Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

    Huidige situatie:

    Netgear GS116E - 16 poorten + CISCO SE2800 - 8 poorten ( de Cisco steekt in de Netgear )
    Ik kom net toe, maar ik wil uitbreiden, dus ik ben op zoek naar oplossingen.

    1) Koop ik een 24 poort switch heb ik evenveel als nu, maar ik zou er de Netgear GS116 kunnen op aansluiten ?
    Nadeel: weer twee stopcontacten nodig.

    2) Ik zou een grotere switch kunnen kopen, maar dat is dan weer direct héél groot.

    Voorwaarden:

    * Liefst plug en play
    * STIL !!! ( ik zit er ahw naast )


    "Probleem" 2

    Om mijn wifi wat te verbeteren heb ik in mijn bureau een LINKSYS/CISCO WAP 300N staan.

    Is er ondertussen al beter ? Loont het de moeite om up te graden ?

    Bij voorbaat dank voor jullie gewaardeerde input.


    PS: waarom zoveel ethernet-kabels ?

    Goh, dat moet je tegenwoordig overal inpluggen: soundbar, TV, AV receiver, NAS(sen), printer, Hue, ......
    Last edited by Alfa Centauri; 1 mei 2017, 00:46.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

    Een simpele switch kan men toch als PnP gebruiken?
    Tot nu toe ook nog geen home-model gehad dat een actieve koeling (ventilator) had.
    Dus zeker te vinden. [emoji41]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

      dubbele post (eigen fout) :-(
      Last edited by mlap; 30 april 2017, 20:40. Reden: dubbele post

      Comment


      • #4
        Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

        Ik zou gewoon een 8poort switch bijkopen en daarmee een 3de stopcontact bezetten ;-)
        t'is de simpelste en goedkoopste oplossing en je hebt 6 poorten extra.

        Voor de wifi, denk ik niet dat je veel kunt veranderen.
        Je kunt gaan voor de nieuwste en snelste technieken, maar of je dit merkt in de praktijk, is een andere vraag.
        De LINKSYS/CISCO WAP 300N ondersteund al de 5Ghz band, dus daarvoor moet je het ook niet doen.

        Comment


        • #5
          Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Voor de wifi, denk ik niet dat je veel kunt veranderen.
          Je kunt gaan voor de nieuwste en snelste technieken, maar of je dit merkt in de praktijk, is een andere vraag.
          De LINKSYS/CISCO WAP 300N ondersteund al de 5Ghz band, dus daarvoor moet je het ook niet doen.
          Ge zou u kunnen verschieten hoe een verschil het is met recente snelle WiFi normen.

          En als ik moet kiezen met 2 of 3 switches na elkaar, dan zou ik toch liever eentje hebben met meer poorten ... al is dat geen verplichting om te kunnen uitbreiden.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Een simpele switch kan men toch als PnP gebruiken?
            Tot nu toe ook nog geen home-model gehad dat een actieve koeling (ventilator) had.
            Dus zeker te vinden. [emoji41]
            Ja, maar stel dat ik een 24-poorts switch koop, zit ik niet meer in die "home" modellen en steekt er toch dikwijls een fan in....
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

              Ik heb deze NAS ( Synology DS 1813+)



              Die heeft 4 Gigabit Ethernet RJ-45 poorten; momenteel gebruik ik er maar één van. Kan ik hogere snelheden halen met een andere switch of is dat theorie ?
              Ik haal nu max 100 MB/s dacht ik...


              ================================================== ================================================== ==============

              Edit: stel dat ik geen hogere snelheden kan halen, is deze dan een goede optie ? Is stil en wat niet onbelangrijk is, lijkt ook redelijk in verbruik.

              TP-Link TL-SG1024

              Last edited by Alfa Centauri; 1 mei 2017, 01:12.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ge zou u kunnen verschieten hoe een verschil het is met recente snelle WiFi normen.

