (demping, dubbel glas in zijruiten, enz) maar voor een 2kW kachel (wat mij al veel lijkt voor zo'n klein volume) is dit dus 2kWh of 10%.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto? Als het door middel van de accu's gebeurt dan rij je niet ver want de verwarming zijn stroomvreters.
          Eens de verwarming of afkoeling, en licht of ruitenwissers enz. daar gelaten.
          Hier heeft een buurman zo een Nissan Leaf, zijn bevindingen, formidabel om in te rijden.
          In het begin een zéér enthousiaste bezitter, maar dat ging na een paar jaar snel over.
          Je had tot april dit jaar de keuze tussen een batterij kopen of er eentje huren en je had de keuze tussen een
          24 Kwh en een 30 Kwh batterij instap huursysteem kost 79€ per maand, uitbreidbaar naar een zwaardere en ook duurdere batterij
          alsook een soort pechbijdrage bij een platte batterij, kan oplopen tot bijna 130€ per maand als ik het goed voor heb.
          tegenwoordig moet je die batterij kopen, instap batterij kost je 5.900€ en je mag rekenen op een levensverwachting van 6 jaar en niet de 8 jaar
          welke Nissan voorschrijft.
          Ook de prestaties qua actieradius zijn om bij te huilen, Nissan schrijft zelf tot 200 Km voor, maar dat is bijlange niet haalbaar.
          Eens kort rekenen brengt je terug met de voetjes op de grond denk ik, je batterij kost je hoedanook ongeveer 100€ per maand
          zonder dan nog de elektriciteit kost in rekening te brengen met de laadverliezen zit je hier ook al snel aan 40 Kwh per lading, tijdens het laden
          kan je namelijk je auto opwarmen of afkoelen, (wordt aangeraden) één lading kost je dus al snel 10€ voor je 100 kilometer.
          Stel dus, je rijdt met deze auto 1.000 Km per maand, dan kost die auto je 200€ aan elektriciteit en batterij huur of koop.
          De enigzins positieve cijfers kan je hier vinden. http://www.egear.be/nissan-leaf-test/
          Mijn gedacht, met 200€ voor 1.000 Km per maand, daarvoor kan je met een mooie middenklasser rijden, zonder je zorgen te hoeven
          maken over warmte, koude enz.
          Praat eens met iemand die er een heeft, en er wil voor uitkomen welke de nadelen zijn van zo een ding....

          Comment


          • #6
            Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

            Ik denk dat Geert zelden de bal mis slaat. Ook hier en nu niet.
            Dit zijn ook de argumenten waar de verkopers het liefst over zwijgen

            Comment


            • #7
              Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

              Oorspronkelijk geplaatst door Blauwbloes Bekijk bericht
              Om een volume van een bepaalde stof op te warmen is dezelfde hoeveelheid energie nodig, of dat nu gas, elektriciteit of iets anders is.
              Er is een verschil in verbruik tussen verwarmingsweerstanden en een warmtepomp.
              Een warmtepomp verbruikt minder dan een weerstand voor dezelfde hoeveelheid warmte, omdat de warmte ergens anders wordt uitgehaald (buitenlucht bijvoorbeeld).
              Dezelfde warmtepomp, maar dan omgekeerd, is een koeling (airco bijvoorbeeld), ook hier wordt er warmte "verplaatst", maar dan van de binnenkant van de auto naar de buitenkant.
              Het verbruik van de koeling/verwarming met een warmtepomp is lager dan wat er nodig is om dezelfde hoeveelheid warmte op te wekken met weerstanden.

              Ik vermoed dat de verwarming van een elektrische auto (toch zeker bij de duurdere) werkt met de airco, die dan als warmtepomp wordt gebruikt om "warmte" uit de buitenlucht te halen om zo de auto te verwarmen.
              Dat verbruikt minder dan elektrische weerstanden, op voorwaarde dat de buitentemperatuur niet te laag is, want dan wordt het rendement van de warmtepomp veel te laag (onder een bepaalde temperatuur zal je de auto zelfs niet meer opgewarmd krijgen).

              Ik denk dat er ook wat meer aandacht wordt besteed aan thermische isolatie in een elektrische auto.
              Bij een verbrandingsmotor is warmte een afvalproduct dat altijd is gebruikt om de binnenkant van de auto op te warmen (door het eerder lage rendement van een verbrandingsmotor is er dan meer dan genoeg warmte).
              Een elektrische motor heeft zo'n hoog rendement dat die bijna geen warmte afgeeft (toch zeker niet voldoende om het interieur van de auto op te warmen in de winter), en dan is er inderdaad extra energie van de accu's nodig zodat je geen kou hoeft te lijden tijdens het rijden. Maar dat gaat zeker ten koste van de actieradius, en daar mag je dan nog de lagere capaciteit van de koude accu's bij tellen, daardoor zal de accu nog sneller leeg zijn in de winter.

