Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

    Een tijdje terug kocht ik een 3th party grip (Phottix) voor mijn D800E. Heeft een tijd in de kast
    gelegen, maar omdat mijn originele batterij aan het einde van haar levensduur is, wou ik de
    camera een tijdje gebruiken met Eneloop AA-batterijen in de grip. Bij deze ook even aanstippen
    dat ik het vanuit ecologisch en moreel standpunt onaanvaardbaar vind dat Nikon de levensduur
    van haar batterijen voorprogrammeert. Mijn canon 450D had indertijd meer clicks (en meer
    herlaadbeurten) in de 4 jaar dat ik hem had dan mijn D800E in de 4 jaar dat ik hem gebruik. De
    batterij van de Canon moest nooit vervangen worden, en werkte nog perfect. [lament beëindigd]

    Toen ik echter de AA-slede uitprobeerde, werkte de camera totaal niet (werkt wel met de
    slede voor de originele batterij): ik zag enkel het icoontje van een lege batterij in de top LCD,
    zowel als de camera af staat of ingeschakeld is (in plaats van respectievelijk het resterend aantal
    foto's op de kaart en de belichtingsinfo). Ik dacht dat het aan de slede lag, en begon uit te kijken
    naar een andere batterij.

    Gezien de prijs van een nieuwe orginele batterij keek ik uit naar alternatieven, en kwam ik na het
    lezen van enkele goede reviews bij DSTE terecht (via Amazon). Blijkt dat men daar een alternatief
    verkoopt voor de EN-EL15 + afdekplaat (3900mAh !), nl. dit: https://www.amazon.co.uk/3900mAh-EN-...ords=dste+d800.

    De batterij in de grip (past uiteraard niet in de camera) doet echter net hetzelfde als de AA's. Niets
    dus eigenlijk. Zijn er mensen met dezelfde of eventueel wel een positieve ervaring ? Ik vermoed
    dat er niets scheelt aan de batterij, maar dat de camera detecteert dat het niet om een originele
    gaat (en dit wellicht bij de originele grip oplost door een chip of iets dergelijks in de AA-slede...)

  • #2
    Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

    Niet alleen naar de type van de accu kijken, maar ook of het type camera erbij vermeldt staan. Mijn 3rd party En EL4 werkt wel in een D2h, maar niet in een D700 + grip. Toen ik de advertentie weer opzocht, bleek de D700 niet genoemd te worden.

    Bij de losse accu's geeft één slechte al een lege accu.

    Heb je in het menu ook het juiste accutype ingesteld? Moet bij de D700, dus misschien ook bij de nieuwere.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

      Ik werk met dste in mijn nikon d800e, alsook in de d750
      Ik ben er tevreden van, zeker voor die prijs!
      Vraagje: hoeveel klicks heb je wel al voor een batterij volledig te verslijten??

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

        Ook bij Canon accu's zit een chip, ik heb twee originele Canon batterijen voor mijn camcorder en dat is voor normaal gebruik dik voldoende. Voor de zekerheid wou ik nog een derde reserve accu dus kocht ik bij Subtel een niet originele accu. Op hun website stond duidelijk vermeld dat deze accu compatibel was voor mijn merk en type camera, maar helaas de camera meldde dat de accu niet compatibel is en schakelde de camera uit. Ik heb de accu teruggestuurd en je krijg je betaling terug maar het blijft een hele rompslomp. Blijkbaar heeft Canon in hun laatste type camera's een chip ingebouwd die niet originele accu's herkend.

        Comment


        • #5
          Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

          Alvast bedankt voor de respons !

          @ hjanssen: de camera stond expliciet vermeld in het lijstje van de batterij in kwestie. Het is zelfs zo dat ze enkel in de bijhorende grip past
          (waarvan ook het type aangegeven was), omdat ze even groot is als een EN-EL18A (en voorzien is van een eraan vastgemaakte afdekplaat,
          zie link in mijn startbericht). Ik heb ook de juiste instelling gebruikt in de camera. De slede met de AA's gaf trouwens het zelfde probleem
          (opnieuw correct ingesteld in de menu's). Ik vermoed dus dat mijn toestel enkel originele batterijen slikt (de mijne werkt als ik ze in de grip
          steek, dus die slede - en dus ook de grip - werkt alvast).

          @ bulke41: Ik had ook goede dingen gehoord van DSTE, vandaar dat ik mij eraan gewaagd heb. Ik zou eventueel nog eens kunnen propaberen
          met een gewone kopie van de EN-EL15 van DSTE (ben je tevreden van de levensduur ?), maar gezien de AA's ook niet mee willen, denk ik dat
          dit een verloren zaak is (mocht er iemand dichtbij wonen zodat ik zijn/haar batterij eens kan testen, dan graag !). Aantal kliks: een kleine 7000.