                En als ik moet kiezen met 2 of 3 switches na elkaar, dan zou ik toch liever eentje hebben met meer poorten ... al is dat geen verplichting om te kunnen uitbreiden.
                @ VerSeg: dus toch nuttig om die CISCO SE2800 up te graden ? En waarmee dan aub ?
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

                  De snelheid is beperkt tot de traagste schakel.
                  De meeste PC's of portables hebben een netwerkkaart van 1 Gb/s met een bekabeld netwerk.
                  In Megabyte is dat een achtste daarvan ... dat is de theoretische maximum.

                  Dat uw NAS dan meer zou aankunnen, maakt niet veel uit mits uw PC beperkend is.
                  Ook de schrijf- en leessnelheid van de schijven speelt een rol.

                  Ge kunt het vergelijken met water uit de kraan ... dat komt ook van een watertoren dat een hoog debiet aankan, maar de beperkende factor is uw leiding thuis.
                  In omgekeerde richting idem, ge kunt niet meer debiet naar de riolering sturen dan wat uw afvoer thuis toelaat.

                  Als je daar dan nog een trage switch zou tussenzetten van 100Mb/s, dan wordt die de beperkende factor.

                  Ik veronderstel dat je wel weet wat het verschil is tussen 100MB/s zoals je aankaart en 100Mb/s. [emoji1]

                  In de praktijk heeft meerdere LAN connecties op die NAS weinig of geen invloed bij de meeste mensen voor thuisgebruik.
                  Dat is vooral nuttig wanneer die NAS echt als zwaar belaste server bediend wordt en/of men back-up netwerkaansluiting wil voorzien.
                  Meestal pas nuttig in (kleine) bedrijven.

                  Uw switchen zijn al Gigabit switchen ... dan zit je toch al goed?
                  Dat je nu 4 aansluitingen gaat voorzien op die NAS of 1 ... uw netwerk naar uw PC is toch beperkt tot 1 Gigabit, daar gaat ge in theorie niets mee winnen voor uw privé-gebruik.

                  Wat een switch met 24 poorten betreft, dan moeten alle kabels naar 1 plaats lopen.
                  Ik ken uw situatie niet, maar hier heb ik 1 switch beneden en 1 boven.
                  Ieder zijn situatie is anders.
                  Last edited by VerSeg; 1 mei 2017, 01:52.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    @ VerSeg: dus toch nuttig om die CISCO SE2800 up te graden ? En waarmee dan aub ?
                    Is uw CISCO WAP 300N niet eerder de beperkende factor voor uw WiFi?
                    Tenzij uw apparaten ook maar n aankunnen.
                    AC is anders merkbaar sneller dan n.

                    Last edited by VerSeg; 1 mei 2017, 02:36.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Is uw CISCO WAP 300N niet eerder de beperkende factor voor uw WiFi?
                      Tenzij uw apparaten ook maar n aankunnen.
                      AC is anders merkbaar sneller dan n.

                      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
                      ik had misschien beter je link bekeken voor ik antwoordde, maar ga het nu doen, dit bericht kan dus nog aangepast worden ;-)

                      De wifi 802.11ac is in theorie een pak sneller,
                      maar je router moet dan wel op de juiste plaats en goed gepositioneerd staan
                      maar dan moeten je andere toestellen het ook ondersteunen,
                      maar aangezien er meerdere kanalen tegelijk gebruikt worden, moet je toch opletten voor de netwerken rondom je die kunnen storen
                      maar om de hoogste snelheden te halen, moet je op de 5Ghz band werken en daardoor word het bereik korter
                      maar de 5Ghz gaat ook moeilijk door de muren

                      maar ik volg het allemaal niet echt meer, en gaat het allemaal echt een heel stuk beter. ;-)

                      maar als de TS zich afvraagt "kan ik verbeteren" dan zal ja zeker het antwoord zijn,
                      maar is het zinvol?
                      wegen de kosten op tegen de winst die je maakt?
                      Dan zeg ik nee, want hij klaagt niet over haperingen, en zijn netwerk is zoals het hoort ;-) vooral bekabeld.
                      Wil je het maximale eruit halen, dan zul je er toch wel wat tijd en geld in moeten steken, ook la voor de keuze van router,
                      ze zijn niet allemaal even goed, en geen is perfect.

