Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB WIFI dongle versus WIFI card

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USB WIFI dongle versus WIFI card

    Hoi beste mensen,

    Ik schafte me een nieuwe PC aan die samengesteld is uit afzonderlijk geselecteerde onderdelen. Ik dacht echter niet na over hoe ik aansluiting zou krijgen op m'n WIFI-netwerk en kreeg standaard een TP-Link AC600 USB dongle mee geleverd.
    Ik heb een dual band router en vergeleek de snelheid die mijn oude PC haalt via de ingebouwde WIFI-card (enkel 2.4 GHz band) met wat mijn nieuwe doet en schrok van de traagheid van mijn nieuwe systeem: die haalt slecht 10 mbps in verhouding met 77 mbps via mijn oude PC. Schakel ik de dongle op de 5 GHz band, dan haal ik ook ongeveer 77 mbps, maar ik kan dan niet vergelijken met mijn oude PC. Ik vermoed echter dat ik wellicht evenveel snelheid verlies via de dongle. Ik vraag me immers af hoe ze in zo'n klein ding een goede antenne krijgen.

    Zou het snelheidsverschil op de 2.4 GHz band enkel te wijten zijn aan de kwaliteit van de dongle of zo er iets anders aan de hand zijn? Zou ik beter ook voor een WIFI-card kiezen? Iemand ervaring mee?

    Alvast dank om info te delen.

    Groetjes,

    Riho
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

  • #2
    Re: USB WIFI dongle versus WIFI card

    Sterkte van signaal kan anders zijn 30cm verder.
    Je hebt het eigenlijk al gezegd, de antenne zal het verschil maken.
    Een interne kaart zonder antenne in een metalen doos gaat ook niet veel doen hoor.

    Comment


    • #3
      Re: USB WIFI dongle versus WIFI card

      Mijn "huisleverancier" stopt in zijn zelf geassembleerde desktops een TP-Link PCI-E kaartje met 2 antennes. (model TL-WN881ND) Vermoedelijk kost zo'n kaartje hem niet meer dan een dongle. Ik vermoed dat zo'n kaartje toch wel beter resultaat zal geven, heb het nog niet getest.
      Kan je niet vragen om de dongle om te wisselen voor een netwerkkaartje ? Het hier vermelde kaartje is wel enkel 2,4 GHz.
      Last edited by nete; 2 mei 2017, 07:56.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: USB WIFI dongle versus WIFI card

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Mijn "huisleverancier" stopt in zijn zelf geassembleerde desktops een TP-Link PCI-E kaartje met 2 antennes. (model TL-WN881ND) Vermoedelijk kost zo'n kaartje hem niet meer dan een dongle. Het hier vermelde kaartje is wel enkel 2,4 GHz.
        Hallo Nete,

        Dank voor de tip. Ik zou toch voor een dual band kaartje gaan, want ik zie dat de 5 GHz band effectief een heel stuk sneller werkt dan de 2,4 GHz band. Ik heb al een hele tijd een ASUS Black Knight RT-N66U router en ben daar nog steeds heel tevreden over. IK zie dat die nog steeds verkocht wordt, dus ga ik er van uit dat daar zeker geen probleem zit. Die levert een goed WIFI signaal af op beide banden. 't Ware zonde om die niet te gebruiken.
        Een dual band kaart kost onmiddellijk al een stuk meer, maar dat stoort me niet. De rest van mijn PC is ook op de (mogelijke) groei gekocht. 't Zou spijtig zijn om die gegevensoverdracht via mijn WIFI-netwerk dan te laten afhangen van een matig tot slechte USB-dongle.

        Groeten,

        Riho
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

        Comment


        • #5
          Re: USB WIFI dongle versus WIFI card

          Ik lees dat je de TP-Link AC600 hebt.
          Als ik deze pagina bekijk:
          De TP-Link Archer T2U dual-band USB-adapter voorziet uw pc of laptop van Wireless-AC, de laatste WiFi-standaard. De adapter werkt op 2,4 en 5GHz en haalt een gecombineerde snelheid van 600Mbps. U geniet van snel en stabiel internet met een hoge capaciteit, ideaal voor HD-streaming en online gaming.

          Zie ik het type nummer: TP-Link Archer T2U AC600
          En volgens de test op hardware.info:
          TP-Link
          Van TP-Link kijken we naar maar liefst drie adapters. De kleinste is de al genoemde Archer T1U, die voor gemiddeld 19 euro van jou is. Handig als je een adapter zoekt die je eenvoudig in je laptop kunt stoppen om daar te laten zitten. De prestaties zijn niet geweldig, maar nog vervelender is dat hij tijdens onze tests niet erg stabiel bleek. Daarom hoort hij wat ons betreft niet op het boodschappenlijstje.

          De Archer T2U is met 23 euro niet veel duurder, maar wel een stuk groter en slechts marginaal beter.
          Dus advies kijk eens naar een andere adapter en kies op basis van hun test een betere


          Als je die test leest, dan heb je gelijk het antwoord op je vraag. USB of card. Conclusie, maakt eigenlijk niet uit wat je neemt. Als je maar de juiste type neemt
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: USB WIFI dongle versus WIFI card

            Bedankt allen,

            Ik kocht uiteindelijk de ASUS PCE AC68 dual band kaart. Op die manier verlies ik geen USB poort. Het model heeft vrijstaande antennes zodat ik die kan zetten waar ik wil. Ik haal nu snelheden rond de 95 MB/s.

            Groeten,

            Rik.
            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

            Comment

            Working...
            X