              Bij een voertuig met verbrandingsmotor is er dus geen extra energie nodig om het interieur op te warmen, maar koelen kost wel extra energie omdat koude geen "afvalproduct" is.
              Bij een elektrisch voertuig kost het extra energie om het interieur te koelen of te verwarmen.

              Ik heb ook al naar de huurprijs van de accu's gekeken (bij Renault, de Zoë zal ongeveer dezelfde accu's hebben als de Nissan Leaf).
              De huurprijs is sterk afhankelijk van het aantal kilometers per jaar, met de "basis huurprijs" mag je geen 10.000km per jaar doen.
              Mijn auto verbruikt zo'n 5 liter benzine per 100km (in de winter iets meer, in de zomer wat minder), en ik doe net geen 10.000km per jaar, de huurprijs van de accu's van een Zoë kost meer per jaar dan het verbruik van mijn auto als je er zoveel kilometers mee wil rijden (en dan komt er nog het elektrische verbruik bij dat ze altijd vergeten te vermelden, alsof de stroom hier in België gratis uit het stopcontact komt ).
              Last edited by Black B@ndit; 3 mei 2017, 16:22.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                En het bereik is ook nog een sterk afhankelijk van het rijden zelf. Bij stadsverkeer, veel remmen, laad de batterij terug op, rij je lange afstanden zonder remmen dan is je actieradius korter.

                -TT-

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Eens de verwarming of afkoeling, en licht of ruitenwissers enz. daar gelaten.
                  Hier heeft een buurman zo een Nissan Leaf, zijn bevindingen, formidabel om in te rijden.
                  In het begin een zéér enthousiaste bezitter, maar dat ging na een paar jaar snel over.
                  Je had tot april dit jaar de keuze tussen een batterij kopen of er eentje huren en je had de keuze tussen een
                  24 Kwh en een 30 Kwh batterij instap huursysteem kost 79€ per maand, uitbreidbaar naar een zwaardere en ook duurdere batterij
                  alsook een soort pechbijdrage bij een platte batterij, kan oplopen tot bijna 130€ per maand als ik het goed voor heb.
                  tegenwoordig moet je die batterij kopen, instap batterij kost je 5.900€ en je mag rekenen op een levensverwachting van 6 jaar en niet de 8 jaar
                  welke Nissan voorschrijft.
                  Ook de prestaties qua actieradius zijn om bij te huilen, Nissan schrijft zelf tot 200 Km voor, maar dat is bijlange niet haalbaar.
                  Eens kort rekenen brengt je terug met de voetjes op de grond denk ik, je batterij kost je hoedanook ongeveer 100€ per maand
                  zonder dan nog de elektriciteit kost in rekening te brengen met de laadverliezen zit je hier ook al snel aan 40 Kwh per lading, tijdens het laden
                  kan je namelijk je auto opwarmen of afkoelen, (wordt aangeraden) één lading kost je dus al snel 10€ voor je 100 kilometer.
                  Stel dus, je rijdt met deze auto 1.000 Km per maand, dan kost die auto je 200€ aan elektriciteit en batterij huur of koop.
                  De enigzins positieve cijfers kan je hier vinden. http://www.egear.be/nissan-leaf-test/
                  Mijn gedacht, met 200€ voor 1.000 Km per maand, daarvoor kan je met een mooie middenklasser rijden, zonder je zorgen te hoeven
                  maken over warmte, koude enz.
                  Praat eens met iemand die er een heeft, en er wil voor uitkomen welke de nadelen zijn van zo een ding....
                  Héél juist verwoord Geert !
                  Dan nog niet gesproken over mensen die op vakantie willen naar het zuiden met de auto.
                  Veel b&b's hopelijk onder de baan met een laadpaal aan de deur, je hebt er al vijf nodig om ginder te geraken ...

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                    De vraag is niet hoe het werkt, de vraag is eerder of het nodig is?

                    Maar je hebt het antwoord al meteen zelf gegeven:
                    Er zijn een paar mogelijkheden: je trekt een bontjas aan en zomers een zwembroek
                    Bovendien zorgt airco net voor de opwarming van de aarde. En wat doet iedereen dan als het te warm wordt, nog eens de airco aanzetten.
                    En zo blijven we bezig, niet?
                    The U.S. has long used more energy for air conditioning than all other nations combined. But as demand increases in the world’s warmer regions, global energy consumption for air conditioning is expected to continue to rise dramatically and could have a major impact on climate change.


