Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

    Aangezien de perfecte camera no steeds niet bestaat, ben ik aan het overwegen om naast mijn prachtige Olympus EM1 een 2de camera in te zetten

    De meest voor de hand liggende keuze is uiteraard om binnen het zelfde merk te blijven, waardoor je minder van lens hoeft te wisselen, dezelfde menu hebt, accessoires onderling kan uitwisselen en de omvang van de fototas beperkt blijft.
    Langs de andere kant mis ik enkele zaken bij de Olympus EM1, en hoop deze met 2de camera als aanvulling te compenseren zodat ik weer enige tijd verder kan.

    Zaken die ik bij een 2de camera op de 1ste plaats zet:
    - Compact en licht.
    - Gebruik van hoge iso’s voorbij iso 6400 met minder ruis.
    - Long exposures met minder ruis.
    - Meer achtergrondblur + geschikt voor licht portretwerk.
    - Mogelijkheid tot gebruik van een groothoeklens + lichte portretlens die allround kan ingezet worden.

    Zaken die ik bij een 2de camera op de 2de plaats zet:
    - Uitstekende jpg’s recht uit de camera.
    - Goede EVF
    - elektronische sluiter

    De camera zou allround ingezet worden, maar vooral voor landschappen, long exposures, avond en nachtfotografie, binnenopnamen met behoud van sfeer (licht), enz...

    Alvast bedankt voor de komende reacties

  • #2
    Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

    Boven iso 6400 minder ruis en beperkte dof, tja zit je direct bij fullframe denk ik,
    Of dan nipt bij nieuwe generatie sensor fuji +10-24 en 56mm 1.2, maar goedkoop wordt het alleszins niet dan...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      Boven iso 6400 minder ruis en beperkte dof, tja zit je direct bij fullframe denk ik,
      Of dan nipt bij nieuwe generatie sensor fuji +10-24 en 56mm 1.2, maar goedkoop wordt het alleszins niet dan...

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      Fullframe is door het gewicht en de omvang van de lenzen geen optie.

      U schrijft dat de nieuwe generatie Fuji’s het misschien “nipt” kunnen worden.
      Mag ik hieruit begrijpen dat het verschil in de hoge iso’s en achtergrondblur tov de Olympus te klein is om als 2de camera in te zetten?

      Comment


      • #4
        Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

        Mocht je een andere merk wilt, dan kan het te overwegen zijn om een merk te nemen waarbij je door middel van een adaptering je al bestaande lenzen kan gebruiken.

        Zo kun je op een Sony perfect Canon EF lenzen plaatsen door middel van een adapter. Nikon lenzen kun je ook op een Canon plaatsen, al verlies je wel AF en eventueel zou je zelfs de waterafdichting moeten weghalen. Of Nikon lenzen ook op andere merken passen weet ik niet.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

          Het verschil zal de helft zijn hé, letterlijk af te leiden uit de cropfactors.
          Hoe groter de sensor, hoe beter dat de ruis er ook uitziet, zonder over de hoeveelheid te spreken
          Maar als je een fuji xt2 met 56mm 1.2 neemt voor portret heb je toch ook al wat gewicht vast uiteraard, ik denk dat bvb een nikon d750 met 85mm 1.8 (zelfde dof en beeldhoek) niet zoveel in gewicht zal verschillen
          En de compactheid... tja, hoe groter de sensor, hoe groter de lenzen en camera, das gewoon zo, niks aan te veranderen...
          Vraag hier opt forum eens specifieke raw foto's van de toestellen die je zou overwegen, ik durf dat ook doen

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Mocht je een andere merk wilt, dan kan het te overwegen zijn om een merk te nemen waarbij je door middel van een adaptering je al bestaande lenzen kan gebruiken.

            Zo kun je op een Sony perfect Canon EF lenzen plaatsen door middel van een adapter. Nikon lenzen kun je ook op een Canon plaatsen, al verlies je wel AF en eventueel zou je zelfs de waterafdichting moeten weghalen. Of Nikon lenzen ook op andere merken passen weet ik niet.
            Aangezien ik AF wens, is een adapterring geen optie voor me. Voor macro ligt dit voor me geheel anders.
            Het is wel een idee dat ik zeker meeneem

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            Het verschil zal de helft zijn hé, letterlijk af te leiden uit de cropfactors.
            Hoe groter de sensor, hoe beter dat de ruis er ook uitziet, zonder over de hoeveelheid te spreken
            Maar als je een fuji xt2 met 56mm 1.2 neemt voor portret heb je toch ook al wat gewicht vast uiteraard, ik denk dat bvb een nikon d750 met 85mm 1.8 (zelfde dof en beeldhoek) niet zoveel in gewicht zal verschillen
            En de compactheid... tja, hoe groter de sensor, hoe groter de lenzen en camera, das gewoon zo, niks aan te veranderen...
            Vraag hier opt forum eens specifieke raw foto's van de toestellen die je zou overwegen, ik durf dat ook doen
            Ik begrijp best dat een grotere sensor wat meer voordeel oplevert ivm ruis en hoge iso’s.
            Al vraag ik me sterk af of de techniek de laatste jaren het verschil tussen een aps-sensor en die van M-43 niet kleiner heeft gemaakt of heb ik het nu mis?

