Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips - foto's in theaterzaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips - foto's in theaterzaal

    Hallo iedereen,
    Op 7 mei moet ik in CC De Grote Post, foto's nemen van een event. Tijdens het event zal de zaal verduisterd/donker zijn, met uitzondering van een stuk op de bühne dat verlicht zal zijn.
    Ik beschik over :
    Nikon D90, 50mm 1.8, 18-105 3.5, en een sb700 nikkor flits.
    Ik vermoed dat ik best 50mm 1.8 gebruik zonder flits? Is dit haalbaar zonder stattief? Zijn er nog andere instellingen/tips waar ik best rekening mee houd?
    Thanks
    Bart Verstraete

  • #2
    Re: Tips - foto's in theaterzaal

    Witbalans instellen (ipv auto wb).
    Meestal is het licht op een podium niet zo heel dramatisch. (iso1600-2000) f3.2 - 1/100.
    Flits is inderdaad niet wenselijk en vaak is ook het 'lawaai' van sluiter storend.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Tips - foto's in theaterzaal

      Thx voor de nuttige info.

      Comment


      • #4
        Re: Tips - foto's in theaterzaal

        Ik weet niet of de D90 dit kan,
        maar automatische iso is ook handig als de belichting veel veranderd, zeker als het nog gecombineerd kan worden met de sluitertijd.

        Je stelt de maximale iso in die je wilt, en afhankelijk van het licht gaat de iso omhoog tot het max dat je instelde.
        Zo heb je altijd de foto met de kleinste iso.

        Comment


        • #5
          Re: Tips - foto's in theaterzaal

          Flitsen doe je zeker niet (als je dat wel doet, dan zal je waarschijnlijk meteen moeten stoppen met fotograferen), een statief staat in de weg, en bovendien moet je de sluitertijd toch kort genoeg houden omdat ze op het podium ook niet constant stil blijven staan.
          Je zal dus je lichtsterkste lens moeten gebruiken, en de iso zal voldoende hoog moeten om bewegingsonscherpte te vermijden.
          De automatische iso kan inderdaad goed werken in die omstandigheden.
          Een f1,8 lens is meestal niet heel erg scherp met het diafragma helemaal open, die zet je dan best een beetje verder dicht, maar niet teveel (f2 - f2,8), anders komt er weer te weinig licht binnen en moet de iso te hoog om geen bewegingsonscherpte te krijgen.
          De exacte instellingen die voor die omstandigheden het meest ideaal zijn, dat is van hieruit niet te bepalen, dat hangt vooral af van de hoeveelheid licht op het podium, en hoe snel de acteurs bewegen.
          Let ook op de belichting, dikwijls is de achtergrond (decor) minder goed belicht dan de acteurs, en dan komen de acteurs overbelicht op de foto (gebruik al het nodig is de belichtingscompensatie om dat te vermijden).
          Ga ook niet de hele tijd in de weg staan voor de rest van het publiek, want die willen ook kunnen genieten van de voorstelling.

          Als je camera de mogelijkheid heeft om het geluid van de spiegel/sluiter te verminderen, gebruik die dan ook, en zet het piepgeluidje van de AF zeker uit om de boel niet constant te verstoren.
          Als de camera geen stille sluiter (het is vooral de spiegel die het meeste lawaai maakt) heeft, maak dan zo weinig mogelijk foto's tijdens de stille momenten van de voorstelling.
          Voor die zaken gebruik ik liefst de 5D MKIII omdat die een veel betere "silent modus" heeft dan de 1Dx (dat verschil is heel goed te horen in een stille zaal of kerk), maar ik vermoed dat een D90 die mogelijkheid niet heeft.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Tips - foto's in theaterzaal

            ik werk meestal met vaste instellingen 1/100 f4 iso tussen 1600 en 6400 soms zelfs tot 25600.
            Ik beweeg me nooit tussen het publiek en de scene, het publiek heeft recht op de voorstelling en niet op de rug van de fotograaf. Tot vorig jaar gebruikte ik de silent modus op de 5dIII ook en dat maakt inderdaad een groot verschil, momenteel ben ik overgestapt op fuji x-t2 en die is, gezien hij geen spiegel heeft, nog stiller.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Tips - foto's in theaterzaal

              Je hebt niet een heel nieuwe camera en ik denk dat je al gauw aan zijn tax zit van iso. Theaterzalen ga je al snel richting de iso 2500/3200 als je een 'normale' sluitertijd van 100/200ste wilt hebben. Dan hebben we het nog niet eens over de belichting want daar zit veel verschil in met zalen.

              Ik weet niet wat je afstand tussen het podium en jou is? maar met 50mm kun je veel maar ben je wel erg beperkt.
              Flitsen is inderdaad 'not done' met heel veel geluk word je een keer gewaarschuwd anders kan je je spullen pakken. De 18-105 zou ik proberen een vervanger voor te krijgen met bijvoorbeeld huren? 24-70 of 70-200 zijn perfect hiervoor.
              1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

              Comment


              • #8
                Re: Tips - foto's in theaterzaal

                Veel hangt natuurlijk ook af van waar de foto's voor moeten dienen,
                is het enkel voor online, of moeten ze groot opgehangen worden.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips - foto's in theaterzaal

                  Wat ik gebruikt(te) op al mijn Nikon camera's(vanaf D70 tot D700):
                  camera op A
                  auto iso(was op de D300 goed dus ik denk op de D90 ook) met als max sluitertijd 1/1,5*fl, iso max wat jezelf verantwoord vindt, ik ging op de D300 tot max.
                  camera op spotmeting, dan meet je waar je scherpstelt-->dus het scherpe onderwerp is goed belicht. Ik benut alle scherpstelpunten, behalve de uitersten links en rechts, test ook alle punten voordien, want ik had er twee die niet werkten.
                  Ook handig is de AF alleen op de knop achterop te zetten, de D90 heeft geen AF-on, maar het kan ook de AE/AL lock knop, niet vergeten in het menu de AF van de ontspanknop af te halen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips - foto's in theaterzaal

                    gebruik hier zelf de F4 zoom lenzen voor (budget, gewicht) van nikon (zelf de D750)
                    manuele stand
                    spotmeting / spotmeting prioriteit hooglichten
                    sluitertijd staat standaard op 1/125. Ga soms wat langer in tijd, maar probeer zo kort mogelijk (veel beweging)
                    auto ISO (zelfs op hoogste ISO is er maar beperkte ruis)
                    Je kan inderdaad voor een lichtsterke prime gaan, maar werk persoonlijk liever met zoom
                    2.8 lenzen uiteraard beter, maar zwaarder en niet bepaald budgetvriendelijk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips - foto's in theaterzaal

                      Ik denk dat je dit een beetje kan vergelijken met concerten, mijn tips vind je hier

                      Comment

                      Working...
                      X