Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 135mm 1.8 ART

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 135mm 1.8 ART

    Zaterdag in kemzeke op de SD eens de nieuwste sigma 135mm art mogen uittesten en toch ietwat vreemde bevinding, misschien ligt het aan mij??

    Eerst had ik de af correctie ingesteld zodat iedere foto scherp was waar ie dat moet zijn, dan enkele portretten (full body) genomen van mede-enthousiast de jean, alles goed, prachtige beeldkwaliteit, boterzachte bokeh en scherp waar nodig...

    Maar dan....
    Liet ik de jean gewoon rustig wandelen op het padje en ondertussen met middelste scherpstelpunt foto's nemen van zowel weggaand als terugkerend
    En 2 van 6 of 7 foto's waren scherp en de rest kon de autofocus het blijkbaar niet aan...
    Sluitertijd was 1/500ste, zeker niks bewogen ofzo, en de range van autofocus was ingesteld op 6meter tot oneindig...
    de sigma vertegenwoordiger wist het me ook niet direct uit te leggen, iets met een soort van macro-scherpstelsysteem binnenin...

    Iemand ideeën?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: Sigma 135mm 1.8 ART

    Welk diafragma ? Want op bvb f1.8 toch wel delicaat.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 135mm 1.8 ART

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Welk diafragma ? Want op bvb f1.8 toch wel delicaat.
      Mijn 85mm 1.8 kan het met sport dus da moet minimum beter kunnen niewaar
      Ik herhaal: een rustig wandelend persoon, das toch vreemd niet

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 135mm 1.8 ART

        zat hij binnen de 6 meter? als je dichterbij komt stelt de lens er niet meer op scherp? Heb de lens zelf nog niet kunnen testen ben het wel van plan.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 135mm 1.8 ART

          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
          zat hij binnen de 6 meter? als je dichterbij komt stelt de lens er niet meer op scherp? Heb de lens zelf nog niet kunnen testen ben het wel van plan.
          Was zéker 10 meter van mij weg (full body met ruimte in het kader), kben nog bezig met de foto's, morgen zal ik ze mss posten bij het juiste forumonderdeel voor shooting day foto's, en het erbij schrijven dan

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 135mm 1.8 ART

            Dit verhaal geeft me een deja vue gevoel: op de Sigma day verleden jaar hadden ik en een collega/vriend hetzelfde probleem met sommige Sigma lenzen dat we testten. Zoals ik reeds aanhaalde in andere posts had mijn aangekochte Sigma 105 verleden jaar ook dit probleem wat uiteindelijk werd opgelost maar toch.... Alles dichtbij was met goede focus. Onderwerp beetje verder weg en focus zat erachter of soms zelfs nergens.

            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
            Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 135mm 1.8 ART

              Mijns inziens een klassiek 3rd party lenzen verhaal. Je kent mijn idee daarover en weet wat ik al heb meegemaakt.
              Jaren geleden leek het vooral een Canon probleem; tegenwoordig evenzeer bij Nikon. (Zou het toeval zijn dat ze met de schroevendraaier-sturing gestopt zijn?)
              Wie daarmee naar de klantendienst trekt (en ga je dan naar Sigma of Nikon?), wens ik heel veel succes toe...

              Zoals zo vaak met nieuwe Sigma lenzen, klinkt het opnieuw als een kwestie van geluk hebben met de specifieke combinatie van body en lens.
              De voorbeeldfoto's die ik er al van heb gezien, zijn absoluut uitstekend. Verder is het mijn ding niet, en zal het waarschijnlijk een niche-product blijven.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                Ik ga ze toch ook eens testen. Is wel mijn soor niche product. Veel alternatief heb ik niet. Alst niks word zalt wss de nikon 105 1.4 worden maar die is een pak duurder

                Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                  Ik ben erg benieuwd naar de 135mm. Dus zouden jullie voorbeeld foto's willen posten in dit topic.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                    dit is er eentje:
                    [IMG][/IMG]

                    ik vraag het me toch ook sterk af of dit gewoon een fout exemplaar was of dit gewoon de eigenschappen van de lens zijn...
                    het lijkt me sterk dat dit bij allemaal zo zou zijn, dit gezegd zijnde is de 135mm duidelijk mijn brandpunt niet, net iets te lang voor mij....
                    dus zou de nikon 105mm 1.4 mij beter liggen, maar die is erover qua prijs, zelfs zo hoog van prijs dat de eventuele 2de hands prijs al zowieso buiten mijn budget zou liggen (voor een lens toch)
                    maar die boterzachte bokeh vind ik dus de max hé, love it!
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      dit is er eentje:
                      [IMG][/IMG]

                      ik vraag het me toch ook sterk af of dit gewoon een fout exemplaar was of dit gewoon de eigenschappen van de lens zijn...
                      het lijkt me sterk dat dit bij allemaal zo zou zijn, dit gezegd zijnde is de 135mm duidelijk mijn brandpunt niet, net iets te lang voor mij....
                      dus zou de nikon 105mm 1.4 mij beter liggen, maar die is erover qua prijs, zelfs zo hoog van prijs dat de eventuele 2de hands prijs al zowieso buiten mijn budget zou liggen (voor een lens toch)
                      maar die boterzachte bokeh vind ik dus de max hé, love it!
                      De 85mm upgraden naar een 1.4 versie?
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                        Als je autofocus kan achterwege laten, de samyang 135mm/f2 is fantastisch, en belachelijk goedkoop.
                        Het is mijn favoriete objectief... Maar ik heb wel een softspot voor MF objectieven.
                        Ik ben ook de eerste om toe te geven dat MF voor veel situaties niet handig is.

                        ps: rogier heeft wel een punt. Een sigma 85 art of nikon 85 1.4 komt in de buurt van 105/1.4.
                        Ik vind de prijs ook belachelijk hoog voor de 105/1.4
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                          Manual focus is zeker niets voor mij, zeker niet bij die brandpunten
                          En de 85mm 1.4 vs 1.8 denk ik dat het verschil in dof te weinig zal zijn, toch zeker niet zoals bvb een 135mm f2 of zo, dat zijn bokeh bommen lol
                          Het zou een leuke extra zijn maar zeker niet mijn meest gebruikte lens, dus houden de prijzen me voorlopig erg sterk tegen, ook 2de hands

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            Manual focus is zeker niets voor mij, zeker niet bij die brandpunten
                            135mm 2.8


                            Deze is zelfs met een manuele 400mm:


                            Dus met liveview is het goed te doen.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 135mm 1.8 ART

                              Liveview is prima als je op statief staat, maar uit de losse hand is dat niet praktisch.
                              Voor portret waar je onderwerp stil staat, gebruik ik zelf de focus hulp van mijn D800, en ik heb ook een licht vergrotend oculair. Dat werkt voor mij.
                              Zo haal ik toch een aanvaardbaar aantal focus hits met MF objectieven.

                              Maar op het moment dat je onderwerp iets beweegt, dan is het al stuk moeilijker, zeker bij snelle primes vol open. Dan draai je gewoon achter de feiten aan.
                              Dus dat los het probleem van bulke41 ook niet op, want hij spreekt over een bewegend onderwerp :-)
                              Er zijn wel wat manieren daarrond, maar handig is het allemaal niet.

                              PS: 135mm F2 is ook nog een redelijk verschil met F2.8 hoor :-)
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X