                      Maar je hebt gelijk, het kan beter, ik was te kort met mijn antwoord, zeker omdat we zijn wifi netwerk en gebruik niet kennen.
                      Dat is het leuke aan forum's, je moet zelf niet aan alles denken ;-)
                      dus,
                      @Alfa Centauri, wat hangt er aan je wifi? en waarvoor gebruik je het voornamelijk? zijn er tekortkomingen die je merkt?
                      Last edited by mlap; 1 mei 2017, 08:50. Reden: schuine tekst bijgevoegd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

                        Effe snel antwoorden want rond 2:00 uur kwam mijn vrouw zagen dat ik moest komen slapen

                        Wifi: heel veel iPad pro, Sony Z2 tablet en Samsung Galaxy tab S2.
                        Wat minder maar toch: een drietal laptops. ( moet echt eens opzoeken welke wifi kaarten daar in zitten....)

                        Alle kabels naar 1 punt is geen probleem ( is zelfs de bedoeling). Die grote switch is bedoeld voor de mancave

                        @ VerSeg: in de living hebben we natuurlijk een klein switchke staan. Dat is voorlopig (fingers crossed) voldoende.

                        Straks ben ik terug; het is nu nog droog, dus ik profiteer ervan om nog effe in de tuin te werken.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

                          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                          [I]De wifi 802.11ac is in theorie een pak sneller,
                          maar je router moet dan wel op de juiste plaats en goed gepositioneerd staan
                          maar dan moeten je andere toestellen het ook ondersteunen ...
                          Klopt dat alles ook goed gepositioneerd moet zijn, maar dat geldt ook voor de n versie.
                          Als die te ver staat of achter een dikke muur, metaal, glas of wat dan ook, dan zakt ook daar de snelheid.
                          En "bijvoorbeeld" 50% over houden van 300 of 50% van 2166 maakt nog steeds een groot verschil. [emoji1]

                          De maximum snelheid van zijn huidige WiFi is 300Mb/s, vergelijk maar eens met een van deze:
                          Commerce Cloud Storefront Reference Architecture

                          Commerce Cloud Storefront Reference Architecture

                          Een theoretische 2166Mb/s per 5 GHz kanaal is toch al iets heel anders.

                          Bekijk ook het aantal ondersteunde gelijktijdige MIMO streams eens, dat zijn er 4 voor n en minstens 8 voor AC.
                          Dit kan nog een grotere impact hebben dan de maximum snelheid.


                          Natuurlijk haalt men enkel hogere snelheden met toestellen dat AC ondersteunen, maar alle toestellen dat hier de laatste jaren gekocht werden die ondersteunen ook AC.

                          Of men wil investeren in nieuw moet ieder voor zich uitmaken, maar Marc kennende op dat gebied. [emoji1]
                          Last edited by VerSeg; 1 mei 2017, 11:36.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raad gevraagd ivm nieuwe switch - eventueel ook WAP

                            En dit, Freddy, is dit beter dan bovenstaande routers?




                            edit: Ik stuur je een mailtje !




                            .
                            Last edited by Alfa Centauri; 1 mei 2017, 16:39.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raad gevraagd ivm nieywe switch - eventueel ook WAP

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Ja, maar stel dat ik een 24-poorts switch koop, zit ik niet meer in die "home" modellen en steekt er toch dikwijls een fan in....
                              met beetje geluk zijn het Managed switchen. Dan kun je helemaal instellen via deze uitgang mag alleen dit type verkeer en mag alleen connecten met specifieke andere poorten. Dan kun je een zogenaamde VLan (virtuele) aanmaken. Volgens mij gaf dit ook prestatie winst tov van alles via 1 netwerk. Maar dat weet ik niet zeker. Maar op die manier kan je voorkomen dat andere niet zomaar tot uw nas komen vanaf het internet kant. Zo' n switch zal wel niet goedkoop zijn, maar je kan er wel veel meer mee. Misschien eens tweedehands zoeken naar 1gb switches van faillieten bedrijven. Wie weet kun je een mooie Cisco 24 a 48 poorts wel op de kop tikken.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X