                    Heus, in de winter heb ik een jas aan, of toch winterkledij. Meestal ben ik met de fiets of te voet, dus ik ben voorzien en ik bleit niet als het een dagje vriest. Dus ik heb in een auto zeker geen extra verwarming nodig.
                    En aangezien iedereen het heel jaar door zaagt wanneer de zomer begint en het eens warm weer wordt... dan gaan ze meteen de airco opzetten om het af te koelen eens het zonnetje schijnt.
                    Vreemde mensen toch...

                    Zet toch je raam open, man!
                    Ik ben hier iemand van de jonge generatie op het forum, maar ik heb wel bewust nog de tijd meegemaakt dat er standaard geen airco was in auto's. Ik zag het probleem niet. Ik zal dan wel niet zo'n luxekindje zijn zeker.
                    Marketing: het uitvinden van nieuwe behoeften. Alsof men plots niet meer zonder kan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Eens de verwarming of afkoeling, en licht of ruitenwissers enz. daar gelaten.
                      Hier heeft een buurman zo een Nissan Leaf, zijn bevindingen, formidabel om in te rijden.
                      In het begin een zéér enthousiaste bezitter, maar dat ging na een paar jaar snel over.
                      Je had tot april dit jaar de keuze tussen een batterij kopen of er eentje huren en je had de keuze tussen een
                      24 Kwh en een 30 Kwh batterij instap huursysteem kost 79€ per maand, uitbreidbaar naar een zwaardere en ook duurdere batterij
                      alsook een soort pechbijdrage bij een platte batterij, kan oplopen tot bijna 130€ per maand als ik het goed voor heb.
                      tegenwoordig moet je die batterij kopen, instap batterij kost je 5.900€ en je mag rekenen op een levensverwachting van 6 jaar en niet de 8 jaar
                      welke Nissan voorschrijft.
                      Ook de prestaties qua actieradius zijn om bij te huilen, Nissan schrijft zelf tot 200 Km voor, maar dat is bijlange niet haalbaar.
                      Eens kort rekenen brengt je terug met de voetjes op de grond denk ik, je batterij kost je hoedanook ongeveer 100€ per maand
                      zonder dan nog de elektriciteit kost in rekening te brengen met de laadverliezen zit je hier ook al snel aan 40 Kwh per lading, tijdens het laden
                      kan je namelijk je auto opwarmen of afkoelen, (wordt aangeraden) één lading kost je dus al snel 10€ voor je 100 kilometer.
                      Stel dus, je rijdt met deze auto 1.000 Km per maand, dan kost die auto je 200€ aan elektriciteit en batterij huur of koop.
                      De enigzins positieve cijfers kan je hier vinden. http://www.egear.be/nissan-leaf-test/
                      Mijn gedacht, met 200€ voor 1.000 Km per maand, daarvoor kan je met een mooie middenklasser rijden, zonder je zorgen te hoeven
                      maken over warmte, koude enz.
                      Praat eens met iemand die er een heeft, en er wil voor uitkomen welke de nadelen zijn van zo een ding....
                      Zelf heb ik de grootste bedenkingen bij elektrische auto's. Leuk: ja maar realistisch : nee.
                      Geert verwoordt correct hoe het juist, echt, in mekaar zit.
                      Hij is nog één ding vergeten : hoe geraak ik, elektrisch, met mijn caravan in Portugal? Of over de Grand/Petit St-Bernard in de Alpen, met diezelfde caravan ?
                      Last edited by Skitch; 3 mei 2017, 20:43.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                        Heb eens een gesprek gehad op de parking van het restaurant met 2 werknemers van de gemeente die met de elektrische dienstwagen hun middagauze hielden. Een Citroen C-Zero. Samen met de collega's waren we geïnteresseerd in hun ervaring met dat ding. Een van de vragen was hoe het zat met de verwarming (was in de hersft). Volgens hun als je de ventilatie en verwarming aanzette omdat de ruiten aandampten en dan de lichten en ruitenwissers had je nog de helft van het bereik over. Nu is dat niet de laatste nieuwe of meest geävanceerde elektrische wagen maar dat die zaken invloed hebben is wel duidelijk.

                        En bij die bussen moeten ze de batterijen nog koelen of opwarmen want als ze te koud zijn kunnen ze niet goed geladen worden en als ze te warm worden gaat de zelfontlading te sterk omhoog. Dus die batterij heeft nog eens zijn eigen wateromloop, airco om te koelen en weerstanden om te verwarmen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                          En het bereik is ook nog een sterk afhankelijk van het rijden zelf. Bij stadsverkeer, veel remmen, laad de batterij terug op, rij je lange afstanden zonder remmen dan is je actieradius korter.