          @ eenbes: gelijkaardige ervaring als die van mij blijkbaar. En Canon past dus dezelfde praktijken toe als Nikon. Ik heb de handleiding nu niet
          direct bij, maar ik meen mij te herinneren dat er aan de batterijen zowel een maximale levensduur als een maximaal aantal laadbeurten wordt
          toegekend. Het eerste van de twee dat bereikt wordt, levert een slechte batterij op. Ik herlaad maar als ze op is, en heb pas 7000 clicks. Ze ging
          ook in de loop van nog geen jaar dacht ik van volledig in orde (volgens de chip), naar "te vervangen". Volgens mij is de batterij in werkelijkheid
          volledig in orde, maar is het gewoon het kwestie van software die mij noodgedwongen doet uitkijken naar een nieuwe. En dan nog een originele.

          Bij wijze van experiment zou het informatief zijn mocht ik de 3th party batterij van iemand die dichtbij woont eens kunnen testen in mijn camera en
          in mijn grip (iemand die tevreden is over de capaciteit van zijn batterij), en mocht die persoon mijn 3th party batterij (met en zonder mijn grip)
          eens testen in zijn/haar D800(E). Ik heb trouwens de laatste firmware (en de voorlaatste firmware voor lenscorrecties).

          Comment


          • #6
            Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

            Nog wat zitten zoeken, en ik vond net dit op pentaxforums:

            "One of the problems with Li batteries is that they have a chemically defined life span. It's about 4 years from what I understand. The
            internal resistance of standard (Cobalt) lithium-ion batteries is high compared to both other rechargeable chemistries such as nickel-metal
            hydride. Internal resistance increases with both cycling and age. Rising internal resistance causes the voltage at the terminals to drop
            under load, which reduces the maximum current draw. Eventually increasing resistance means that the battery can no longer operate
            for an adequate period. That means that build date, not purchase date, is really important to be able to know how long your batteries
            are likely to last."

            Dit zou Nikon al voor deel vrijpleiten van gretigheid (de te hoge aankoopprijs even buiten beschouwing gelaten), maar de moraal van
            het verhaal zou hier zijn dat je steeds de assemblagedatum van de batterij moet nakijken als je er een koopt. Die van mijn originele
            batterij is 21 mei 2012. Bijna 5 jaar dus. Er is geen datum vermeld op de 3th party.

            Comment


            • #7
              Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

              Ik gebruik nog steeds de eerste batterij van mijn 7D (in rotatie met 2 andere), en die is minstens 7 jaar oud.
              De camera's (ook de 7DII) geven geen 3 blokjes meer voor de kwaliteit maar nemen ze nog steeds aan.
              Een geprogrammeerde levensduur geloof ik niet (daar gaan ze zich niet aan wagen, er zijn omwegen genoeg).

              Eenvoudiger Canon modellen registreren de accu niet.

              Heb nog 2 compactjes (IXUS 870 IS, nog ouder) waar ik heel het jaar door mee werkte en de 2 originele en 1 Lenmar accu's zijn ook nog goed.
              De batterij van mijn smartphone was na een goede 2 jaar dood, maar die wordt ook bijna elke dag geladen.
              Buiten een regelmatig gebruik is het aantal cycli m.i. toch de meest bepalende factor.

              Heb ook al 3th party's moeten terugsturen die blijkbaar te lang op het schap hebben gelegen.
              Er zit veel br.. tussen.

              Voor mijn M10 heb ik toch nog eens (een Patona) geprobeerd waarmee ik meer foto's maak dan met de originele. De levensduur zal waarschijnlijk minder zijn (maar geen 5 keer).

              Comment


              • #8
                Re: Herkennen 3th-party batterij in grip D800e

                Gezien de blijkbaar toch wel redelijk goede naam van DSTE heb ik mij gewaagd aan de aankoop van twee "gewone" vervangbatterijen ipv de speciale voor
                de grip die ik eerder kocht. Deze zijn intussen toegekomen, en werken perfect in de camera zelf, maar niet in de grip. Ook de originele blijkt nu niet meer
                te werken in de grip, hoewel de grip zelf wel degelijk door de camera herkend wordt (het type-nr wordt vermeld in het menu batterij-info, echter zonder de
                info voor de batterij in de grip).

                De conclusie lijkt te zijn dat er iets niet helemaal in orde is met de grip, en dat de eerste batterij die ik kocht (en die niet in de camera zelf past) wel degelijk
                correct werkt. Tenzij voor portret heeft de grip voor mij geen meerwaarde, en hij maakt de camera aanzienlijk groter en (met een batterij) zwaarder. Een
                originele ga ik dus niet kopen, wat betekent dat de eerste 3th party batterij ongebruikt in de kast zal blijven liggen.

                Mocht er iemand in geïnteresseerd zijn voor zijn/haar grip: laat maar weten... En bij deze ook bedankt om te helpen meedenken !

                Comment

                Working...
                X