            Ivm de Fuji prefereer ik als portretlens eerder een Fujinon XF35mm F1.4. Groter en zwaarder moet het zeker niet gaan worden.

            Comment


            • #7
              Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

              Ik zou zeker voor een camera van hetzelfde merk gaan omdat het gewoon fijner werken is en je de camera al kent.
              Als je met die camera ook nog een tijdje vooruit wilt dan zou ik gaan kijken naar 1 of 2 stappen hoger als dat kan, met wat je nu hebt.

              Ik had bijvoorbeeld 2 Nikon D700. na een poos is er 1 vervangen voor een D4 en hopelijk binnen nu en een jaar ook een 2e D4, hier kan ik voor mij zelf wel weer 2 jaar vooruit

              Maar het verschilt natuurlijk per prijsklasse en wat je precies wilt.
              1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

              Comment


              • #8
                Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                Binnen m43 blijven je objectieven passen. Je kan dus ook naar lumix kijken.
                Gebruik de gx8 naast m'n em-1. Zoeker is net iets beter dan van em1.
                Waarom zou je em-1 (m43) minder geschikt zijn voor portretwerk?
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                  Mij lijkt het dat je helemaal geen tweede camera nodig hebt, maar wel een goed statief en een lens met groot diafragma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
                    Ik zou zeker voor een camera van hetzelfde merk gaan omdat het gewoon fijner werken is en je de camera al kent.
                    Als je met die camera ook nog een tijdje vooruit wilt dan zou ik gaan kijken naar 1 of 2 stappen hoger als dat kan, met wat je nu hebt.

                    Ik had bijvoorbeeld 2 Nikon D700. na een poos is er 1 vervangen voor een D4 en hopelijk binnen nu en een jaar ook een 2e D4, hier kan ik voor mij zelf wel weer 2 jaar vooruit

                    Maar het verschilt natuurlijk per prijsklasse en wat je precies wilt.
                    Buiten dat het fijner werken is, heb ik ook het voordeel dat ik al mijn lenzen, accessoires kan blijven gebruiken, de inhoud van de fototas beperkt blijft enz...

                    Een stap hoger zetten, betekent minstens een Olympus EM1 mark 2 of iets dergelijks bij Panasonic te zoeken.
                    De vraag blijft of de hoge iso's en long exposures bij de nieuwe camera's sterk geëvolueerd zijn?
                    Last edited by Digiboy; 27 april 2017, 07:58.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                      Binnen m43 blijven je objectieven passen. Je kan dus ook naar lumix kijken.
                      Gebruik de gx8 naast m'n em-1. Zoeker is net iets beter dan van em1.
                      Waarom zou je em-1 (m43) minder geschikt zijn voor portretwerk?
                      Misschien een optie voor meer achtergrondblur bij m-43 te verkrijgen, zou ik eventueel de volgende lenzen kunnen upgraden.
                      - Olympus f1.8 25mm -> Panasonic f1.4 25mm.
                      - Olympus f1.8 45mm - Panasonic f1.7 42.5mm
                      Last edited by Digiboy; 27 april 2017, 07:57.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                        Mag ik vragen in welke situatie dat je iso 6400 nodig hebt?

                        45/1.8 of 42.5/1.7 zijn wel goed. (https://flic.kr/p/rwikQU)
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Mag ik vragen in welke situatie dat je iso 6400 nodig hebt?
                          45/1.8 of 42.5/1.7 zijn wel goed. (https://flic.kr/p/rwikQU)
                          Sfeeropnamen (geen gebruik van flits), avond en nachtopnamen, optredens, enz…

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                            Ik ken de camera's niet omdat ik met andere type's werk maar dan zou je moeten kijken die het dichts bij je gewenste vraag ligt.
                            Iso 6400 weet ik niet wat je echt wilt doen daarmee maar ik heb het nog nooit gebruikt. Mits ik tevreden ben met veel ruis.
                            Ik Gebruik dit bij zowel nacht opnames als sfeeropnames/optredens niet, is niet nodig om zo hoog te moeten zitten, als je ook nog goed platen wilt hebben.
                            1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2de camera binnen het zelfde merk aanbevolen of...niet?

                              Gebruik m'n gx8 voor optredens. (iso4000:https://flic.kr/p/S3eP7u ; iso5000:https://flic.kr/p/S3eLeL)
                              Stille stand is...een must.
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X