                          -TT-
                          Optrekken kost veel meer energie dan constant tegen dezelfde snelheid blijven rijden.
                          Tijdens het remmen wordt er bij een elektrische of hybride wagen wel energie gerecupereerd, daardoor gaat er wel wat terug naar de accu, maar dat is altijd minder dan wat er nodig is om weer terug op snelheid te geraken.
                          Die "remenergie" wordt dan terug gebruikt tijdens het optrekken, terwijl de remenergie van een niet-hybride wagen wordt omgezet in warmte (remschijven en remblokken worden warm, en dat is verlies).
                          Een hybride wagen haalt vooral in die omstandigheden (stadsverkeer of file) voordeel ten opzichte van een wagen met alleen maar een verbrandingsmotor.
                          Maar tegen een constante snelheid is het verbruik met dezelfde luchtweerstand, rolweerstand, rendement van de verbrandingsmotor... net hetzelfde als dat van een auto zonder hybridesysteem.
                          In principe is het verbruik van de hybride dan zelfs iets hoger, want een hoger gewicht (grotere accu + elektromotor) zorgt voor een grotere rolweerstand.
                          Bij de meeste hybride en elektrische wagens wordt er meer aandacht besteed aan de luchtweerstand en rolweerstand (speciale banden), het is bij een volledig elektrische wagen zelfs wat simpeler om de luchtweerstand te optimaliseren, want er moet veel minder rijwind onder de "motorkap" stromen om de warmte af te voeren. Bij een hybride wagen is dat voordeel er niet, want daar moet de warmte van de verbrandingsmotor ook afgevoerd worden.

                          Optrekken vraagt ook bij een elektrische motor voor een veel grotere stroomsterkte dan tijdens het rijden aan een constante snelheid.
                          Als ze met de snelste Tesla een paar keer kort na elkaar "volgas" optrekken (dat gaat sneller dan met de meeste sportwagens), dan zal de actieradius er ook flink op verminderen.
                          Er gaat dan zoveel stroom door de accu's en het hele elektrische circuit dat de boel flink zal opwarmen, er zal er dan ook wel ergens een beveiliging inzitten om alle elektrische componenten te beschermen tegen oververhitting.


                          Voor de oorspronkelijke vraag vond ik deze simulator: https://nl.renault.be/voertuigen/ele...autonomie.html
                          Je kan er de buitentemperatuur aanpassen, dan zie je welke invloed die heeft op de temperatuur (de gemiddelde snelheid kan je ook kiezen).
                          Last edited by Black B@ndit; 3 mei 2017, 21:18.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            Zelf heb ik de grootste bedenkingen bij elektrische auto's. Leuk: ja maar realistisch : nee.
                            Geert verwoordt correct hoe het juist, echt, in mekaar zit.
                            Hij is nog één ding vergeten : hoe geraak ik, elektrisch, met mijn caravan in Portugal? Of over de Grand/Petit St-Bernard in de Alpen, met diezelfde caravan ?
                            Ook niet vergeten Dirk dat je met geen enkele gesubsidieerde auto iets mag trekken,
                            niet met een elektrische auto, niet met een CNG auto, niet met een hybrid en zelfs niet met enkele standaard modellen
                            met een groen label wat betreft CO uitstoot beneden een bepaalde gramage zoals bv. een Nissan Micra
                            of zelfs niet met een BMW X1 waar je korting op BIV en tax of een speciale korting op genoten hebt.
                            Op het gelijkvormigheidsattest staan er na max sleepgewicht streepjes en daar mag je geen trekhaak op zetten
                            of je krijgt meteen rood op de keuring, als je het toch zou doen, kunnen de gevolgen redelijk zwaar zijn,
                            zoals een boete en terugvordering van je vroeger verkregen voordelen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe werkt verwarming en airco in een elektrische auto?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ook niet vergeten Dirk dat je met geen enkele gesubsidieerde auto iets mag trekken,
                              niet met een elektrische auto, niet met een CNG auto, niet met een hybrid en zelfs niet met enkele standaard modellen
                              met een groen label wat betreft CO uitstoot beneden een bepaalde gramage zoals bv. een Nissan Micra
                              of zelfs niet met een BMW X1 waar je korting op BIV en tax of een speciale korting op genoten hebt.
                              .......................
                              Oeps. Wist ik niet.
                              Weer wat bijgeleerd.
                              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                              Comment

                              Working...
                              X